Gezondheid alle pijlers

Uitstrijkje bevolkingsregister

21-06-2021 13:42 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Ik heb vorige week een uitstrijkje laten maken omdat ik 40 jaar ben geworden. Met 35 jaar ook gedaan en toen was alles goed.

Maar nu voel ik me zo vreselijk! Ik kan de spanning bijna niet aan, vreselijk gewoon! Dit komt mede doordat in mijn directe omgeving de laatste tijd div. malen kanker is geconstateerd bij mensen.

Ik probeer rustig te blijven en mezelf aan te spreken; dat ik er ook weinig aan kan veranderen op dit moment. Maar ik maak mezelf helemaal gek.

Herkent iemand dit en hoe je deze tijd door? Ik vind het vreselijk die angst en onwetenheid. Het lijkt ook erger te worden hoe ouder ik word.
rose81 wijzigde dit bericht op 21-06-2021 14:30
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Makkelijker gezegd dan gedaand. Besef ik me hoor. Maar kijk er objectief naar. Of je nu een uitstrijkje maakt of niet, een eventuele uitslag is er sowieso. Stel nou DAT het foute boel is. Dan is dat het ook zonder uitstrijkje. En dan kun je het maar beter weten omdat ze er dan nog op tijd bij zijn. En als het niet fout is en die kans is veel groter ben je weer enorm opgelucht.
Alle reacties Link kopieren
je kunt het voor jezelf proberen weg te relativeren, maar dat heb je vast al gedaan. En je weet ook best, dat de kans niet groot is, dat er iets mis is

Enige wat nu helpt, is flink afleiding zoeken.
Niet herkenbaar. Maar ik heb de baarmoeder altijd als ongewenst orgaan gezien, dus geen probleem als ie er uit zou moeten. Wou dat ik 'm jaren eerder had laten verwijderen (ik liet het pas op m'n 49e doen)
Alle reacties Link kopieren
Ik kan ook zo denken maar ik word er letterlijk ziek van. Ik heb altijd met dit soort dingen zo veel buikpijn. Toen ik 35 was kreeg ik ook geen brief en heb ik zelf moeten bellen. Waren ze vergeten oid?? Toen was alles goed.

Het is nu nog maar 1 week geleden en ik ben echt zo bang voor de uitslag, niet meer normaal. Heb gewoon lichamelijk hier last van.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-06-2021 13:54
Niet herkenbaar. Maar ik heb de baarmoeder altijd als ongewenst orgaan gezien, dus geen probleem als ie er uit zou moeten. Wou dat ik 'm jaren eerder had laten verwijderen (ik liet het pas op m'n 49e doen)
Hier zou ik ook nul problemen mee hebben. Ik zou alles eruit laten halen als het moet...bij wijze van spreken.

Maar ik weet niet wat het is; het wachten, het niet weten, bang voor wat er kan gebeuren. Echt erg. Ik voel me vreselijk gewoon!!
Alle reacties Link kopieren
Rose81 schreef:
21-06-2021 13:57
Hier zou ik ook nul problemen mee hebben. Ik zou alles eruit laten halen als het moet...bij wijze van spreken.

Maar ik weet niet wat het is; het wachten, het niet weten, bang voor wat er kan gebeuren. Echt erg. Ik voel me vreselijk gewoon!!
nou, hup: weg hier!
ga wat doen. Ga aan het werk, of sop de badkamer
Alle reacties Link kopieren
Wat mij vertelt is dat als er al cellen zijn, deze er minimaal 5 tot 10 jaar over doen om tot kanker te ontwikkelen, als bij jou 5 jaar geleden er geen papcel te vinden was, zal de kans dus zeer klein zijn dat het nu mis zou zijn. Dat is het mooie van het bevolkingsonderzoek, ze zitten er goed bovenop. Ik snap de spanning, maar het komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-06-2021 14:00
nou, hup: weg hier!
ga wat doen. Ga aan het werk, of sop de badkamer
Als het zo makkelijk zou zijn....ik ben de hele dag bezig, ben nu ook aan het werk maar mijn gedachten dwalen gewoon af en omdat ik ook echt lichamelijk klachten krijg is dat gewoon kei vervelend. Ik werk ook 'alleen' en ik kan niet de hele dag mensen opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Sabbieehhhh schreef:
21-06-2021 14:00
Wat mij vertelt is dat als er al cellen zijn, deze er minimaal 5 tot 10 jaar over doen om tot kanker te ontwikkelen, als bij jou 5 jaar geleden er geen papcel te vinden was, zal de kans dus zeer klein zijn dat het nu mis zou zijn. Dat is het mooie van het bevolkingsonderzoek, ze zitten er goed bovenop. Ik snap de spanning, maar het komt vast goed!
Vijf jaar geleden was ik gescheiden en in de afgelopen vijf jaar heb ik 3 relaties (en sex) gehad. Vandaar dat ik nu opeens die angst heb voor dat virus.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-06-2021 15:22
Reden: medisch advies
99.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rose81 schreef:
21-06-2021 14:04
Vijf jaar geleden was ik gescheiden en in de afgelopen vijf jaar heb ik 3 relaties (en sex) gehad. Vandaar dat ik nu opeens die angst heb voor dat virus.
Maar dat virus of foute boel zijn 2 verschillende dingen he, dat virus ruimt je lichaam net zo makkelijk zelf weer op. Het komt echt wel goed
Alle reacties Link kopieren
Rose81 schreef:
21-06-2021 14:04
Vijf jaar geleden was ik gescheiden en in de afgelopen vijf jaar heb ik 3 relaties (en sex) gehad. Vandaar dat ik nu opeens die angst heb voor dat virus.
Misschien is het dan slim om je, als je uitstrijkje nu goed is, te laten vaccineren tegen HPV. Je zal het zelf moeten betalen ( en ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken) maar het geeft je wellicht wat rust in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Paracetamol al genomen. Thnx voor de tip.

Wijn helpt ook, ben ik ook achter. Maar om nou elke dag te drinken en dan ook nog overdag.

Ik baal gewoon van mezelf dat ik dit heb. Ik kan makkelijk anders denken maar dat ik er fysiek zo'n last van heb en dan ga ik weer denken: misschien is het wel mis en voel ik me daarom op voorhand zo.

Maar ook omdat er in directe omgeving 'opeens' zoveel mensen ziek worden, ook jong. En dan ga ik weer denken: zo jong is 40 ook weer niet. Voel me wel jonger ;-)

Ik maak mezelf helemaal gek maar ik kan het heel moeilijk stoppen want ik doe er wel alles aan door afleiding te zoeken. En dit forum is nu ook een soort afleiding voor me.

Dat komt ook omdat ik niet met mijn ouders kan praten over dit soort dingen. Ik heb niet direct vriendinnen om hierover te kletsen. 1 vriendin wel maar die is zelf net herstellend van borstkanker en ga ik hier nu niet mee lastigvallen.

Mijn vriend is nuchter en zegt altijd dat alles goed komt.
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
21-06-2021 14:14
Misschien is het dan slim om je, als je uitstrijkje nu goed is, te laten vaccineren tegen HPV. Je zal het zelf moeten betalen ( en ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken) maar het geeft je wellicht wat rust in de toekomst.
Heb ik inderdaad gelezen maar ik wist ook niet dat dit ging. Mijn dochter heeft idd deze prik nu ook gehad. Ik zou het zo doen!! Ga ik met de huisarts over hebben.
Alle reacties Link kopieren
Rose81 schreef:
21-06-2021 14:19
Paracetamol al genomen. Thnx voor de tip.

Wijn helpt ook, ben ik ook achter. Maar om nou elke dag te drinken en dan ook nog overdag.

Ik baal gewoon van mezelf dat ik dit heb. Ik kan makkelijk anders denken maar dat ik er fysiek zo'n last van heb en dan ga ik weer denken: misschien is het wel mis en voel ik me daarom op voorhand zo.

Maar ook omdat er in directe omgeving 'opeens' zoveel mensen ziek worden, ook jong. En dan ga ik weer denken: zo jong is 40 ook weer niet. Voel me wel jonger ;-)

Ik maak mezelf helemaal gek maar ik kan het heel moeilijk stoppen want ik doe er wel alles aan door afleiding te zoeken. En dit forum is nu ook een soort afleiding voor me.

Dat komt ook omdat ik niet met mijn ouders kan praten over dit soort dingen. Ik heb niet direct vriendinnen om hierover te kletsen. 1 vriendin wel maar die is zelf net herstellend van borstkanker en ga ik hier nu niet mee lastigvallen.

Mijn vriend is nuchter en zegt altijd dat alles goed komt.
tja, weet je. Het leven overkomt ons allemaal. En hou ouder je wordt, hoe meer mensen een ziekte hebben (gehad)
enige wat je kunt doen, is zelf goed gezond leven. En daarna hopen, op mazzel.
Dus, eeuh, zeker geen alcohol en onbeschermde seks meer :)
Oh ja. Uitstrijkje. Ik moet ook nog.

Overigens hoop ik niet dat die in het bevolkinsregister terecht komt :proud:
Alle reacties Link kopieren
Birdie schreef:
21-06-2021 14:22
Oh ja. Uitstrijkje. Ik moet ook nog.

Overigens hoop ik niet dat die in het bevolkinsregister terecht komt :proud:
Oeps ;-) komt door de spanning
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-06-2021 15:23
Reden: quote en reactie verwijderd
99.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-06-2021 15:23
Reden: medisch advies
99.10% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-06-2021 15:24
Reden: quote en reactie verwijderd
98.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
21-06-2021 14:59
Dank je wel!
ik gebruik het zelf nog wel als 'slaapmiddel', als mijn hoofd wat druk is
Alle reacties Link kopieren
Sabbieehhhh schreef:
21-06-2021 14:00
Wat mij vertelt is dat als er al cellen zijn, deze er minimaal 5 tot 10 jaar over doen om tot kanker te ontwikkelen, als bij jou 5 jaar geleden er geen papcel te vinden was, zal de kans dus zeer klein zijn dat het nu mis zou zijn. Dat is het mooie van het bevolkingsonderzoek, ze zitten er goed bovenop. Ik snap de spanning, maar het komt vast goed!
Dat er nu niks te vinden is als dat 5 jaar geleden niet het geval is dat is niet waar.
Ik ben op mijn 40ste getest en er was niks aan de hand. Op mijn 45ste had ik ineens Pap3a1
Daarna bij de gynaecoloog geweest die me vertelde dat er alleen onrustige cellen waren. Maar waarom nu ineens onrustig en eerder niet? Ik schrok me rot toen mijn uitslag niet goed was want dit zit niet bij mij in de familie en dan reken je er ergens zelf ook niet op hoewel kanker natuurlijk zomaar uit zichzelf kan ontstaan zonder dat het in de familie zit. Na een half jaar weer op controle geweest bij de gynaecoloog en toen was mijn pap score lager geworden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-06-2021 14:53
Toch zou ik het niet als een feit hier presenteren. Er komt uit enkele onderzoeken naar voren dat het ‘mogelijk’ de genoemde effecten heeft.
Er staat nergens in de bijsluiter dat het een andere werking heeft dan pijnstilling en ik heb het ook nog nooit van een erts vernomen.
Er zijn duizenden onderzoeken waar een ‘mogelijk’ verband met iets wordt gevonden. Dat hoeft het nog geen feit te maken.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-06-2021 15:24
Reden: quote verwijderd
18.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg ook letterlijk zulke buikpijn van dit alles. Ik zou graag eens niet zo ongerust en bang willen zijn. Ben echt ontzettend bang voor de uitslag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven