Gezondheid alle pijlers

vaccinatie baarmoederhalskanker ja of nee?

02-03-2009 17:28 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
na lang twijfelen toch maar een topic neergezet, omdat ik me eigenlijk niet kan voorstellen, dat ik de enige moeder ben die met het volgende "dilemma" in haar maag zit.

Mijn oudste dochter, heeft een oproep gekregen voor de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Ze is net 12, en menstrueert nog niet.

Moet je dan wel gaan vaccineren?

Is het niet verstandiger om dit uit te stellen tot het moment dat ze wel menstrueert?

Daarnaast is er over de resultaten van de vaccinatie pas over een jaar of 10 duidelijkheid.

Anderzijds wil je je kind natuurlijk het beste geven, en hem/haar tegen alles beschermen.

Mijn vraag is dan ook, wat is wijsheid? Afgezien van de huisarts bellen, wat ik al gedaan heb, en die gaf eigenlijk aan, dat het mijn keuze zou zijn om het wel of niet te laten doen....
Het is jouw keuze inderdaad. Kon de huisarts ook wat advies geven over de beslissing? Wat de voordelen en nadelen zijn bijvoorbeeld?

Volgens mij staat het trouwens helemaal los van menstruatie. Het vaccin gaat een bacterie of virus tegen dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Meiden worden dus niet zozeer ingeënt tegen kanker, maar tegen de infectie die dit kan veroorzaken.
Je "moet" gevaccineerd worden voordat je seksueel actief word, daarom is volgens mij ook de leeftijd van 12 jaaervast gesteld in Nederland. Dus het is op zich niet "te jong" ofzo. Wel is het zo dat de vaccinatie nog niet heel erg lang bestaat. Dus over de preciese werking/bijwerking op de langere termijn is nog weinig bekend. Maar de eerste onderzoeksgegevens lijken hoopvol.

Misschien heb je iets aan deze site http://www.sbbw.nl/?id=81
http://www.beschermjedochter.nl/index_splash.php?l=1

maar deze is volgens mij door de industrie gesponsord.
Ik zou het niet doen, er is te weinig bekend over de lange termijneffecten. Een condoom beschermt ook. (en ook tegen andere geslachtsziekten!)

Lees net dat het virus ook via de schaamstreek overdraagbaar is. Die kans lijkt mij eerlijk gezegd minimaal.
Er zijn geloof ik iets van 14 stammen die baarmoederhalskanker kunnen gaan vormen. Het vaccin zorgt ervoor dat 2 van die stammen niet tot baarmoederhalskanker uitgroeien. Tenminste dat zeggen ze, er is nog te kort getest om te weten of dit echt zo is. Deze 2 stammen overigens zijn verantwoordelijk voor 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker. Wat de overige stammen gaan doen als deze 2 niet meer gaan groeien is onbekend. Daarnaast is überhaupt het effect op lange termijn onbekend net als onbekend is wat het effect van vaccineren is bij jonge meisjes.

Ik krijg bij dit hele gedoe een beetje het gevoel van schijnveiligheid. Daarnaast is er flink gelobbyd door de farmaceutische industrie. Zij zien de miljoenen alweer binnenstromen.

Ik heb zelf geen kinderen, hoef deze keuze gelukkig niet te maken. Ik wens alle ouders veel sterkte toe bij het maken van de juiste keus. Je wilt je kind natuulrijk tegen alles beschermen, maar wil je ze ook vaccineren met een middel waarvan de effecten op lange termijn onbekend zijn? Ik zou niet weten waarvoor ik zou kiezen.

Er worden jaarlijks zo'n 500 nieuwe gevallen van baarmoederhalskanker geconstateerd. Deze vorm van kanker wordt steeds beter te behandelen.

De genoemde website "bescherm je dochter" is inderdaad zwaar gesponsord door de farmaceutische industrie.
Idd. de vacinatie staat helemala los van menstrueren. Het houdt wel verband met sexueel actief zijn. Dus als je vaccineert, dan zou ik het zo vroeg mogelijk doen.

Ik heb geen dochter, kan dus ook niet uit ervaring spreken, maar ik denk dat ik zou gaan vaccineren.
quote:gussie schreef op 02 maart 2009 @ 17:52:

Ik zou het niet doen, er is te weinig bekend over de lange termijneffecten. Een condoom beschermt ook. (en ook tegen andere geslachtsziekten!)

Lees net dat het virus ook via de schaamstreek overdraagbaar is. Die kans lijkt mij eerlijk gezegd minimaal.

Moet je als tiener wel altijd een condoom gebruiken (ik zou ze de kost niet willen geven...)

Oh en ik zie nu je toevoeging, dus ik ben eigenlijk alweer mosterd.
Ik zou het wel laten doen. Wat die eventuele lange termijnbijwerkingen ook zijn, het kan nooit zo erg zijn als kanker.
misschien krijg je er juist wel kanker van...
Ik sta ook voor die keuze, wel of niet laten vaccineren.

Mijn dochter is 15, nog niet sexueel actief.

Ik moet hierbij ook denken aan die "DES medicijnen" die toen werd gegeven.

Dat later bleek dat vrouwen die met DES medicijnen waren behandeld, de dochters kans hadden op zeldzame vormen van kanker aan de vagina of baarmoedermond. Vruchtbaarheidsproblemen en zwangerschapscomplicaties.

Dit zou ik absoluut niet voor mijn dochter willen. Is een moeilijke keuze
goh, wat een boel reakties.

Gelukkig heb ik een vrij open relatie met mijn dochter, is een heleboel bespreekbaar. Ze is op dit moment nog niet seksueel actief, en tenzij ze in het voorjaar ineens de kolder in de kop gaat krijgen, gaat het ook nog wel even duren.

Wat betreft dat condoom, ja, je drukt je kind inderdaad op het hart, om die te gebruiken. Of ze dat doen, weet je helaas niet, tenzij je er met je neus bovenop staat. En dat, was ik eigenlijk niet van plan.

Wat ik begrepen heb in de research die ik al gedaan had voor ik dit topic opende, is dat het je inderdaad maar beschermt tegen een beperkt aantal varianten.

Anderzijds, lijkt het me toch, dat er nog steeds onderzoek gedaan wordt naar het genezen van baarmoederhalskanker. Waar staan we over pak een beet 10 jaar? Wordt het geheel van nu vaccineren niet erg overtrokken? Dit schrijf ik wel heel krom, maar ik hoop dat er begrepen wordt wat ik eigenlijk bedoel.
@ mika, precies, dat beeld kwam dus bij mij ook op.

Mag ik vragen wat jij/ jullie besloten hebben?
Als ik een dochter van die leeftijd had, zou ik het wel doen. Bij hoeveel is het fout gegaan? Als het echt zo slecht is zou het hier in Nederland niet zijn.
quote:ladyinred schreef op 02 maart 2009 @ 18:07:

@ mika, precies, dat beeld kwam dus bij mij ook op.

Mag ik vragen wat jij/ jullie besloten hebben?

In de eerste instantie was ik voor vaccineren maar ik twijfel nu heel erg.

Ben bang voor het lange termijn effect.

En als ze de condoom goed gebruikt heeft ze ook verminderde kans, toch?
quote:candy15 schreef op 02 maart 2009 @ 18:08:

Als ik een dochter van die leeftijd had, zou ik het wel doen. Bij hoeveel is het fout gegaan? Als het echt zo slecht is zou het hier in Nederland niet zijn. Ja doei. Zo werkt dat natuurlijk niet.

TO wees kritisch, lees en vraag er zoveel mogelijk over en maak dan de afweging. Succes!

Als ik een dochter van die leeftijd had, zou ik het wel doen. Bij hoeveel is het fout gegaan? Als het echt zo slecht is zou het hier in Nederland niet zijn.Hoewel ik begrijp waar deze redenering vandaan komt, zou ik hem zeker niet gebruiken bij beslissingen zoals deze. We zijn dan wel geen derde wereld land, ook in Nederland worden fouten gemaakt of worden beslissingen genomen met negatieve bijkomstigheden. Informeer je goed over de gevolgen van een dergelijk nieuwe inenting en neem dan pas een beslissing.

Als ik een dochter van die leeftijd had, zou ik het wel doen. Bij hoeveel is het fout gegaan? Als het echt zo slecht is zou het hier in Nederland niet zijn.Ik zeg niet dat het slecht is, maar wat doen die 3 spuiten op langere termijn? Zeg over 10 of 20 jaar?
Het gebruik van condooms vermindert de kans op een infectie; er is wel twijfel of een condoom een infectie altijd kan voorkomen: je loopt waarschijnlijk met condoom ook een zeker risico.

Met een inenting kun je nog steeds baarmoederhalskanker krijgen (door een andere oorzaak dan die twee virussen); ook dat vermindert alleen de kans.
quote:elninjoo schreef op 02 maart 2009 @ 18:02:

Ik zou het wel laten doen. Wat die eventuele lange termijnbijwerkingen ook zijn, het kan nooit zo erg zijn als kanker.Het wil helemaal niet zeggen dat je kanker krijgt als je besmet wordt met HPV. 85% van de mensen is besmet met HPV dus geen paniekvoetbal alsjeblieft.
@Hanzie: dat las ik ook ja. De kans dat je na infectie ook nog baarmoederhalskanker ontwikkelt is erg klein. Bij de meeste mensen wordt het virus na drie tot vijf jaar door het lichaam zelf opgeruimd.
helemaal eens met hanZie op dit punt.
quote:Parnell schreef op 02 maart 2009 @ 18:20:

@Hanzie: dat las ik ook ja. De kans dat je na infectie ook nog baarmoederhalskanker ontwikkelt is erg klein. Bij de meeste mensen wordt het virus na drie tot vijf jaar door het lichaam zelf opgeruimd.En zelfs als het virus niet opgeruimd wordt dan wil het nog niet zeggen dat je er baarmoederhalskanker van krijgt.
quote:hanZie schreef op 02 maart 2009 @ 18:23:

[...]

En zelfs als het virus niet opgeruimd wordt dan wil het nog niet zeggen dat je er baarmoederhalskanker van krijgt.

Ook dat nog.

Ik heb zelf twee jaar geleden een oproep gekregen voor een inenting. Ik heb na lang beraad besloten om het niet te doen. Niet alleen zat ik op de leeftijdsgrens, de hoeveelheid sekspartners die ik heb gehad werd ook een grensgeval genoemd om inenting nog zinvol te laten zijn.

De twijfel of het voor mij nog nut zou hebben, gecombineerd met de bijzonder kleine kans op baarmoederhalskanker en het feit dat het niet bekend is wat deze intenting in de toekomst voor gevolgen heeft, hebben mij doen besluiten me niet in te laten enten.

Maar goed, voor jou als moeder is de afweging natuurlijk veel moeilijker. Je beslist tenslotte voor je dochter, die in een heel andere situatie zit; moeilijke keus. Sterkte met je beslissing!
Ik ben nu ff druk aan het googlen en heb dit gevonden.

Ik schrok me te pletter bij het lezen van ons regionaal krantje dat er nu echt een start wordt gemaakt met een vaccinatiecampagne tegen baarmoederhalskanker in de regio.

Ruim 18.000 meisjes van 12 tot 16 jaar krijgen een oproep in de brievenbus en vanaf maart start de GGD met inentingen.

En dat terwijl het vaccin zeer omstreden is ! Ik heb ondertussen meerdere artikelen hierover gelezen en het staat voor mij vast dat we hier te maken hebben met een groot gezondheidsexperiment,

waarvan we de gevolgen nog niet kennen, behalve natuurlijk dat fabrikant GlaxoSmithKline dankzij de vaccinaties in Nederland een vette omzet gaat draaien.

Zo is het NIET waar dat het HPV-virus baarmoederhalskanker veroorzaakt. Als dat zo was zou het volksziekte nummer 1 zijn, omdat 80% van de vrouwen ooit tijdens hun leven een HPV-infectie oploopt.

Het virus is namelijk heel gemakkelijk overdraagbaar. Vrijwel alle vrouwen die zo’n infectie oplopen zijn hier binnen een jaar weer vanaf.

De infectie geeft zelden klachten en de meeste vrouwen weten dan ook niet dat ze zo’n infectie hebben gehad.

Alleen bij vrouwen met een verminderde afweer, bijvoorbeeld door een HIV-infectie of een bepaald geneesmiddelen gebruik (DES) kan het afweersysteem soms het virus niet uitschakelen wat kan leiden tot baarmoederhalskanker. Dit kunnen we tegenwoordig tijdig vaststellen middels het periodieke uitstrijkje.

Hoe zit het met de veiligheid van het vaccin? In America heeft de verantwoordelijke overheidsinstantie bekend gemaakt dat er 10.326 rapportages zijn ingediend van reacties na vaccinatie met het vaccin (geproduceerd door Gardasil) waarvan de meesten als niet ernstig zijn geclassificeerd, echter een niet gering aantal betrof melding van ernstige reakties als verlammingen en er zou zelfs sprake zijn van 27 doden.

Heb je dochters in de leeftijdsgroep van 12 tot 16 jaar dan raad ik je aan om, alvorens met je dochter(s) een keuze te maken, je meer te verdiepen in de achtergrond van het vaccin en wat voor- en tegenstanders roepen. Dit kan heel makkelijk via internet (google bijvoorbeeld op: vaccinatie baarmoederhalskanker experiment, of ipv experiment: omstreden).

Komt van deze pagina http://www.stomverbaasd.com/stomverbaas ... alskanker/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven