Gezondheid alle pijlers

Veel vrouwen ijzergebrek

15-10-2025 15:26 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er vorig jaar dus achter gekomen dat ik flinke bloedarmoede had en waarschijnlijk jarenlang met een ijzertekort heb rondgelopen. Er vielen toen een heleboel puzzelstukjes op z’n plek, ik liep al jarenlang aan te knoeien met vage klachten waar nu ineens een oorzaak voor was: ijzergebrek!
Vermoeidheid, hoofdpijn, haaruitval, slecht concentreren etc. Ik was er 3 jaar geleden al eens mee naar de huisarts geweest, die schreef het toe aan een stressvolle periode (bloedwaarden waren immers op orde, hemoglobine boven de ondergrens). Therapie, fysiobehandelingen, mindfullness, sporten. Heb vanalles geprobeerd om van de klachten af te komen maar ik werd alleen maar vermoeider en lustelozer. Totdat ik nog amper mn ene been voor de andere kreeg en toch nog maar eens ging bloedprikken.

Inmiddels zijn we bijna een jaar, vele ijzertabletten (geen pretje) een ijzerinfuus (helemaal geen pretje) en een mirena spiraal (in vergelijking met een ijzertekort bijna een pretje) verder en ik heb eindelijk weer energie! Mn bloedwaarden zijn bijna weer waar ze wezen moeten.

Via via kreeg ik een podcast doorgestuurd over ijzergebrek en de blinde vlek bij huisartsen waarvan ik denk dat het goed is als hier meer bewustzijn voor komt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat geschat wordt dat 18 tot 35 % van de vrouwen een ijzertekort heeft. (Ik realiseer me dat ik hiermee klink als een gezondheidswappie/vage influencer)
Maar deze podcast is dus gemaakt voor en door huisartsen en er komen twee internisten aan het woord die uitleggen dat de richtlijnen nog wat achterlopen op recent onderzoek waardoor ijzergebrek regelmatig pas aan het licht komt als het tekort al flink is opgelopen. Ze raden aan om bij klachten zoals vermoeidheid ook bloed te laten prikken op Ferritine (je ijzervoorraad) en niet alleen op hemoglobine. Dit omdat iedereen een eigen hemoglobine ‘setpoint’ heeft en deze persoonlijke streefwaarde hoger kan liggen dan de ondergrens die het lab hanteert. In de podcast wordt dit allemaal uitgelegd, ook als leek goed te begrijpen.
Ik deel de link in de hoop dat er meer vrouwen baat bij hebben: dit is de link naar deel 1 er is ook een deel 2.

https://www.huisartspodcast.nl/prisma-p ... de-uitleg/

Bij mij bleek uiteindelijk mijn menstruatie de boosdoener. Ik had zelf niet het idee dat ik veel bloedverlies had, maar blijkbaar was het over de jaren heen toch genoeg om zo laag uit te komen. Nu heel blij met een mirena spiraal die er voor zorgt dat ik helemaal niet meer menstrueer.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan en deel vooral ook je verhaal!
Ijzergebrek kan erfelijk zijn, zeker als ouders/voorouders uit, of rondom, het Middellandse-gebied komen.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Henk-und-Roelie schreef:
16-10-2025 12:46
Ijzergebrek kan erfelijk zijn, zeker als ouders/voorouders uit, of rondom, het Middellandse-gebied komen.
Maar verklaart dat, dat artsen het nu vaker zien?
Lila-Linda schreef:
16-10-2025 12:59
Een verklaring kan zijn dat landbouwgrond uitgeput raakt, er zitten minder mineralen in de landbouwgrond.
Pianissimo schreef:
16-10-2025 13:11
Een verklaring kan zijn dat landbouwgrond uitgeput raakt, er zitten minder mineralen in de landbouwgrond.
Dit o.a.
Ook selenium is er niet zoveel meer vanwege intensieve landbouw.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Henk-und-Roelie schreef:
Volgens mij is wat jij bedoelt een afwijking aan de hemoglobinecel (sikkelvormig) en niet ijzergebrek (laag Ferritine). Die twee zijn namelijk niet hetzelfde.

Of bedoel je wat anders?
louise1 wijzigde dit bericht op 16-10-2025 13:25
Reden: Onjuiste info
15.42% gewijzigd
Dus als ijzer specifiek wordt gemeten bij een bloedonderzoek dan moet ik kijken naar ferritine? Ik heb zelf namelijk een bloedonderzoek laten doen en ik wil even kijken of er naar ijzer is gekeken.
louise1 schreef:
16-10-2025 13:20
Volgens mij is wat jij bedoelt een afwijking aan de hemoglobinecel (sikkelvormig) en niet ijzergebrek (laag Ferritine). Die twee zijn namelijk niet hetzelfde.

Of bedoel je wat anders?
Geen idee, dit is mij ooit verteld.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Henk-und-Roelie schreef:
16-10-2025 13:45
Geen idee, dit is mij ooit verteld.
Je hebt gelijk. Bron Chatgpt:

1. IJzertekort door voeding of bloedverlies

In sommige Mediterrane populaties (zoals Zuid-Europa, Noord-Afrika, en het Midden-Oosten) komt ijzergebrek iets vaker voor, net als wereldwijd bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd.
Mogelijke redenen:

Traditionele voedingspatronen met relatief minder rood vlees en meer plantaardige bronnen van ijzer (die minder goed worden opgenomen).

Hogere frequentie van bloedarmoede door menstruatie, parasitaire infecties, of maag/darmproblemen.

→ Gevolg: Lage ferritine door echt ijzertekort.

Maar het lijkt dat je er dan ook echt moet leven en niet dat het alleen je afkomst is.
Te veel ijzer kan ook; hemochromatose. In mijn schoonfamilie een erfelijke aandoening. Ze mogen bepaalde groenten alleen met mate eten.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Pianissimo schreef:
16-10-2025 13:24
Dus als ijzer specifiek wordt gemeten bij een bloedonderzoek dan moet ik kijken naar ferritine? Ik heb zelf namelijk een bloedonderzoek laten doen en ik wil even kijken of er naar ijzer is gekeken.
Klopt, je Ferritine zegt wat over ijzervoorraad. Bij een ijzertekort zakt eerst je Ferritine en daarna pas je hemoglobine.

Als je meerdere metingen hebt (bijvoorbeeld van jaren geleden) kijk dan vooral ook wat de hoogst gemeten hemoglobine waarde was, dat is je setpoint voor hemoglobine (je persoonlijke normaalwaarde)
Pianissimo schreef:
16-10-2025 12:45
Misschien een domme vraag, maar wat moet er precies op het formulier voor bloedonderzoek staan voor ijzer?
Hb, mcv, ferritine als basisonderzoek. Indien vraagstelling puur gericht op ijzer dan kan je nog uitgebreidere bepalingen laten doen.
tmaar wijzigde dit bericht op 16-10-2025 15:12
22.16% gewijzigd
Qeslisabeth87 schreef:
16-10-2025 14:50
Klopt, je Ferritine zegt wat over ijzervoorraad. Bij een ijzertekort zakt eerst je Ferritine en daarna pas je hemoglobine.

Als je meerdere metingen hebt (bijvoorbeeld van jaren geleden) kijk dan vooral ook wat de hoogst gemeten hemoglobine waarde was, dat is je setpoint voor hemoglobine (je persoonlijke normaalwaarde)
Waarden die relevant zijn
Hb( bloedarmoede)
Serum ijzer
Ferritine ( volgens mij idd de voorraad)
Transferrine ( volgens mij is dit het stofje/ eiwit dat ijzer transporteert in je lichaam)
Transferrineverzadiging ( functioneel ijzertekort)
Ijzerbindings capaciteit ( volgens mij gaat die omhoog als verzadiging daalt)
Henk-und-Roelie schreef:
Klein dieetcomponent, maar vnl omdat een thalassemie daar vaker voorkomt, net als in de sub-Sahara. Net als sikkelcelanemie heeft een thalassemie een beschermend effect bij malaria, wat voorkomt in die gebieden. Uiteraard voorkomt het geen besmetting en kan je er nog steeds dood aan gaan, maar door de afwijkende rode bloedcellen (bij sikkelcel door de vorm, bij thalassemie door de samenstelling) is het moeilijker voor de malariaparasiet om te overleven (die leeft op rode bloedcellen).
Wat goed dat hier meer aandacht voor is. Ik knapte 5 jaar geleden na corona niet op. Op mijn aandringen uitgebreid bloed laten prikken en testen en daar kwam een B12-tekort (ik geloof dat ik rond de 130 zat, terwijl internationaal rond de 400 de ondergrens is dacht ik) en een ferritinetekort uit (ik zat op 4!!). B12 en ferritine hebben ergens ook weer met elkaar te maken. Ik krijg nu b12-injecties (en gebruik aanvullend smelttabletten) en neem om de dag ijzertabletten. Om de dag innemen schijnt ervoor te zorgen dat het ijzer beter opgenomen wordt en beperkt ook de darmklachten. Voor mij ook wel belangrijk, want ik heb ook nog eens colitis ulcerosa (hoewel, ook nog eens... dat hangt natuurlijk allemaal met elkaar samen, want ik neem het waarschijnlijk gewoon slecht op, zeker als de boel ontstoken is).
Hb is altijd 'goed' geweest trouwens.
Lila-Linda schreef:
16-10-2025 12:59
Ik denk dat er diverse factoren spelen. Bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd is iig de hoeveelheid menstruaties een component. Vroeger waren vrouwen veel vaker zwanger en hoewel dat ook iets doet met je ijzer, is de gedachte dat elke maand menstrueren meer effect heeft, zeker bij zwaardere menstruaties.
Tmaar schreef:
16-10-2025 15:15
Ik denk dat er diverse factoren spelen. Bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd is iig de hoeveelheid menstruaties een component. Vroeger waren vrouwen veel vaker zwanger en hoewel dat ook iets doet met je ijzer, is de gedachte dat elke maand menstrueren meer effect heeft, zeker bij zwaardere menstruaties.
oh zeker, maar ik denk ook, dat Juist vrouwen steeds minder vlees zijn gaan eten.
Martijn Katan zei het jaren geleden al: Juist voor vrouwen is een broodje kroket veel gezonder dan een broodje sla
Lee3614 schreef:
16-10-2025 15:13
Wat goed dat hier meer aandacht voor is. Ik knapte 5 jaar geleden na corona niet op. Op mijn aandringen uitgebreid bloed laten prikken en testen en daar kwam een B12-tekort (ik geloof dat ik rond de 130 zat, terwijl internationaal rond de 400 de ondergrens is dacht ik) en een ferritinetekort uit (ik zat op 4!!). B12 en ferritine hebben ergens ook weer met elkaar te maken. Ik krijg nu b12-injecties (en gebruik aanvullend smelttabletten) en neem om de dag ijzertabletten. Om de dag innemen schijnt ervoor te zorgen dat het ijzer beter opgenomen wordt en beperkt ook de darmklachten. Voor mij ook wel belangrijk, want ik heb ook nog eens colitis ulcerosa (hoewel, ook nog eens... dat hangt natuurlijk allemaal met elkaar samen, want ik neem het waarschijnlijk gewoon slecht op, zeker als de boel ontstoken is).
Hb is altijd 'goed' geweest trouwens.
Dat komt doordat hepcidine ( of zoiets) na een inname stijgt en hepcidine voorkomt ijzeropname.
Hepcidine is ook hoger bij bv chronische ontstekingen dus in jouw geval mss dubbelop lastig.
*jaline schreef:
16-10-2025 15:54
Dat komt doordat hepcidine ( of zoiets) na een inname stijgt en hepcidine voorkomt ijzeropname.
Hepcidine is ook hoger bij bv chronische ontstekingen dus in jouw geval mss dubbelop lastig.

Ik lees het nu ook ja, zo ver had ik me er destijds nog niet in verdiept. Wel goed om eens extra aandacht aan te geven in het overleg met de MDL-arts en ook mee te laten prikken de volgende keer. Thanks!
Qeslisabeth87 schreef:
16-10-2025 08:34
Er is dus best wat discussie over wat goede waarden zijn. Ik zou je zeker aanraden eens de podcasts te luisteren.
Ook met een Ferritine onder de 50 kun je klachten ervaren (soms wordt zelfs onder de 70 of 100 genoemd).
En een hb tussen de 7,5 en 8,5 is dus boven de ondergrens maar voor de meeste vrouwen te laag.
Ja dat zal ik eens doen en wellicht even overleggen met mijn huisarts waar ik toch nog heen moet voor wat anders. Mijn ferritine was de laatste keer 47 en HB 8,8 maar het schommelt wel een beetje. De ferritine is ook wel eens iets hoger geweest en de HB iets lager maar niet buiten de normaalwaarden van het lab.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven