Verspilling of alternatief?
maandag 9 juni 2025 om 17:31
Dit topic zet ik maar even onder gezondheid.
Geneesmiddelen die eerder aan patiënten zijn meegegeven mogen niet opnieuw worden verstrekt. Nu is mijn vader eind mei overleden en mijn moeder heeft ontzettend veel nieuwe (!) geneesmiddelen en producten waaronder stoma doppen (mijn vader had een tracheostomy), blaas catheters, stoma pleisters, etc. Een stoma dop kost de verzekering €5 per stuk. Mijn moeder heeft er nog enkele honderden liggen (hij gebruikte er 5 per dag en mijn moeder bestelde 1,5 maand vooruit en dat is te billijken). Natuurlijk kan alles ingeleverd worden bij de apotheek en dan zal het vernietigd worden. Echter, in het kader van de duurzaamheid is dit in mijn optiek complete verspilling. Alles is nieuw in de doos en van goede kwaliteit met een datum ergens in 2027/2028. Gelukkig konden we de bestelling van de laatste twee weken nog wel retourneren, maar de rest niet meer en zowel moeder als ik vinden het verschrikkelijk om dat dan maar te laten vernietigen.
Ik ken de wetgeving en het standpunt van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en natuurlijk moeten bepaalde initiatieven moeten wel binnen de wet passen. Weet iemand of er ergens een initiatief is waar deze goederen alsnog een goede bestemming krijgen?
Ik verneem heel graag want ik vind het ongelofelijk zonde en ronduit belachelijk dat gesealde producten zo vernietigd worden. Het gaat niet zozeer om medicijnen zelf, al heeft is daar ook een enorme voorraad aan.
Als iemand een initiatief kent, hoor ik het graag. Dank!
Geneesmiddelen die eerder aan patiënten zijn meegegeven mogen niet opnieuw worden verstrekt. Nu is mijn vader eind mei overleden en mijn moeder heeft ontzettend veel nieuwe (!) geneesmiddelen en producten waaronder stoma doppen (mijn vader had een tracheostomy), blaas catheters, stoma pleisters, etc. Een stoma dop kost de verzekering €5 per stuk. Mijn moeder heeft er nog enkele honderden liggen (hij gebruikte er 5 per dag en mijn moeder bestelde 1,5 maand vooruit en dat is te billijken). Natuurlijk kan alles ingeleverd worden bij de apotheek en dan zal het vernietigd worden. Echter, in het kader van de duurzaamheid is dit in mijn optiek complete verspilling. Alles is nieuw in de doos en van goede kwaliteit met een datum ergens in 2027/2028. Gelukkig konden we de bestelling van de laatste twee weken nog wel retourneren, maar de rest niet meer en zowel moeder als ik vinden het verschrikkelijk om dat dan maar te laten vernietigen.
Ik ken de wetgeving en het standpunt van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en natuurlijk moeten bepaalde initiatieven moeten wel binnen de wet passen. Weet iemand of er ergens een initiatief is waar deze goederen alsnog een goede bestemming krijgen?
Ik verneem heel graag want ik vind het ongelofelijk zonde en ronduit belachelijk dat gesealde producten zo vernietigd worden. Het gaat niet zozeer om medicijnen zelf, al heeft is daar ook een enorme voorraad aan.
Als iemand een initiatief kent, hoor ik het graag. Dank!
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:07
Ik heb geen PB ontvangen. Ik ga het zo nog even proberen.yellowpino schreef: ↑09-06-2025 22:00Ik heb geen PB van jou ontvangen Baggal. Ik heb jou nu een PB gestuurd, even kijken of dat werkt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:10
De stoma doppen zijn heel erg specifiek. Ik ken ook niemand met een tracheostomy.meisje85 schreef: ↑10-06-2025 08:36Heb je het al in je omgeving gevraagd Baggal? Ik zou me voor kunnen stellen dat als ik zoiets in onze straatapp zet, er wel iemand is die misschien voor een deel een bestemming weet. Die medicatie zou ik dan wel even achterwege laten, voor je de politie op de stoep heb staan, maar de pleisters e.d. kan natuurlijk prima.
Ik had laatst medicatie over en heb gewoon op de man af aan iemand (van wie ik weet dat ze in zo'n zelfde traject zat en er zelf voor moest betalen) gevraagd of zij het wilde hebben. Die was er dolblij mee, scheelt haar veel geld.
Mijn moeder zei dat ze nog wel de “tweede stem winkel” wilde bellen en ook de patiënten vereniging voor mensen met hals-hoofd problemen.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:13
Ik heb je 2 keer een PB gestuurd. Zie 2 berichten in postvak uit staan bij mij. Weet niet waar het fout gaat want kan anders wel PB versturen en ontvangen. Zou jammer zijn als het niet lukt want ze kunnen het allemaal heel erg goed gebruiken. Ook medicatie als het nog houdbaar is en de verpakking nog dicht zit willen ze wel graag.
dinsdag 10 juni 2025 om 10:23
Dat laatste mag dus niet. Je bent strafbaar als je dat door geeft aan een ander. Uitleveren van medicatie mag alleen door een bevoegd iemand.yellowpino schreef: ↑10-06-2025 09:13Ik heb je 2 keer een PB gestuurd. Zie 2 berichten in postvak uit staan bij mij. Weet niet waar het fout gaat want kan anders wel PB versturen en ontvangen. Zou jammer zijn als het niet lukt want ze kunnen het allemaal heel erg goed gebruiken. Ook medicatie als het nog houdbaar is en de verpakking nog dicht zit willen ze wel graag.
dinsdag 10 juni 2025 om 11:23
Ik heb er een ontvangen en net gereageerdyellowpino schreef: ↑10-06-2025 09:13Ik heb je 2 keer een PB gestuurd. Zie 2 berichten in postvak uit staan bij mij. Weet niet waar het fout gaat want kan anders wel PB versturen en ontvangen. Zou jammer zijn als het niet lukt want ze kunnen het allemaal heel erg goed gebruiken. Ook medicatie als het nog houdbaar is en de verpakking nog dicht zit willen ze wel graag.

dinsdag 10 juni 2025 om 11:31
Je doelt denk ik op artikel 61 lid 1, artikel 67 en artikel 67a van de geneesmiddelenwet. Voor wat betreft de stoma artikelen, gazen, verbanden, etc. geldt dat niet. Dig zijn strikt genomen ook geen geneesmiddelen.Irregular_Choice schreef: ↑10-06-2025 10:23Dat laatste mag dus niet. Je bent strafbaar als je dat door geeft aan een ander. Uitleveren van medicatie mag alleen door een bevoegd iemand.
Mijn vaders stoma lekte op het laatst frequent (vandaar dat hij makkelijk aan 5 doppen a €5 per dag kwam). Om dit soort nieuwe artikelen gewoon maar weg te gooien of te laten vernietigen is ontzettend zonde.
Verder heb ik ook even contact met een bevriende arts die wegen naar Ghana heeft voor andere producten en vind ik het fijn als er via Yellowpino ook wat weggegeven kan worden naar een goed doel.
dinsdag 10 juni 2025 om 12:01
Dat gaf ik ook al aan in mijn eerste bericht. Maar ik reageerde nu op iemand die aangeeft ook best medicatie over te willen nemen.
woensdag 11 juni 2025 om 01:34
woensdag 11 juni 2025 om 11:20
Op LinkedIn staan regelmatig berichten, ervaringen van de < Apotheek van de toekomst > die zich inzet voor hergebruik van medische hulpmiddelen of bijvoeding zoals Nutridrink.
Ook te vinden op:
www.skipr.nl/nieuws/apotheek-van-de-toe ... pmiddelen/
Letterlijk en figuurlijk is hun initiatief zo waardevol, artsen en verpleegkundigen in bijv. de Pauluskerk, R'dam of op de Vrijplaats in Leiden kunnen mensen die vaak niet verzekerd zijn, daarmee helpen!
Ook te vinden op:
www.skipr.nl/nieuws/apotheek-van-de-toe ... pmiddelen/
Letterlijk en figuurlijk is hun initiatief zo waardevol, artsen en verpleegkundigen in bijv. de Pauluskerk, R'dam of op de Vrijplaats in Leiden kunnen mensen die vaak niet verzekerd zijn, daarmee helpen!
sharing* wijzigde dit bericht op 11-06-2025 11:28
Reden: , .
Reden: , .
0.20% gewijzigd
Alles sal reg kom
woensdag 11 juni 2025 om 11:43
Yellowpino: je hebt een PB
Sharing: dank je wel voor de link. Er zijn heel veel nutri toetjes en pakken sonde.
Zarah: Dank je wel!
Zo fijn dat alles mogelijk alsnog een goede bestemming krijgt.
Sharing: dank je wel voor de link. Er zijn heel veel nutri toetjes en pakken sonde.
Zarah: Dank je wel!
Zo fijn dat alles mogelijk alsnog een goede bestemming krijgt.
woensdag 11 juni 2025 om 12:37
Yes!! Mijn moeder heeft net met jouw contact gebeld en dit gaat helemaal goed komen. Mama belde mij net nadat ze haar gesproken had en het geeft haar ook een heel goed gevoel dat deze goederen alsnog gebruikt kunnen worden.yellowpino schreef: ↑11-06-2025 11:49@Baggal: als het goed is heb je PB met telefoonnummer gekregen.
Heel veel dank

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in