Verhoogd TSH
woensdag 6 maart 2013 om 12:56
Hallo,
vorige week ben ik naar de huisarts geweest omdat ik al een tijd last heb van allemaal vage klachten. De huisarts gaf aan dat een deel van mijn klachten door mijn droge huid zouden komen en de rest door stress. Maar omdat er veel schildklierproblemen in de familie zitten, mocht ik , als ik dat wilde, wel even bloed prikken.
Vandaag belde ik voor de uitslag en de assistente gaf aan dat mijn TSH wel wat verhoogd was en dat ze me morgen zou laten bellen door de huisarts om de waarden te bespreken. Ik heb wel even gevraagd hoe hoog de TSH dan was en dat is 7.
Nu wil ik graag een beetje voorbereid het gesprek morgen in gaan en vraag me dus wat dingen af:
- Wat zijn de normale waardes van TSH?
- Maakt het nog verschil dat de andere waardes (welke dat ook mogen wezen) wel normaal waren?
Alvast heel erg bedankt! Ik maak me stiekem namelijk wel een beetje zorgen
p.s. Ik reageer pas later, moet nu even weg.
vorige week ben ik naar de huisarts geweest omdat ik al een tijd last heb van allemaal vage klachten. De huisarts gaf aan dat een deel van mijn klachten door mijn droge huid zouden komen en de rest door stress. Maar omdat er veel schildklierproblemen in de familie zitten, mocht ik , als ik dat wilde, wel even bloed prikken.
Vandaag belde ik voor de uitslag en de assistente gaf aan dat mijn TSH wel wat verhoogd was en dat ze me morgen zou laten bellen door de huisarts om de waarden te bespreken. Ik heb wel even gevraagd hoe hoog de TSH dan was en dat is 7.
Nu wil ik graag een beetje voorbereid het gesprek morgen in gaan en vraag me dus wat dingen af:
- Wat zijn de normale waardes van TSH?
- Maakt het nog verschil dat de andere waardes (welke dat ook mogen wezen) wel normaal waren?
Alvast heel erg bedankt! Ik maak me stiekem namelijk wel een beetje zorgen
p.s. Ik reageer pas later, moet nu even weg.
woensdag 6 maart 2013 om 13:08
Normaalwaarden TSH zijn bijzonder makkelijk te googlen. Geen idee wat deze verhoging zegt, maar wel bijzonder dat de assistente dit doorgeeft zonder verdere uitleg! Succes!
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.

woensdag 6 maart 2013 om 13:11
Bedoel je met andere waardes je T3 en T4?
Volgens mij zijn de normaalwaardes bij ieder lab net iets anders, maar ik denk dat bij de meeste labs een TSH van 7 wel duidelijk verhoogd is (maar nu ook weer niet mega-hoog).
Het kan zijn dat je nu nog latente hypothyreoidie hebt. En de meningen zijn een beetje wisselend of je dat al moet behandelen of niet. (maar als je veel klachten hebt zou dat wel een reden zijn om het te behandelen naar mijn mening).
Volgens mij zijn de normaalwaardes bij ieder lab net iets anders, maar ik denk dat bij de meeste labs een TSH van 7 wel duidelijk verhoogd is (maar nu ook weer niet mega-hoog).
Het kan zijn dat je nu nog latente hypothyreoidie hebt. En de meningen zijn een beetje wisselend of je dat al moet behandelen of niet. (maar als je veel klachten hebt zou dat wel een reden zijn om het te behandelen naar mijn mening).

woensdag 6 maart 2013 om 14:18
De bloedwaarden die ik zelf aan hou zijn:
TSH 0,4 - 3*mU/l
F(Vrij)T4 10 - 23pmol/l
F(Vrij)T3 4 - 8pmol/l
T3 1,35 - 2,60nmol/l
* Bovengrens TSH aangepast naar aanleiding van nieuwe A.A.C.E. richtlijn
Bron: http://www.hypomaarniethappy.nl/ (behandelprotocollen)
TSH 0,4 - 3*mU/l
F(Vrij)T4 10 - 23pmol/l
F(Vrij)T3 4 - 8pmol/l
T3 1,35 - 2,60nmol/l
* Bovengrens TSH aangepast naar aanleiding van nieuwe A.A.C.E. richtlijn
Bron: http://www.hypomaarniethappy.nl/ (behandelprotocollen)
woensdag 6 maart 2013 om 16:56
Blijf bij jezelf en de klachten die je hebt. Sommige huisartsen vinden 7 "slechts iets" verhoogd omdat ze vast blijven houden aan de bovenwaarde van 4. Er is echter een grote groep mensen waarvoor deze waarde veel te hoog is. Van belang is ook de t4 waarde die is relatie staat tot je TSH. Wellicht ben je gebaat bij medicijnen. In mijn geval voelde ik mij hondsberoerd bij een waarde van 7 (waarbij ook de t4 niet klopte). Mijn endocrinoloog hanteert voor mij een maximale bovenwaarde van 2... en daar doe ik het goed op.