Gezondheid alle pijlers

voorhoofdsholteontsteking *zucht*

25-09-2014 12:38 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit dus ziek thuis met die vreselijke drukkende hoofdpijn.. iemand tips tegen voorhoofdholteontsteking? En enig idee na hoelang de ontsteking meestal weg is?

Liefs
Auw. Dat kan best lang duren. Ik hik er ook weer tegenaan op dit moment.

Wat bij mij altijd helpt is het volgende (maar niet iedereen vind dit geschikt)

Zout in water oplossen en opsnuiven, meerdere keren per dag.

En als ik ga slapen tijgerbalsem op de plek van de holtes smeren, let op dat je het niet te dik doet!
Stomen, neusspray en paracetamol. Binnen een paar dagen moet het beter gaan.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Ben je wel naar de HA geweest? Ik heb het een paar jaar geleden gehad, kreeg antibiotica en toen kwam het heel snel los. Ik zal je de details besparen maar ik had nooit gedacht dat iemand zo veel snot in zijn kop kon hebben......
Netniet, antibiotica wordt praktisch niet meer gegeven bij holteontsteking. De werking is niet duidelijk aantoonbaar, de klacht verdwijnt ook gewoon zonder behandeling en teveel antibiotica voorschrijven leidt tot problemen als resistentie. Daarom gebeurt dat tegenwoordig dus niet meer zo snel, bij deze klacht.
quote:netniet schreef op 25 september 2014 @ 12:44:

Ben je wel naar de HA geweest? Ik heb het een paar jaar geleden gehad, kreeg antibiotica en toen kwam het heel snel los. Ik zal je de details besparen maar ik had nooit gedacht dat iemand zo veel snot in zijn kop kon hebben......Nee nog niet geweest.. dacht dat antibiotica niet echt hielp tegen zulke ontsteking. Paar daagjes stomen en rust houden en mocht het niet minder worden ga ik toch maar naar de HA..
Ik heb er momenteel ook weer last van, is standaard bij mij na een fikse verkoudheid. Ben weer begonnen met Cinuforce neusspray met menthol van A.Vogel. Na een paar dagen is het dan over. Sterkte!
Bedankt voor de tips! Heb net wat zout water opgelost en opgesnoven, voelt wel erg vervelend zeg.. straks maar even stomen en vragen of mijn vriend na z'n werk neusspray voor me haalt.
Vooral stomen ja, maar niet met mentholdruppels oid erin! Echt alleen maar met heet water.
[quote]greeksalad schreef op 25 september 2014 @ 12:53:

Bedankt voor de tips! Heb net wat zout water opgelost en opgesnoven, voelt wel erg vervelend zeg.. straks maar even stomen en vragen of mijn vriend na z'n werk neusspray voor me haalt. :-][/quote

Ja, lekker is het niet. Maar ik heb voor mijn gevoel hier meer baat bij dan met otrivin o.i.d.

Het is mijn zwakke plek. Ik heb ook nooit griep. Als ik geen weerstand heb, krijg ik voorhoofdholte ontsteking. Dus door de jaren heen weet ik nu precies wat ik nodig heb om z.s.m. te herstellen.
quote:greeksalad schreef op 25 september 2014 @ 12:48:

[...]

Nee nog niet geweest.. dacht dat antibiotica niet echt hielp tegen zulke ontsteking. Paar daagjes stomen en rust houden en mocht het niet minder worden ga ik toch maar naar de HA.. Helpt echt wel joh, bij mij kwam het toen los, wil je echt niet weten......Het werkte binnen een dag!
Stomen en nose potty met zout water. Plezieriger dan zout water opsnuiven. Beterschap!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Oh nog even dit. Ik zou toch gewoon echte neusdruppels nemen. Xylometazoline dus.
Eens.

Maar nogmaals, antibiotica krijg je praktisch niet meer. Het heeft geen zin dat te adviseren want huisartsen schrijven het normaal gesproken niet meer voor bij sinusitis, in tegenstelling tot een paar jaar geleden.
Bij mij zegt de huisarts: neusspray en paracetamol. Meer adviseren ze niet. Het is een virus, dus antibiotica helpen inderdaad meestal niet.
Zonder oorzaak geen gevolg
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 25 september 2014 @ 13:20:

Eens.

Maar nogmaals, antibiotica krijg je praktisch niet meer. Het heeft geen zin dat te adviseren want huisartsen schrijven het normaal gesproken niet meer voor bij sinusitis, in tegenstelling tot een paar jaar geleden.Dat is dan jouw mening maar mijn huisarts schrijft wel degelijk ab voor. Hij vindt zelfs dat ik er geen weken mee door moet lopen maar eerder een kuur moet komen halen. En wel degelijk dat het helpt.
quote:hgjb266 schreef op 25 september 2014 @ 13:41:

[...]

Dat is dan jouw mening maar mijn huisarts schrijft wel degelijk ab voor. Hij vindt zelfs dat ik er geen weken mee door moet lopen maar eerder een kuur moet komen halen. En wel degelijk dat het helpt.Een vriendin van me liep een half jaar geleden al weken met een voorhoofdsholte ontsteking. Het ging maar niet over, ik denk doordat ze rookt, had ik haar gezegd ook. Ze kreeg antibiotica en ook neusspray met prednison. En ja, die AB hielp bij mij echt binnen een dag, wat voelde ik me opgelucht na er weken mee te hebben gelopen.
quote:polkat schreef op 25 september 2014 @ 13:40:

Bij mij zegt de huisarts: neusspray en paracetamol. Meer adviseren ze niet. Het is een virus, dus antibiotica helpen inderdaad meestal niet.Als je er al weken mee loopt heb je grote kans dat er wel een bacterie bij is gekomen. Bacteriële infectie van luchtwegen en holtes kan een complicatie zijn van een virale infectie.
quote:netniet schreef op 25 september 2014 @ 13:47:

[...]

Als je er al weken mee loopt heb je grote kans dat er wel een bacterie bij is gekomen. Bacteriële infectie van luchtwegen en holtes kan een complicatie zijn van een virale infectie.Dan is het geen voorhoofdsholte ontsteking meer, maar een bacteriële infectie. Daarom zeg ik "meestal". Lezen is een kunst
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik kreeg ook niks van de HA. Hij vertelde hetzelfde, word bijna niet meer voorgeschreven. gevalletje uitzieken dus
Als het zo lang duurt is het een bacteriele infectie geworden, die uit een virale infectie voortkomt. Dan helpt antibiotica juist goed.

Mijn huisarts schrijft het wel voor als het te lang duurt.

Buiten een bezoekje aan de huisarts kan ik je aanraden vaak te stomen (gewoon met heet water, niet met scherpe dingen als menthol of pepermuntolie) en alleen warm te eten en te drinken.

Geen koude dranken, geen ijs. Vóór het stomen wel eerst neusspray gebruiken om de holtes vrij te maken zodat de stoom er bij kan.

Warme compressen op je voorhoofd en kaakholtes leggen kan er ook voor zorgen dat de boel sneller loskomt.

Vaak wordt er gewaarschuwd voor neusspray. Maar een week of 2 weken een paar keer per dag gebruiken kan geen kwaad.
Zelf gelukkig nooit last van, maar vriend is jarenlang geplaagd door holteonstekingen. Hij gebruikt sinds een aantal jaren zodra hij verkouden is de rhino horn (http://www.farmaline.nl/d ... JqUivSn_MACFdSWtAodVw8Ayw)

en heeft sindsdien nauwelijks nog last. Ook als je eenmaal voorhoofdsholteontsteking hebt, gaat het er sneller door over, maar je kunt het ding dus ook preventief gebruiken, werkt echt. Sterkte!
Nothing happens for a reason
quote:polkat schreef op 25 september 2014 @ 13:48:

[...]

Dan is het geen voorhoofdsholte ontsteking meer, maar een bacteriële infectie. Daarom zeg ik "meestal". Lezen is een kunst Dan heet het wel degelijk een voorhoofdsholteontsteking, een bactieriele voorhoofdsholte ontsteking om precies te zijn. Je schreef "het is een virus" , dat is dus niet per definitie zo, ( ik had het wel goed gelezen, goed schrijven is blijkbaar ook een kunst? ) Zo flauw om met "goed lezen is een kunst" te komen.
Dat is niet mijn mening hoor, maar de landelijke richtlijn waar huisartsen zich aan horen te houden. Overigens geldt dat voor een gewone huis-, tuin- en keuken voorhoofdsholteontsteking. Mochten de klachten na een week nog niet over zijn is een bezoek aan de huisarts altijd verstandig, omdat er dan meer aan de hand kan zijn (een bacteriële infectie bijvoorbeeld, waar antibiotica wel weer zinvol voor is).

Maar als het dus net begonnen is, is stomen/neusspray/paracetamol prima.
Toevallig zit ik er ook mee. Net een workshop moeten presenteren, daar kwam ik niet meer onderuit. Verschrikkelijk

Vicks neusspray werkt erg prettig voor mij. Andere sprays lijken m'n neus alleen maar meer te irriteren.

Heb je hier vaker last van?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven