Gezondheid alle pijlers

Veel drinken, weinig plassen

28-08-2009 12:11 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien weet een van jullie meer?!

Ik drink vrij veel op een dag, ongeveer 2 liter water en/of groene thee.

's Ochtends wanneer ik wakker word (7.15 uur) ga ik direct plassen. Echter hoef ik zo'n beetje de gehele dag niet! Soms ga ik om 16.00 uur pas weer voor het eerst naar het toilet.

Ik denk dat ik maximaal 3 of 4 per dag ga.

Wanneer ik het vergelijk met collega's, zij drinken veel minder en gaan veel vaker.

Heb ik gewoon een grote blaas of kan er een andere reden zijn?
*kijkt in haar glazen bol* geen idee. Misschien even de huisarts bellen?
Zweet je veel? Zo kun je namelijk ook vocht kwijtraken. Of hou je vocht vast en heb je opgezette voeten en benen?
En als je dan pas weer om 16.00 uur gaat, is het dan een heel grote plas?
Lijkt me heel gewoon, is ook een beetje mijn ritme. Blijf me erover verbazen dat sommige vrouwen na 1 kopje thee alweer moeten plassen.

Als je ritme altijd zo geweest is en er is geen verandering, dan lijkt t me geen enke nut hebben om je huisarts te bellen.
Ben echt jaloers op jouw blaas!

Moet echt heeeel vaak naar de wc.

Als ik thee drink dan moet ik 20min. later al naar de wc.

Ook een 'grote boodschap' doe ik 3x per dag.
De plasnoodzaak verschilt heel erg per mens. Normaal plas ik ook niet meer dan 3 of 4 keer per dag, terwijl ik ruim aan de twee liter vocht inname kom. Mijn vriendinnen plassen opvallend veel vaker (wat razend irritant is als je samen de stad in gaat: ze hebben bijna non-stop plaspauze).

Nu ik zwanger ben plas ik meer, maar waar ik van anderen hoor dat ze er soms wel vier keer uit moeten 's nachts, hoef ik maar 1 keer. Ik denk dat ik gewoon een grote blaas heb.
Het is interessanter wat je drinkt vanaf opstaan tot 1e keer dat je (behalve bij opstaan) plast. Stel, jij drinkt dan al anderhalve liter, dan is er kans dat er iets niet goed gaat. Anderhalve liter in 9 uur en dan maar 1 keer plassen? Mwah.

Een stelregel is dat in de vrouwelijke blaas niet meer dan max. 500 cc (halve liter) zou mogen zitten, bij voorkeur iets minder, tussen de 300 en 500cc. Als er vaak meer dan dat in de blaas zit, dan rekt de blaas op. Klinkt vast leuk en aardig voor diegenen die gezegend zijn met een 'walnootformaat blaas', maar is het niet. Dit kan namelijk op lange duur een vicieuze cirkel worden, waarbij op een gegeven moment er allerlei problematische zaken om de hoek kunnen komen kijken. Het kan tot urineretentie en alle bijhorende zooi leiden. De blaas niet meer goed kunnen leeg plassen (waardoor men vervolgens juist weer steeds kleine beetjes plast), verhoogd risico op infecties, verlies van aandrang, incontinentie variërend van wat druppels tot heftiger etc. etc.

Als je het gevoel hebt dat de aantallen keren dat je plast niet overeen komt met hoe veel vocht je gedurende datzelfde dagdeel consumeert, doe jezelf dan een plezier en ga naar de huisarts! Beter safe than sorry. Voor je heen gaat, houdt dan even een dagboekje bij. Daarin houdt je bij hoe laat je drinkt (hoeveelheden), hoe laat je plast (bij voorkeur ook hoeveelheden) etc. Dit is een van de eerste dingen waar een huisarts en ook uroloog om zullen vragen, dus dat bespaart je een stap.

Persoonlijke ervaring? Yep. Ik vond het jarenlang wel handig. Schonk er geen aandacht aan. Ging lange tijd goed, tot de blaas het spuugzat was. Gevolg; blaas enorm overrekt, inhouden van anderhalve liter zonder aandrang waren geen uitzondering. Hup, aandrang gevoel om zeep geholpen. Nieren die de druk niet bepaald prettig meer vonden. Na het proberen van medicatie, zijn we eerst uitgekomen op catheteriseren. Je haalt daarbij zelf de blaas (al dan niet na plassen) op gezette momenten per dag leeg, wat al naar gelang de klachten kan variëren van 1 tot 6 keer per dag. Door andere problemen bleek het catheteriseren voor mij niet haalbaar, waardoor we uiteindelijk besloten hebben om over te gaan op een continent blaasstoma. Ik catheteriseer via de navel.
vandaag ga ik van alles kunnen
Bedankt voor alle snelle reacties! De ene wat verontrustender dan de ander!

Ik zweet niet overmatig, heb wel snel kleffe handen!

Ik heb niet de druk om te moeten plassen, zodra ik dat heb, ga ik ook meteen!

Mijn plassen zijn ook niet bijzonder groot wanneer ik uiteindelijk weer eens ga, het lijkt wel alsof mijn lichaam het in zich opneemt als het ware!

Ik zeg wel eens voor de grap, water zet zich om in vet bij mij
.
[quote]feelfree11 schreef op 28 augustus 2009 @ 13:27:

Bedankt voor alle snelle reacties! De ene wat verontrustender dan de ander!

Ik zweet niet overmatig, heb wel snel kleffe handen!

Ik heb niet de druk om te moeten plassen, zodra ik dat heb, ga ik ook meteen!

Mijn plassen zijn ook niet bijzonder groot wanneer ik uiteindelijk weer eens ga, het lijkt wel alsof mijn lichaam het in zich opneemt als het ware!

Ik zeg wel eens voor de grap, water zet zich om in vet bij mij ;-)[/quote]

Als je hier mee bedoelt dat je vocht vasthoudt zou ik maar eens langs mijn huisarts gaan!
Hoi Feelfree,

heb je ook weleens gekeken naar de concentratie van urine als je plast, donker of juist licht van kleur of misschien gewoon ertussenin?

Drink je over de gehele dag "iets" of tijdens vaste periodes heel veel in één keer?

Eet je veel vezels of zout? Dit kan er ook voor zorgen dat je vocht vast houdt.

probeer eens venkelthee te drinken, das een prima vochtafdrijver en een bezoekje brengen aan de huisarts lijkt me geen onverstandige keuze. Sterkte ermee!

Liefs 10

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven