Gezondheid alle pijlers

Vragen over pap3B/CIN 3

19-07-2015 01:42 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forum leden.

Ik ben momenteel 27 jaar en na het maken van een uitstrijkje bleek ik de afwijking pap3b te hebben, na een biopsie te hebben gehad is helaas gebleken dat ik CIN3 heb en verdere behandeling noodzakelijk is.

Er zal een lisexcisie plaatsvinden volgende week onder plaatselijke verdoving. In de informatiefolder stond ook dat narcose mogelijk was, maar deze optie "wuifde" mijn gynaecoloog weg. Graag hoor ik van anderen op dit forum wat hun ervaringen hierin zijn? Ik ben me suf aan het piekeren of de ingreep veel pijn gaat doen, of ik überhaupt wel het bewust mee wil maken als ik daar in die kamer lig..

Ook hoor ik graag of je na de behandeling binnen enkele dagen weer kan werken etc, of dat er een langere tijd overheen gaat.

Veel onbeantwoorde vragen momenteel, ik kreeg ook het gevoel alsof mijn gynaecoloog mij als een van de velen zag en gauw de uitslag met me doornam om vervolgens een afspraak te plannen en klaar was het van haar kant.

Ik zou enorm geholpen zijn als er hier wat reacties op komen zodat ik uiteindelijk een beslissing kan maken op basis van informatie uit de praktijk.

Dank je!
Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je hier wat topics over. Zoals deze:

pap3b ervaringen

Kun je daar iets mee?
Speechless
Stelt echt niks voor! Je voelt er niks van en ik kon dezelfde dag nog aan het werk als ik had gewild (maar ik had vrij). Voelde me prima. Zelden zo'n pijnloze ingreep ondergaan.

Narcose is wat mij betreft echt zonde. Narcose is een enorme aanslag op je lichaam, moet je dagen van herstellen. Dat ga je toch niet doen voor zoiets pietluttigs als een lisje? Echt ik was ook zenuwachtig toen, maar écht geloof me, daar maak je jezelf veel zieker mee dan met die ingreep.

Mijn man (toen nog vriend) was mee en heeft bij me gezeten tijdens de ingreep en toen zijn we samen naar huis gefietst (ging prima!) en vervolgens heeft hij heel lief 's middags theetjes voor me gemaakt en hebben we samen films gekeken.

Maar dat was eigenlijk alleen omdat ik psychisch nogal ontdaan was van het feit dat ik op m'n 23ste CIN3 had, want lichamelijk heb ik er nooit wat van gemerkt.

Sterkte binnenkort!
Hier ook lisexicie gehad en viel idd alles mee. Gewoon plaatselijke verdoving.

Veel sterkte.
Bij mij viel het helaas niet mee!

Ik heb het wel onder narcose laten doen en daar heb ik absoluut geen spijt van!

Ik heb de hele week last van heftige bloedingen gehad gepaard met veel pijn.

Dus ook een hele week niet kunnen werken.

TO, veel sterkte en onderschat het niet!
Je hebt natuurlijk ook nog zoiets wat niet heel ingrijpend is zoals een narcose. Je kunt vragen voor een rustgever of een roesje. Van narcose heb je langere tijd last. Als het plaatselijk goed verdoofd is en je krijgt iets tegen de zenuwen dan komt het vast helemaal goed.

Juf, je weet dus niet of de operatie zelf pijn doet want je was onder narcose. Je hebt daarna veel pijn gehad, zegt dus niets over de ingreep zelf.
Hier begin juni behandeld voor precies hetzelfde. Plaatselijke verdoving. Hetzelfde als Lux, mama heeft mijn handje beet gehouden. Absoluut geen pijn gehad, thuis heeft zij kopje thee gezet. Vriendlief vond eind van de middag ook dat we vanwege de schrik even filmpjes moesten kijken in bed . Dag erna wezen werken, helaas kreeg ik de dag erna aan het eind van de middag op mijn werk bloedingen (kon dus gewoon werken de dag erna), maar zonder krampen. Helaas bleven de bloedingen aanhouden (maar slik ook medicatie waardoor ik daar wat gevoeliger voor ben). 3 dagen erna gebeld, kreeg pilletjes en toen was het snel gestopt. Is me 100% meegevallen.

Oh en eigenlijk is het heel lullig, maar voor artsen is dit ook gewoon routinewerk. Deze eerste afwijking is ook niet heel zorgwekkend gelukkig.

Succes
Ik vond het helemaal niet meevallen. De verdovingsprik deed zeer, daarna werd ik helemaal wit, zweten, trillen en ik moest vreselijk huilen. De ingreep zelf voel je niks van omdat je verdoofd bent. Daarna de rest van de dag vreselijk buikpijn gehad. Ik vond het zeker geen pretje en ik hoop dat ik dit nooit meer hoef mee te maken.

Fietsen na die ingreep? Ik snap niet hoe je dat hebt kunnen doen.

En niet heel zorgwekkend? Ik kreeg op vrijdagmiddag te horen dat ik pap 3b had. Ik werd gebeld door de assistente en de afspraak in het ziekenhuis was al gemaakt. Maandag om 12 uur kon ik al terecht. De gyn zei tegen mij dat ik hard op weg was om baarmoederhalskanker te krijgen en ik had geen jaar moeten wachten.

Ik was heel blij dat mijn vriendin bij me was. Ga in ieder geval niet alleen. En laat iemand anders rijden.

En de dokter en assistentes waren allemaal heel lief voor me, hadden er alle begrip voor dat ik bang was.
Sterkte TO.. Ik denk dat hoeveel last je krijgt afhankelijk is van hoeveel ze weg moeten halen. Zelf niet meegemaakt, maar als ik de berichten hierboven lees: bereid je voor, zorg voor hulp en onderschat het niet. Ik duim voor je dat het meevalt...
Ik vond het zeker geen pretje maar goed te doen. Biopt vond ik pijnlijker. Kun je geen oxazepam slikken zodat je onder de behandeling wat rustig(er) bent? Dit zou ik doen mocht het nog een keer nodig zijn.

Nasleep vond ik vervelend (6 weken afscheiding en trekkerig gevoel, vooral bij autorijden)
De behandeling an zich niet pijnlijk, maar wel erg onaangenaam.

Maar voor de rest niets bijzonders.

En daarna nog zwanger geworden.

Ik was bang doordat ze een stuk van de baarmoedermond weghaalden,

ik minder kans had om zwanger te worden.

Ook pap 3 B en Cin 3.
Even je tanden op elkaar, is zo gepiept, als er geen complicaties zijn kun je daarna gewoon aan het werk. Mits je een plaatselijke verdoving krijgt natuurlijk .
water en zand
Ik heb een PAP4 met Cin2, bij mij word een conisatie met curretage uitgevoerd. Dit wordt onder narcose gedaan. Ik ga er vanuit dat ik de dag van de ingreep niet meer aan het werk ga maar verwacht dat ik de dag er na wel weer kan werken. Tenzij ik een nachtje in het ziekenhuis moet blijven maar dat is alleen als ik hevig blijf na bloeden gaf de gyn aan.
Beste luna-beau,

Had op mijn 27e precies hetzelfde, heb het onder narcose laten doen maar dit was met name doordat ik flauw gevallen was tijdens het uitstrijkje. Dus wel suf na de behandeling maar ook bij mij is het verder reuze mee gevallen, weinig bloedverlies, nauwelijks pijn.

Hoop dat het voor jou ook meevalt. Ik vond het wel een prettig idee om niet bewust mee te maken dat ze tussen mijn benen aan het 'werk' waren, kan me ook voorstellen dat het prettig is om er juist wel 'bij' te zijn. Sterkte!
Ik had op mijn 30ste pap3b(eerste keer bevolkingsonderzoek), heb toen ook een lisexisie gehad onder plaatselijke verdoving. Viel mij heel erg mee. Zag erg tegen de verdoving op, ook dat viel mij mee. Nog een paar dagen wat menstruatie achtige krampen gehad, verder weinig last. Jammer genoeg bleek bij mij de behandeling niet afdoende en is er later nog een conisatie met een ruggenprik gedaan. Een nacht in het ziekenhuis gebleven, weekje thuis, maar eigenlijk ook niet veel last van gehad. Wel nog 5 jaar onder controle gestaan. Gelukkig altijd goede uitslagen. Net weer voor bevolkingsonderzoek geweest, de uitslag moet nog komen. Dat blijf ik wel altijd weer spannend vinden.

Over het bewust meemaken, dat vond ik idd minder leuk, maar er was een aardige verpleegkundige bij die mij zo goed mogelijk probeerde af te leiden. En de ingreep is snel voorbij.

Ik heb later een spiraaltje gehad, dat is wel door een gynaecoloog gedaan, dat vond ik 100 keer erger qua pijn. Maar voor iedereen is de ervaring verschillend lees ik wel.

Sterkte TO! Hoop dat het voor jou ook meevalt.
Maar TO, ook al zijn ervaringen wisselend, neem geen narcose. Écht, dat is vergeleken bij die lisexcisie echt een gigantische ingreep. Ik zou het misschien nog liever op een flinke dosis Naproxen doen dan onder narcose.

Het hele idee al dat je geïntubeerd moet worden en je stembanden aan gort helpt voor een flink aantal weken, verschrikkelijke keelpijn, misselijkheid, braken, spierpijn. Om zo'n kleine ingreep! Echt, ik vind dat je gynaecoloog gelijk heeft en dat het eigenlijk geen optie is.
quote:lux. schreef op 19 juli 2015 @ 13:04:

Het hele idee al dat je geïntubeerd moet worden en je stembanden aan gort helpt voor een flink aantal weken, verschrikkelijke keelpijn, misselijkheid, braken, spierpijn..Dit lijkt me dan toch ook wel weer errug overdreven. Ik ben een paar maanden geleden ruim 5 uur onder narcose geweest en ben wakker geworden zonder nlast te hebben van één van de door jou omschreven zaken hoor
Ik vond het niet zozeer meevallen als Lux, vond het gewoon geen fijne ervaring.

Niet zozeer pijnlijk als vervelend, ik vond het feit dat je daar in de beugels ligt enzo en de onprettige geur gewoon niet leuk.

Maar qua pijn, ik ben vorige week bij de mondhygiëniste geweest om mijn gebit te laten reinigen, vond ik echt pijnlijker.

Maar zeker geen narcose nodig hoor, ik weet niet of je wel eens onder narcose geweest bent maar dat is helemaal niet fijn. Alleen al de pijn in je keel achteraf en dat lome gevoel omdat je volledig buiten westen geweest bent.

Ik vond het ook spannend hoor. En leuk is het niet, maar wel goed dat het ontdekt is en verholpen kan worden door een relatief kleine ingreep. Succes, komt goed!
quote:takkentrol schreef op 19 juli 2015 @ 13:15:

[...]

Dit lijkt me dan toch ook wel weer errug overdreven. Ik ben een paar maanden geleden ruim 5 uur onder narcose geweest en ben wakker geworden zonder nlast te hebben van één van de door jou omschreven zaken hoorNou gelukkig! Die nawerkingen ontstaan natuurlijk ook niet bij iedereen, maar ik zou nooit een narcose nemen als de narcose een heftiger effect op mijn lichaam heeft dan de ingreep zelf. Als je 5 uur geopereerd wordt dan neem je dat erbij, als je binnen een halfuur weer buiten staat zonder narcose, dan maak je de ingreep langer, zwaarder en met meer risico's op bijwerkingen voor jezelf. Waarom zou je dat doen?
Beste forum leden

Bedankt voor alle reacties!

Mede daardoor heb ik gekozen voor de plaatselijke verdoving. Helaas heb ik de lisexisie enorm gevoeld. Ik kreeg 4 verdovingsprikken, de gynaecoloog wachtte 3 minuten en ze ging aan de slag. Ik sprong zo wat tegen het plafond aan, de verdoving bleek helaas nog niet te werken. Ik hoop dan ook dat dit de eerste en laatste behandeling is.

Hoelang hebben jullie gewacht met zwemmen, sauna, gemeenschap etc? En nog tips wat ik aan de gynaecoloog kan vragen wanneer zij mij belt voor de uitslag? Erg raar trouwens ze benoemde alleen de uitslag tegen die tijd te kunnen bevestigen of het inderdaad cyn3 was, iets wat allang bekend was middels het biopt. Ze benoemd dat er geen andere uitslag uit kan komen en ik daarna na 6 maanden weer terug moet voor een uitstrijkje, dank voor de reacties! Liefs Luna Beau
Ik heb 6 weken gewacht met zwemmen, gemeenschap etc. Ik heb ook erg lang gevloeid.

Als het goed is hoor je ook of de snijranden "schoon" zijn. Dus of ze alles weg hebben kunnen halen. Ik zou de gyneacoloog vragen bij welke klachten je eerder contact met haar met opnemen.

Wat vervelend dat de behandeling tegen viel. Maar even rustig bijkomen!
Helaas ook vorig jaar juni de behandeling gehad. 9 maanden last gehad, bleek een bacterie na de behandeling in te zitten. Eerste uitstrijkje na behandeling was goed. Tweede was alweer 3a en nu net weer geweest voor een uitstrijkje geweest. Heel zenuwachtig voor de uitslag. Mevrouw vertelde mij direct, omdat ik zo'n wisselend beeld heb, ze mij met klem afraden ooit zwanger te worden. Ben helemaal verdrietig. Andere mensen hier ervaring mee? Ik nu 34 jaar, vanaf 29 uitstrijkjes laten maken. Vaak pap 2 en 3, 2 x pap 1.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven