Gezondheid alle pijlers

Vraagje over imodium

07-07-2013 19:23 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Een paar weken geleden kreeg ik ineens last van heftige diarree. Ik kwam thuis na een stranddag en moest gelijk aan de dunne. Dit ging de hele avond zo door. Toen ik de volgende dag wakker werd, ging ik weer aan de waterige ontlasting. Ik heb toen imodium gepakt en die dag met tussenpozen (volgens bijsluiter) ongeveer 7 tabletten ingenomen. Ik heb toen een paar dagen geen ontlasting gehad en toen kwam het weer opgang. echter heb ik sinds de laatste paar weken super veel buikklachten; regelmatig dunne ontlasting, opgeblazen, krampen, verminderde eetlust/misselijkheid. Afgelopen maandag mijn ontlasting weggebracht en vrijdag te horen gekregen dat ik salmonella had. Ik krijg morgen of dinsdag te horen om welke variant het gaat en of ik antibiotica krijg. Ik lees nu net op internet in de bijsluiter van imodium dat een besmetting van oa salmonella een sterke contra indicatie is voor het gebruiken van imodium. Ik vroeg me af of het zou kunnen dat de infectie daarom zo langdurig bezig is. Ik ga er tenminste van uit dat ik de bacteriën al een maand bij me draag. Ik snap dat jullie geen doktoren zijn en ik ga dezelfde vraag nog wel aan mijn eigen dokter stellen, maar zijn er mensen die dit weten?

Zijn er hier nog meer mensen die wel eens salmonella gehad hebben en hoe lang duurde het voor je er vanaf was? Ik vind het knap irritant worden :( moet over 2 weken op vakantie en ik wil me gewoon weer lekker voelen. Het is niet alsof ik nergens meer toe in staat ben, maar het belemmerd me wel. Ik begrijp ook niet hoe ik er aan kom, want wij bereiden voedsel altijd super hygiënisch.
Hoe het zit met imodium en salmonella weet ik niet. Salmonella kun je op allerlei manieren krijgen. Eten buiten de deur, rauwe groenten (taugé schijnt berucht te zijn volgens m'n groenteboer) niet hygiënisch bereid waterijs enzo voort. In ieder geval sterkte ermee.
Hmm ja, ik verdenk dan als eerst het eten buiten de deur. Ga wel regelmatig uit eten namelijk!
Dat is dus precies de reden waarom je waarschijnlijk diarree kreeg. Je was ziek en je lichaam probeert de ziekteverwekker er uit te krijgen d.m.v. bijvoorbeeld braken of diarree. Door diarree-remmers te nemen stop je dit proces en blijf je onnodig lang ziek. Als je niet van huis hoeft is het vaak beter niks te nemen en uit te zieken.
quote:Yvonne77 schreef op 07 juli 2013 @ 19:58:

Dat is dus precies de reden waarom je waarschijnlijk diarree kreeg. Je was ziek en je lichaam probeert de ziekteverwekker er uit te krijgen d.m.v. bijvoorbeeld braken of diarree. Door diarree-remmers te nemen stop je dit proces en blijf je onnodig lang ziek. Als je niet van huis hoeft is het vaak beter niks te nemen en uit te zieken.Ja, dat denk ik dus ook! Ik hoop toch ergens wel dat ik dinsdag antibiotica krijg. Niet dat ik daar een grote voorstander van ben, maar voel me gewoon echt niet lekker en ik wil niet in de lappenmand liggen in Frankrijk straks... zucht
Geen immodium meer gebruiken, tenzij het echt niet anders kan

Los daarvan kan salmonella van zichzelf erg hardnekkig zijn. Ik hoop dat je snel opknapt!
.
Ik heb geleerd bij de mld arts als je aan diaree bent eerst of afwachten of actief kool ofwel norit gebruiken. Norit hecht aan 'giftige' stoffen en zorgt daarmee dat het je lichaam uit komt. Als je er na een paar dagen niet vanaf bent en niet ziek ben dan kun je immodium gebruiken. Dit legt je darmen stil waardoor je niet meer aan de diaree bent.

De mld arts heeft tegen mij destijds dat ik ivm darm problemen helemaal geen immodium moet gebruiken.

Ik hoop dat het snel over gaat.
Krijg je genoeg vitamines en zouten binnen?

Als je vanuit het niets heftige diarree krijgt is dat vaak omdat het lichaam iets kwijt wil, letterlijk iets eruit werkt.

Als je immodium neemt terwijl je een schadelijke bacterie in je darmen hebt, kan je lichaam die dus niet kwijt.

Ik zou er rekening mee houden dat je op vakantie nog niet topfit bent want je lichaam heeft gewoon een flinke klap gehad.

Plan genoeg rust tussen de activiteiten door en neem iets mee (muziek, leesvoer) voor als je tussendoor wat wilt relaxen.
Immodium alleen gebruiken als het echt echt nodig is. Want als je darmen ziek zijn, dan volgt er diarree en wil je lichaam die zieke bacterien zo snel mogelijk kwijt.

Door wel Immodium te nemen, hou je de ziektekiemen langer binnen en ik kan mij voorstellen dat dit ook schade of langer ziek zijn tot gevolg heeft.

Een salmonella infectie kan vrij mild verlopen, maar je kan er in het slechtste geval ook aan overlijden. In het ziekenhuis waar ik werkte zag ik met enige regelmaat mensen met een salmonella infectie en die mensen waren echt doodziek.

Ik hoop dat je AB krijgt TO en dat je gauw weer opknapt!
Ik schrik wel een beetje van de reacties moet ik zeggen! Ik ben pas vorige week naar de dokter gegaan, omdat ik de klachten toen te lang vond duren. Ik ben nooit zo ziek geweest hoor. Heb niet gespuugd, geen koorts, geen bloed bij ontlasting. Had alleen die 2 dagen hele dunne ontlasting en toen dat over was werd het vaster, maar bleef ik buikklachten houden. Nu heb ik dat dus nog steeds. Had vandaag maar liefst 4x ontlasting, maar 3x gewoon vast en de 4de keer wel weer dun (niet waterig). Ik hoop dan idd dat ik geen blijvende schade hieraan hou dat zou ik toch wel erg vervelend vinden. Toen ik die imodium innam dacht ik niet direct aan salmonella eigenlijk... nu baal ik wel heel erg.

Ik weet dat je er erg ziek van kunt worden, maar dat heb ik gelukkig niet ervaren! Alleen mijn buik voelt gewoon vervelend. Het voelt alsof er een kilo lucht vastzit op dit moment... bah
.
Ik heb dit ook gehad en heb er PDS van gekregen. Dat is chronisch. Dan hou je buikklachten, krampen, etc. Hier is niks aan te doen, dus ik hoop dat antibiotica aan zal slaan bij jou!
Hmm, word toch wel een beetje bang nu. Ik ben net bij de assistente van de huisarts langs gegaan. Wat een irritant wijf. Ze kon niet goed lezen of de uitslag nou al binnen was of niet en ze wilde niet even de dokter erna laten kijken. Kon pas morgen, zei ze. Dus ik zei dat er wel wat haast bij geboden was, omdat ik bijna op vakantie ga en dat ik dan graag wil dat het over is. Misschien stel ik me aan, maar ik word gewoon een beetje pissig daarvan.

Ik schrik toch echt wel van de verhalen over chronische buikklachten. Zit ik echt niet op te wachten. Had wel op internet gelezen dat dat kon, maar dat dat veelal voorkwam bij mensen met een zwakke weerstand en in principe heb ik dat niet. Ben pas 22 jaar en nooit ziek. Vandaag gaat het verder wel goed. Klein beetje vage krampjes, verder niets. Nog geen ontlasting gehad. Gister maar liefst 5x.... Ik ga zo lekker zwemmen, heb ik ook even afleiding. 2 flessen water mee.

Morgen maar weer bellen en dan heel erg hopen dat ik wat duidelijkheid kan krijgen, want dit is gewoon irritant. Hopelijk worden mijn darmen snel weer rustig!
Ik snap trouwens ook gewoon niet hoe ik eraan gekomen ben. Mijn vader is nierpatiënt, dus bij ons in huis heerst een strikte hygiëne mbt voedselbereiding. Thuis kan ik het dus sowieso niet opgelopen hebben. Ook ben ik nog nooit in de tropen geweest, dus dat kan het ook niet zijn. Ik denk dan echt dat ik het in een restaurant opgelopen heb ofzo. Ben je lekker mee...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven