Gezondheid alle pijlers

Verstandkiezen eruit bij kaakchirurg :s

18-11-2009 21:00 33 berichten
Na een bezoekje aan de tandarts wist deze mij op maandagochtendvroeg mee te delen dat alle 4 (!) mijn verstandkiezen eruit moeten. Ik ben er wel een beetje van geschrokken dat ze er alle vier uit moeten. Één van de kiezen doet wel eens pijn/is gevoelig maar dat trekt ook weer weg en van de andere drie heb ik nog nooit iets gevoeld. Maarja lijkt mij ook niet dat de tandarts dat zomaar zegt... (ben verder zeer tevreden over mijn tandarts).

Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg, volgens de tandarts gaan er twee kiezen per keer uit (eerst de ene kant, dan de andere). Zoals jullie misschien kunnen begrijpen zie ik hier heel erg tegenop. Ik weet dat veel mensen toch wel redelijk positief over de operatie zijn, maar ik heb ook genoeg zeer vervelende verhalen gehoord. Ik zou van jullie vooral wat tips willen over het beperken van de pijn. Ik ga er soieso vanuit dat ik pijnstillers voorgeschreven krijgt. Is het bijvoorbeeld ook zinvol om deze al vóór de operatie te nemen? Helpt het goed om de wang/kaak na afloop te koelen? En wat betreft de verdoving? Is het zoals een verdoving voor het boren van een gaatje? Want dat vind ik niet zo heel spectaculair. Ik heb ook wel eens begrepen dat de spuit echt helemaal door je gehemelte gaat :s dat lijkt me niet heel erg fijn. Weten jullie of het gebruikelijk is om de operatie uit te voeren onder narcose of een zogenaamd 'roesje'? Ik ga er vanuit dat een standaard verdoving ook wel voldoende is maar deze lijkt mij juist erg eng! Kortom, alle tips om de pijn te beperken en info over verdoving/narcose zijn heeel erg welkom! Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Narcose? Roesje? Ik kreeg gewoon 2 spuiten en de kiezen werden er uit gehaald. Stond al met al (is al jaaaaren geleden) met een half uurtje weer buiten. Maar ik denk dat het er ook een beetje aan ligt hoe je kiezen groeien, bij mij waren de wortels netjes recht waardoor het makkelijker ging.

Als die wortels 'scheef' zitten wil het nog wel eens lastiger zijn.

Had geen pijnstilling van te voren genomen en kan me ook geen enorme napijn herinneren. Wel 'spierpijn' omdat je toch erg wijd met je mond open moet omdat ze achterin je mond bezig zijn.

Waarschijnlijk krijg je alleen een pijnstillingsadvies mee, geen recept voor zware pijnstillers. Pas wel op met asperine-achtige dingen, die werken bloedverdunnend wat niet handig zal zijn met een wond. Maar dat zal de kaakchirurg je allemaal wel vertellen.

Vraag, als je voor de afspraak belt, ook of je vooraf pijnstilling mag/moet nemen.

Sterkte!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik word helemaal bang van die verhalen.

Ik krijg nou de eerste verstands-kies door (ben 25).

Maar als ik dat toch allemaal hoor hoeft die eene al niet meer verder te groeien.
...
Bij mij zijn inmiddels alle 4 de verstandskiezen eruit ( in etappes) en ik heb er weinig last van gehad. De eerste heb ik voor de zekerheid wel pijnstillers ingenomen toen ik thuis kwam na de behandeling. Maar de tweede keer niet en dat was ook niet nodig.

Leuk vond ik het niet en toen ik daar zat was ik ook wel zenuwachtig, maar achteraf is het me allemaal meegevallen.

Veel succes!
Jaaaaaaa verstandskiezen trekken!!

Lieve schat, ik ben net als jou als de dood voor de tandarts. Ik heb een half jaar met enorme pijn rondgelopen omdat ik het maar steeds uitstelde om te gaan.

Afgelopen augustus had ik een afspraak gemaakt met de kaakchirurg om te praten over wat het allemaal in hield. (de vragen die jij nu stelt zeg maar).

Dus na 3 minuten uitleg zei hij; waarom ga je niet gewoon nu in de stoel zitten? dan ben je er gelijk van af.

Ik hield het uiteraard flink af, maar ben overstag gegaan omdat hij zei ; je kiezen zitten zo mooi recht, die zijn er binnen 10 minuten uit.

En daar ging ik. Een paar prikken (die lichtjes pijn deden) en toen ging hij aan het werk.

Werkelijk, ik voelde/ merkte er niets van. Hij had iets op mn kies geklemd en zei toen: aftellen dan maar?

En floep daar ging mn kies.

Omdat ik zo in shock was van hoe snel en makkelijk het ging ben ik al die tijd vergeten om een afspraak te maken voor mn andere kant. Dankzij jouw topic weet ik dat ik morgen snel eens moet gaan bellen.

Echt no worries! Je merkt er niets van. Daarna koel je je kaak gewoon met een ijspak en je pakt een paracetamolletje of 2 (heb ik niet nodig gehad) en klaar is kees.

Heel veel succes meid! Girlpoweerrrr!!!
Poelepoelepoelepoes!
quote:spoekle schreef op 18 november 2009 @ 21:07:

Ik word helemaal bang van die verhalen.

Ik krijg nou de eerste verstands-kies door (ben 25).

Maar als ik dat toch allemaal hoor hoeft die eene al niet meer verder te groeien.

Maar je verstandskiezen hoéven niet altijd getrokken te worden hoor. Alleen als ze je andere kiezen in de weg zitten, of dat je ze niet goed schoon kunt houden omdat ze zo ver naar achter zitten.

Misschien mag jij ze dus gewoon houden.

Bij mij gaf 1 kies problemen, dus toen besloot de kaakchirurg om ze aan die kant maar allebei te verwijderen. Wat maanden later preventief de andere kant ook laten ruimen omdat ik lange tijd ging reizen en ik mezelf nog niet met verstandskiespijn in de binnenlanden van verweggistan zag zitten.

(En bij mij bleek er nog een mini kies onder een van verstandskiezen te zitten, die pas na het trekken van de ander naar boven kwam. Maar dat was zo'n ukkie dat de tandarts die zelf heeft verwijderd... )
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Jaren terug ook 4 verstandskiezen eruit gekregen.

Eerste 2 geen probleem, geen pijnstilling gehad na de tijd.

De andere 2 was een ander verhaal. Eén van de kiezen brak af tijden het trekken en moest uitgeboord worden. Heel veel pijnstillers gehad.

Gelukkig waren de laatsten de pijnlijksten anders had ik niet meer gedurfd.
Ik heb alleen jouw post gelezen, maar al mijn verstandskiezen zijn er ook uit. Bij 1 kies wel wat napijn gehad, maar daar heb je paracetamol voor. Van de andere kiezen echt geen last gehad. Ik zou het zo weer doen bij wijze van spreken.

Waarom doet je tandarts het zelf niet?
Bij mij zijn er ook vier uit gehaald en met wisselende ervaringen. De vervelendste was echter degene die was gaan ontsteken doordat hij er te lang in zat en ik er niet bij kon met poetsen. Zorg er dus echt voor dat je op tijd gaat voordat de problemen komen, want problemen afwachten zou ik je echt afraden.

Neem vooraf geen medicijnen, die kunnen juist voor problemen zorgen (bijv. doordat ze je bloed verdunnen ed). Achteraf helpt Ibuprofen erg goed en dan met name de oplosvariant in poedervorm. Dit krijg ik altijd van mijn tandarts voorgeschreven en het werkt echt heel snel en effectief (terwijl de normale Ibuprofen pillen altijd heel weinig voor me doen).

Sterkte ermee!
Het is niet echt een operatie hoor. Een kleine ingreep waarvoor je een plaatselijke verdoving krijgt en je staat zo weer buiten.

Bij mij zijn er 3 getrokken en ik heb bij eentje wel last gehad. Die moesten ze er uitsnijden ipv trekken dus dat gaf een grotere wond, meer hechtingen etc. De andere twee waren er zo uit.

Volgens mij zijn tandartsen erg snel met roepen dat die dingen eruit moeten. De reden is vaak dat je er zelf minder goed bij kan met poetsen en dat je dus sneller gaatjes krijgt daar dan in de rest van je gebit.

Overigens kan je beter een gezonde kies laten trekken dan een die ontstoken is. Die kunnen ze niet makkelijk verdoven.
Ik was altijd als de dood voor de tandarts. Jaren niet geweest. Bij mijn eerste bezoek bij nieuwe tandarts (waar ik overigens meteen een wortelkanaalbehandeling kreeg die mij reuze mee viel) vertelde hij dat verstandskiezen eruit moesten.

Afspraak gemaakt in ziekenhuis. Ivm angst dacht ik een geweldig idee te hebben. Ik zou muziek meenemen en aanzetten, want zo zou ik niets horen (dacht ik). De kaakchirurg keek even vreemd toen ik het vertelde, maar vond het prima.

Het intro van de plaat was nog niet afgelopen of ze waren er allebei al uit . Tweede keer heb ik de muziek maar thuis gelaten haha.

Recept voor pijnstillers kreeg ik mee van kaakchirurg overigens.
Heb alleen even snel de OP gelezen.

Bij mij is er 1 verstandskies weggesneden. Van de verdoving zelf voelde ik vrij weinig en ik heb totaal geen napijn gehad. Viel bij mij dus echt ontzettend mee, maar dit is waarschijnlijk per persoon verschillend. Ik kreeg overigens geen pijnstillers voor geschreven, maar je kan er altijd om vragen toch?

Heel sterkte in ieder geval!
quote:Tinus1977 schreef op 18 november 2009 @ 21:32:

Overigens kan je beter een gezonde kies laten trekken dan een die ontstoken is. Die kunnen ze niet makkelijk verdoven.Sterker nog, mijn tandarts wilde hem er uberhaupt niet uithalen zolang het nog ontstoken was. De ontsteking moest dus eerst opgelost worden. Ik zal de details achterwege laten van hoe ze dan zo'n ontsteking precies weghalen, maar echt, het is geen aanrader....
So wat veel reacties zo snel! En ook nog eens bijna allemaal positief! Ik ben op zich niet bang voor de tandarts. Maar juist het feit dat de tandarts ze er zelf niet uit wil/kan halen baart mij toch wel wat zorgen. Want ik denk dan dus dat ze een beetje gek erbij liggen. Heb ook het idee dat ze nog niet helemaal door zijn en dat er nog tandvlees overheen zit. En juist daarom ben ik zo bang dat ze er niet uitgetrokken kunnen worden, maar eruit gesneden moeten!

Wat betreft pijnstillen heb ik inderdaad ook wel gehoord dat de ibuprofen in poedervorm vaak voorgeschreven wordt, maar dat zal ik inderdaad ter plekke wel horen.

En ben het er ook zeker wel mee eens dat ze er beter prcentief uitkunnen dan dat ze gaan onsteken ofzo..

Ik geloof best dat als het eenmaal verdoofd is, je van de behandeling niets meer voelt. Maar juist die verdoving! Zoals gezegd een verdovingsprik voor het boren van een gaatje vind ik niets aan, maar een vriendinnetje beschreef van het weekend haar verdovingsprik, daar schrok ik toch wel van!
Bij mij is er een door de kaakchirurg verwijdert(gesneden)en daar heb ik nadien veel pijn aan gehad. Moest spoelen met zo'n mondspoeling en volgens kreeg ik geen pijnstillers maar dat weet ik niet zeker. De volgende dag deed al veel minder pijn en de dag erop was ik eigenlijk wel pijnvrij...En eten wordt het ook niet die dag dat was wel ietsje minder maar ja teveel pijn...

En de 2e trok de tandarts(was al door)en daar heb weinig tot geen last van gehad. Verschilt denk ik ook heel sterk van persoon tot persoon.Oh en beide keren gewoon (2?)spuiten dus geen roesje o.i.d.

Succes ermee!
Bij mij moesten ze er allemaal uitgesneden, waren nog helemaal niet door. Ene kant was niet zo'n pretje, duurde even voordat ik mijn kaken weer op elkaar kreeg. En dus weer vast voedsel kon eten. Is natuurlijk wel goed voor de lijn

Andere kant viel ontzettend mee. Dus eigenlijk kun je er gewoon niet zoveel over zeggen. Was de eerste keer dat ik verdoving kreeg en dat viel allemaal wel mee.

Dus ja, na de ingreep wel last gehad, maar toen ik eenmaal weg was uit die stoel was voor mij het ergste achter de rug.
Die van mij moesten er alle vier uit.

Ze groeiden 90 graden de verkeerde kant uit! Kaakchirurg: "enig idee waarom ze eruit moeten?". Toen liet hij me de foto's zien. Zag er wel grappig uit dat ze helemaal gedraaid was. Maar goed, het werd een hele klus.

De prik is natuurlijk altijd vervelend, maar is maar kort. Wat ik zelf heel vervelend vond, is dat het breken van de kies. Ze zetten er veel druk op om hem eruit te wrikken. Dit is niet pijnlijk, maar heel oncomfortabel.

Achteraf heb ik pijnstillers in poedervorm gehad. Ik weet nog goed dat ik iets minder nam dan voorgeschreven, omdat ik bang was dat ik anders zonder kwam te zitten. Hierdoor had ik dus wel pijn. Eigen schuld dus.

Als je tanden er redelijk recht in zitten dan zal het allemaal wel meevallen.

Succes ermee
Bij mij was er ook niks aan de hand met mijn kiezen maar alsnog heeft de tandarts me doorverwezen naar kaakchirurg.

5 dagen voor ik op vakantie ging en hij trok ze alledrie in 1 keer, binnen 3 minuten waren ze eruit. Heb nog flink lopen geinen met die burka op mijn gezicht en vroeg wat ik moest doen als ik last had van pijn tijdens vakantie. Nou pijnstillers he, waarop ik vroeg: mag het ook een fles wijn zijn?

Je merkt het al, bij mij was het een positief gebeuren en nergens meer last van gehad, geen eens pijnstillers genomen

Voordat ik 'moest' kreeg ik pijnstiller van assistente en daarna prik van chirurg. Ik heb trouwens niet gekoeld na afloop maar ik ben wezen spoelen, doe dit dus niet! Mond zat vol met bloed! En zorg ervoor dat er niemand in de buurt is die grappig is want je krijgt een gaasje tussen je kiezen die even moet blijven zitten. Als je hard lacht, schiet gaasje weg en dat is niet fijn kan ik je vertellen!

Succes ermee!
Maar goed dat ze er niet alle 4 tegelijk uit hoeven, want dat eet wat lastig :-). Bij mij zijn ze er ook in twee keer uitgehaald; eerst links, een maand later rechts.

Laat je niet bang maken door andermans griezelverhalen. De kaakchirurg controleert of de verdoving werkt, en je voelt er niets van, daar is die verdoving namelijk voor.

Wat ook kan helpen is de kaakchirurg vertellen dat je het een beetje eng vindt, en vragen of hij wil vertellen wat hij aan het doen is. Dat hielp bij mij erg.

Ik heb de bijgeleverde pijnstillers geslikt en het eerste uur met een zak ijs gekoeld (kreeg ik bij de ziekenhuisapotheek). Daar werd ik alleen een beetje suf van, maar pijn heb ik niet gehad.

Het komt vast helemaal goed!
Hallo,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven;

Afgelopen week bij de tandarts geweest en je raad het al mijn vier verstandskiezen moeten eruit.

Nu heeft de tandarts besloten dat de onderste twee door de kaakchirurg verwijderd moeten worden en de bovenste twee gaat hij zelf doen.

Waar ik nu mee zit is het volgende; als de kaakchirurg zowel de boven- als onderkiezen zou verwijderen ben ik er met twee bezoekjes vanaf. Nu de tandarts zelf de bovenkiezen gaat doen maar ik hier ook nog twee keer naar toe.

Kan ik mijn tandarts of kaakchirurg een verzoek doen dat alle kiezen door de chirurg verwijderd worden of heb je hier zelf helemaal geen zeggenschap over.

Hoop dat iemand mij hier mee kan helpen en zie jullie reactie graag tegemoet.

m.v.g. Jenneke
quote:Jenneke123 schreef op 19 november 2009 @ 19:20:

Hallo,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij hier een antwoord op kan geven;

Afgelopen week bij de tandarts geweest en je raad het al mijn vier verstandskiezen moeten eruit.

Nu heeft de tandarts besloten dat de onderste twee door de kaakchirurg verwijderd moeten worden en de bovenste twee gaat hij zelf doen.

Waar ik nu mee zit is het volgende; als de kaakchirurg zowel de boven- als onderkiezen zou verwijderen ben ik er met twee bezoekjes vanaf. Nu de tandarts zelf de bovenkiezen gaat doen maar ik hier ook nog twee keer naar toe.

Kan ik mijn tandarts of kaakchirurg een verzoek doen dat alle kiezen door de chirurg verwijderd worden of heb je hier zelf helemaal geen zeggenschap over.

Hoop dat iemand mij hier mee kan helpen en zie jullie reactie graag tegemoet.

m.v.g. JennekeJe kunt het altijd vragen... Nee heb je, ja kun je krijgen.
Er moesten bij mij 2 verstandskiezen uit bij de kaakchirurg.

Nr. 1 was een drama: kies moest eruit gebeiteld worden. Had een wang waar een voetbal in paste en een napijn

Met lood in mijn schoenen voor nr. 2 teruggegaan: ook gebeiteld, maar geen zwelling en maar klein beetje napijn.

De meeste kaakchirurgen geven je trouwens een grote doos Ibuprofen mee: dat helpt ook.

Wat betreft je vragen: de meeste artsen willen het graag weten als je al een pijnstiller hebt ingenomen - dacht dat het om de wisselwerking met verdoving ging.

Bij mij hebben ze niet in mijn gehemelte de verdoving gedaan (of die spuit kwam pas toen ik al verdoofd was).

Koelen na de ingreep: niet direct met ijs op je huid. Wat bij mij beter helpt is om rechtop te blijven zitten, is meestal ook advies.

Zou met de receptie van je kaakchirurg bellen en uitleggen waar je mee zit, zij zijn dat heus gewend.

Sterkte!
Ha de kaakchirurg. wat een feest was dat.

Bij mij moesten een paar jaar geleden ook alle 4 de verstandskiezen eruit.

De verdoving viel me mee, ook was de assistente heel aardig, die kletste me door de ingreep heen. Voelde niets tijdens de ingreep zelf, hoorde alleen krakende geluiden van botten die breken (zo leek het). Na de ingreep vertelde de chirurg dat ik er iets last van kon krijgen. Omdat mijn kiezen ipv horizontaal verticaal groeiden.

Nou dat "iets" was niet overdreven. Kon drie dagen lang niets eten, alleen maar koude soep slurpen. En de doos pijnstillers die ik mee kreeg was ook binnen drie dagen echt op. Daarna was de pijn weg maar de zwelling en de bontgekleurde wang bleef een week lang.

De tweede afspraak voor de andere twee kiezen was zes weken later, nou dat heb ik mooi niet gedaan, durfde pas een jaar later na 2 keer aandringen van mijn tandarts met (knikkende knieen) erheen. En daar voelde ik weer niets van, terwijl die ook uitgesneden moesten worden. Dus het varieert echt heel erg, zelfs per kies.

Bereid je dus op het ergste voor (en zelfs dat overleef je wel) dan kan het alleen maar meevallen.
ik ben vandaag geweest voor mijn verstandskiezen links.

nou moet je weten dat ik het niet erg vind om naar de tandarts te gaan, maar boren en verdoven vind ik de ergste dingen die je kan hebben.

ook ik was onder de indruk van de horrorverhalen dus ik me lood in mijn schoenen vanochtend met manlief naar de kaakchirurg. ik moest eerst een foto, toen kwam ik in de stoel en ik werd misselijk van angst.

de kaakchirurg was een hele fijne man met een rustige stem en vertelde dat hij 4 keer ging verdoven.

hij moest ze met brute kracht eruit halen en bij eentje is een stukje blijven zitten.

hij kon het weg boren vertelde hij mij waarop ik nee schudde maar hij kon het ook laten zitten. aan de hand van mijn reactie zei de man, nou dan laten we dat gewoon zitten hoor mevrouw dat kan geen kwaad.

toen het klaar was en ik het ziekenhuis uit liep dacht ik echt bij mezelf : oh shit nu moet ik dus al die mensen gaan zeggen dat ze gelijk hebben en dat het me 100% mee is gevallen.

ik heb wel wat pijn aan mijn wang en kaak, maar ik heb gewoon kunnen eten met de rechterkant en ik ben absoluut niet bang om voor de rechterkant terug te gaan.

veel succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven