Van huisarts veranderen
woensdag 1 september 2010 om 14:41
Ik wil van huisarts veranderen omdat er geen klik tussen ons is. Ik voel me totaal niet op mijn gemak bij hem en zie er altijd tegenop om naar hem toe te gaan.
Ik denk ook niet dat dit te veranderen is, want hij is wie hij is en het klikt gewoon niet. Hij is geen mensen-man, kijkt me nauwelijks aan en het lijkt wel alsof hij alleen in zijn eigen, wetenschappelijke dokterswereldje leeft. Ik word gewoon naar van die man.
Maar is dit reden genoeg om van arts te veranderen?
Ik wil namelijk gewoon bij hem weg. Ik wil ook geen gesprek hierover met hem. Hij verandert toch niet. En ik heb mijn besluit al genomen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het veranderen van huisarts?
Ik denk ook niet dat dit te veranderen is, want hij is wie hij is en het klikt gewoon niet. Hij is geen mensen-man, kijkt me nauwelijks aan en het lijkt wel alsof hij alleen in zijn eigen, wetenschappelijke dokterswereldje leeft. Ik word gewoon naar van die man.
Maar is dit reden genoeg om van arts te veranderen?
Ik wil namelijk gewoon bij hem weg. Ik wil ook geen gesprek hierover met hem. Hij verandert toch niet. En ik heb mijn besluit al genomen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het veranderen van huisarts?
woensdag 1 september 2010 om 14:43
woensdag 1 september 2010 om 14:52
Ik had ook een huisarts waar ik me totaal niet op mijn gemak voelde. Ze was nogal stug in de omgang dus ben ook van huisarts veranderd. Heb niet eens een gesprek gehad, gewoon de assistente opgebeld en medegedeeld dat ik naar een andere huisarts overstapte en wanneer ik mijn dossier kon ophalen. Deden ze verder niet moeilijk over. Nooit gedacht dat het zo makkelijk kon gaan. Wel eerst uitgezocht welke huisarts nog patienten aannam. De huisarts die ik nu heb, zit dichterbij en is veel vriendelijker.

woensdag 1 september 2010 om 15:01
Het ligt aan je huisarts: bij de een gaat wisselen heel makkelijk, bij de ander zijn er afspraken met huisartsen in de buurt om geen patienten van elkaar zomaar over te nemen en zal je dus wel een brief of gesprek moeten doen.
Maar meestal is het wel te regelen hoor. Zoek wel eerst een nieuwe huisarts en ga op kennismakingsgesprek.
Maar meestal is het wel te regelen hoor. Zoek wel eerst een nieuwe huisarts en ga op kennismakingsgesprek.
woensdag 1 september 2010 om 15:06

woensdag 1 september 2010 om 15:07
quote:Tia Dalma schreef op 01 september 2010 @ 15:03:
Volgens mij hoef je geen verklaring of geloofsbrieven af te geven, niet aan je oude huisarts en niet aan je nieuwe. De keuze is vrij in NL.In principe is er vrije keuze, maar er zijn wel artsen die patiënten die al een huisarts in de buurt hebben, maar willen overstappen, weigeren. Met een reden kun je je meestal wel inschrijven, maar wordt wel een extra drempel opgeworpen. Veel praktijken zitten al vrij vol of vinden het niet netjes om mensen bij het geringste conflict maar te laten shoppen naar een andere arts....
Volgens mij hoef je geen verklaring of geloofsbrieven af te geven, niet aan je oude huisarts en niet aan je nieuwe. De keuze is vrij in NL.In principe is er vrije keuze, maar er zijn wel artsen die patiënten die al een huisarts in de buurt hebben, maar willen overstappen, weigeren. Met een reden kun je je meestal wel inschrijven, maar wordt wel een extra drempel opgeworpen. Veel praktijken zitten al vrij vol of vinden het niet netjes om mensen bij het geringste conflict maar te laten shoppen naar een andere arts....

woensdag 1 september 2010 om 15:07
quote:Tia Dalma schreef op 01 september 2010 @ 15:03:

woensdag 1 september 2010 om 15:08
quote:luna30v schreef op 01 september 2010 @ 15:06:
De meeste huisartsen hebben wachtlijsten hoor. Overstappen als je in je eigen woonplaats blijft wonen is soms niet zo makkelijk. Je kunt jezelf wel altijd op een wachtlijst elders laten zetten. Gewoon om je heen vragen welke huisarts goed is aangeschreven en dan bellen...Dat ligt er maar helemaal aan waar je woont. In de ene gemeente is overstappen praktisch niet mogelijk, in andere plaatsen kun je kiezen uit tientallen artsen.
De meeste huisartsen hebben wachtlijsten hoor. Overstappen als je in je eigen woonplaats blijft wonen is soms niet zo makkelijk. Je kunt jezelf wel altijd op een wachtlijst elders laten zetten. Gewoon om je heen vragen welke huisarts goed is aangeschreven en dan bellen...Dat ligt er maar helemaal aan waar je woont. In de ene gemeente is overstappen praktisch niet mogelijk, in andere plaatsen kun je kiezen uit tientallen artsen.
woensdag 1 september 2010 om 15:09

woensdag 1 september 2010 om 15:12
woensdag 1 september 2010 om 15:17
In het geval van een solist kan je gemakkelijk van de één naar de ander. Als je in een groepspraktijk zit, kan het zijn dat men wel eerst een gesprekje wil.
Je kan elkaar immers altijd nog tegenkomen bij ziekte/vakanties/diensten/nascholing.
En de huisartsen waar ik werk stellen het zeer op prijs wanneer iemand het missen van een klik bespreekbaar maakt. Dus misschien wel het overwegen waard? Al is dat hartstikke moeilijk, je zou ook aan een brief kunnen denken.
Je kan elkaar immers altijd nog tegenkomen bij ziekte/vakanties/diensten/nascholing.
En de huisartsen waar ik werk stellen het zeer op prijs wanneer iemand het missen van een klik bespreekbaar maakt. Dus misschien wel het overwegen waard? Al is dat hartstikke moeilijk, je zou ook aan een brief kunnen denken.
woensdag 1 september 2010 om 17:26