Gezondheid alle pijlers

vragen over narcose

24-01-2014 22:36 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een paarnkeer gepost bij de galblaas operatie topics, en ben al redelijk gerustgesteld. Maar ik ben nog nooit onder narcose gegaan en moet er dinsdag toch echt aan geloven. Waarschijnlijk lopen er wel topics over maar kan ze zo snel niet vinden. Voor de mensen die al eens een narcose gehad hebben....hoe gaat dat? Wat voel je.....

ik krijg van te voren een pilletjemom de zenuwen in bedwang te houden. Wat merk je daarvan, wordt je echt rustiger( zou wel heeeeel lekker zijn )

En voor diegenen die toevallig ook galblaas operatie hebben gedaan, hoe lang duurt alles bij elkaar. Dus van de ingreep tot je wakker werdt?

En dan....op de uitslaapkamer...ben je daar lang??

Nou heel wat vragen, maar benntoch wat nerveus hiervan.
Bij m'n moeder duurde het geheel bij elkaar een ochtend.
Ik ben voor het laatst twee weken geleden onder narcose geweest. Ik vond het heel erg eng en totdat ik weg gebracht ben bleef mijn vader bij mij. Ik heb enorme angst voor ziekenhuizen door her verleden, dat was mijn grootste obstakel.

Ik kreeg ook een rustgevend en twee pcm. En eerlijk, ik werd er helemaal idioot van en alles was mooi. Volgens de verpleging was ik zeer vermakelijk.

Mijn infuus is toen ingebracht en de arts kwam nog even bij mij. Op de ok is er spul in m'n infuus gebracht en ik viel weg. "Slaap lekker, tot straks" heb ik maar voor de helft meegekregen.

Ik ben er niet ziek van geweest, wel moe en dat ben ik nu nog. Ik was doodziek van de morfine, narcose vond ik alles met alles wel meevallen.

komt vast goed!
Vond t vrij weinig voorstellen, ben blijkbaar wel een keer helemaal in paniek wakker geworden, huilen enz. Een zuster heeft me toen gerustgesteld en toen heb ik nog even geslapen..
Ik ben van 12:30 tot 15:30 weg geweest.
Ik heb inmiddels een keer of 10 narcose gehad en het gaat niet altijd helemaal hetzelfde.

Ik heb wel es gehad dat mijn gezicht heel erg begon te tintelen voordat ik in slaap viel, dat vond ik een vervelend gevoel. Weliswaar heel kort, maar toch handig als je dat weet van te voren.

Het is echt 'gewoon' in slaap vallen, alleen kun je het met geen mogelijkheid tegenhouden.

Sterkte.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
In het ziekenhuis waar ik gewerkt heb, kreeg je vooraf een tablet dormicum. Sommige mensen vallen er op in slaap, anderen zeggen er niks van te merken, maar blijken achteraf toch een 'gat' in hun geheugen te hebben

En een galblaas OK: ligt er een beetje aan hoe ze het gaan doen, hoe het herstel(over het algemeen) is. Doen ze het met een kijkoperatie of wordt het een klassieke ingreep?

Hoe lang je op de uitslaapkamer ligt is van te voren niet te zeggen. Dat ligt helemaal aan hoe je je voelt en hoe bijvoorbeeld je vitale functies zijn. De één heeft wat langer nodig dan de ander.

Sterkte en beterschap!
Ik ben een paar maanden geleden geopereerd (nefrectomie), een kalmerend pilletje had ik niet nodig, ik was niet zenuwachtig. Toen ik na een operatie van vier uur wakker werd (je bent echt helemaal van de wereld) lag ik al op de kamer, lekker duf en zodra de morfine uitwerkte, gelukkig had ik een pompje, geweldige spierpijn. Bij een buikoperatie blazen ze lucht in, dat resulteert in spierpijn maar dat is na een paar dagen over.
verba volant, scripta manent.
Ik vond de narcose heerlijk. Aantal jaren geleden alweer maar ik had veel pijn. Ik kreeg een infuus in mijn arm en toen het ging werken voelde het alsof ik werd meegevoerd door een grote golf. Heerlijk een tijd zonder pijn. Ik heb geen last van misselijkheid of iets gehad, tijdje suf geweest na de operatie maar dat was alles.
quote:Solomio schreef op 24 januari 2014 @ 22:45:

Ik heb inmiddels een keer of 10 narcose gehad en het gaat niet altijd helemaal hetzelfde.

Ik heb wel es gehad dat mijn gezicht heel erg begon te tintelen voordat ik in slaap viel, dat vond ik een vervelend gevoel. Weliswaar heel kort, maar toch handig als je dat weet van te voren.

Het is echt 'gewoon' in slaap vallen, alleen kun je het met geen mogelijkheid tegenhouden.

Sterkte.Dat vind ik een hele goede omschrijving.
Twee keer narcose gehad, kvond iedereen heeeeel erg lief na dat pilletje en ik was de eerste keer ook bijzonder gecharmeerd van het systeemplafond in het ziekenhuis ....

Je wordt dus erg relaxed van dat pilletje. Ik was bang dat de narcose niet snel genoeg zou werken, maar toen ik tot 10 moest tellen van de anesthesie kwam ik maar tot drie....

Na de operatie kwam ik vrij snel bij, dus ik ben heel kort op de uitslaapkamer geweest. Viel me allemaal erg mee beide keren.

Galblaas operatie kan ik je niets over vertellen.

Succes!!!!
Oh wat een reacties al meteen...fijn !! Over dat in slaap vallen...als je wakker wordt heb je dan ook echt het idee dat je geslapen hebt, of meer van ogen dicht en weer open. Misschien stel ik wel absurde vragen hoor, maar bij het pre operatieve gesprek heb ik al zitten janken, zo bang was ik. Dat is wel gezakt nu.ik ben hiet bang voor ziekenhuizen etc. Heb er ooit eens 10 dagen gelegen en dat was zelfs best gezellig maar toen hoefde ik niet geopereerd, enkel te bevallen ;) i
ik ben jaren geleden onder narcose geweest voor een operatie aan mijn knie.

ik vond het een magische ervaring

POEF en je bent weg

POEF en je bent weer wakker

ik voelde me wel erg slecht 's avond tot 's middags de volgende dag.

moeilijk te beschrijven, erg slap in ieder geval.

dat is dan het nadeel van daghospitaal: je wordt direct naar huis gestuurd.

je aankleden, bed uit, ziekenhuis door, auto in, transport naar huis... dat is geen lachertje na een volledige narcose.

als ik nog eens een ingreep moet ondergaan, dan ga ik toch proberen om één nacht in het ziekenhuis te blijven.

zalig, met je bedje de kamer ingerold worden, avondeten en ontbijt op bed
Ik heb in december een galblaasoperatie gehad, was een dagopname! Moest er om 7.10 zijn, eerst wat uitleg en omkleden en kreeg toen een rustgevend pilletje en ging vrijwel gelijk daarna naar boven. Merkte zelf eigenlijk niet veel van het pilletje dat ik rustiger werd. Was ook mijn eerste operatie,Rond 8 uur geopereerd, de narcose ging heel geleidelijk eigenlijk, het wordt ingespoten en je voelt je een beetje draaierig worden en je bent weg! 9.15 was ik terug op de uitslaapkamer en om 10.30 weer beneden. Tussendoor veel geslapen en rond 2 uur mocht ik iets eten/drinken langzaam opbouwen. Voelde mij gelukkig niet misselijk en verder eigenlijk geen last van de narcose behalve dat je erg moe bent. Om half5 mocht ik weer naar huis, 2 dagen erna nog wat last gehad van het gas wat ze inspuiten.
quote:didia schreef op 24 januari 2014 @ 22:52:

Oh wat een reacties al meteen...fijn !! Over dat in slaap vallen...als je wakker wordt heb je dan ook echt het idee dat je geslapen hebt, of meer van ogen dicht en weer open.

dat dus!

ik had helemaal niet het gevoel van geslapen te hebben.

ik vond dat echt een bijzondere en interessante ervaring!
quote:didia schreef op vrijdag 24 januari 2014 22:52 Oh wat een reacties al meteen...fijn !! Over dat in slaap vallen...als je wakker wordt heb je dan ook echt het idee dat je geslapen hebt, of meer van ogen dicht en weer open. Misschien stel ik wel absurde vragen hoor, maar bij het pre operatieve gesprek heb ik al zitten janken, zo bang was ik. Dat is wel gezakt nu.ik ben hiet bang voor ziekenhuizen etc. Heb er ooit eens 10 dagen gelegen en dat was zelfs best gezellig maar toen hoefde ik niet geopereerd, enkel te bevallen ;) iIk werd heel rustig weer wakker, alsof je inderdaad 's ochtends weer wakker wordt. Alleen dan is het even gek omdat je natuurlijk in die uitslaapkamer ligt, kwam ook gelijk iemand aan om te vragen hoe het ging en of ik pijn had
Ik was (tien maanden) geleden ook enorm bang voor de narcose. Maar nu achteraf, zou ik niet anders meer willen bij een operatie. Ik kreeg een Dormicum tablet en twee paracetamol en werd daar heel erg rustig van. Liet alles over me heen komen. Veel weet ik me nog te herinneren, maar ook een aantal dingen niet. Als je eenmaal in de ok. bent, neemt de arts het woord en noemt de ingreep op. Dit om te controleren of je wel de juiste patient bent. Tijdens die woorden was de anesthesioloog al bezig met het infuus aan te brengen. Ik vroeg hem nog om te zeggen, wanneer het ging gebeuren, hij zei; "dat is goed, haal maar even diep adem", en verder weet ik niks meer.... Totdat ik wakker werd en er meteen twee verpleegkundigen naast me stonden en de automatische bloeddrukmeter zijn werk deed. Dat was dus op de uitslaapkamer.Ook kreeg ik een morfinepompknop in mijn hand en werd mijn partner gebeld. Dat weet ik me goed te herinneren. Ik heb daar nog wat gedommeld en gaf op den duur zelf aan naar de afdeling te willen. Dit was wel een paar uur verder en ik was blijkbaar wakker genoeg, dus hebben ze me teruggebracht. Ik was daar niet vanwege een galblaasoperatie, maar mijn baarmoeder was verwijdert, dus wb. tijden weet ik natuurlijk niks te vertellen. Ik was twee-en-een-half uur onder narcose, weet natuurlijk niet hoe lang het bij jou duurt. Maar sterkte, het komt heus goed.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Over de galblaas operatie zelf weet ik al het een en ander dankzij de andere lopende topics vraag me alleen af hoe kang dit gemiddeld duurd. In de folder staat 60 tot 90 minuten. Maar is dat dan van het moment dat de operatie echt begint of vanaf het moment dat het infuus erin gaat. Oh ja...en als wakker wordt dan is er toch een zuster aanwezig ? Dat zou mijn paniek momentje kunnen zijn denk ik
Paar keer onder narcose geweest en vond het best lekker. Als het infuus wordt aangezet voelt het alsof je in slaap valt, zoals solomio ook omschrijft. Voelde zelf mijn armen, benen, lijf 'zwaar' worden en toen vielen mijn ogen dicht. Werd alle keren heel helder wakker, meteen aanspreekbaar. Al met al vind ik het prima te doen. Vervelendst vond ik zelf het inbrengen van het infuus maar zelfs dat is me enorm meegevallen (op het moment dat je denkt 'au' zit ie er al in).
quote:didia schreef op vrijdag 24 januari 2014 22:56 Over de galblaas operatie zelf weet ik al het een en ander dankzij de andere lopende topics vraag me alleen af hoe kang dit gemiddeld duurd. In de folder staat 60 tot 90 minuten. Maar is dat dan van het moment dat de operatie echt begint of vanaf het moment dat het infuus erin gaat. Oh ja...en als wakker wordt dan is er toch een zuster aanwezig ? Dat zou mijn paniek momentje kunnen zijn denk ikBij mij volgens mij 75 minuten vanaf het infuus tot ik weer wakker werd. Geloof dat er wel een stuk of 10 zusters aanwezig waren, maar er werden er ook 6 of 8 tegelijk geopereerd
quote:mickey1803 schreef op 24 januari 2014 @ 22:53:

Ik heb in december een galblaasoperatie gehad, was een dagopname! Moest er om 7.10 zijn, eerst wat uitleg en omkleden en kreeg toen een rustgevend pilletje en ging vrijwel gelijk daarna naar boven. Merkte zelf eigenlijk niet veel van het pilletje dat ik rustiger werd. Was ook mijn eerste operatie,Rond 8 uur geopereerd, de narcose ging heel geleidelijk eigenlijk, het wordt ingespoten en je voelt je een beetje draaierig worden en je bent weg! 9.15 was ik terug op de uitslaapkamer en om 10.30 weer beneden. Tussendoor veel geslapen en rond 2 uur mocht ik iets eten/drinken langzaam opbouwen. Voelde mij gelukkig niet misselijk en verder eigenlijk geen last van de narcose behalve dat je erg moe bent. Om half5 mocht ik weer naar huis, 2 dagen erna nog wat last gehad van het gas wat ze inspuiten.dank voor deze uitgebreide post. Ik moet 1 nachtje blijven. Dat is standaard hier in het ziekenhuis
Ik had juist wel het gevoel dat ik had geslapen! (heerlijk had geslapen zelfs!).
Ik vond het zalig!! Wilde voor geen goud wakker worden. Hahahah. Moets wel van die stomme zuster. Echt, niets aan de handje.

Daarna moest ik wel heel veel overgeven, volgens de zuster dat kwam dus wel door de narcose.
Bij de eerste narcose die ik kreeg was ik 17. Het was bij mij ook poef weg en poef weer wakker. Het duurde een klein moment voor ik me realiseerde waar ik was en waarom mijn keel zo'n zeer deed (slang in m'n keel gehad oid). De narcose zelf viel erg mee, maar een week lang doodziek geweest en bij wijze van nog net niet mijn ingewanden eruit gekotst. Dat was erg naar.

De tweede narcose was twee jaar terug, die was lichter en ik kreeg van tevoren iets tegen de misselijkheid. Ook geen last van gehad toen. Wel een paar dagen gaar geweest, maar gelukkig had ik alle tijd om te herstellen.

Sterkte!
Ik ben een paar keer geopereerd met ruggenprik en vijf weken geleden voor het eerst narcose. Vreselijk vond ik het van te voren. Gelukkig werd ik zeer serieus genomen door de anesthesist en is goed doorgesproken hoe we het gingen doen. Ik kreeg onder andere EEG plakkers op mijn bol om te volgen of ik wel echt in slaap was (traumatische ervaring met mondkapje tijdens amandelen verwijderen als kind) en vast spul tegen de misselijkheid bijgespoten voordat ik bij ging komen (ik word overal misselijk van). Die dormicum kreeg ik ook.....Daar werd ik echt rustig van. Mijn enorme angst voor controle verlies werd fors minder waardoor ik veel ontspannener de operatie inging. Zoals afgesproken vertelde iedereen precies wat ze gingen doen, de operateurs lieten ook nog even hun gezicht zien. En toen was het echt in slaap vallen. Het wakker worden kan ik me alleen als beeld het plafond van de uitslaapkamer herinneren, en toen was ik alweer terug op de afdeling. Heb uit angst de operatie jaren uitgesteld en het is me achteraf zo enorm meegevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven