Gezondheid alle pijlers

Vocht vasthouden

21-08-2009 00:01 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen tijd kom ik ineens erg veel aan, echter...het is vocht voornamelijk. Toen ik zwanger was hield ik ontzettend veel vocht vast en sindsdien ben ik er erg gevoelig voor. Jammer, maar oke, kan. Nu loopt het echter de spuigaten uit! Mijn huid voelt strak, mijn voeten zijn dik en ik kom kilo's aan. Mijn vingers voelen stijf terwijl ik dit typ, want veel vocht en strakke huid.

In 2007 heb ik via het werk een medische minicheck gedaan. Hier kwam uit dat mijn cholesterol, glucose, ijzergehalte en bloeddruk behoorlijk (lees: te) laag zijn. Kan het daarmee te maken hebben?

Ik ben ook vaak duizelig en zweterig als ik honger heb, wat ineens is en niet geleidelijk aan komt. Dan kan ik zelfs flauwvallen als ik niet op tijd iets eet. Dat overkomt mij dus nooit, meer, omdat ik zorg dat ik iets kan eten. Maar toch.

Iemand een idee? Ik ga sowieso naar de dokter, maar wil graag een beetje voorbereid gaan zodat ik zelf ook een idee heb en niet afhankelijk ben van zijn interpretatie.

Toevoeging: Als ik mijn pijnstillers slik wordt het erger, maar die slik ik al een tijdje niet meer en toch...
Hoi Minny,

Duizelig en zweterig zijn als je honger hebt duidt op een hypo, je bloedsuikerspiegel is dan te laag. Wat helpt is wat vaker eten of langzaam verterende produkten ipv snelle suikers eten.

Vocht vasthouden verdween bij mij grotendeels door gevarieerder en mn meer eiwitten te eten (yoghurt en kwark).

suk6
Het eerste wat in mij opkomt is de vraag of je genoeg drinkt. Als er niet genoeg vocht binnenkomt, gaat je lichaam het vocht dat het wel binnenkrijgt steeds krampachtiger vasthouden. Om vocht kwijt te raken moet je dus meer drinken.

En dan vraag twee: wat drink je dan? Caffeïne en alcoholhoudende dranken drijven weer extra vocht af, dus als je daar wat van drinkt zou je eigenlijk extra water o.i.d. moeten nemen om het extra afgedreven vocht weer te compenseren.

Afijn, dit is wat mij altijd verteld is door de huisarts. Ik heb namelijk hetzelfde als wat jij beschrijft, maar helaas vind ik het moeilijk m'n koffie op te geven en water vind ik niet lekker. Ik probeer het iedere dag opnieuw, dat dan weer wel

Ik hoop in ieder geval voor je dat het bij de dokter meevalt en dat je er snel vanaf bent.
Iets anders
Kan vocht vasthouden een symptoom zijn van suikerziekte of zo? Mijn oma heeft dat dus wel.
Ik drink denk ik wel genoeg water, maar zal er eens een liter extra van bijdoen, dan kom ik op 2,5 liter in totaal. Koffie drink ik wel heel veel. Het wordt trouwens erger als ik veel koolhydraten eet.
2,5 liter lijkt mij erg veel, dan kun je beter de koffie verminderne
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Welke pijnstiller slik je?

Waarschijnlijk veneuze insufficiëntie, is vaak aanleg van slechte vaten. Wel handig om even de huisarts te raadplegen, sowieso om een cardiaal probleem uit te sluiten.

Oedeem bij diabetici wordt veroorzaakt door vaatlijden, wat dus een gevolg is van diabetes. Jouw oma heeft zeer waarschijnlijk diabetes type 2.
Ik was er al bang voor Milaatje...in 2007 vond men al dat ik risico liep, maar toen had ik nog niet echt ergens last van. Maandag huisarts dus!
koffie is een bekende veroorzaker van vocht vasthouden.

selderij stengels eten is er eentje die het wat kan verzachten, daar ga je ontzettend v piesen.

let op je zout.
Geen diagnoses vragen/geven hier! Huisarts is the place to be!
Eens met sarah scott, even naar de HA.
? D8 dat juist koffie vocht versneld af voert?

(naar je zin daar, Sarah??!!)

Inderdaad zout, beweging, niet roken, alcohol-intake.

En naar je HA.
Computer says nooooo
quote:Sarah Scott schreef op 21 augustus 2009 @ 08:51:

Geen diagnoses vragen/geven hier! Huisarts is the place to be!

Ik geef niet zozeer een diagnose hoor (ik blijf niet bezig ), maar een veneuze insufficiëntie is bijna nooit een uiting van een gegeneraliseerde ziekte. Ik zeg ook altijd, huisarts, het is lastig vanaf de computer een diagnose te stellen (hoewel in Amerika dat steeds meer gebeurt). Ik denk dat je altijd nog beter hier medische vragen kunt stellen dan zelf op zoek gaan op internet naar 'wat het kan zijn'.

De huisarts 'the place to be', daar moest ik erg om lachen
quote:summer73 schreef op 21 augustus 2009 @ 09:00:

? D8 dat juist koffie vocht versneld af voert?

(naar je zin daar, Sarah??!!)

Inderdaad zout, beweging, niet roken, alcohol-intake.

En naar je HA.

Koffie voert vocht sneller af, maar voert niet meer vocht af. Het heeft dus geen invloed op je totale vochtbalans en je houdt er ook geen vocht door vast. Veel mensen denken nog steeds dat je koffie en thee niet mag meetellen als volgt, maar dat is niet zo. Je kunt dit zelfs al lezen op de site van het Voedingscentrum e.d.

En als je zoveel vocht vasthoudt als TO, moet je gewoon naar de huisarts gaan.
Ik heb van de kruidvat van die vitaminen gehaald voor het reguleren van je vochthuishouding. Het lijkt wel te helpen, maar denk dat ik er toch mee stop want ergens heb ik het idee dat het niet gezond is, ook al zei de verkoopster van wel.
.
quote:qwertu schreef op 22 augustus 2009 @ 18:08:

Laat eerst je huisarts eens onderzoeken waardóór je dat vocht vasthoudt. Niet zelf gaan lopen klooien met thuishulpmiddeltjes, maar eerst eens jezelf laten onderzoeken. Mocht het van toepassing zijn, dan kun je daarna altijd nog met spul van de drogist aan de gang. Maar wel in overleg met en na consultatie van je huisarts dus.Inderdaad. Eerst maar eens een goed lab onderzoek laten verrichten en urine checken bij de huisarts. Al die onzinmiddeltjes is alleen maar goed voor de drogist, niet voor jou.
.
quote:qwertu schreef op 22 augustus 2009 @ 23:18:

Oh, maar Milaatje, ik heb zelf wel goede ervaringen hoor, met vochtafdrijvende middeltjes van de drogist. Alleen bij mij is al lang en breed bekend waar het vocht vandaan komt (en mijn nefroloog is bekend met mijn gebruik van huismiddeltjes ).

Als jij er baat bij hebt en je nefroloog is voldoende op de hoogte van de middelen die wel ernstige lange-termijn effecten hebben, dan is er niet zoveel aan de hand. Ik vind dergelijke middeltjes in de regel dubieus, maar ik ben geen ervaringsdeksunidge op het gebied van reformzaken en drogisten.

Minny: al bij de huisarts geweest?
.
Rode bieten eten, drijft vocht af.
quote:qwertu schreef op 22 augustus 2009 @ 18:08:

Laat eerst je huisarts eens onderzoeken waardóór je dat vocht vasthoudt. Niet zelf gaan lopen klooien met thuishulpmiddeltjes, maar eerst eens jezelf laten onderzoeken. Mocht het van toepassing zijn, dan kun je daarna altijd nog met spul van de drogist aan de gang. Maar wel in overleg met en na consultatie van je huisarts dus.Precies!! Er is maar een remedie: huisarts Min, de huisarts!!!!
quote:qwertu schreef op 24 augustus 2009 @ 21:26:

Wat zijn die ernstige lange-termijn effecten van die middelen dan?

Ik weet niet wat jij precies gebruikt? Homeopatische middelen kunnen geen kwaad want daar zit per definitie niets in, namelijk minder dan 1 molecuur per liter. Er schijnen mensen te zijn die denken dat het helpt overigens. Net zoals dat mensen ingestraald water kopen van een helderziende. Het is namelijk gewoon water. Maar als het helpt, hey, why not.

Maar als je kruiden of planten gebruikt kan dat bijvoorbeeld nierinsufficiëntie tot gevolg hebben. Niet iets dat je graag wilt, zeker voor jou dus goed om te overleggen met de behandeld arts (maar dat deed je al) , je loopt niet voor pijn aan je teen bij een nefroloog
.
quote:qwertu schreef op 24 augustus 2009 @ 23:04:

Wat me verbaast is de stelligheid waarmee je stelt dat die middelen ernstige lange-termijn effecten hebben. Je weet niet eens wát ik gebruik(te), laat staan dat je met zoveel zekerheid kunt stellen dat het schadelijk effect heeft, ernstige schadelijke effecten nog wel. En dan kom je met een voorbeeld van kruiden die nierinsufficiëntie kunnen veroorzaken (welke kruiden zijn dat dan? wordt dat vrij verkocht? als zelfhulpmiddel? krijg je die nierinsufficiëntie al bij de voorgeschreven doseringen? in een land waarin alles overgereguleerd wordt, zelfs de verkoop van middelen die volgens artsen niet werken? ik hoor graag je voorbeelden!).

Wat denk je met dit soort bangmakerij te bereiken?

Ik denk dat je misschien wel kunt indenken waarom ik zo stellig ben? Ik maak mensen liever bedachtzaam dan dat ze straks aan de dialyse hangen. Mijn mening ten aanzien van vrij verkrijgbare middelen was niet specifiek op jouw post toegespits. Die indruk wekte ik misschien omdat ik de tweede persoon enkelvoud gebruikte, maar bedoelde het als meervoud. Dus als in 'men'.

Maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin om mijzelf te moeten verdedigen, dat gevoel krijg ik nu een beetje. Ik wil met mijn beste bedoelingen mensen erop attent maken dat er risico's verbonden zijn aan bepaalde middelen waarvan mensen het idee hebben dat deze onschuldig zijn. Als het vrij verkrijgbaar is of 'natuurlijk' dan betekent dat niet dat het veilig is. En als mensen de behoefte hebben om bepaalde middelen te gebruiken, overleg dat dan met arts of apotheker is mijn advies. Ook als men zich aan de voorschriften houdt kan het misgaan. In mijn loopbaan zijn er al mensen overleden ten gevolge van zelfzorgmiddelen, zoals ibuprofen, dus ik overdrijf geenszins. Dat is geen bangmakerij, dat is de realiteit (helaas).

Ik zou graag je vragen beantwoorden, maar de toon in je post zegt mij dat het je niet zoveel interesseert met hoeveel steekhoudende argumenten ik op de proppen kom. Misschien is dat niet je bedoeling, dat kan ik van hieruit niet beoordelen. Ik ben volgende week maandag weer in NL, als blijkt dat je oprecht geïntresseerd bent dan wil ik met alle liefde je vragen beantwoorden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven