Gezondheid alle pijlers

Verstandskiesverwijdering

01-05-2011 23:06 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee weken geleden heb ik twee verstandskiezen laten verwijderen door de kaakchirurg. De bovenste was goed doorgekomen en was er ook binnen 2 seconden uit. Hier heb ik helemaal geen last van.

De onderste moest eruit worden gesneden en geboord en nu, twee weken later heb ik er nog steeds af en aan pijn aan.

Vooral als ik heb gegeten, gedronken, tanden gepoests, mond gespoeld, wanneer ik teveel heb gepraat, of met mn tong lang de wond ga. En soms ook gewoon zomaar lijkt het.

Het is nu na 2 weken ook nog niet dicht/geheeld.

Het is niet echt gaan ontsteken ofzo, want er komt geen pus uit of iets dergelijks (gelukkig!!).

Is dit normaal, komt dit bij meer mensen voor?

Hoe lang duurt het voor het gat dicht is en de pijn weg is?
De pijn weet ik niet meer, maar dat gat duurt wel vrij lang voordat dat dicht is.
Goed blijven spoelen met speciaal mondwater (choorhexidine of zo) En misschien met een kaak spuit in de "wond" spuiten.

Beide zijn te halen bij de apotheek.

Tegen de pijn kan je pijnstillers slikken.

Pcm of tegen evt onsteking ibuprofen (bij maagklachten niet nemen)

Denk dat ikzelf ook binnen nu en een jaar naar de kaakchirurg moet.....
Het is in ieder geval wel een bekend gegeven dat verwijdering van de onderkiezen meer problemen geeft dan verwijdering van de bovenkiezen.
Bij m'n zus duurde het langer dan twee weken, ze had wel vrij lang een bolle wang, maar toch ook geen pus o.i.d. Toen heeft ze opnieuw een afspraak gemaakt, en bleek er iets fout te zijn gegaan: het moest opnieuw gehecht worden (zoiets althans). Maar zij had ook geen antibiotica gehad - terwijl het wel een onderkies was - jij wel?
Bij mij zijn de onderste kiezen getrokken. Ze moesten wel eerst blootgelegd worden dmv snijden in tandvlees.

Ze hadden bij bij zó hard op mijn onderkaak gedruk tijdens het trekkent dat ik 3 weken met een bal van wondvocht aan mijn onderkaak had hangen.

De hechtingen vielen er wel vanzelf uit, nou ja vielen, bij mij bleven ze uiteindelijk in mijn kauwgom hangen, maar ik heb nog maanden het gevoel gehad dat er een "gat" zat.

Dat gat gaat vanzelf weg, als botgenezing volledig is, die is nu nog in volle gang.

Edit: misschien lijkt het niet dicht door de krater die je voelt als je met je tong langs de wond gaat.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bij mij moesten mijn onderste verstandkiezen er ook uitgesneden worden en het heeft best wel een tijdje geduurd voor ik er geen last meer van had. Ik heb er zelfs een prachtige blauwe wang aan overgehouden

Ik heb geen idee meer hoe lang het duurde voordat het "gat" weg was, maar volgens mij duurt dat wel even.
Bij mij is het bijna 3 weken geleden, precies hetzelfde verhaal, trekken hakken en boren. Nu werd het eergisteren ineens weer dikker en pijnlijker (voorheen zelfde pijn als jij), toen ik erop drukte kwam er een hoop pus uit. :puke:

Dus ik klim morgen weer in de telefoon voor de kaakchirurg..
Hier hetzelfde verhaal, moest 'm ook onder laten verwijderen en ook met boren en snijden en tijdens het trekken brak de kies nog af waardoor ze nog meer moesten wroeten.

Ik vond de pijn echt meevallen heb ook maar 1x een pijnstiller genomen in de bus naar huid omdat het ziekenhuis mij dat adviseerde.

Had wel een smoelwerk waar ik bang van werd, echt mega dik en blauw helemaal tot in mijn nek. Ik heb er nog een foto van en kan nu nog denken; wow niet normaal. 3 weken later kon je nog steeds duidelijk een bobbel zien. Had ook geen antibiotica gekregen alleen mondwater.

Dat gat lijkt mij ook volkomen normaal en zolang je gewoon goed blijft spoelen moet het wel goed komen. En bij twijfel anders gewoon even bellen
Bij mij duurde het zo'n 8 weken voordat ik pijnvrij was. Bleek dat ze door t hakken e.d. mijn kaakbot hadden beschadigd en dat er een paar botsplinters door m'n tandvlees zweefden. Toen die eruit waren was de pijn weg (kwamen er vanzelf uit).

Wel nog 2x naar kaakchirurg geweest omdat ik het niet normaal vond, maar dat heeft alleen maar 2 extra rekeningen opgeleverd.

Gat is nu na 4 maanden nog niet dicht, blijft volgens mij een kuil in je tandvlees.
Ow en die botstukjes ja. Aan de andere kant (6 wkn geleden ofzoiets) komt er nu voor de derde keer bot door het tandvlees heen, echt pijnlijk!!
Bij mij is december jl. ook een verstandskies verwijderd uit mijn onderkaak, ook met het nodige hak-, boor- en beitelwerk...Bij mij heeft herstel ook wel een week of 8 geduurd. Nu heb ik er geen last meer van maar ik voel nog altijd een week kuiltje op die plek.

Het viel mij ook op dat het lang duurde eer de wond zich een beetje sloot, maar daar had de kaakchirurg me ook voor gewaarschuwd.

En omdat ik door een vriendin in 10-voud was gewezen op het belang van spoelen, heb ik dat uitermate braaf gedaan.

Ik denk wel dat dat mee heeft gespeeld in de goede genezing.

Hopelijk komt het bij jij ook goed en zal het ook bij jou een kwestie van 'tijd heelt alle wonden' zijn...!
Hmmm, gister maar eens de afdeling kaakchirurgie gebeld en kon er vandaag meteen terecht!

Ondanks dat ik 3 dagen antibiotica had geslikt en ook met chloorhexidine had gespoeld (dat laatste zorgde overigens voor een bruine tong en erge smaakverandering), bleek het toch licht ontstoken te zijn.

Heb nu een spuitje gekregen met een krom uiteinde om elke ochtend en avond en na het eten het gat (dat er dus nog steeds echt zit, want ik moet het sputje erin stoppen) uit te spoelen.

Nu maar hopen dat het gauw geneest en dat gat zsm dicht...

Bedankt voor jullie reacties!!!
Ow, zo'n spuitje heb ik meteen mee gekregen. Jij niet dus?

Hadden ze wel mogen doen dan...
ik heb er 6 weken last van gehad...

Het trekt vanzelf weg... het wordt wel minder?

Als je denkt dat t te lang duurt kan je er natuurlijk altijd na laten kijken
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Ik heb ook de verstandskies eruit moeten laten snijden/boren aan de onderkaak. Dat was in december 2009 en ...er zit nog steeds een gat. Groeit heel langzaam dicht helemaal als ze best wel veel bot hebben moeten wegboren. Ik heb ook veel pijn gehad. Zelfs zo erg dat de Brufen gewoon niet genoeg hielp. Ik had voor de ingreep al een onsteking van de verstandskies gehad en kreeg gezellig na het eruit slopen van de verstandskies er nog 1 overheen. Dolle pret die verstandskiezen ik moet er nog 2 :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven