Verspilling of alternatief?
maandag 9 juni 2025 om 17:31
Dit topic zet ik maar even onder gezondheid.
Geneesmiddelen die eerder aan patiënten zijn meegegeven mogen niet opnieuw worden verstrekt. Nu is mijn vader eind mei overleden en mijn moeder heeft ontzettend veel nieuwe (!) geneesmiddelen en producten waaronder stoma doppen (mijn vader had een tracheostomy), blaas catheters, stoma pleisters, etc. Een stoma dop kost de verzekering €5 per stuk. Mijn moeder heeft er nog enkele honderden liggen (hij gebruikte er 5 per dag en mijn moeder bestelde 1,5 maand vooruit en dat is te billijken). Natuurlijk kan alles ingeleverd worden bij de apotheek en dan zal het vernietigd worden. Echter, in het kader van de duurzaamheid is dit in mijn optiek complete verspilling. Alles is nieuw in de doos en van goede kwaliteit met een datum ergens in 2027/2028. Gelukkig konden we de bestelling van de laatste twee weken nog wel retourneren, maar de rest niet meer en zowel moeder als ik vinden het verschrikkelijk om dat dan maar te laten vernietigen.
Ik ken de wetgeving en het standpunt van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en natuurlijk moeten bepaalde initiatieven moeten wel binnen de wet passen. Weet iemand of er ergens een initiatief is waar deze goederen alsnog een goede bestemming krijgen?
Ik verneem heel graag want ik vind het ongelofelijk zonde en ronduit belachelijk dat gesealde producten zo vernietigd worden. Het gaat niet zozeer om medicijnen zelf, al heeft is daar ook een enorme voorraad aan.
Als iemand een initiatief kent, hoor ik het graag. Dank!
Geneesmiddelen die eerder aan patiënten zijn meegegeven mogen niet opnieuw worden verstrekt. Nu is mijn vader eind mei overleden en mijn moeder heeft ontzettend veel nieuwe (!) geneesmiddelen en producten waaronder stoma doppen (mijn vader had een tracheostomy), blaas catheters, stoma pleisters, etc. Een stoma dop kost de verzekering €5 per stuk. Mijn moeder heeft er nog enkele honderden liggen (hij gebruikte er 5 per dag en mijn moeder bestelde 1,5 maand vooruit en dat is te billijken). Natuurlijk kan alles ingeleverd worden bij de apotheek en dan zal het vernietigd worden. Echter, in het kader van de duurzaamheid is dit in mijn optiek complete verspilling. Alles is nieuw in de doos en van goede kwaliteit met een datum ergens in 2027/2028. Gelukkig konden we de bestelling van de laatste twee weken nog wel retourneren, maar de rest niet meer en zowel moeder als ik vinden het verschrikkelijk om dat dan maar te laten vernietigen.
Ik ken de wetgeving en het standpunt van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en natuurlijk moeten bepaalde initiatieven moeten wel binnen de wet passen. Weet iemand of er ergens een initiatief is waar deze goederen alsnog een goede bestemming krijgen?
Ik verneem heel graag want ik vind het ongelofelijk zonde en ronduit belachelijk dat gesealde producten zo vernietigd worden. Het gaat niet zozeer om medicijnen zelf, al heeft is daar ook een enorme voorraad aan.
Als iemand een initiatief kent, hoor ik het graag. Dank!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 9 juni 2025 om 19:18
Niet opnieuw mogen uitgeven is inderdaad omdat de apotheker niet kan garanderen dat de middelen op de juiste manier bewaard zijn. Misschien heb je ze wel in de zon gelegd, of juist medicijnen die niet tegen koelen kunnen, in de koelkast.
Ik snap het wel, maar vind het net als jullie nogal overdreven. Daarom ook graag eens in de zoveel tijd een ritje naar de straatdokter. Alhoewel, heb nu alleen infuustherapie. Dat wordt pas klaargemaakt als ik al in het ziekenhuis ben.
Ik snap het wel, maar vind het net als jullie nogal overdreven. Daarom ook graag eens in de zoveel tijd een ritje naar de straatdokter. Alhoewel, heb nu alleen infuustherapie. Dat wordt pas klaargemaakt als ik al in het ziekenhuis ben.
maandag 9 juni 2025 om 19:29
Bij ons is het vaak;
Als het niet terug kan, nemen wij als thuiszorg het mee. Een kleine gedeelte doen wij in de ‘kast’ waar we minimale voorraad hebben (officieel horen we geen voorraad te hebben), zodat we in nood gevallen wel wat kunnen (uiteraard letten we op datum etc.)
De rest gaat naar een soort organisatie die ervoor zorgt dat het in Oekraïne terecht komt.
Als het niet terug kan, nemen wij als thuiszorg het mee. Een kleine gedeelte doen wij in de ‘kast’ waar we minimale voorraad hebben (officieel horen we geen voorraad te hebben), zodat we in nood gevallen wel wat kunnen (uiteraard letten we op datum etc.)
De rest gaat naar een soort organisatie die ervoor zorgt dat het in Oekraïne terecht komt.
maandag 9 juni 2025 om 19:35
Liefdagboek: weet jij welke organisatie zorgt dat het naar de Oekraïne kan? Mijn moeder woont in het midden van het land, maar broer vindt het geen probleem om het allemaal ergens te droppen als het ergens goed terecht komt. Ophalen mag ook. Dat mijn anonimiteit op Viva dan mogelijk ter ziele gaat vind ik van ondergeschikt belang. Mijn moeder is zelf verpleegkundige (geweest) en een heleboel zit gewoon nog in de doos van de leverancier.
En ja: de farmaceutische industrie heeft hier van alles mee van doen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 9 juni 2025 om 19:41
Ik kan mijn collega's anders wel eens vragen? Die gaan ook wel eens naar Oekraïne als het in hun gebied per ongeluk veilig is, om hun kinderen te bezoeken en zo.Baggal schreef: ↑09-06-2025 19:35Liefdagboek: weet jij welke organisatie zorgt dat het naar de Oekraïne kan? Mijn moeder woont in het midden van het land, maar broer vindt het geen probleem om het allemaal ergens te droppen als het ergens goed terecht komt. Ophalen mag ook. Dat mijn anonimiteit op Viva dan mogelijk ter ziele gaat vind ik van ondergeschikt belang. Mijn moeder is zelf verpleegkundige (geweest) en een heleboel zit gewoon nog in de doos van de leverancier.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 19:43
Lief en heel graag!Lady*Voldemort schreef: ↑09-06-2025 19:41Ik kan mijn collega's anders wel eens vragen? Die gaan ook wel eens naar Oekraïne als het in hun gebied per ongeluk veilig is, om hun kinderen te bezoeken en zo.
maandag 9 juni 2025 om 19:44
Meestal zijn daar wel stichtingen voor die dat over nemen mits het nog gebruikt kan worden.
Ik heb laatst een volle strip van mijn medicatie weg gegooid omdat die over datum bleek. Zag het toevallig en ik vond het wel raar want het is medicatie die ik dagelijks gebruik en steeds een voorraad van 3-4 maanden krijg. Zat er nog aan te denken om de apotheek te bellen of ik het nog gewoon kon gebruiken (exp 5/2025) maar dat voelde toch niet prettig dus nieuwe gevraagd. Vond het wel zonde.
Mijn vader heeft ook een hele lading medicatie en heeft laatst helemaal volle doosjes ingeleverd bij de apotheek die over datum waren. Geen idee of de apotheek dan teveel vertrekt of dat mijn vader niet zo trouw is met het gebruik ervan.
Ik heb laatst een volle strip van mijn medicatie weg gegooid omdat die over datum bleek. Zag het toevallig en ik vond het wel raar want het is medicatie die ik dagelijks gebruik en steeds een voorraad van 3-4 maanden krijg. Zat er nog aan te denken om de apotheek te bellen of ik het nog gewoon kon gebruiken (exp 5/2025) maar dat voelde toch niet prettig dus nieuwe gevraagd. Vond het wel zonde.
Mijn vader heeft ook een hele lading medicatie en heeft laatst helemaal volle doosjes ingeleverd bij de apotheek die over datum waren. Geen idee of de apotheek dan teveel vertrekt of dat mijn vader niet zo trouw is met het gebruik ervan.
maandag 9 juni 2025 om 19:48
Baggal schreef: ↑09-06-2025 19:35Liefdagboek: weet jij welke organisatie zorgt dat het naar de Oekraïne kan? Mijn moeder woont in het midden van het land, maar broer vindt het geen probleem om het allemaal ergens te droppen als het ergens goed terecht komt. Ophalen mag ook. Dat mijn anonimiteit op Viva dan mogelijk ter ziele gaat vind ik van ondergeschikt belang. Mijn moeder is zelf verpleegkundige (geweest) en een heleboel zit gewoon nog in de doos van de leverancier.
Het is eigenlijk bizar dat de Big Pharma zo'n grote invloed uit kan oefenen op de prijzen maar ook de distributie van medicijnen die van levensbelang zijn.
Ze spelen smerige spelletjes alleen maar uit winstoogmerk. En dus over de rug van de gezondheid van mensen wereldwijd.
Kijk, dat de ontwikkeling en onderzoeken geld kosten dat begrijpt iedereen, dus je medicijnen veiligstellen middels octrooien is ook niks mis mee. Maar ik lees net dat fabrikanten allerlei trucjes bedenken om opnieuw een octrooi te kunnen verkrijgen op hetzelfde werkzame deel van het medicijn. Dit is natuurlijk niet goed voor de prijzen maar het staat ook anderen in de weg om dit medicijn goedkoper te produceren en dus de prijzen voor de medicijnen te verlagen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 9 juni 2025 om 19:58
Klopt. Een van mijn grootste klanten jaren terug was een grote producent van OTC (over the counter) geneesmiddelen. En het geld dat daar in om ging was echt ontzettend veel. En deze bedrijven hebben een puur winstoogmerk. En dan te bedenken dat er een chronisch tekort is aan bepaalde geneesmiddelen elders en diezelfde rijke, big pharma voorschrijft dat niets terug mag, want bla-bla-bla. Voor geneesmiddelen die je gekoeld moet bewaren, begrijp ik het. Maar complete dozen sonde voeding? Of stoma doppen is gewoon onzin en geldklopperij. En mijn moeder bestelde 1,5 maand van te voren. Uiteindelijk is mijn vader toch nog vrij onverwachts overleden (anders had ze een aantal bestellingen wel achterwege gelaten onder het mom: niet nodig). Morgen gaat ze wel al zijn naam stickers van de verpakkingen afhalen, maar alles zo afleveren voor vernietiging is wat haar betreft een brug te ver.MrsM schreef: ↑09-06-2025 19:48Het is eigenlijk bizar dat de Big Pharma zo'n grote invloed uit kan oefenen op de prijzen maar ook de distributie van medicijnen die van levensbelang zijn.
Ze spelen smerige spelletjes alleen maar uit winstoogmerk. En dus over de rug van de gezondheid van mensen wereldwijd.
Kijk, dat de ontwikkeling en onderzoeken geld kosten dat begrijpt iedereen, dus je medicijnen veiligstellen middels octrooien is ook niks mis mee. Maar ik lees net dat fabrikanten allerlei trucjes bedenken om opnieuw een octrooi te kunnen verkrijgen op hetzelfde werkzame deel van het medicijn. Dit is natuurlijk niet goed voor de prijzen maar het staat ook anderen in de weg om dit medicijn goedkoper te produceren en dus de prijzen voor de medicijnen te verlagen.
Graze: niets is over de datum. Allemaal vrij recentelijk geleverd en goed tot 2026-2028. Mijn vader had heel veel nodig (complex) en dit betreft compleet nieuwe verpakkingen.
maandag 9 juni 2025 om 20:06
Graze schreef: ↑09-06-2025 19:44Meestal zijn daar wel stichtingen voor die dat over nemen mits het nog gebruikt kan worden.
Het is vandaag pas 10-06-2025!
Die pillen zijn toch niet op 30-05-2025 nog goed en op 01-06-2025 helemaal bedorven?
maandag 9 juni 2025 om 20:08
Familielid had ook heel veel incontinentiemateriaal over. Verpleeghuis mocht/kon het niet aannemen, want dan klopte hun voorraadsysteem niet meer (tijdje niet bestellen want er was nog genoeg) en dan werden ze volgend kwartaal/jaar gekort want hetzelfde aantal bewoners maar vorig kwartaal/jaar minder besteld. Jammer joh.
Bizar..
Het is uiteindelijk via Stichting Roemeense Kinderhulp (vlak bij Utrecht) naar doktersposten in de arme delen van Roemenië gegaan : ze verzorgen 1x per jaar een hulptransport voor pakketgezinnen maar hebben ook contact met dokters en scholen.
Bizar..
Het is uiteindelijk via Stichting Roemeense Kinderhulp (vlak bij Utrecht) naar doktersposten in de arme delen van Roemenië gegaan : ze verzorgen 1x per jaar een hulptransport voor pakketgezinnen maar hebben ook contact met dokters en scholen.
himalaya wijzigde dit bericht op 09-06-2025 20:10
26.95% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 9 juni 2025 om 20:09
Tuurlijk niet.Speculaastaart schreef: ↑09-06-2025 20:06Het is vandaag pas 10-06-2025!
Die pillen zijn toch niet op 30-05-2025 nog goed en op 01-06-2025 helemaal bedorven?
Maar de geldkraan moet wel lekker blijven lopen he.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
maandag 9 juni 2025 om 20:12
Speculaastaart schreef: ↑09-06-2025 20:06Het is vandaag pas 10-06-2025!
Precies wat je zegt.
Daar zou ik ook geen enkel probleem mee hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 9 juni 2025 om 20:21
Daarom twijfelde ik ook maar het zijn niet simpele paracetamolletjes en wilde niet het risico lopen dat mijn lichaam ontregelt mocht de werking nu wel zijn verminderd, al denk ik niet dat dat nu al het geval zou zijn.Speculaastaart schreef: ↑09-06-2025 20:06Het is vandaag pas 10-06-2025!
maandag 9 juni 2025 om 20:25
Ik weet dat collega's (zorgorganisatie) heel blij met dit alles zijn en het naar de Oekraïne vervoeren. Als je daar voor kiest kan ik je wel het nummer geven van contactpersoon in jouw regio. Waarschijnlijk komen ze het ook nog bij jullie ophalen zodat je er zelf niet mee op pad hoeft.
yellowpino wijzigde dit bericht op 09-06-2025 20:35
24.51% gewijzigd
maandag 9 juni 2025 om 20:30
https://panacea.nl/en/contact/contact-m ... 20Tanzania.
Dit zit in Groningen.
Maar je kunt contact opnemen. Vast wel een student die in de buurt woont en het mee wil nemen
Dit zit in Groningen.
Maar je kunt contact opnemen. Vast wel een student die in de buurt woont en het mee wil nemen
maandag 9 juni 2025 om 20:33
Ik heb een kast vol incontinentiemateriaal uiteindelijk in de container gegooid. Verpleeghuis wilde het niet hebben en er was geen enkel inzamelpunt in de buurt. Vond het doodzonde. Een maand later opende mijn apotheek een inzamelpunt….
Ik zou normaliter nog wel een stuk om willen rijden om het ergens heen te brengen maar ik zat met het ene drama bovenop het andere en had geen enkele reserve meer voor dat soort uitzoekerij.
Ik zou normaliter nog wel een stuk om willen rijden om het ergens heen te brengen maar ik zat met het ene drama bovenop het andere en had geen enkele reserve meer voor dat soort uitzoekerij.
maandag 9 juni 2025 om 20:44
Ik stuur je een PB. Mijn moeder wil ik het liefst zo veel mogelijk ontlasten, broer zou het binnen een bepaalde straal wel kunnen bezorgen.yellowpino schreef: ↑09-06-2025 20:25Ik weet dat collega's (zorgorganisatie) heel blij met dit alles zijn en het naar de Oekraïne vervoeren. Als je daar voor kiest kan ik je wel het nummer geven van contactpersoon in jouw regio. Waarschijnlijk komen ze het ook nog bij jullie ophalen zodat je er zelf niet mee op pad hoeft.
maandag 9 juni 2025 om 20:48
Deze zou mogelijk geschikt zijn voor de pleisters en leukopor enzo, waar we ook dozen vol van hebben. Ik heb Yellowpino net een PB gestuurdCraziestcatlady schreef: ↑09-06-2025 20:30https://panacea.nl/en/contact/contact-m ... 20Tanzania.
Dit zit in Groningen.
(ook voor de medicatie).
maandag 9 juni 2025 om 21:25
Je kunt het gewoon blijven gebruiken maar de fabrikant garandeert niet meer dat het in de staat is zoals ze het hebben geleverd. Als er bijvoorbeeld elastische materialen in zitten dan verouderd dat en is het minder elastisch. Of als het erg oud is, niet meer elastisch. Ook steriel verpakte producten kunnen niet gegarandeerd blijven. Het papier waar pleisters inzitten is poreus en na een bepaalde tijd kan het minder steriel zijn dan oorspronkelijk. Nu vinden we zo'n datum onzin maar we weten ook allemaal wat er gebeurt als iets bijvoorbeeld niet meer zo steriel is als nodig en er gaat een keer wat fout. Dan wijst iedereen naar de fabrikant.
maandag 9 juni 2025 om 21:58
De plakkracht gaat ook achteruit. Ik heb eens eilandpleisters bij de lokale Trekpleister gehaald, niet een heel goedlopend artikel blijkbaar. Het was zeer geschikt voor mij: ik kan niet tegen het verwijderen van pleisters en deze vielen er vanzelf vanaf.Appletje schreef: ↑09-06-2025 21:25Je kunt het gewoon blijven gebruiken maar de fabrikant garandeert niet meer dat het in de staat is zoals ze het hebben geleverd. Als er bijvoorbeeld elastische materialen in zitten dan verouderd dat en is het minder elastisch. Of als het erg oud is, niet meer elastisch. Ook steriel verpakte producten kunnen niet gegarandeerd blijven. Het papier waar pleisters inzitten is poreus en na een bepaalde tijd kan het minder steriel zijn dan oorspronkelijk. Nu vinden we zo'n datum onzin maar we weten ook allemaal wat er gebeurt als iets bijvoorbeeld niet meer zo steriel is als nodig en er gaat een keer wat fout. Dan wijst iedereen naar de fabrikant.
maandag 9 juni 2025 om 22:03
Nah, wat moet er fout gaan dan? Als mijn been er bijna af valt ga ik echt niet proberen dat op te lossen met een eilandpleister hoor. Die dingen die ik meeneem van mijn werk gebruik ik voor huis- tuin en keukenwondjes.Appletje schreef: ↑09-06-2025 21:25Je kunt het gewoon blijven gebruiken maar de fabrikant garandeert niet meer dat het in de staat is zoals ze het hebben geleverd. Als er bijvoorbeeld elastische materialen in zitten dan verouderd dat en is het minder elastisch. Of als het erg oud is, niet meer elastisch. Ook steriel verpakte producten kunnen niet gegarandeerd blijven. Het papier waar pleisters inzitten is poreus en na een bepaalde tijd kan het minder steriel zijn dan oorspronkelijk. Nu vinden we zo'n datum onzin maar we weten ook allemaal wat er gebeurt als iets bijvoorbeeld niet meer zo steriel is als nodig en er gaat een keer wat fout. Dan wijst iedereen naar de fabrikant.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 10 juni 2025 om 00:05
Je kan dit als apotheek niet opnieuw uitleveren, omdat je dan 2 keer geld verdiend over hetzelfde product. En dat mag niet. En een apotheek weet vaak ook niet waar je dit kan inleveren voor hergebruik, dus dan gaat het inderdaad weg. Anders hebben zij dozen met spullen staan die ze niet nogmaals mogen uitleveren en waar ze dus niks mee kunnen. Maar als je een instantie vind die dit kan gebruiken of die speciaal dit soort dingen aan neemt om door te geven dan mag dat gewoon. Net zoals met incontinentiemateriaal enz. Maar een apotheek kan geen tijd besteden aan het zoeken naar een instantie die dit wel aan neemt, dus die vernietigen het inderdaad.Baggal schreef: ↑09-06-2025 19:58Klopt. Een van mijn grootste klanten jaren terug was een grote producent van OTC (over the counter) geneesmiddelen. En het geld dat daar in om ging was echt ontzettend veel. En deze bedrijven hebben een puur winstoogmerk. En dan te bedenken dat er een chronisch tekort is aan bepaalde geneesmiddelen elders en diezelfde rijke, big pharma voorschrijft dat niets terug mag, want bla-bla-bla. Voor geneesmiddelen die je gekoeld moet bewaren, begrijp ik het. Maar complete dozen sonde voeding? Of stoma doppen is gewoon onzin en geldklopperij. En mijn moeder bestelde 1,5 maand van te voren. Uiteindelijk is mijn vader toch nog vrij onverwachts overleden (anders had ze een aantal bestellingen wel achterwege gelaten onder het mom: niet nodig). Morgen gaat ze wel al zijn naam stickers van de verpakkingen afhalen, maar alles zo afleveren voor vernietiging is wat haar betreft een brug te ver.
Graze: niets is over de datum. Allemaal vrij recentelijk geleverd en goed tot 2026-2028. Mijn vader had heel veel nodig (complex) en dit betreft compleet nieuwe verpakkingen.
Medicijnen is een ander verhaal. Dat heeft inderdaad te maken met dat je niet weet of mensen het juist bewaard hebben. Veel mensen bewaren medicatie bijvoorbeeld in de badkamer en dat is niet goed voor veel medicijnen. Daar wordt het te warm als je bijvoorbeeld heet staat te douchen. Of inderdaad in de zon laten liggen. Dan kan de houdbaarheid niet meer gegarandeerd worden en dat risico kan een apotheek gewoon niet lopen.
dinsdag 10 juni 2025 om 06:44
dinsdag 10 juni 2025 om 08:36
Heb je het al in je omgeving gevraagd Baggal? Ik zou me voor kunnen stellen dat als ik zoiets in onze straatapp zet, er wel iemand is die misschien voor een deel een bestemming weet. Die medicatie zou ik dan wel even achterwege laten, voor je de politie op de stoep heb staan, maar de pleisters e.d. kan natuurlijk prima.
Ik had laatst medicatie over en heb gewoon op de man af aan iemand (van wie ik weet dat ze in zo'n zelfde traject zat en er zelf voor moest betalen) gevraagd of zij het wilde hebben. Die was er dolblij mee, scheelt haar veel geld.
Ik had laatst medicatie over en heb gewoon op de man af aan iemand (van wie ik weet dat ze in zo'n zelfde traject zat en er zelf voor moest betalen) gevraagd of zij het wilde hebben. Die was er dolblij mee, scheelt haar veel geld.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in