Gezondheid alle pijlers

Vraag m.b.t. pil

03-04-2015 21:13 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb een vraag. Ik twijfel namelijk.

Afgelopen week had ik mijn stopweek (van donderdag t/m woensdag), dus ik had gisteren aan een nieuwe strip moeten beginnen. Helaas, vergeten! Ik slik de pil echter áltijd 's avonds (rond 23.00 uur). Toen ik vanochtend wakker werd (7.30 uur) heb ik de pil direct geslikt (dus: minder dan 12 uur te laat). Ik heb gisterenavond echter wél seks gehad. Moet ik mij zorgen maken, en actie ondernemen?
Wat staat erover in de bijsluiter?
Lees idd de bijsluiter, die weet meer dan wij
Find people who will make you better (M. Obama)
De bijsluiter zegt wat praktisch alle bijsluiters zeggen. Minder dan 12 uur te laat is geen probleem, in welke week dan ook. De stopweek verlengen mag niet. Maar ja... Kun je dit 'verlengen' noemen?
Volgens mij ben je nog steeds beschermd, maar ik zou voor de zekerheid de komende 7 dagen met condoom seks hebben.
Bel je morgen de huisarts als je de bijsluiter niet vertrouwd.
Het gaat me erom dat ik gisteren seks heb gehad, op een moment waarop ik mij afvraag: Was ik nog 100% beschermd, tot aan het moment dat ik de pil innam? Dit zou eigenlijk wel moeten, toch?
En anders kan je binnen 72 uur na onbeschermde seks de morning after pil slikken. Maar volgens mij red je dat al niet meer.

Ik weet het zelf ook niet precies hoe dat zit na een stopweek. Daarvoor zou je toch jouw huisarts of apotheek bellen.
Geen stress, die 12 uur marge staat niet voor niets in de bijsluiter. Je bent gewoon beschermd. Maar nu wel consequent blijven slikken he.
In principe verleng je je stopweek wel want je bent te laat begonnen met het beginnen van een nieuwe strip. Maar ik zou me niet al te druk maken hoor. Anders bel je na het weekend je huisarts toch als je je wel zorgen maakt.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik zou dat echt lezen als: op een ander tijdstip geslikt, niet als: vergeten. Als je m normaal 's middags zou slikken en nu een keer 's avonds laat had geslikt had er net zo veel tijd tussen gezeten. Alleen omdat dat op dezelfde dag valt voelt het dan anders zegmaar.

Maar als je twijfelt bel je alsnog even je huisarts (op tijd voor een eventuele morning after pil). Twijfel is vervelend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven