Gezondheid alle pijlers

Vitamine b12 tekort

13-03-2018 14:28 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb al meer dan een jaar last van extreme vermoeidheid.
Zo nu en dan ook last van een droge mond en veel spierpijn en last van de gewrichten.

Kan dit door een eventueel vitamine B12 tekort komen?

Groetjes,

Mariette
Alle reacties Link kopieren
Ga naar je huisarts en laat bloed afnemen.
Kan, maar kan ook wat anders zijn.
Toen ik b12 tekort had was ik alleen maar moe. Ik had overigens nog veel meer andere tekorten.
Laat je bloed prikken.
Alle reacties Link kopieren
ja dat kan, maar kan bijvoorbeeld ook wijzen op diabetes
Hup naar de huisarts!
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de huisarts en laat bloedprikken. Het kan inderdaad wijzen op B12 tekort, maar ook vitamine D tekort of last van je schildklier.....en zo zijn er nog meer oorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Kan ja. Kan echter van alles zijn. Waarom vraag je dit op een forum? Je kunt de symptomen van een B12-tekort zelf googlen, daar heb je ons niet voor nodig, en of het zo is weet je pas na bloedonderzoek.
Alle reacties Link kopieren
Vermoeiheid kan zoveel oorzaken hebben. Dat is erg complex zei mijn huisarts toen ik daar ook met de klacgt kwam dat ik zo extreem vermoeid ben.
Dat kan, Kan ook door wat anders komen.
Je noemt A typische klachten op.

Dat zijn klachten die bij heel heel heel erg veel aandoeningen of tekorten voor komen.

Ga naar je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Lees even op internet van de stichting B12 tekort. Het kan natuurlijk van van alles komen maar mocht er op B12 getest worden lees je dan even in.

Zeer veel artsen testen niet compleet en weten niet dat er bij een normale waarde toch een zwaar tekort in het lichaam kan zijn.

Print het evt even uit voor de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar je huisarts. Van zelf dokteren wordt niks beter. Bereid je er wel op voor dat er ook niets uit kan komen. Vermoeidheid is een lastige en vaak vage klacht. Het kan namelijk ook een andere oorzaak dan iets lichamelijks hebben. Veel sterkte gewenst.
Ja dat kan maar het kan ook vitamine D zijn, je schildklier of een combinatie etc. Kortom laat je bloed eens een keer prikken, dan kan men zien waar je tekorten hebt en dergelijke. Ben ook jaren moe geweest en toen wees iemand mij op B12 tekort, bleek bij mij niet de B12 te zijn maar Vitamine D en trage schildklier.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ijzertekort?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Deze combinatie van klachten (vermoeid + gewrichtspijn + droge mond) doet me een beetje aan Sjogren denken... heb je ook last van droge ogen? Ik zou vragen of je huisarts dat ook wil testen.

En ik hoop natuurlijk dat het gewoon iets onschuldigs is.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan. Laat bloed prikken zoals mensen hiervoor ook al aangaven. Ga vooral niet zelf vitamines slikken, dan is de uitkomst van je bloedonderzoek niet juist. Vraag ook de uitslag op bij de huisarts en kijk zelf of deze hoog genoeg is (mijn ervaring is dat huisartsen een te lage norm hanteren en daardoor tekorten niet ontdekken).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven