Verslaafd aan neusspray!
woensdag 3 oktober 2007 om 15:29
De titel zegt het al.
Ik ben sinds vier maanden verslaafd aan neusspray, iemand een idee hoe ik hier vanaf kan komen?
Ik ben al een paar keer gestopt, maar na 5 dagen hield ik het dan niet meer vol, dan heb ik het vooral over s'nachts.
Sinds drie maanden spuit ik het alleen nog voordat ik ga slapen, en steeds probeer ik om niet te spuiten maar dan zit mijn neus vervolgens weer vol, en adem ik super zwaar, zo erg dat ik me er zelf aan irriteer en weer opnieuw spuit...iemand een itips hoe ik hier vanaf kom???
Ik ben sinds vier maanden verslaafd aan neusspray, iemand een idee hoe ik hier vanaf kan komen?
Ik ben al een paar keer gestopt, maar na 5 dagen hield ik het dan niet meer vol, dan heb ik het vooral over s'nachts.
Sinds drie maanden spuit ik het alleen nog voordat ik ga slapen, en steeds probeer ik om niet te spuiten maar dan zit mijn neus vervolgens weer vol, en adem ik super zwaar, zo erg dat ik me er zelf aan irriteer en weer opnieuw spuit...iemand een itips hoe ik hier vanaf kom???
woensdag 3 oktober 2007 om 15:39
Ja, Ice, je moet het gewoon niet meer doen. Ikheb het ook een tijdlang gebruikt. Mijn neus was gebroken, gekneusd en verstopt. Je komt op een punt, dat je gewoon niet meer normaal kan ademen zonder dat spul. Het is toch gewoon een kwestie van even doorzetten, na een week kun je weer gewoon normaal ademen door de neus zonder spray.
woensdag 3 oktober 2007 om 15:44
woensdag 3 oktober 2007 om 16:04
Ik heb het gehad met lippenbalsem. Uiteindelijk is de enige remedie dat je stopt, hoe zwaar het ook is. En dan zal je merken dat je klachten eerst erger worden en dan verdwijnen. Daar moet je doorheen. Misschien helpt het als je voor het slapen gaan in een eucalyptus bad stapt of onder een stomende douche? Je kan ook een opengesneden ui naast je bed leggen, voor het slapen stomen of een beetje chinese olie op een zakdoekje druppelen en die bij je hoofd neerleggen op het kussen. Dit alles zodat je ademweg vrij is als je inslaapt?
Ik vraag me af of het wel een oplossing is als je overgaat op andere spray. Omdat je dan blijft spuiten, ook al is het met een ander stofje. Dan wen je die handeling niet af. Maar als het dibbus heeft geholpen zou ik het zeker eens navragen bij je huisarts. Die kan je waarschijnlijk wel verder helpen.
Succes.
Ik vraag me af of het wel een oplossing is als je overgaat op andere spray. Omdat je dan blijft spuiten, ook al is het met een ander stofje. Dan wen je die handeling niet af. Maar als het dibbus heeft geholpen zou ik het zeker eens navragen bij je huisarts. Die kan je waarschijnlijk wel verder helpen.
Succes.
woensdag 3 oktober 2007 om 16:13
Ik ben al zes jaar verslaafd aan neusspray en een echte xylometazolinejunk dus.X-D Ik ben er een paar keer bijna vanaf geweest, tijdens vakanties vaak, maar dan kom je hier terug en dan ben je weer strontverkouden.
Wat je doet, alleen snachts is al goed, maar probeer eens de kinderspray te nemen, daar zit de helft van de xylo in (0.5% ipv 1.0%). Zo bouw je het steeds meer af. Als dat goed gaat dan meng je de 0.5% met de helft water, en dan heb je 0.25%, daarna ga je over op zoutoplossing.
(zit nu met verkoudheid maar daarna ga ik ook weer afbouwen)
Wat je doet, alleen snachts is al goed, maar probeer eens de kinderspray te nemen, daar zit de helft van de xylo in (0.5% ipv 1.0%). Zo bouw je het steeds meer af. Als dat goed gaat dan meng je de 0.5% met de helft water, en dan heb je 0.25%, daarna ga je over op zoutoplossing.
(zit nu met verkoudheid maar daarna ga ik ook weer afbouwen)
woensdag 3 oktober 2007 om 16:20
Nou ja, alleen 's avonds gebruiken van xylometazoline is ook niet goed hoor! Langer dan een week wordt afgeraden, juist vanwege het verslavende effect. Dus als je het alleen 's avonds blijft gebruiken blijf je verslaafd. Dat schiet dus niet op.
Dit is te vinden op de site van de serviceapotheek:
Als ik dit middel langdurig gebruik, waar moet ik dan rekening mee houden?
Bij veelvuldig of langdurig gebruik loopt u de kans op gewenning en aantasting van het neusslijmvlies. Dan kunt u last krijgen van een chronisch gezwollen neusslijmvlies en een chronisch verstopte neus, die niet meer reageert op xylometazoline of verwante stoffen.
Kan ik zomaar met dit middel stoppen?
Na kortdurend gebruik kunt u in een keer stoppen, zonder af te bouwen. Na te lang/veelvuldig gebruik kan na plotseling stoppen het neusslijmvlies opzwellen en verstopt raken (een soort onthoudings-verschijnsel); het kan enige tijd duren voordat het neusslijmvlies is hersteld. Heeft u problemen met stoppen, bezoek dan een arts.
Dus maak een afspraak als je het niet alleen kunt, zou ik zeggen.
Dit is te vinden op de site van de serviceapotheek:
Als ik dit middel langdurig gebruik, waar moet ik dan rekening mee houden?
Bij veelvuldig of langdurig gebruik loopt u de kans op gewenning en aantasting van het neusslijmvlies. Dan kunt u last krijgen van een chronisch gezwollen neusslijmvlies en een chronisch verstopte neus, die niet meer reageert op xylometazoline of verwante stoffen.
Kan ik zomaar met dit middel stoppen?
Na kortdurend gebruik kunt u in een keer stoppen, zonder af te bouwen. Na te lang/veelvuldig gebruik kan na plotseling stoppen het neusslijmvlies opzwellen en verstopt raken (een soort onthoudings-verschijnsel); het kan enige tijd duren voordat het neusslijmvlies is hersteld. Heeft u problemen met stoppen, bezoek dan een arts.
Dus maak een afspraak als je het niet alleen kunt, zou ik zeggen.
woensdag 3 oktober 2007 om 18:30
Ik denk dat ik toch maar gewoon moet stoppen, maarja, wanneer heh?
Ik heb al kinderneusspray gebruikt, en nu heb ik weer volwassenneusspray. Ik heb ook al een spray van de dokter gehad maar daar bleef mijn neus dicht van zitten.
Dus dat heb ik niet lang gebruikt.
Ik ben ook verslaafd geweest aan Labello. Op een gegeven moment was ik het zat want er lagen 60labello's door het huis omdat ik er altijd een bij de hand moest hebben :p
Ik me voorgenomen om in een keer te stoppen met neusspray en labello maar dat is helaas niet gelukt..
Van de labello ben ik gelukkig wel af, nu de neusspray nog..
Ik heb al kinderneusspray gebruikt, en nu heb ik weer volwassenneusspray. Ik heb ook al een spray van de dokter gehad maar daar bleef mijn neus dicht van zitten.
Dus dat heb ik niet lang gebruikt.
Ik ben ook verslaafd geweest aan Labello. Op een gegeven moment was ik het zat want er lagen 60labello's door het huis omdat ik er altijd een bij de hand moest hebben :p
Ik me voorgenomen om in een keer te stoppen met neusspray en labello maar dat is helaas niet gelukt..
Van de labello ben ik gelukkig wel af, nu de neusspray nog..
woensdag 3 oktober 2007 om 22:30
Hier nog een ex-verslaafde. Ruim twee jaar achter elkaar heb ik het gebruikt en vervolgens rook en proefde ik niks meer. Mijn reuk en smaak waren volledig verdwenen. Ik ben toen radicaal gestopt en na twee weken kwam mijn reuk (en dus ook smaak) gelukkig weer terug. Sindsdien heb ik het bijna nooit meer gebruikt. Nog één keer, meteen na mijn keizersnede toen ik een knallende voorhoofdholteontsteking had, maar ik ben toen ook zo snel mogelijk weer gestopt. Op sommige mensen heeft dit soort neusspray namelijk een zogenaamd rebound-effect. Er zijn wel meer medicijnen die zo'n effect hebben en het komt erop neer dat de symptomen veel erger weer terugkomen als het medicijn is uitgewerkt. Van mijn drie zoons zijn er twee die hetzelfde probleem met de neusspray hebben en eigenlijk mogen ze het dus ook niet gebruiken, maar kinderen hebben een relatief nauwe buis van Eustachius, waardoor ze gemakkelijk oorontstekingen krijgen tijdens een verkoudheid en met neusspray voorkom je dat. Pffff! Dillemma's! Mijn neusslijmvlies is altijd al erg gevoelig geweest. Veel mensen zijn vaak gewoon een beetje verkouden, maar bij mij moet het altijd zo achterlijk erg zijn. Wéken lang met het snot in je kop lopen en nachtenlang last hebben van een verstopte neus. Als ik verkouden word, nies ik me helemaal ongans en loopt het snot letterlijk uit mijn hoofd. Kotsberoerd ben ik ervan. Alleen heb ik sinds een jaar ofzo die Vickxs First Defence gevonden en die schakelt de virussen uit waar ze je lichaam binnendringen; in je neus! Walgelijk smerig is het en het brandt vreselijk, maar het helpt! Zodra ik een prikje in mijn keel voel, neem ik een ontsmettende keeltablet en spuit ik een beetje van dat spul in mijn neus. Soms ben ik nét te laat (zondag werd ik verkouden en was ik niet thuis, dus kon ik pas na een halve dag maatregelen nemen) maar toch zijn de verschijnselen nu veel minder heftig. Ik heb een halve dag wat lopen niezen en vandaag merk ik al helemaal niets meer van een verkoudheid. Net als een normaal mens :o) Echt, ik vind dat spul dé uitvinding van de eeuw! Wel altijd in huis hebben, want je moet meteen handelen als je iets voelt. Overigens gebruik ik al jaaaaren Flixonase, een ontstekingsremmende neusspray, anders zwelt mijn neusslijmvlies op en gaat het ontsteken. Dit spul is niet verslavend, want het heeft geen direct effect. Als ik er een poosje mee stop, gaat mijn neus dicht zitten en ruikt het vies. Misschien komt dit wel door het vele Otrivin gebruik, wie zal het zeggen.
zaterdag 6 oktober 2007 om 23:01
Ik gebruik ook al jaren nasonex via de huisarts (eerst flixonasevia de kno) omdat ik gezwollen neusschelpen heb en wegbranden niet zie zitten!! Eerst hielp het jaren niet zo goed nu weer ineens wel heel goed..hoe het komt? geen idee? minder stress? Alles kan meewerken volgens de kno!!!! En ik kan het steeds opnieuw bestellen via de assistente dus het lijkt me zo dat de dokter het dan goed vind toch?
Maar ik zal het op de grote vragen lijst zetten want ik wil toch weer eens langs de dokter om deze lijstaf te werken!
Maar ik zal het op de grote vragen lijst zetten want ik wil toch weer eens langs de dokter om deze lijstaf te werken!
zondag 7 oktober 2007 om 00:47
Ring, kan me voorstellen dat het raar klinkt om een neussprayverslaving op te heffen met een andere neusspray. Toch was het volgens mijn huisarts de beste manier. Ze schreef me Budesonide voor, een milde neusspray die het neusslijmvlies licht laat slinken, maar niet het verslavende en aggressieve stofje bevat dat Otrivin-achtige soorten hebben. Het werkt daardoor ook minder goed, maar was voor mij in ieder geval beter dan niets. "Gewoon" doorzetten zonder neusdruppels werkt namelijk niet als je ècht niet door je neus kunt ademhalen. Na een paar slapeloze nachten hield ik dat dus niet meer vol.
Heb nog steeds regelmatig last van een verstopte neus, omdat mijn neusslijmvlies natuurlijk nogal verpunkt is door jarenlang sprayen en ik waarschijnlijk ook wel n allergie voor teenofander zal hebben. Gebruik nu alleen nog maar babyneusdruppels, op zoutbasis, maximaal 1 week lang .
Overigens ben ik ook aan de labello!! Zou er een verband zijn? Haha! Maar vind een labelloverslaving prima leefbaar .
Heb nog steeds regelmatig last van een verstopte neus, omdat mijn neusslijmvlies natuurlijk nogal verpunkt is door jarenlang sprayen en ik waarschijnlijk ook wel n allergie voor teenofander zal hebben. Gebruik nu alleen nog maar babyneusdruppels, op zoutbasis, maximaal 1 week lang .
Overigens ben ik ook aan de labello!! Zou er een verband zijn? Haha! Maar vind een labelloverslaving prima leefbaar .
woensdag 10 oktober 2007 om 22:38
Hoe bedoel je dat dons? Mijn huisarts heeft mij gewoon een niet-verslavend middel voorgeschreven om van een ander, wel verslavend, middel af te komen. Het is vrij gebruikelijk om medicijngebruik af te bouwen door over te gaan op lichtere medicatie hoor. Zie het probleem niet. Bovendien heeft het geholpen; heb de budesonide maar kort hoeven te gebruiken.
donderdag 18 oktober 2007 om 14:28
Ik gebruik ook al vier jaar Nasonex, een neusspray waar je niet verslaafd aan raakt. Het is voor mij een geneesmiddel om geen last van oorsuizen te hebben. Ik gebruik het niet dagelijks, meestal een paar keer per week. Het helpt goed om de luchtwegen open te houden en je raakt er dus niet verslaafd aan. Ook kan het volgens mijn huisarts, de bijsluiter en info op internet absoluut geen kwaad om het langdurig te gebruiken, dus daar maak ik me geen zorgen over.
donderdag 25 oktober 2007 om 17:58
Ik ben sinds een maand of 3 ook aan de flixonase. Heb ook altijd mijn neus dicht zitten. Overdag is het wel te doen, maar zo gauw je gaat liggen, pfff. Moet zeggen dat het redelijk gaat met die Flixonase. Voor de zekerheid heb ik homeopatische neusspray naast mijn bed staan. Niet dat dat nou altijd veel uithaalt
Wat bij mij ook goed werkt zijn anti-snurk pleisters, die plak je op je neus en trekken zeg maar je neusvleugels omhoog. Daar krijg ik echt meer lucht mee. Die kun je kopen bij de Etos en de apotheek. Ze zijn wel redelijk prijzig. Breathe Right heten die pleisters. Ze worden verkocht in verpakking van 10 en 30. Voor 30 stuks betaal je zo'n 16 euro geloof ik. Ik hoop dat je hier wat aan hebt om van die neusspray af te komen.
Succes!
Succes!
dinsdag 30 oktober 2007 om 14:56
donderdag 8 november 2007 om 20:37
Interessant topic!
Ik ben namelijk ook al enkele jaren verslaafd aan neusspray. Ik weet wel niet hoe die van mij heet, want het is zelfgemaakt spul. Zelfgemaakt van de apotheker dan hé, niet door mij zelf!
Soms heb ik er genoeg aan om enkel tijdens de nacht en net voor het slapen gaan even te sprayen. Maar de laatste dagen (waarschijnlijk door het slechte weer) heb ik er meer nood aan. Gemiddeld zo rond de 4 uur.
Een homeopatische spray heb ik ook eens gekregen van de arts, maar dat hielp helemaal niet. Ik merkte geen verschil tussen die spray en niks! Mijn neus bleef helemaal dicht!
En het gewoon proberen zonder is echt niet haalbaar. (heb al geprobeerd) Mijn neus blijft potdicht zitten , kan nog enkel ademen door mijn mond, en ik krijg barstende koppijn.
Maar ik zal eens enkele van bovenstaande tips uitproberen!
Ik ben namelijk ook al enkele jaren verslaafd aan neusspray. Ik weet wel niet hoe die van mij heet, want het is zelfgemaakt spul. Zelfgemaakt van de apotheker dan hé, niet door mij zelf!
Soms heb ik er genoeg aan om enkel tijdens de nacht en net voor het slapen gaan even te sprayen. Maar de laatste dagen (waarschijnlijk door het slechte weer) heb ik er meer nood aan. Gemiddeld zo rond de 4 uur.
Een homeopatische spray heb ik ook eens gekregen van de arts, maar dat hielp helemaal niet. Ik merkte geen verschil tussen die spray en niks! Mijn neus bleef helemaal dicht!
En het gewoon proberen zonder is echt niet haalbaar. (heb al geprobeerd) Mijn neus blijft potdicht zitten , kan nog enkel ademen door mijn mond, en ik krijg barstende koppijn.
Maar ik zal eens enkele van bovenstaande tips uitproberen!
donderdag 8 november 2007 om 23:39
Ik ben er sinds eergisteren vanaf; na twee maanden. Heb bij het kruidvat een homeopathische neusspray gehaald. De eerste dag was het wel moeilijker ademen dan met mijn andere neusspray en voor 's nachts spoot ik dubbel zodat ik toch een goede nachtrust zou hebben. (Dat kan helemaal geen kwaad met die homeopathische sprays) De dag erna ging het al beter en moest ik maar twee keer spuiten. De dag daarna heb ik maar een keer moeten spuiten en dat was de laatste keer. Nu kan ik rustig ademen zonder enig probleem.
zaterdag 10 november 2007 om 18:37
hoi mensen,
ik ben al 15, bijna 16, jaar verslaafd aan nasivin neusdruppels.
heb verschillende middelen, sprays, snuif-gevallen van de dokter gehad, maar niks hielp. heb pas een homeopatische spray gekocht die het neusslijmvlies herstelt. dat gaat overdag wel, maar snachts?! nee ! ik kan er gewoon echt niet van slapen, ik wordt er zelfs wakker van. zo potdicht. vraag me ook wel eens af, wat ik er nog aan moet doen. heel eerlijk gezegd,heb ik er niet eens zin in. omdat je inderdaad toch een tijd moet af zien!
ik ruik overigens nog (redelijk) goed . je neus uit laten branden , daar zou ik nooit aan beginnen. mijn oma heeft het 3x laten doen, zonder resultaat! en een pijn! en wat ziet het er uit zeg. ongelofelijk. mijn moeder is trouwens ook 25 jaar verslaafd geweest. hm zou het erfelijk zijn? vast niet!
succes allemaal met de (tevergeefse) pogingen.
wat me nog wel interesseert is dat goedje waar je aan moet ruiken van een doekje af? weet niet meer welke poster dat schreef. waar kun je dat krijgen? toco nog wat?
bedankt!
ik ben al 15, bijna 16, jaar verslaafd aan nasivin neusdruppels.
heb verschillende middelen, sprays, snuif-gevallen van de dokter gehad, maar niks hielp. heb pas een homeopatische spray gekocht die het neusslijmvlies herstelt. dat gaat overdag wel, maar snachts?! nee ! ik kan er gewoon echt niet van slapen, ik wordt er zelfs wakker van. zo potdicht. vraag me ook wel eens af, wat ik er nog aan moet doen. heel eerlijk gezegd,heb ik er niet eens zin in. omdat je inderdaad toch een tijd moet af zien!
ik ruik overigens nog (redelijk) goed . je neus uit laten branden , daar zou ik nooit aan beginnen. mijn oma heeft het 3x laten doen, zonder resultaat! en een pijn! en wat ziet het er uit zeg. ongelofelijk. mijn moeder is trouwens ook 25 jaar verslaafd geweest. hm zou het erfelijk zijn? vast niet!
succes allemaal met de (tevergeefse) pogingen.
wat me nog wel interesseert is dat goedje waar je aan moet ruiken van een doekje af? weet niet meer welke poster dat schreef. waar kun je dat krijgen? toco nog wat?
bedankt!