Gezondheid alle pijlers

Vanmiddag MRI scan

02-12-2013 09:09 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag is het zo ver en moet ik een MRI scan laten maken van mijn oor. Begin toch een beetje zenuwachtig te worden door alle verhalen van andere mensen. Ik heb bij de oproep netjes een boekje gekregen met informatie, maar is heel summier. Zo zegt de een dat het wel een uur kan duren, de ander weer dat het toch wel heel benauwd is met een rekje over je hoofd. Oef.... En dan nog op internet te lezen dat er ook "gevaren" aan kleven, wat nergens in de informatie staat vermeld. Over gehoorbeschadiging en evenwichtstoornissen. Beide ben ik bekend mee, dus toch wel wat huiverig.
Relax! komt allemaal wel goed. Als het niet veilig was, zouden ze niet de hele dag door MRI scans bij mensen maken.

Heb het inmiddels al een aantal x gehad. De ene keer duurt het lang, de andere keer wat korter. Heb er nooit bijwerkingen van gehad of aan overgehouden.
Hoelang het onderzoek duurt is afhankelijk van het soort onderzoek. Wat ze willen zien enzo. Dus dat is bij iedereen anders. Houd de tijd aan die je in de brief had staan. Meestal staat het daar in toch.

Dat rekje krijg je inderdaad maar dat is niet eng hoor. Verder maakt het veel lawaai en krijg je een koptelefoon op waar ook de radio door kan komen.

Meestal zeggen de onderzoekers door je koptelefoon wat ze gaan doen en hoe lang het duurt.

Succes
Suzie, mijn ervaring met MRI was dat het erg meeviel. Ze vertellen je elke keer hoelang je stil moet liggen (bij mij meerdere keren, steeds oplopend in tijd). In verband met de magneet raad ik je aan om een legging aan te doen en een lekker shirt zonder metaal. En neem muziek mee, ze hebben je vast een folder gegeven of je een mp3 of cd of zo kunt meenemen?

Enne niet boos worden (zoals ik, moest toch stil liggen?? ik kan niet tegen kietelen!) als ze je onder je voet kriebelen, dat moet... Succes!
.
anoniem_190886 wijzigde dit bericht op 27-12-2013 15:34
Reden: poef
% gewijzigd
Bedankt alvast voor de reacties. Al fijn.
Inderdaad iets waar je je niet druk over hoeft te maken, het maakt wel veel lawaai waardoor de muziek die ze voor je op zetten vaak niet echt goed te volgen is...

Tijd is zoals gezegd afhankelijk van wat ze willen bekijken!

Wel kan het vrij klein aanvoelen, maar je hebt altijd een noodbel bij de hand!

Succes!
Valt hartstikke mee hoor! En ze zeggen tussendoor steeds hoe lang de volgende opname duurt, dus dat "breekt" het een beetje.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat de hele MRI een vol uur duurt hoor, vraag het anders nog even van te voren, kan je je erop instellen. Succes!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik heb er eens een van mijn nek gehad en lag toen ook met mijn hoofd helemaal in dat ding. Valt echt enorm mee, behalve dat ik uiteraard ergens jeuk kreeg en niet mocht bewegen hahaha. Verder stelt 't echt niet zoveel voor hoor, gewoon lekker gaan liggen relaxen

Kan me ook niet voorstellen dat het echt een uur duurt, duurt vast korter!

Succes!!
Na mijn ooglaseroperatie vind ik niks meer eng .

Zonder gekheid, als je langs de orgelman loopt, dat maakt meer herrie. Het is zo voorbij. Echt.

Ik wens je geen sterkte, dat heb je echt niet nodig

Succes!
Ik heb twee keer een MRI gehad van mijn hoofd/oor: bij mij duurde het ongeveer een kwartiertje. Je krijgt inderdaad een rekje over je hoofd heen. Tegen mij zeiden ze dat ik het beste van te voren al mijn ogen dicht kon doen. Bij mijn eerste MRI kreeg ik een koptelefoon met muziek erop, bij de tweede keer gewoon oordopjes. Ik weet niet hoe dat in jouw ziekenhuis geregeld is.

Maar het valt echt heel erg mee en is zo klaar. Succes!
Wat iedereen hier al zegt. Ik heb een tijd regelmatig een MRI gehad, en dat rekje om je hoofd is wat lastig, maar het is zo voorbij. Ze zeggen precies wat er gaat gebeuren, en je hebt een noodknop in je hand.

Verder deed ik altijd een joggingbroek aan zonder ritsen (metaal) en sokken, want met blote benen is het wat fris en voel je je wel wat kwetsbaar.

Ja, het maakt lawaai, alsof je naast wegwerkzaamheden staat.
Ik heb twee keer een MRI gehad en vond het ook meevallen. Ik was bang dat ik een beetje claustrofobische neigingen zou krijgen, maar omdat de uiteinden open zijn, had ik daar helemaal geen last van. Het maakt wel veel lawaai, maar dat is al een paar keer gezegd
Ik kreeg muziek op wat de herrie dempte van het apparaat.Ben zelfs nog even in slaap gevallen Maar het valt echt mee.
behalve dat het meevalt zoals iedereen zegt. Is het wel handig om een joggingbroek en vest/trui zonder metalen ritsen aan te doen. Wat pearlgirl zegt dus.

Ook een bh zonder beugel is heel handig anders moet je deze uittrekken.
Bedankt allemaal. In mijn folder staat niet hoe lang het duurt, dus de verhalen zijn van andere. Die het nodig vonden om het te melden toen ik vertelde dat ik voor een scan moest. Een CT scan heb ik wel al meerdere malen gehad, dat vond ik prima.
Ontspan, ontspan en ontspan. Ben nog even lief voor jezelf voordat je naar het hospitaal gaat.

Ik heb vorige donderdag ook een MRI mogen ondergaan. Voor mijn heup weliswaar. Leuk is het niet, maar probeer jezelf - op de momenten dat je het naar hebt - voor te houden dat het voor het goede doel is.

Als het goed is krijg je een belletje in je hand, dus je kan op ieder moment het onderzoek afkappen als je het te kwaad krijgt. Misschien is dat een geruststelling.

Heel veel succes en sterkte. Ik hoop vooral voor je dat er iets nuttigs uitkomt
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Dat belletje klinkt natuurlijk heel leuk en fijn. Maar neem wel aan dat wanneer je erop drukt het onderzoek uiteindelijk wel afgemaakt moet worden of opnieuw.
In Januari heb ik een operatie gehad door cholesteatoom. Kort gezegt door een chronische oorontsteking waren mijn gehoorbeentjes aangetast en meer in het omliggende gebied. Dat is verwijderd. Normaal krijg je dan na ongeveer 9 maanden een herstellende operatie voor het gehoor maar is bij mij niet meer mogelijk. Tijdens die operatie zien ze of alle ontstekingen zijn weg gebleven, maar doordat dat niet gebeurd is er besloten een mri scan te maken. Hoop dus dat er niets uit komt ;) Vrijdag de uitslag.
Ik vond t niet eng, ik viel zelfs in slaap. Prima want dan beweeg je ook niet. Als je nou kriebel krijg vraag dan even tijdens de stukjes waarin ze met jou praten of je even mag krabben. Soms mag dat dan gewoon. Dat belletje krijg je altijd mee, maar ik ken niemand die er op heeft gedrukt, de meeste mensen kunnen het prima volhouden. Succes! En vergeet idd je joggingbroek niet, evt warme sokken mee?
Wat de anderen al zeggen: een MRI valt echt heel erg mee. Ik krijg om de 3 maanden een MRI van mijn hoofd. Mijn MRI's duren altijd redelijk lang, maximaal een uur. Maar inderdaad: ik krijg muziek erop (wat niet altijd goed te horen is door het kabaal van de scanner) en ze zeggen steeds wat ze gaan doen.

Ik kan mezelf goed afleiden: oefen regelmatig de tafel van 13-20 in mijn hoofd of ben bezig met andere hersenspelletjes....
Ik heb al tientallen MRI's gehad in vier verschillende ziekenhuizen. Er is nog nooit tegen me gesproken tussen de MRI door, alleen het moment dat ze gaan beginnen en een mededeling wanneer het klaar is.

Meestal lig ik er een klein halfuurtje in (wervelkolom).

Er zit een groot verschil tussen de verschillende MRI's. Bij het ene ziekenhuis hebben ze in het apparaat spiegeltjes gemaakt waardoor je dus naar 'buiten' kan kijken, in het andere apparaat zat gewoon een gat op ooghoogte waardoor ik het plafond van de ruimte kon zien en weer een andere was helemaal dicht.

Als er een MRI van mijn hoofd/hals gemaakt moest worden kreeg ik wel een rekje om mijn hoofd. De eerste keer zat mijn oor dubbel in dat ding en ik heb daar stom genoeg niets van gezegd.

Ik krijg altijd een kussen onder mijn benen omdat ik dat lekkerder vind liggen. Bij het ene ziekenhuis is dit standaard, bij het andere niet.

Qua kleding heb ik altijd een boxer aan met een hemdje. Maar ik ben ook wel eens met een spoed MRI met al mijn kleren aan erin gelegd (ze hadden alleen mijn broeksriem afgeknipt, maar de knopen van mijn spijkerbroek e.d. bleven netjes zitten).

Aan het geluid wen je heel snel vind ik. Vaak doezel ik ook wel weg. Ik heb een gehoorbeschadiging waardoor ik overgevoelig ben voor geluid. Vaak vind ik de muziek storender dan het apparaat, dus ik vraag vaak of ze de muziek niet te hard willen zetten.
quote:linjmh schreef op 02 december 2013 @ 11:19:

Ik vond t niet eng, ik viel zelfs in slaap. Prima want dan beweeg je ook niet. Ha, nou ik viel ook in slaap en probeerde me toen om te draaien. Ai.
Niks aan de hand.

MRI is ongevaarlijke straling, alleen de machine maakt een enorm lawaai.Zou daarom dan eerder voor muziek kiezen dan voor oordoppen.
Wb. kleding; ik moest zo'n ziekenhuisjurkje aantrekken en verder mijn onderbroek en sokken. Was best koud, vond ik. MRI was van mijn knie.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven