Gezondheid alle pijlers

Vader naar bejaardenhuis, nee toch?? Even meedenken?

30-09-2012 21:53 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Wil hij wel in zijn dorp/de omgeving daarvan blijven wonen? Of zou een verhuizing naar de stad/dichter bij zijn kinderen/dichter bij voorzieningen(dus geen auto meer nodig) haalbaar zijn. Je schrijft dat hij maar weinig kennissen daar heeft.
Kijk eens op de site van de Herbergier: kleinschalig wonen voor ouderen met de nadruk op eigenheid en zorg waar nodig of gewenst.www.herbergier.nl
scootmobiel een optie? en Tafeltje dekje?
Naast alle goede tips die ik al heb zien langskomen, wil ik je toch op het hart drukken om je vader zich in te laten schrijven bij een verzorgingshuis. Hij hoeft dan echt niet direct te verhuizen, maar staat wel alvast op de wachtlijst van het huis van zijn keuze.

Mijn oma heeft zich hier altijd tegen verzet, tot het moment kwam (na een val) dat ze direct naar een verzorgingshuis moest omdat thuis blijven echt niet meer verantwoord was. Toen moest ze dus genoegen nemen met de eerste noodplek die beschikbaar was. Die was tijdelijk. Doordat ze niet eerder ingeschreven was, heeft ze anderhalf jaar lang van noodplek naar noodplek moeten verhuizen. Dat was echt vreselijk. Iedere keer moest ze opnieuw wennen en ze raakte er ook nog verward van. Bovendien waren die plekken allemaal slecht bereikbaar met het openbaar vervoer en ver bij ons vandaan. Wat het voor ons ook heel lastig maakte. En de zorg in één van die huizen was echt bedroevend. Uiteindelijk ging ze zo snel achteruit dat ze naar (weer een ander) verpleeghuis moest. Ook weer niet bij ons in de buurt....

Het was allemaal echt niet leuk, maar ik heb er wel van geleerd. Bij mijn ouders zal het anders gaan.
quote:danivo schreef op 30 september 2012 @ 22:01:

[...]

De auto is eigendom van haar vader van 72.

Niet van haar kind van 4.Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mijn vader een kind van 4 aanrijdt als ik zou weten dat hij niet meer hoort te rijden!
-
Die 4 kilometer voor de lunch kan hij toch wel afleggen met een Regiotaxi of anders WMO-vervoer? Moet je even bij de gemeente bij de afdeling WMO een aanvraag voor vergoeding doen, krijgt hij een pasje en betaalt hij een stuk minder.
x
Volgens mij is dat het Rosa Spierhuis, dat bejaardentehuis in amsterdam
Nee, Rosa Spierhuis zit in Laren. (NH, in het Gooi)

Maar daar moet je een oud kunstenaar/muzikant/schrijver etc. voor zijn. Kom je niet zomaar in...
Je hebt wel bejaardentehuis en bejaardentehuis he.

Je hebt van die tehuizen waar je in een mini-kamertje met een bed en een tafel op je einde zit te wachten.

Maar er zijn ook tehuizen waar je in principe zelfstandig woont en alleen de hulp krijgt die je daadwerkelijk nodig hebt. Je kúnt buurten, maar het hoeft niet. Je kúnt de was laten doen, maar het hoeft niet. Je kúnt je eten laten brengen, maar het hoeft niet.

Alles gelijkvloers, hulp waar nodig, vaak alles redelijk dichtbij. Er wordt vanalles georganiseerd waar je aan kunt deelnemen maar dat hoeft ( ) niet.
Toelatingscommissie

De toelatingscommissie hanteert een aantal toelatingscriteria. De belangrijkste daarvan is of men een professionele loopbaan in de kunst of (aan kunst verwante) wetenschap heeft opgebouwd.

Deze commissie bestaat uit de Voorzitter van het Bestuur, twee leden van het Bestuur, waarvan één lid is voorgedragen door de Cliëntenraad, en de directeur van het Rosa Spier Huis. De commissie bepaalt of men op de wachtlijst geplaatst wordt.

Wachtlijst

De wachtlijst van het Rosa Spier Huis is door de grote aanvraag voor wonen in het Rosa Spier Huis erg lang. Er melden zich jaarlijks meer geïnteresseerden aan dan er woonruimte vrijkomt. Dit betekent dat indien u op de wachtlijst geplaatst wordt en géén indicatie heeft voor verblijf in een zorgcentrum, het jaren kan duren tot u voor verhuizing naar het Rosa Spier Huis in aanmerking komt.

Indien u een indicatie heeft van het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg) voor verblijf in een zorgcentrum, dan is de wachtlijst aanzienlijk korter en kunt u meestal binnen een half jaar geplaatst worden. Dit is afhankelijk van de gewenste woonruimte (enkele kamer, dubbele kamer, kamer met atelier of studio).
-
quote:ioni schreef op 30 september 2012 @ 22:17:

Dat "artistieke bejaardenhuis" in Amsterdam lijkt me wel wat. Ik woon er zelf dichtbij. Geen idee hoe hij er zelf over denkt. Wel twee voordelen, dicht bij mij en artistiek

Borderwalk heb je misschien een naam voor mij van dat bejaardenhuis?

Vondelstede.

Het Rosa Spierhuis (laren) is ook heel bekend. Maar daarnaast zijn er vast nog veel meer huizen waar er wat meer ruimte is voor eigenzinnigheid.
Voor Rosa Spier is hij misschien niet kunstenaar genoeg. Hij zou het denk ik wel leuk vinden. Vondelstede is heel dichtbij mijn vorige huis. Ga ik even googelen.
quote:exces schreef op 30 september 2012 @ 22:23:

Je hebt wel bejaardentehuis en bejaardentehuis he.

Je hebt van die tehuizen waar je in een mini-kamertje met een bed en een tafel op je einde zit te wachten.

Maar er zijn ook tehuizen waar je in principe zelfstandig woont en alleen de hulp krijgt die je daadwerkelijk nodig hebt. Dat eerste tehuis is denk ik een verpleeghuis, dat tweede een verzorgingshuis. Bij verpleeghuizen krijg je een kamer met eventueel een eigen badkamer (in nieuwe gebouwen, in oude gebouwen deel je vaak zelfs nog een slaapkamer). In verzorgingshuizen heb je vaak een soort klein eigen appartementje. En dan zijn er nog aanleunwoningen bij zo'n verzorgingshuis.
Zie dat de herbergier voor mensen met dementie is, sorry, had het beeld in mijn hoofd van kleinschalige opvang voor ouderen in zijn algemeen.
x
Vondelstede lijkt mij leuk. Hij heeft in een ver verleden in Amsterdam gewoond. Wie weet?? En het is dichterbij zijn twee kinderen.

Hij woont nu meer dan 200 km bij ons vandaan :(
Dagverzorging zoals activiteiten kan in een verpleeg-/verzorgingshuis. Dagbehandeling qua fysio ook wel. Maar daarvoor heb je wel een indicatie nodig van het CAK.
Is je vader al eens wezen kijken bij een aantal instellingen? Ze verschillen zó. Je hebt ze, die gewoon een eigen dorpje zijn. Mooie appartementen, met in het complex een (kerk) zaal, een gymzaal(tje) een bieb (gelinkt aan de lokale bieb, dus een deel eigen collectie en de rest opvraagbaar en die wordt dan voor je gebracht), een café, een winkeltje, een kapsalon. Je kan zelf koken, maar je kan in het restaurant mee-eten of in je woning eten krijgen. Je kan meedoen met activiteiten (kerkdiensten, gym, leesclub, borreluur etc), of je kan zelf wat doen... In zo'n huis kwijn je echt niet weg. Op een bepaalde manier krijg je juist meer zelfstandigheid, omdat je in zo'n woning alles zelf kan behappen, iets wat nu niet kan.
Voor een plek in een verzorgingshuis heb je die indicatie overigens ook nodig.

Ik weet dat Stichting MEE mensen begeleidt die een beperking hebben. Ik weet niet of ze dat ook voor bejaarden doen. Maar daar zou je eens naar kunnen kijken. Die kunnen je ook vertellen waar je precies moet zijn en wat je allemaal moet regelen.
Voor boodschappen zou ik gewoon even informeren bij de supermarkt in zijn dorp. Hier, Gelderland, in de omgeving bezorgen veel dorpen de boodschappen bij ouderen thuis tegen bezorgkosten van een paar euro per keer. Dat is financieel nog wel te behappen.
quote:yezka schreef op 30 september 2012 @ 22:14:

Naast alle goede tips die ik al heb zien langskomen, wil ik je toch op het hart drukken om je vader zich in te laten schrijven bij een verzorgingshuis. Hij hoeft dan echt niet direct te verhuizen, maar staat wel alvast op de wachtlijst van het huis van zijn keuze.

Mijn oma heeft zich hier altijd tegen verzet, tot het moment kwam (na een val) dat ze direct naar een verzorgingshuis moest omdat thuis blijven echt niet meer verantwoord was. Toen moest ze dus genoegen nemen met de eerste noodplek die beschikbaar was. Die was tijdelijk. Doordat ze niet eerder ingeschreven was, heeft ze anderhalf jaar lang van noodplek naar noodplek moeten verhuizen. Dat was echt vreselijk. Iedere keer moest ze opnieuw wennen en ze raakte er ook nog verward van. Bovendien waren die plekken allemaal slecht bereikbaar met het openbaar vervoer en ver bij ons vandaan. Wat het voor ons ook heel lastig maakte. En de zorg in één van die huizen was echt bedroevend. Uiteindelijk ging ze zo snel achteruit dat ze naar (weer een ander) verpleeghuis moest. Ook weer niet bij ons in de buurt....

Het was allemaal echt niet leuk, maar ik heb er wel van geleerd. Bij mijn ouders zal het anders gaan.

Hier gaat dat niet op. Je kunt je niet 'alvast' inschrijven, maar als het zo ver is gaan ze kijken of je wel behoeftig genoeg bent en dan gaan ze kijken waar er plek is.

En je bent nog niet behoeftig genoeg als je hartpatiënt bent, 3 hoog zonder lift woont en iedere dag hulp nodig hebt. 'Want u kunt zich nog wel optrekken aan de leuning en anders moet de post of het rondje om maar een dagje wachten...'

Gevalletje 'te weinig plekken in het bejaardenhuis;...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Stichting MEE zal ik ook eens benaderen.

Thomaa: mijn vader heeft nog nergens gekeken. Ik denk ook niet dat hij dat van plan is. Wel zei een kennis van hem dat hij hem in een leuke aanleunwoning kon krijgen als hij dat wilde. Vandaag stond hij nog wel open voor de aanleunwoning.

Hij heeft trouwens inderdaad een koophuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven