Gezondheid alle pijlers

Van Mirena-spiraal naar Yasmin-pil

12-04-2014 21:29 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Ik schrijf hier vrijwel nooit, maar ik zou nu toch graag om advies vragen omtrent anticonceptie.

Sinds drie maanden heb ik de Mirena-spiraal, en ik vind het.. vreselijk. Veel stemmingswisselingen, opgeblazen buik, iets meer beharing, gespannen borsten, soms pijn bij sex, maar het ergst: een hele onrustige en ronduit slechte huid. Veel puistjes op voorhoofd, bij haargrens, maar ook op wang en kil, en nu ook op borst en rug. En het jeukt ook heel erg. Voel me dus helemaal niet fijn sinds ik dat ding heb.

Sommige mensen in mijn omgeving zeggen: ach joh, geef het nog een paar maanden, misschien is alles dan weer rustig. Maar de bijwerkingen lijken alleen maar steeds erger te worden en ik voel me er helemaal niet goed bij. Wil maandag de dokter bellen om het te laten verwijderen.

Maar nu komt het: wat daarna? Ben tot vorige zomer 8 jaar lang aan de Yasmin-pil geweest en ik moet zeggen dat ik nooit ergens last van had en het een hele fijne pil vond (met een huid als een zonnetje).

Ik ben vorige zomer met de pil gestopt, omdat ik gewoon eens wilde kijken hoe mijn lichaam zou reageren op even geen hormonen. Dat ging best goed, maar na een half jaar condooms wilde ik wel weer iets anders. Vandaar het uitproberen van de spiraal, maar helaas met negatieve ervaring.

Eigenlijk zou ik het liefst na het verwijderen van de spiraal weer de Yasmin-pil gaan slikken (omdat ik daar zulke goede ervaringen mee heb), maar ik twijfel. Deels omdat de Yasmin-pil de laatste tijd slecht in het nieuws is geweest vanwege trombose (hoewel ik ook weer tegengeluiden hoor) en deels omdat ik me afvraag of dat niet veel te 'heftig' is voor een lichaam. Hier mee bedoel ik het overstappen van Mirena-spriaal met mannelijk hormoon naar Yasmin-pil met vrouwelijk hormoon. Of is het onzin dat dat heftig zou zijn voor een lichaam, die overstap? Iemand hier ervaring mee?

Het fijne van de Yasmin-pil vond ik dat het een lichte pil was ( geen tot nauwelijks bijwerkingen) dus ik wil liever niet aan een zwaardere pil. Nuvaring en koperspiraal zie ik ook niet echt zitten.

Iemand dus ervaring met overstappen van Mirena-spiraal naar (Yasmin) pil?

Alvast bedankt voor de reacties!
Zelf heb ik geen ervaring met de Yasmin pil maar ik heb wel een vriendin die hem lang gebruikte en ook echt trombose kreeg. Hele nare enge klachten alleen door die pil, misschien kun je wel een pil maar dan toch een andere nemen ?
Hi TO!

Ik lees uitermate graag mee. Ik heb zo'n vijf jaar lang de Yasmin gehad, maar ben vanwege doorbraakbloedingen overgestapt op een Mirena. Ik was nieuwsgierig hoe het zou zijn "zonder hormonen", maar na een tijdje condooms bleek dat inderdaad niets te zijn. De huisarts adviseerde om aan een spiraal te gaan, omdat de kans dat je nog ongesteld zou worden nihil was, en omdat het plaatselijk hormoon af gaf.

In het begin was ik dolblij met m'n Mirena. Heb echt drie uurtjes pijn gehad maar "merkte" daarna niets meer. Ik kreeg wel steeds meer puistjes, kwam wat aan, m'n haar viel uit en ik had gespannen borsten, maar ik dacht dat dat misschien te maken had met het feit dat ik was gestopt met de pil. Na vier maanden heb ik echter twee keer zo'n nare ervaring gehad na de seks (het voelde alsof ze hem opnieuw hadden geplaatst, maar dan die pijn dagenlang) dat ik de dokter heb gedwongen dat ding er a la minute uit te halen. Wat was dat een verademing. Ik ben gelijk afgevallen, m'n puistjes zijn bijna weg en ik moet zeggen dat m'n haar ook minder uitvalt.

Momenteel zit ik weer alleen aan de condooms, maar ik denk erover om weer te beginnen met de Yasmin. Wat je zegt: je huid wordt er ook onwijs egaal van. Wel heb ik het gevoel dat ik er iets neerslachtiger van werd...
Ik gebruik zelf ethinylestradiol.. Daarvoor moest ik even het doosje pakken haha wat een naam.. Is ook een lichte pil.. En anders zou ik als ik jou was advies bij de huisarts vragen, maar ik ken dus wel echt iemand met problemen door Yasmin ( na lang gebruik dus dat kan ook nog na 8 jaar gebeuren)
Ik heb ook de Mirena spiraal en heb gelukkig nergens last van. De Yasmin pil aan de anderen hand.... alleen maar narigheid gehad. Is de koperspiraal dan niet iets voor je? Heb je helemaal geen hormonen meer.
Nog een toevoeging, spiraal was voor haar ook niks maar ze heeft nu veel baat bij de prikpil, misschien ook een optie?
Dank jullie wel voor de reacties!

Hmm.. ja toch wel eng inderdaad die trombose-verhalen bij de Yasmin-pil.

Grappig, platinablond, dat jij een beetje hetzelfde 'traject' als ik hebt doorlopen. Tsja.. misschien toch eerst maar weer even met condoom, tot ik weet wat ik wel wil. Maar die spiraal gaat er sowieso uit!

Ethinylestradiol ken ik niet. Dank voor de tip! Ik ga er eens op googlen. En prikpil heb ik me eigenlijk nog nooit echt in verdiept..

Van de koperspiraal staat het me zo tegen dat het eigenlijk een permanente 'ontsteking' in je baarmoeder veroorzaakt en dat ik in mijn omgeving slechte verhalen over de zeer zware ongesteldheid die daarbij komt kijken heb gehoord :(

Buh..
quote:Tistochwat schreef op 12 april 2014 @ 21:52:

Grappig, platinablond, dat jij een beetje hetzelfde 'traject' als ik hebt doorlopen. Tsja.. misschien toch eerst maar weer even met condoom, tot ik weet wat ik wel wil. Maar die spiraal gaat er sowieso uit!

Goed besluit TO! Vriendin van me is van de Mirena binnen drie maanden zeven kilo aangekomen en dat was er na drie weken weer af. Dokters blijven maar beweren dat het heel weinig hormoon afgeeft...

Weet je, elk anticonceptiemiddel heeft zo z'n voor- en nadelen... Ik weet het ook niet meer... Maar wat ik wel weet is dat ik van de condooms af wil, want die zijn al helemaal niet echt stimulerend, haha!
Ik ben juist best wel afgevallen sinds ik de Mirena-spiraal heb, maar dat vind ik helemaal niet zo fijn want ben al tenger gebouwd, + van mijn al kleine borsten is nu al helemaal niet veel meer over Maar dan wel weer zo'n opgezwollen gespannen ballonbuik. Ziet er echt niet uit haha.

Ja, en de Mirena zal misschien dan wel minder hormonen afgeven dan de pil, maar het zijn wel heel ander soort hormonen (mannelijk hormoon las ik ergen?) waar je weer heftig op kan reageren als je daar niet tegen kunt.

Weet het ook even niet meer met anticonceptie. Er zitten overal inderdaad weer voor- en nadelen aan..
Waarom geen koperspiraaltje? Als je zo'n last hebt van hormonen dan is de pil misschien ook niet de beste oplossing...
quote:lila4 schreef op 12 april 2014 @ 21:43:

Nog een toevoeging, spiraal was voor haar ook niks maar ze heeft nu veel baat bij de prikpil, misschien ook een optie?

Dat is wel apart, de prikpil heeft hetzelfde hormoon als de mirena en de implanon maar dan een hogere dosis. Hoe lichter de dosis hoe minder bijwerkingen...

TO: ik snap dat het vervelend is, maar ik zou het toch echt nog even de tijd geven en je lichaam de kans geven om te wennen er aan.

Probeer ivm je opgeblazen buik wat meer vezeltjes te eten (groente, fruit, volkoren producten, lijnzaad enz). Misschien helpt het wat.
Marylin82 dit had niet te maken met de hormonen, maar hij zat niet goed ofzo waardoor ze er met seks last van had
Bedankt weer voor de reacties!

Earlgreythee: ja koperspiraaltje is wellicht een oplossing, alleen ben ik dus een beetje bang voor de minder betrouwbare werking, de permanente 'ontsteking' die het in je baarmoeder veroorzaakt en de zware menstruaties..

Marilyn82: misschien heb je gelijk en ben ik te ongeduldig.. Ik word alleen vooral een beetje down van mijn steeds slechter uitziende huid.. Begin me er een beetje voor te schamen zelfs
Ik heb zelf jarenlang de Yasmin pil gebruikt en nooit ergens last van gehad. Ken de verhalen over trombose maar moet zeggen in mijn omgeving ken ik niemand die dat daadwerkelijk gekregen heeft, terwijl ik een aantal meiden ken die de Yasmin pillen gebruiken. Ben nu zwanger vandaar dat ik de pil momenteel niet slik maar na mijn zwangerschap ga ik Yasmin weer gebruiken.
Live the life you love..love the life you live!
T-safe is een koperspiraal die net zo veilig is als bijvoorbeeld de pil. Het is een steriele ontsteking.. Dat is iets heel anders dan een echte ontsteking ;). De Mirena heeft soms even tijd nodig om te 'settelen'. Succes!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Misschien moet je je eens verdiepen in hormonen in anticonceptie. Wat in een mirena zit is progesteron, geen testosteron!

Www.anticonceptie.nl
Dat van die trombose klopt wel, maar het was wel wat eenzijdig naar mijn mening toen dat in het nieuws was een tijdje terug.

Dat ligt namelijk ook aan andere factoren zoals je leefstijl, genetisch enz.

Ik snap heel goed dat je die puistjes vervelend vindt.

Wat het echter waarschijnlijk is (ik heb dat ook gehad toen ik de yasmin slikte) is dat het een reactie is, dat eerst alles 'eruit' moet zeg maar (die puistjes).

Dan wordt het op een gegeven moment zeer waarschijnlijk rustiger.

(AC met 1 hormoon zijn wat beter voor mensen die pukkels krijgen van hormonen, dat heb ik trouwens zelf ook)

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar 3 maanden is erg kort om al te zeggen dat je stopt met een anticonceptie pil.

Ik zou het nog echt ff een paar maanden aankijken.

Klopt niet, een koperspiraal is wel veilig, maar iets minder dan de pil, de mirena en implanon zijn zelfs nog veiliger dan de pil.

Ik vond de koperspiraal overigens een drama...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven