Gezondheid alle pijlers

Vitamine b12 tekort?

13-04-2011 01:20 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Van de website Hindrik de Jong:

Referentiewaarden Totaal B12 (Het beoordelen van de B12-waarde)(kunnen per lab iets verschillen)

De meest gangbare referentiewaarden voor B12 zijn 150 - 750 pmol/l (= picomol per liter). Deze eenheden worden meestal gebruikt in Nederland en ook op deze site. Deze waarden betekenen dat de meeste gezonde mensen een waarde hebben die hier tussen ligt. Maar dit kun je niet omdraaien en zeggen: als je waarde boven de onderste referentiewaarde zit dan kun je geen B12-tekort hebben. Die fout wordt nogal eens gemaakt. Op deze site wordt pmol/l gebruikt.

Soms worden deze waarden uitgedrukt in nmol/l (= nanomol per liter). De komma schuift dan drie posities naar links en de referentiewaarden zijn dan: 0,15 - 0,75 nmol/l.

Ook wordt de B12-waarde wel uitgedrukt in pg/ml (= picogram per milliliter) of ng/l (= nanogram per liter)

De referentiewaarden zijn dan: 200 - 1000 pg/ml of 200 - 1000 ng/l.

Een enkele keer wordt de B12-waarde uitgedrukt in µg/l (= microgram per liter)

De referentiewaarden zijn dan: 0,2 - 1,0 µg/l.

Website van Hindrik de Jong over B12
Optimist tot in de kist!
Mijn B12 was 100 een paar jaar geleden.

Mijn symptomen: moe, moe en nog 'ns moe. Geen concentratie, korte termijn geheugen werkte nauwelijks meer, tintelende handen en voeten.

Ik mis de intrinsic factor (kan gewoon bij 'n bloedtest onderzocht worden), dus da's in elk geval 'n diagnose waarbij ik levenslang B12 moet/mag spuiten.
een waarde tussen de 150 en 300 is een indicatie om vervolgonderzoek te doen. Wat niet meteen wil zeggen dat je een tekort hebt. Vervolgonderzoek betekent dat ze gaan kijken hoe het met de activiteit van B12 is. Als deze in orde is, is er met een waarde van 216 niks aan de hand. Je kan het dus zeker vragen aan je dokter. Misschien is het zelfs al standaard gedaan, maar daar kan je dokter dan antwoord op geven.
Ook ik heb een vitamine b12 tekort maar omdat dit is gekoppelt aan een trage schildklier is het moeilijk de klachten te omschrijven.

Moe idd, en spierverslapiing zijn er 2.

Verder krijg ik spuiten war ik allergisch op reageer dus zijn deze teruggeschroeft.

Succes in ieder geval.
Ik heb vit. B12 tekort. Ik spuit mezelf 1x per 6 weken B12 in mijn been.

Toevallig vorige week bloed laten prikken, toen ik dus 8 weken geen injectie had gezet en mijn B12 was nu 216 ook.

Symptomen voor mij waren vooral moemoemoe en gelig oogwit, hartkloppingen... (dat was ook bij een waarde rond de 100).

Je kan altijd bij de arts aangeven wat je hebt gevonden op internet en vragen of je een kuur injecties kunt krijgen.

Eet je wel genoeg vlees e.d.? Zuivel? B12 zit voornamelijk in dierlijke producten
Als je huisarts je niet serieus neemt met je tekort kun je altijd zelf vitamine B12 kopen bij de drogist en kijken of dat helpt.

Je klachten van je andere topic kunnen hier ook heel goed door komen dus het is het proberen waard.
Als iemand 'n opnameprobleem heeft dan heeft slikken geen zin
Nee EN maar dat is niet vastgesteld dus het is een begin om te proberen.
Mijn partner heeft en flink B12 tekort(waarde lag ruim onder de honderd). Hij is vaak erg moe, heeft het gevoel dat hij watten in zijn hoofd heeft. Hij vergeet veel dingen en valt 's avonds op de bank in slaap. Momenteel heeft hij ook hartklachten, waarvoor hij nu in het ziekenhuis ligt.

Hij kreeg 1 keer per 4 weken injecties, maar dit bleek niet afdoende, nu krijgt hij het frequenter. Hij mist ook de intrinsik factor, dus pillen slikken heeft geen zin.

Vervelende aandoening die een scala aan klachten kan geven!
Hier ook regelmatig een B12 tekort. Inderdaad erg moe zijn en tintelende voeten en benen. Snel buiten adem zijn.

Voordat je naar vitaminepillen grijpt: dat wordt niet zo snel opgenomen. Kun je beter naar je voeding kijken (voedingscentrum.nl, eetmeter invullen dan zie je of je genoeg B12 binnenkrijgt en ook ijzer bv).
Poeh zeg... quote:Josje75 schreef op 13 april 2011 @ 08:40:

Mijn partner heeft en flink B12 tekort(waarde lag ruim onder de honderd). Hij is vaak erg moe, heeft het gevoel dat hij watten in zijn hoofd heeft. Hij vergeet veel dingen en valt 's avonds op de bank in slaap. Momenteel heeft hij ook hartklachten, waarvoor hij nu in het ziekenhuis ligt.

Hij kreeg 1 keer per 4 weken injecties, maar dit bleek niet afdoende, nu krijgt hij het frequenter. Hij mist ook de intrinsik factor, dus pillen slikken heeft geen zin.

Vervelende aandoening die een scala aan klachten kan geven!
quote:mamalief schreef op 13 april 2011 @ 08:25:

Nee EN maar dat is niet vastgesteld dus het is een begin om te proberen.Dan zou ik om te beginnen laten vaststellen dat het echt een tekort is en geen opname probleem. En als de huisarts je niet serieus neemt, een doorverwijzing vragen of naar een andere huisarts
Hier is al een pas geopende topic over.

Ook ik heb tekort.

Ik heb crohn, mis een stuk dunne en dikke darm en heb n maag perforatie gehad.

Al 2 oorzaken voor een tekort.

Ik spuit zelf elke 2 weken.

Als mijn waarde beneden 700 is, ben ik een dweil.

Mijn huisarts vond het prima.

De mdl'r vond het wel veel dat ik zo vaak n injectie haalde.

En dat is vreemd dat hij er zo over denkt, juist hij zou beter moeten weten.

De site van hindrik de jong is heel duidelijk.

Kijk daar eens op.

En idd als je b12 opname slecht is, dan heeft het slikken van supplementen geen zin.
Nielson, wij zijn ook enorm geschrokken. Mogelijk staat het ook los van elkaar. Gelukkig wordt hij nu cardiaal uitgebreid onderzocht, maar ik sta wel stijf van de spanning! Extra vervelend is het dat ik zelf op de cardiologie werk

Wat ik ook wel eens gehoord heb, aangaande de bloedwaarden, is dat je deze aandoening moet behandelen door te kijken naar afname van klachten en niet te kijken naar de waarden in het bloed! Dus eigenlijk net zoals Jilz zegt: als zij onder de 700 komt voel je je ellendig, terwijl dit door artsen wordt gezien als een normale waarde!
Even een vraagje, mijn B12 waarde was afgelopen november 238. ( pmol/l 141-489 stond erbij). Volgens m'n internist en huisarts is dit goed en krijg dus geen injecties. Dit is ook een andere referentiewaarde dan ik op B12 sites lees. Daar gaat het tot 750 pmol/l. M'n hb, foliumzuur en MCV zijn goed. Ik heb dan dus geen B12 tekort?
Hoooooooi Micmac..ook hier?

Als ik deze waardes heb, ben ik echt een dweil hoor..voor mij is dat veels te laag..

Daarom ben ik zelf gaan spuiten, haal de b12 uit duitsland(vorige mdl'r stond er niet achter).

Nu staat mijn huisarts wel achter mij, en de ene keer haal ik het bij hem, de andere keer doe ik het zelf(voorraad opmaken).
.
.
Afgezien van een paar heel typische klachten (het gevoel op watten te lopen, ontstoken tong) zijn de meeste klachten bij een B 12 tekort dingen die ook bij veel andere afwijkingen voorkomen. Dat maakt het lastig vind ik. Zelf heb ik al jaren ME/CVS, waardoor ik uitgeput ben, darmklachten heb, duizelig/licht in m'n hoofd en spierpijn heb o.a. Allemaal verschijnselen die ook bij een B 12 tekort kunnen horen.

Mijn B12 waarde was een paar maanden geleden 148, en mijn huisarts vond dat wel reden om eens te proberen of ik mij beter zou gaan voelen met wekelijkse injecties. Ik heb er nu 4 gehad en kan nu nog niet zeggen dat het effect heeft. Maar ik verwacht er ook geen wonderen van, hoor!

Als je huisarts het niet ziet zitten om injecties voor te schrijven, en jij wilt er niet over gaan 'zeuren', dan zou je eens kunnen gaan proberen de lage waarde wat op te krikken met smelttabletten B12. Die schijnen sowieso een stuk beter opgenomen te worden dan gewone tabletten of capsules. Moet je maar 'es op googlen. Wie weet heb je geen opnametekort, maar eet je gewoon niet zoveel B12 -rijke producten (vlees, melkproducten, eieren)?
Andere huisarts zoeken, die waardes zijn best laag.

Of zelf spuiten,kijk ook eens op vitB12 forum.

Een teveel aan b12 plas je wel weer uit.

Je hebt veel klachten, en wat katelin zegt is ook weer waar.

Maar Katelin..4injecties kun je nog niets van zeggen. De 1 reageert later daaropdan de ander.
Geen tabletten gebruiken, heeft wss geen zin. Jou opname van b12 is misschien niet goed. Dan moet je gaan injecteren..
@Jilzz: ik weet dat het een tijd kan duren voor de werking van de injecties merkbaar is, dus ik ga er ook zeker nog een hele tijd mee door!

Ik heb trouwens begrepen uit vrij recente wetenschappelijke publicaties dat smelttabletten wel degelijk goed kunnen worden opgenomen bij diverse mensen met Vit. B 12 opnameproblemen. Juist voor mensen die ernstige acne krijgen van de injecties bv. of die geen injecties voor elkaar krijgen bij de huisarts is het een optie, lijkt mij.

Een kennis van mij had ook een 'laagnormale waarde', dwz 220, en die is toen smelttablettten gaan slikken, en daarbij meer dierlijke producten gaan eten. Na een half jaar was haar waarde iets van 690, dus een stuk beter, en zij voelde zich ook minder vermoeid e.d.
Ik ben, zoals ze dat zo mooi noemen, een "chronisch" B12 "patient". Alweer bijna 10 jaar geleden werd ik verschrikkelijk ziek: onwijs moe, ontuitstaanbare maagpijn, na iedere maaltijd (hoe kleine hoeveelheid ook) kotsmisselijk, hoofdpijn, draaierig, altijd steenkoud, pijn in gewrichten en ledematen, concentratieproblemen en het gevoel dat ik op watten of een dikke laag sneeuw liep. En dan noem ik nog maar de belangrijksten. ;)

Na onderzoek door huisarts en bloedafname naar een internist doorverwezen. Ondertussen waren ze er wel achter dat mijn B12 veel te laag was en werd begonnen met drie injecties per week.

Bij de internist ook weer heel wat onderzoeken doorlopen, waaronder een gastroscopie (met slang door je keel naar binnen om maagonderzoek te doen). Kan ik niemand aanraden, haha. Uit dit onderzoek is gebleken dat mijn maag de B12 ziet als anti-stof. Dus voor B12 uit mijn voeding opgenomen kan worden en in de bloedbaan terecht kan komen, wordt het al afgebroken. Daarom wordt mijn maag nu "omzeild" en wordt de B12 direct in mijn spier/bloedbaan geïnjecteerd. Voor de rest van mijn leven zal ik eens per 5 a 6 weken moeten blijven prikken. Maar goed, voel me er verder redelijk goed bij.

Zwakke plekken blijven echter mijn iets lagere weerstand (een wondje ontsteekt altijd bij mij, als iemand in mijn omgeving griep heeft kan ik er vergif op innemen dat ik het ook krijg) en het feit dat ik het altijd koud heb (er zijn ergere dingen). Maar hier valt wat mij betreft prima mee te leven.

Jij heel veel succes J_Adore, ik hoop dat je je snel wat beter zult gaan voelen! Er valt echt wel goed mee te leven hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven