Gezondheid alle pijlers

Vraag over test antistoffen waterpokken tijdens zwangerschap

05-04-2011 09:53 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Simpele vraag: word je als je zwanger bent altijd getest of je antistoffen voor waterpokken in je bloed hebt?

Er heerst waterpokken op het kdv van mijn dochter en mijn moeder kan zich niet herinneren of ik ooit waterpokken heb gehad. Ze denkt van niet. Nu las ik elders op internet dat sommige vrouwen tijdens hun zwangerschap van de verloskundige hoorden dat ze geen antistoffen tegen waterpokken hebben.

Tijdens mijn zwangerschap kwam wel rode hond ter sprake (voor een eventuele volgende zwangerschap moet ik me opnieuw laten inenten, schijnt niet vaak voor te komen) maar ik weet niet of er dus ook gekeken is naar antistoffen voor waterpokken. Vandaar mijn vraag of dit standaard is of niet. Ik denk namelijk dat als het wel standaard is, er ook niets aan de hand is en ik dus gewoon wel ooit besmet ben geweest. Dan hoef ik nu niet bang te zijn om het opnieuw te krijgen.
Waarom bel je de verloskundige niet even? Zij zal het antwoord wel weten...
Nee dit wordt niet getest bij de standaard bloedtest die je krijgt aan het begin van je zwangerschap.
Omdat ik daar al 14 maanden niet meer geweest ben. Kan ik dan toch gewoon bellen?
Oké, dank je Visje.
Tuurlijk kun je gewoon bellen. Ze zullen toch wel een telefonisch spreekuur hebben? Lijkt me niet dat ze daar raar opkijken van je vraag, hoor.
Mijn dochter heeft tijdens mijn tweede zwangerschap ook waterpokken gehad en ik heb toen met de ggd gebeld. Die vertelde me dat het voor zwangere vrouwen in principe onschadelijk is om waterpokken te krijgen van de 13e tot de 31e week.
quote:snoopy78 schreef op 05 april 2011 @ 10:14:

Omdat ik daar al 14 maanden niet meer geweest ben. Kan ik dan toch gewoon bellen?

Ik snap hem niet helemaal...je bent zwanger en al 14 maanden niet meer bij de verloskundige geweest? Of ben je niet zwanger? Als je niet zwanger bent is het toch geen enkel probleem dat je waterpokken krijgt? Zou ze liever nu krijgen dan tijdens een eventuele volgende zwangerschap, dus waar maak je je druk over?

Ook raar trouwens om de verloskundige te bellen als je helemaal niet onder controle staat daar momenteel...
Ben je gewoon bang om waterpokken te krijgen? De kans dat je kind(eren?) waterpokken krijgt lijkt me erg groot, en áls jij dan nog niet immuun bent, is de kans groot dat je ze alsnog ook krijgt. Ik zie het punt niet helemaal?
Ik volg em ook niet meer, wil je graag helpen met je vraag maar ben je zwanger en nog nooit de waterpokken gehad? Dat kan schadelijk zijn, hoeft niet.

Je bent niet zwanger en nog nooit waterpokken gehad? Ja je kan ze nog krijgen.

En nee je wordt zwanger niet getest of je ooit de waterpokken hebt gehad..
quote:Pien252 schreef op 05 april 2011 @ 10:41:

[...]

Ik snap hem niet helemaal...je bent zwanger en al 14 maanden niet meer bij de verloskundige geweest? Of ben je niet zwanger? Als je niet zwanger bent is het toch geen enkel probleem dat je waterpokken krijgt? Zou ze liever nu krijgen dan tijdens een eventuele volgende zwangerschap, dus waar maak je je druk over?

Ook raar trouwens om de verloskundige te bellen als je helemaal niet onder controle staat daar momenteel...Ik denk dat TO bij haar vorige zwangerschap voor het laatst contact heeft gehad met vk..
Hm, ik ben dus toch nog niet duidelijk geweest.

Nee, ik ben niet zwanger, ik vraag me af of ik de waterpokken nog kan krijgen. Reden dat ik me dat afvraag is dat ik vaak hoor dat je er als volwassene erg ziek van kunt worden. Mijn weerstand is door omstandigheden niet erg groot op het moment, dus als mijn dochter waterpokken krijgt (en die kans is groot), is de kans aanwezig dat zij mij ook besmet.

Ik weet niet of ik als kind zijnde waterpokken heb gehad, en elders op internet vertelden enkele vrouwen dat zij van de verloskundige hadden gehoord, tijdens hun zwangerschap, dat zij geen antistoffen hadden tegen waterpokken. Vandaar dat ik me toen afvroeg of hier standaard op getest wordt. Ik heb er namelijk niets over gehoord van mijn verloskundige destijds (ze had het alleen over rode hond).

Als het dan standaard getest wordt, en ik heb er niets over gehoord, kan ik aannemen dat ik wel antistoffen heb en dus niet ziek meer kan worden.

Hopelijk ben ik zo duidelijker

Bedankt voor het meedenken.
quote:SweetSummer schreef op 05 april 2011 @ 11:01:

[...]

Ik denk dat TO bij haar vorige zwangerschap voor het laatst contact heeft gehad met vk..Inderdaad, en daarom bel ik niet zomaar de verloskundige. Ik dacht hier wel ervaringsdeskundigen te treffen.
quote:Pien252 schreef op 05 april 2011 @ 10:41:

[...]

Als je niet zwanger bent is het toch geen enkel probleem dat je waterpokken krijgt? Zou ze liever nu krijgen dan tijdens een eventuele volgende zwangerschap, dus waar maak je je druk over?

Uiteraard zou ik ze, als ik ze dan toch moet krijgen, liever nu hebben dan tijdens een eventuele volgende zwangerschap. Maar ik heb me door andere omstandigheden dit jaar al een paar keer ziek moeten melden en zou ervan balen als ik dat weer moet doen. Vandaar dat ik probeer te ontdekken hoe groot de kans is dat ik ze nog krijg.

Het leek een eenvoudige vraag, maar blijkbaar druk ik me niet al te best uit...
Als je je hier zo ongerust om maakt vanwege je eigen gezondheid momenteel, kun je toch beter de huisarts bellen?
Pien, daar wilde ik nog even mee wachten tot er echt wat aan de hand is.
Wel vervelend voor je dat je weerstand niet zo goed is en je je nu druk maakt omdat je je al eerder ziek hebt moeten melden. Dat is niet leuk
Dank je wel Erwt!
Als je nog geen waterpokken hebt gehad kan je ze krijgen. Je kan ze zelfs vaker dan 1 keer krijgen (al is dat een uitzondering, ik weet het), ik heb 3 keer waterpokken gehad, toen ik 1 was, toen ik 3 was en toen ik 24 was.

Mijn man heeft nooit waterpokken gehad en die kreeg ze niet toen onze meiden ziek waren, het hoeft dus niet.
Oh, dan maakt het dus ook niet uit of die antistoffen ooit gevonden zouden zijn door de verloskundige (als dat dus standaard getest zou zijn, wat niet het geval is lees ik hier). Wel heel rot voor je reisa!
Ik heb ook nooit waterpokken gehad en heb me nadat de kleine zijn eerste kinderziekte te pakken had gehad, de huisarts gebeld. Ik ben getest, had geen enkele kinderziekte gehad en ben toen ingeent. Of dat 100% beschermt weet ik niet, maar wel een prettig idee.

Dus ik zou zeggen, neem even contact op met je ha.
Ik heb ze ook nooit gehad. Ook niet toen mijn kinderen ze kregen. Mijn man wel. Die was er inderdaad twee weken door uitgeschakeld. Tegen waterpokken kun je je trouwens niet laten inenten. Dus als je het krijgt heb je gewoon pech en kun je niets anders dan uitzieken.
quote:Cemby schreef op 05 april 2011 @ 13:53:

Ik heb ze ook nooit gehad. Ook niet toen mijn kinderen ze kregen. Mijn man wel. Die was er inderdaad twee weken door uitgeschakeld. Tegen waterpokken kun je je trouwens niet laten inenten. Dus als je het krijgt heb je gewoon pech en kun je niets anders dan uitzieken.Tegen waterpokken kan je wel worden ingeënt. Wordt alleen in Nederland nauwelijks gedaan. Maar er is dus wel een vaccin voor.
quote:snoopy78 schreef op 05 april 2011 @ 12:42:

Oh, dan maakt het dus ook niet uit of die antistoffen ooit gevonden zouden zijn door de verloskundige (als dat dus standaard getest zou zijn, wat niet het geval is lees ik hier). Wel heel rot voor je reisa!Het viel wel mee hoor. Ik was ziek ja, maar het was niet dramatisch.
Dank jullie wel voor de reacties. Conclusie is dus dat er domweg niets over te zeggen valt of ik het wel of niet krijg. Nou, dan wachten we maar rustig af. Mocht dochter het krijgen en ik toch bang zijn i.v.m. verminderde weerstand, dan bel ik de huisarts om advies te vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven