Gezondheid alle pijlers

Vitamine D

23-02-2019 14:46 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Elke keer als ik mijn bloed laat prikken dan is mijn vitamine D beneden de referentiewaarden. Aan het einde van de zomer pas nét binnen de normen.

Ik heb een lichte huid, kom elke dag zeker een halfuur buiten, Ik draag geen hoofddoek en zodra t weer het toelaat ga ik lekker met blote benen naar buiten. In de zomer ook naar het strand enzo.

Alleen de afgelopen 2 wintermaanden heb ik veel dagen van zonsopgang tot zonsondergang binnen op kantoor gezeten helaas.

Ik merk nu steeds meer klachten die allemaal bij een d-tekort voorkomen.

Ik neem al weken lang elke dag vitamine d (100% adh), en vitamine d (200% van de adh) + magnesium. Blijkbaar werken deze pilletjes niet of onvoldoende.

Is 300% van de adh per dag niet voldoende om een tekort op te heffen? Zou ik meer moeten slikken?

Werkt een zonnebank kuur misschien ook om vitamine d op peil te brengen?

Het liefste verhuis ik vandaag nog naar een tropisch land :sun:

Iemand tips om vit D weer snel op niveau te krijgen?

Groetjes vanaf mijn zonnige balkon :)
Alle reacties Link kopieren
Cazandra schreef:
23-02-2019 17:05
Punt is wel dat vitamine d beter opneemt als je er ook iets bij eet dat vet is. Dus als je dat ook tien keer per dag doet, kan dat. Maar anders kun je het net zo goed een keer per dag bij je maaltijd innemen.
Oh is dat echt zo? Moet je er iets vets bij eten? Helpt de magnesium niet bij de opname?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-02-2019 17:17
- de vitaminepil innemen bij je avondeten
- als je ook af wil vallen, eet dan eens een pakje gerookte forel in plaats van een besmeerde en belegde boterham.
Thanks voor je tip! Ik begrijp dat je vitamine D dus beter kunt innemen bij avondeten.

Op t moment is m'n doel niet afvallen, heb ook geen overgewicht. Wil me gewoon weer helemaal fit voelen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
23-02-2019 17:45
Ik krijg de 800 per dag niet meer vergoed
( eigen risico is al op)

Als je nou gewoon even de link bekijkt die ik al twee keer heb gegeven, kun je zien dat dat klopt.
Maar wat iemand anders al zei: 5600IE is 800x7. Dus overleg met je huisarts of dat niet een optie kan zijn als het echt zo’n probleem voor je is.
.
Anoniem262821034 schreef:
23-02-2019 17:59
Als je nou gewoon even de link bekijkt die ik al twee keer heb gegeven, kun je zien dat dat klopt.
Maar wat iemand anders al zei: 5600IE is 800x7. Dus overleg met je huisarts of dat niet een optie kan zijn als het echt zo’n probleem voor je is.
ik weet prima dat het klopt, heb het hier zelf als eerste neergezet..

en nee het is geen probleem, ik noem het alleen maar
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
23-02-2019 18:00
ik weet prima dat het klopt, heb het hier zelf als eerste neergezet..

en nee het is geen probleem, ik noem het alleen maar

Oke. Zinvol.
Ik krijg paracetamol niet vergoed.
.
Anoniem262821034 schreef:
23-02-2019 18:06
Oke. Zinvol.
Ik krijg paracetamol niet vergoed.
waarom zo kattig?
Alle reacties Link kopieren
Hier vind je een formule waarmee je kunt rekenen hoeveel vitamine D je nodig hebt om na 6 weken op een waarde vann75 te zitten:
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ij_ouderen
Die rekenformule geldt niet alleen voor ouderen, maar voor iedereen.

En nu in de zon is zinloos als het om de aanmaak van vitamine D gaat. Kort door de bocht: de zonkracht is alleen sterk genoeg als je schaduw korter is dan je lengte.
Dat is in NL pak en beet van mei t/m september.
In de rest van het jaar levert de zon geen vitamine D op deze breedtegraad.
(Al was het vandaag echt heerlijk om buiten in de zon te zijn)

Verder is vitamine D heel persoonlijk. Je zult daarom voor jou moeten uitzoeken wat werkt.
Dus met de formule uitrekenen hoeveel je moet slikken, na 6 weken je D waarde laten bepalen zodat je weet hoe snel die waarde omhoog gaat.
Daarna na 6 weken tot maximaal 3 maanden weer laten prikken en dan weet je hoe snel die zakt. Die volhouden tot je uitgevogeld hebt hoe jij je vitamine D op peil houdt.
Dat kost tijd en energie, maar je hebt al ervaren dat te weinig vitamine D serieuze klachten geeft.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Vit B12 en omeprazol, daar betaal ik me wel scheel aan. Vitamine D kost niet zoveel gelukkig
Anoniem262821034 schreef:
23-02-2019 17:13
Ik snap je probleem niet zo.
Als ze je geen ampullen meer willen voorschrijven en je blijkt op tabletten weer achteruit te gaan, dan is dat toch te zien in je lab? En kun je alsnog weer aan de ampullen?
(Wie weet werken tabletten trouwens wel voldoende voor je onderhoud maar was het alleen niet goed genoeg om omhoog te komen).

En wat bedoel je met je laatste zin?
Nou dat is best een probleem aangezien ik daar dus geen zin meer in heb. Ik heb dit al jaren op en af en de klachten van te lage vitamine D vind ik niet zo fijn. Zou wel prettig zijn als je een beetje stabiel blijft he?

Is niet heul moeilijk te begrijpen toch?
Alle reacties Link kopieren
Pammetjes schreef:
23-02-2019 17:54
Thanks voor je tip! Ik begrijp dat je vitamine D dus beter kunt innemen bij avondeten.

Op t moment is m'n doel niet afvallen, heb ook geen overgewicht. Wil me gewoon weer helemaal fit voelen.
Vitamine K is ook belangrijk voor de opname van vitamine D.

Krijgen we tegenwoordig ook niet zoveel meer binnen, omdat het in orgaanvlees zit en roomboter van koeien die buiten hebben gestaan.

Als je een beetje oplet op de ingrediënten zit het ook in sommige multivitamine. En het is los verkrijgbaar.
Pammetjes schreef:
23-02-2019 18:29
Vit B12 en omeprazol, daar betaal ik me wel scheel aan. Vitamine D kost niet zoveel gelukkig
Maagbeschermer vragen die wel onder je verzekering valt.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-02-2019 18:32
Nou dat is best een probleem aangezien ik daar dus geen zin meer in heb. Ik heb dit al jaren op en af en de klachten van te lage vitamine D vind ik niet zo fijn. Zou wel prettig zijn als je een beetje stabiel blijft he?

Is niet heul moeilijk te begrijpen toch?

Dan blijkt dat toch uit je lab en medisch dossier, dus kan je dat gewoon uitleggen aan je HA. Ook niet zo heel moeilijk te begrijpen toch?
.
Anoniem262821034 schreef:
23-02-2019 18:42
Dan blijkt dat toch uit je lab en medisch dossier, dus kan je dat gewoon uitleggen aan je HA. Ook niet zo heel moeilijk te begrijpen toch?

Lekker toontje heb jij.
Wanneer begint de wedstrijd wie het verste kan pissen?
Anoniem262821034 schreef:
23-02-2019 18:42
Dan blijkt dat toch uit je lab en medisch dossier, dus kan je dat gewoon uitleggen aan je HA. Ook niet zo heel moeilijk te begrijpen toch?
Uhm ja. Dus schrijft de ha het voor, maar het wordt niet meer vergoed. Erg vervelend, zeker als dat elke keer met wel iets aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Moire schreef:
23-02-2019 18:48
Uhm ja. Dus schrijft de ha het voor, maar het wordt niet meer vergoed. Erg vervelend, zeker als dat elke keer met wel iets aan de hand is.

:sigh:
Vergoeding is afhankelijk van dosering/ toedieningsvorm (ja, ook tabletten) en daar kun je dus gewoon met je huisarts over overleggen.
.
Anoniem262821034 schreef:
23-02-2019 18:52
:sigh:
Vergoeding is afhankelijk van dosering/ toedieningsvorm (ja, ook tabletten) en daar kun je dus gewoon met je huisarts over overleggen.
Ja, daar waren we even geleden al over uit.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
23-02-2019 18:35
Vitamine K is ook belangrijk voor de opname van vitamine D.

Krijgen we tegenwoordig ook niet zoveel meer binnen, omdat het in orgaanvlees zit en roomboter van koeien die buiten hebben gestaan.

Als je een beetje oplet op de ingrediënten zit het ook in sommige multivitamine. En het is los verkrijgbaar.
:) Zo leer ik nog eens wat. Ik zal eens kijken of ze bij de Kruidvat (of een andere goedkope winkel) vitamine k verkopen. Multivitamine moet ik iig niet hebben, zeker niet elke dag
Moire schreef:
23-02-2019 19:00
Ja, daar waren we even geleden al over uit.
Ja, dacht ik ook. :-D
Alle reacties Link kopieren
Pammetjes schreef:
23-02-2019 19:22
:) Zo leer ik nog eens wat. Ik zal eens kijken of ze bij de Kruidvat (of een andere goedkope winkel) vitamine k verkopen. Multivitamine moet ik iig niet hebben, zeker niet elke dag
Ze verkopen het sowieso, want baby's die borstvoeding krijgen, moeten vitamine K druppels.

Omdat hun moeders dus te weinig orgaanvlees eten en de baby's daardoor problemen kregen met de bloedstolling. Bij volwassenen levert een tekort niet zulke heftige problemen op als bij baby's (hersenbloeding), maar kan dus wel problemen geven met vitamine D opname.
Alle reacties Link kopieren
Vind het nogal weinig, ik slik 2000% adh (Solgar 4000IE)
Alle reacties Link kopieren
Wat een enorm lage waardes lees ik hier, 19, 25, 28.
Mijn natuurarts (echt een arts, niet een natuurgeneeskundig therapeut) vond destijds 65 al te laag (50 is de norm die meestal wordt aangehouden). Naar zijn idee is 100-150 optimaal.
Het schijnt dat bij gebruik van bepaalde medicijnen door interactie de behoefte aan vit D 2 tot 3 keer zo hoog is. Hoe betrouwbaar die info is weet ik niet.
nounou
Zazamaenade schreef:
23-02-2019 19:42

Het schijnt dat bij gebruik van bepaalde medicijnen door interactie de behoefte aan vit D 2 tot 3 keer zo hoog is. Hoe betrouwbaar die info is weet ik niet.
Klopt.
Net als schildklierproblemen invloed hebt op de B.

En laat ik nou boffen dat ik dat allebei heb :proud:
Alle reacties Link kopieren
Pammetjes schreef:
23-02-2019 18:29
Vit B12 en omeprazol, daar betaal ik me wel scheel aan. Vitamine D kost niet zoveel gelukkig
Je moet dat in de zomer opbouwen. Ik ga vanaf maart, elke dag als de zon schijnt met alleen een zwembroek aan in de zon liggen 20 minuten voor en 20 minuten achter, zonder zonnebrand. En dat zo opbouwen. Het lichaam bewaart vitamine D in de vetreserves.

Houd er verder rekening mee dat cholesterol in de huid onder invloed van zonlicht wordt omgezet in Vitamine D3. De vitamine wordt echter naar buiten geduwd, vandaar dat je na een paar uur vaak een vet laagje hebt. Het wordt dan weer opgenomen in het lichaam. Dat proces duurt ongeveer 48 uur. Het is dus van belang om die twee dagen niet onder de douche te gaan met douchegel of zoiets, want dan was je alles weg en bouw je niets op.

En let op dat je niet in de zon achter glas gaat zitten. UV A licht kan namelijk glas penetreren en onttrekt vitamine D uit je lichaam. UV B kan hier niet door het glas en dat is het type dat vitamine D3 aanmaakt, dus dat is niet aan te raden.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
23-02-2019 20:48
Je moet dat in de zomer opbouwen. Ik ga vanaf maart, elke dag als de zon schijnt met alleen een zwembroek aan in de zon liggen 20 minuten voor en 20 minuten achter, zonder zonnebrand. En dat zo opbouwen. Het lichaam bewaart vitamine D in de vetreserves.

Houd er verder rekening mee dat cholesterol in de huid onder invloed van zonlicht wordt omgezet in Vitamine D3. De vitamine wordt echter naar buiten geduwd, vandaar dat je na een paar uur vaak een vet laagje hebt. Het wordt dan weer opgenomen in het lichaam. Dat proces duurt ongeveer 48 uur. Het is dus van belang om die twee dagen niet onder de douche te gaan met douchegel of zoiets, want dan was je alles weg en bouw je niets op.

En let op dat je niet in de zon achter glas gaat zitten. UV A licht kan namelijk glas penetreren en onttrekt vitamine D uit je lichaam. UV B kan hier niet door het glas en dat is het type dat vitamine D3 aanmaakt, dus dat is niet aan te raden.
Ik heb een heerlijke lange zomer (+lente en nazomer) gehad met veel zon. Daar ligt het iig niet aan. :)

Maar twee dingen die je zegt zijn nieuw voor me, interessant. Heb je misschien een bron bij? Dat de vitamine in een laagje vet op je huid komt te liggen dat je er niet af mag wassen?

En dat UV A licht vitamine onttrekt uit je lichaam? Ben heel erg benieuwd hoe dat precies werkt enzo!
Alle reacties Link kopieren
Is het trouwens ook zinvol om vitamine D in te nemen samen met een capsule visolie/omega3?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven