Vitamine D
maandag 10 december 2012 om 21:31
Ik lees allemaal verschillende verhalen over vitamine D. Misschien dat jullie me verder kunnen helpen.
Ik ben 'bang' dat ik een vitamine D tekort heb. De zon heeft de afgelopen weken natuurlijk nauwelijks geschenen en door vermoeidheid zit ik veel binnen. Ik ben al een aantal keren getest door middel van bloedprikken, op vitamine b12, foliumzuur, en nog vele andere dingen, hier is niks uitgekomen. Ik weet niet of er ook specifiek op Vitamine D getest is (kan dat uberhaupt?) het hemoglobine gehalte was wel prima.
Moet ik nou opnieuw naar de huisarts gaan om te laten testen op vitamine D, of zal ik op eigen initiatief vitamine D tabletten gaan halen (die zijn verkrijgbaar zonder recept)
Ik ben 'bang' dat ik een vitamine D tekort heb. De zon heeft de afgelopen weken natuurlijk nauwelijks geschenen en door vermoeidheid zit ik veel binnen. Ik ben al een aantal keren getest door middel van bloedprikken, op vitamine b12, foliumzuur, en nog vele andere dingen, hier is niks uitgekomen. Ik weet niet of er ook specifiek op Vitamine D getest is (kan dat uberhaupt?) het hemoglobine gehalte was wel prima.
Moet ik nou opnieuw naar de huisarts gaan om te laten testen op vitamine D, of zal ik op eigen initiatief vitamine D tabletten gaan halen (die zijn verkrijgbaar zonder recept)
maandag 10 december 2012 om 21:36
maandag 10 december 2012 om 21:41
De zon heeft de afgelopen weken nauwelijks geschenen? Woon je op de poolcirkel ofzo? Er zijn zat zonnige dagen geweest!
Je hoeft niet de hele dag buiten te zitten, maar ga gewoon bijvoorbeeld een half uur naar buiten (ook als de zon niet schijnt) want daar krijg je ook energie van.
Je hoeft niet de hele dag buiten te zitten, maar ga gewoon bijvoorbeeld een half uur naar buiten (ook als de zon niet schijnt) want daar krijg je ook energie van.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 10 december 2012 om 21:44
@ Himalaya Nee woon niet op de poolcirkel, maar vind het wel erg bewolkt geweest de laatste dagen.
Dat halfuurtje naar buiten is wel een goed idee. Maar ben vaak zo moe dat ik niet eens de puf heb om de stap te maken naar buiten te gaan. Misschien maar gewoon doen. Ben aantal keer op de fiets naar de stad gegaan (2,5 km) maar zodra ik daaraan kwam was alle energie op. Liep d'r als een halve zombie, ook niet echt goed geloof ik...
Dat halfuurtje naar buiten is wel een goed idee. Maar ben vaak zo moe dat ik niet eens de puf heb om de stap te maken naar buiten te gaan. Misschien maar gewoon doen. Ben aantal keer op de fiets naar de stad gegaan (2,5 km) maar zodra ik daaraan kwam was alle energie op. Liep d'r als een halve zombie, ook niet echt goed geloof ik...

maandag 10 december 2012 om 21:49
Multivitamines of vitamine d tabletten zijn hooguit voldoende om je gehalte op hetzelfde peil te houden. Als je al een tekort hebt, hou je dus een tekort en helpt het slikken van vitamine d alleen om het tekort niet groter te laten worden.
Naar de huisarts en je bloed laten prikken op eventuele tekorten is het beste; dan weet je waar je aan toe bent. Als je een vitamine d tekort hebt, moet je een inhaalkuur doen om het weer op peil te krijgen.
Naar de huisarts en je bloed laten prikken op eventuele tekorten is het beste; dan weet je waar je aan toe bent. Als je een vitamine d tekort hebt, moet je een inhaalkuur doen om het weer op peil te krijgen.
maandag 10 december 2012 om 22:11
Van oktober t/m maart maak je ook geen vitamine D aan uit zonlicht (zon te ver weg), dus of het nu wel of niet zonnig is geweest maakt niet zoveel uit. In de zomer maak je als het goed is een voorraad aan, waar je in de winter op teert. Tenzij je alleen met zonnebrandcreme op naar buiten gaat natuurlijk.
Ik slik zelf een hoge dosis vitamine D (in overleg met de huisarts, 150 microgram per dag). De inzichten over wat te hoog is, veranderen de laatste jaren. Overdosering gebeurt niet zo snel. Maar als je vermoedt dat er iets met je vitamine D aan de hand is, gewoon even vragen of dit getest is, en even overleggen.
Ik slik zelf een hoge dosis vitamine D (in overleg met de huisarts, 150 microgram per dag). De inzichten over wat te hoog is, veranderen de laatste jaren. Overdosering gebeurt niet zo snel. Maar als je vermoedt dat er iets met je vitamine D aan de hand is, gewoon even vragen of dit getest is, en even overleggen.
maandag 10 december 2012 om 22:14
Kan je inderdaad gewoon laten testen. Aangeven dat je vermoeidheidsklachten hebt. Ik was al moe na het aanbrengen van een laagje mascara op 1 oog
Zelf zomaar D slikken is helemaal niet goed. Afhankelijk van hoe hoog het tekort is, krijg je een kuurtje. In mijn geval was dat 5x om de 3 maanden een preparaat (5ml) in een glas water - smaakte naar Nivea
Zelf zomaar D slikken is helemaal niet goed. Afhankelijk van hoe hoog het tekort is, krijg je een kuurtje. In mijn geval was dat 5x om de 3 maanden een preparaat (5ml) in een glas water - smaakte naar Nivea

maandag 10 december 2012 om 22:15
Ik zou sowieso eerst met de huisarts overleggen. Als je nu zelf dingen gaat slikken vul je het aan, misschien net genoeg om geen erg lage uitslag te krijgen, maar toch niet voldoende. Ik ben net vorige week ervoor geprikt (dat kan dus inderdaad), en het was inderdaad erg laag, ik heb toen een drankje gekregen, en nu wordt het in de gaten gehouden.
Wat Lizz zegt dus. Hi Lizz
Wat Lizz zegt dus. Hi Lizz
maandag 10 december 2012 om 22:44
Waarom is het slecht om extra vitamine D te slikken?
Ik ben vier maanden geleden bevallen en elke keer vragen ze op het cb of ik zelf ook nog slik. Dus dat doe ik trouw omdat ik denk dat het ook geen kwaad kan. Maar weet eigenlijk niet heel goed waar ik het voor slik en het extra nodig heb als net bevallende (of hoe zeg je dat...?)
Ik ben vier maanden geleden bevallen en elke keer vragen ze op het cb of ik zelf ook nog slik. Dus dat doe ik trouw omdat ik denk dat het ook geen kwaad kan. Maar weet eigenlijk niet heel goed waar ik het voor slik en het extra nodig heb als net bevallende (of hoe zeg je dat...?)
maandag 10 december 2012 om 23:04
Bedankt voor alle reacties. Heb al ruim 2 maand vermoeidheidsklachten. En herken precies wat lizzl zegt. Een glas water pakken uit de keuken was al te veel. Ben twee x bij de huisarts geweest, kon niks vinden. Maar weet dus niet of ze ook op vitamine d getest hebben, dit zou ik denk ik zo aan de assistente kunnen vragen. Daarnaast heb ik dus zelf vitamine b12 tekort moeten suggereren bij de huisarts, zelf kon ie daar niet opkomen
Kzal wel even een belletje wagen. Volgens mij kan je vitamine d inderdaad niet overdoseren, maarja voor deskundig advies kan je idd beter naar de arts gaan, daar is ie voor :p

Kzal wel even een belletje wagen. Volgens mij kan je vitamine d inderdaad niet overdoseren, maarja voor deskundig advies kan je idd beter naar de arts gaan, daar is ie voor :p

maandag 10 december 2012 om 23:33
Ik heb ook een vitamine d tekort. Dat is door bloedonderzoek via huisarts aangetoond. Overigens kan het geen kwaad om zelf bij te slikken. Alleen is bloedonderzoek nodig om de hoogte van de dosering te bepalen. Dan heb je bijv dubbele of driedubbele nodig van de normale dosering.
Vitamine d is zonder recept bij de apotheek te verkrijgen. En dus kun je zelf de standaard normale dosering slikken. Maar voor hogere dosering moet in overleg met je huisarts.
Vitamine d is zonder recept bij de apotheek te verkrijgen. En dus kun je zelf de standaard normale dosering slikken. Maar voor hogere dosering moet in overleg met je huisarts.
maandag 10 december 2012 om 23:43
Lebowski: je bent dus niet specifiek op D getest? Maar wel op b12. Heel vreemd dat je t zelf moet vertellen dat je t vermoeden hebt van een tekort. Las ook op internet dat veel dokter een vitaminetekort onderschatten.
Ga t denk ik tot t nieuwe jaar even aankijken. Zelf mee aan de slag proberen te gaan en anders nog maar een x naar de huisarts. Tis zo vervelend als ze je niet kunnen vertellen wat je hebt.
Inmiddels word k ook vaak sochtends moe wakker en als k s avonds wil gaan slapen dan ben k pas een beetje wakker en kom ik niet in slaap. Zucht
Nogmaals bedankt voor alle tips/ervaringen doet me goed dat zoveel mensen naar mn verhaal willen luisteren
Ga t denk ik tot t nieuwe jaar even aankijken. Zelf mee aan de slag proberen te gaan en anders nog maar een x naar de huisarts. Tis zo vervelend als ze je niet kunnen vertellen wat je hebt.
Inmiddels word k ook vaak sochtends moe wakker en als k s avonds wil gaan slapen dan ben k pas een beetje wakker en kom ik niet in slaap. Zucht
Nogmaals bedankt voor alle tips/ervaringen doet me goed dat zoveel mensen naar mn verhaal willen luisteren

maandag 10 december 2012 om 23:49
Nee, ik ben wel specifiek op vit D getest, toen onderzocht werd of ik b12 tekort had is dat gelijk meegenomen (samen met nog wat andere dingen).
Voor zover ik weet wordt overigens wel aangeraden om vitamine D niet zelfstandig te gaan aanvullen, omdat een evt. teveel niet wordt uitgeplast, en omdat je het niet mag gebruiken als je problemen hebt aan hart of nieren.
Voor zover ik weet wordt overigens wel aangeraden om vitamine D niet zelfstandig te gaan aanvullen, omdat een evt. teveel niet wordt uitgeplast, en omdat je het niet mag gebruiken als je problemen hebt aan hart of nieren.
maandag 10 december 2012 om 23:57
Ah oke. Ik twijfel of ik er wel op getest ben. Toen k specifiek vroeg naar b12 zei ie dus 'mm zou kunnen' en heeft ie alleen b12 aangevinkt op formulier en foliumzuur. Als ie zelf niet op b12 is gekomen lijkt t me ook niet dat ie op d kan komen zeg maar. Goed hemoglobine gehalte was wel goed, als dat goed is (zegt de huisarts) dan ist vrij onwaarschijnlijk dat je een vitaminetekort hebt
Ik ga vitamine d ook niet zelf aanvullen, vind dat toch te eng om te experimenteren zeg maar, beter heb je gewoon duidelijk wat er aan de hand is... Maar zoals een multivitamine tabletten kan je wel eigenhandig gebruiken. Daar is niks mis mee (toch?)
Ik ga vitamine d ook niet zelf aanvullen, vind dat toch te eng om te experimenteren zeg maar, beter heb je gewoon duidelijk wat er aan de hand is... Maar zoals een multivitamine tabletten kan je wel eigenhandig gebruiken. Daar is niks mis mee (toch?)