Gezondheid alle pijlers

Vraag over bloedsuikerwaardes.

26-10-2014 13:16 18 berichten
Tijdens mijn zwangerschap had ik diabetes, gelukkig goed onder controle met een dieet. Dochter is nu vier weken oud en van het dieet komt nu niks meer. Ik moest zowieso nog een dagje prikken na de zwangerschap en ik besloot dat vandaag de dag is. Ik heb immers 50% kans op diabetes na de zwangerschap.

Nu schik ik van mijn waardes..

Nuchter 5,3

2 uur na de maaltijd 6,7.

Dit waren tijdens mijn zwangerschap precies de randgetallen waar ik onder moest zitten. Ik heb netjes weer volgens het dieet gegeten tot nu toe...

Heb je tijdens de zwangerschap andere waardes dan na de zwngerschap? De waardes waar je onder moet zitten bedoel ik dan?

Morgen bel ik natuurlijk even met de diabetesverpleegkundige, maar had graag nu al een reactie van iemand die kennis heeft van zaken.
Alle reacties Link kopieren
Op deze site kun je veel informatie vinden:

http://www.diabetesfonds. ... ormale-bloedsuikerwaarden
Je gelijk halen is als achteruit lopen om te bewijzen waar je bent geweest.
Er worden andere waarden gehanteerd tijdens de zwangerschap. Je waarden zijn nu niet afwijkend. Nuchter mag tot 8 mmol/l, 2 uur na het eten maximaal 9 mmol/l.
Dat zijn normale waarden voor iemand die niet zwanger is.
Tijdens de zwangerschap zijn ze strenger omdat te hoge bloedglucosewaarden schadelijk kunnen zijn voor de baby. Je waarden van nu lijken ok, maar het is inderdaad goed er alert op te blijven ivm een verhoogd risico op diabetes type II.
Je waarden zijn prima zoals het hoort. Als je diabetes had, zou de waarde na de maaltijd veel en veel hoger zijn. Niet-nuchter hoor je onder de 7,8 mmol te zitten. Het verschil bij jou tussen voor en na de maaltijd is relatief weinig, dus de insuline doet zo te zien prima zijn werk.

Natuurlijk altijd goed om even die verpleegkundige te bellen, want iedereen heeft zijn eigen normaalwaarden en zij kan het beter beoordelen, ook ivm je zwangerschap. Maar aan de waarden zelf is niks geks te zien.
Je hoeft er niet van te schrikken hoor. De waardes zien er tot nu toe goed uit.

Ik zou voor vandaag de dagcurve afmaken en morgen inderdaad overleggen met de diabetesverpleegkundige.
Never give up hope.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 26 oktober 2014 @ 13:28:

Er worden andere waarden gehanteerd tijdens de zwangerschap. Je waarden zijn nu niet afwijkend. Nuchter mag tot 8 mmol/l, 2 uur na het eten maximaal 9 mmol/l.De precieze getallen zitten niet in m'n hoofd, maar dit is echt veel te hoog hoor!
Overigens TO, volgens mij zijn jouw waardes normaal. Nuchter misschien net op het randje, maar overdag mag je bls tot 7,8 gaan (internationale richtlijnen, zijn strenger dan de Nederlandse). Hou er ook rekening mee dat je meter 10-20% kan afwijken. Ik zou nog eens een curve maken.
Dit zijn normale waarden die een huisarts aanhoudt Nelladella
is goed deze waarden hoor
Wees jezelf....
Hier ook zwangerschapsdiabetes, en jouw waardes nuchter zijn net als wat iedereen hier al zegt: goed. Bij twijfel kun je natuurlijk altijd contact opnemen met je diabetesverpleegkundige lijkt mij?
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
quote:bootje_op_de_golven schreef op 26 oktober 2014 @ 14:03:

Dit zijn normale waarden die een huisarts aanhoudt NelladellaNuchter 8,0 is echt veel te hoog. Misschien wordt het nog als acceptabel gezien bij iemand met diabetes type 1. Bij een kind misschien. Maar anders echt niet hoor.
ik ben zelf diabeet, maar zelf weet ik zeer weinig van bloedsuikerwaardes. ik heb diabetes 2, dus hoef niet steeds te prikken,, alleen 1x per kwartaal nuchter prikken `s morgens bij lab en dan week later naar POH, en dan hoor ik alles. Hou me er eerlijk gezegd ook niet mee bezig
Mijn schoonmoeder heeft diabetes, nuchter moet zij onder de 5,7 prikken, na de maaltijd onder de 8.5
Nuchter moet je onder de 7,0 zitten, want bij een nuchtere bloedsuiker > 7,0 spreek je van diabetes mellitus. Niet-nuchter moet je onder de 7,8-8 zitten dacht ik, dus je waardes zijn prima.
Dankjulliewel. Ik had zelf ook al zitten googlen. En daar hebben ze steeds waardes van tussen X en X. Terwijl tijdens de zwangerschap was er een duidelijk grens van een getal.

En aangezien ik nu precies de grens prikte...

Moet er niet aan denken om diabetes te ontwikkelen!
Deze waardes zijn prima!

Waar ik nu werk spuiten we min of meer standaard pas bij boven de 10. Dat vind ik zelf aan de hoge kant, maar hier zijn dan ook vooral ouderen.

Tussen de 4 en 8 (of 7) is prima, voor de nacht mag het iets hoger zijn. .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven