Gezondheid alle pijlers

Vriend en drankgedrag (teveel of zeur ik)

15-05-2009 13:15 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zeker of ik in de goede pijler zit, maar anders kan het verplaatst worden.

Ik heb het gevoel dat mijn vriend te veel drinkt. Hij blijft altijd tot laat op en neemt pas bier of wijn als ik naar bed ga. Ik dacht dat het om twee blikjes per dag ging, maar ik merk nu dat het veel meer is.

Het gaat in ieder geval om een six-pack op een avond en als dat niet voorhanden is een hele fles wijn. Als ik hem erop aanspreek (lief, boos, verdrietig, alle maieren al wel geprobeerd) wordt hij boos en zegt dat het geen probleem is, ik er geen last van heb en dat hij daardoor beter kan slapen en dat hij niet te veel drinkt. Kortom, ik moet me er niet mee bemoeien.

Hij heeft ook gelijk, ik heb er niet direct last van, want ik lig meestal al te slapen dus merk er niets van. Maar het irriteert me dat hij stiekem steeds meer drinkt en niet een avondje zonder kan.

Ben ik nu een ongelooflijke zeur en moet ik hem dit gunnen of is het inderdaad een probleem en moet ik actie ondernemen? En hoe dan?
quote:Ainne schreef op 17 mei 2009 @ 15:58:

Die dagelijkse twee glazen wijn van je moeder vind ik vrij normaal,

de vijf glazen van je vader vind ik wel weer veel.

Ik zou het geen alcoholist noemen trouwens, ook TO's vriend niet, ik ben het met Wereldmeid eens dat de afhankelijkheid belangrijker is dan de hoeveelheid, voor het alcoholistenstickertje. .

Er hoeft toch helemaal geen stickertje op?!!!

Het gaat erom hoe TO zich eronder voelt. Als zij 2 bier elke avond een probleem vindt, dan zal ze samen met haar vriend naar een oplossing moeten zoeken. Een ander vindt misschien 2 bier geen enkel probleem.

Dit staat los van iemand in een hokje willen stoppen of die nou een alcoholist is of niet. Het gaat om hoe ze zichzelf eronder voelen.

TO niet zo goed dus tijd om eens om de tafel te gaan zitten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Het gaat er denk ik toch echt vooral om hoe de vriend van TO zich erbij gedraagt. Bij mij gaan ook alle alarmbellen rinkelen als iemand me verteld dat 'ie zoveel drinkt omdat 'ie zonder alcohol niet kan slapen, meer drinkt dan 'ie belooft/zegt te doen en vaker alleen dan met anderen drinkt.

Ja, voor elk van deze gedragingen zijn er los van elkaar vast voorbeelden te verzinnen van mensen die dat ook doen en desondanks toch echt duidelijk geen alcoholist zijn, bla bla. Maar bij elkaar opgeteld suggereren ze toch wel dat hij een flinke afhankelijkheid aan het ontwikkelen is.

Zijn gedrag lijkt me kortom veel zorgwekkender dan de hoeveelheid drank an sich.

Natuurlijk is er wel een soort minimumhoeveelheid is waarbij je aan alcoholisme kunt gaan denken. Bij 1 glas per dag denk ik daar nog niet aan, niet eens omdat het niet ongezond zou zijn, maar omdat er, ehm, iig weinig toewijding aan de drank uit spreekt. Als je daarentegen elke avond in je eentje (dus zonder bv de sociale context/druk van het studentenleven) 6 biertjes binnen 2 uur naar binnenstouwt, dan doe je toch op z'n minst goed je best.
quote:Digitalis schreef op 17 mei 2009 @ 13:23:

[...]

Nee, dat is mijn punt helemaal niet. Mijn punt is dat er mensen zijn die hun alcoholgebruik in de hand hebben, en mensen die vroeg of laat verslaafd worden. Dus zouden sommige mensen eigenlijk zelfs geen glas moeten drinken omdat het onherroepelijk een fles wordt of meer, en anderen kunnen het prima houden bij normale consumptie. That's it. Ik heb het niet over eigen schuld enzo, kom nou. En ik heb prima een idee hoor. Ik vind het enorm lullig voor je en je vader, maar je bent niet de enige met naasten met een drankverslaving.

En Korenwolf, ik kan iig prima die grens bewaken ja. Ik zie het voordeel namelijk niet van elke dag een kater proberen weg te zuipen. Dus dat doe ik dan ook niet. Ik heb eigenlijk nooit een kater en als ik er eentje heb, dan weet ik de grens weer. Want ik vind het een klotegevoel.

Meds, ok. Is het ook erfelijk bepaald trouwens hoeveel een mens kan drinken, of kijkt men puur naar lichaamssamenstelling en gewicht/sekse?

Een kwestie van geluk danwel pech hebben. Als je kleiner en tengerder bent heeft je lijf meer moeite met het afbreken van de alcohol. Genen hebben er niet veel mee te maken, hoewel ze wel kunnen bepalen in hoeverre iemand gevoelig is voor alcoholisme.

Sterven aan cirrose is een uiterst nare en slopende dood.
volgens mij ben je alcoholist als je afhankelijk bent van de drank, ook al is dit er volgens een gewoonte ingeslopen. Ik ken ook veel mensen die dagelijks twee of drie glazen drinken en zichzelf geen alcoholist noemen. Als je dan zegt dat het voor hun gezondheid veel beter zou zijn om zich te beperken tot 1 en dan 1 dag in de week helemaal niet drinken, dan is er enorm veel weerstand. Het feit dat men zo makkelijk een gezondheidsargument terzijde schuift zegt als genoeg over de hardnekkigheid van de gewoonte. En dus is het een probleem.

Als je elke dag twee of drie wijntjes drinkt, 20 jaar lang, dan gaat dat echt niet straffeloos. Het probleem is dat je lever een enorme overcapaciteit heeft. Je merkt het pas als meer dan 70% niet meer functioneert, dan wordt je ziek, en dan is het proces onomkeerbaar.
quote:mylenevalerie schreef op 17 mei 2009 @ 16:06:

[...]

Er hoeft toch helemaal geen stickertje op?!!!

Eh nee, juist niet, mijn reactie was een vervolg op de discussie tussen Digi en Faja (?) over het wel of niet zijn van een alcoholist en waarop Digi (niet)alcoholistenvoorbeelden gaf.
Ik vind de term 'alcoholisme' nooit zo spannend. Wat ik wél heel belangrijk vind, is dat iemand zijn eigen gezondheid serieus neemt.

Mijn vriend rookte, maar ik heb meteen heel duidelijk gesteld dat hij daarmee moest stoppen als hij een serieuze toekomst met mij wilde. Ik kan niet leven met iemand die in de verantwoordelijkheid voor zijn gezondheid bewust de verkeerde keuzes maakt.

Laatst was nog op het nieuws dat het comadrinken wat tegenwoordig hip is, zorgt voor een gigantische toename van het aantal gevallen met dementie. En in de Korsakov-kliniek waar ik voor werk geregeld kom, zie ik duidelijk dat voor sómmige mensen 1 fles wijn per dag inderdaag genoeg is om lichaam en geest voorgoed te ruïneren.

Elke dag een 6pack bier komt neer op 2 liter bier per dag, dat is hoe je het ook wendt of keert een ongezonde gewoonte. Ongeacht of hij nou verslaafd is of alcoholist of niet; voor mij zou dat absoluut niet acceptabel zijn. En voor TO is het klaarblijkelijk ook niet acceptabel.

Ik denk dat de reactie van je vriend (boos worden, ontkennen, vergoeilijken) wél veel zegt over het al dan niet verslaafd zijn en daarmee aan de mogelijkheid (en zijn bereidheid) om nog in te grijpen. Het is aan TO om te bepalen hoever ze wil gaan.
quote:VIVAfeelfree schreef op 17 mei 2009 @ 16:55:

Ik vind de term 'alcoholisme' nooit zo spannend. Wat ik wél heel belangrijk vind, is dat iemand zijn eigen gezondheid serieus neemt.

Mijn vriend rookte, maar ik heb meteen heel duidelijk gesteld dat hij daarmee moest stoppen als hij een serieuze toekomst met mij wilde. Ik kan niet leven met iemand die in de verantwoordelijkheid voor zijn gezondheid bewust de verkeerde keuzes maakt.

Laatst was nog op het nieuws dat het comadrinken wat tegenwoordig hip is, zorgt voor een gigantische toename van het aantal gevallen met dementie. En in de Korsakov-kliniek waar ik voor werk geregeld kom, zie ik duidelijk dat voor sómmige mensen 1 fles wijn per dag inderdaag genoeg is om lichaam en geest voorgoed te ruïneren.

Elke dag een 6pack bier komt neer op 2 liter bier per dag, dat is hoe je het ook wendt of keert een ongezonde gewoonte. Ongeacht of hij nou verslaafd is of alcoholist of niet; voor mij zou dat absoluut niet acceptabel zijn. En voor TO is het klaarblijkelijk ook niet acceptabel.

Ik denk dat de reactie van je vriend (boos worden, ontkennen, vergoeilijken) wél veel zegt over het al dan niet verslaafd zijn en daarmee aan de mogelijkheid (en zijn bereidheid) om nog in te grijpen. Het is aan TO om te bepalen hoever ze wil gaan.

Treurig om te zien he... zag in de kliniek een meisje van bijna achtien helemaal dement... korsakov... en ze liet zich "alleen" in het weekend vollopen met breezers en wijn.... nog niet eens zoveel zou je denken...

Verder moet ik alles nog bij lezen sorry...

De spreuk die ik als handtekening heb bij minderdrinken is: Het maakt niet uit hoeveel je drinkt, of hoe vaak, wat er wel toe doet is wat doet alcohol met jou...

Zal later mss schrijven als ik tijd heb om alles te lezen.

Groet Fajah
Meds,

Zouden er dan niet veel meer mensen levercirrose moeten hebben? Want er zijn echt heel veel mensen die dagelijks twee glazen wijn drinken. Ik ben bekend met de overcapaciteit van de lever, maar tot welke leeftijd kun je zeg maar twee glazen wijn drinken per dag? Gaan de meeste mensen eerder dood aan andere zaken (kanker, hart-en vaatziekten) dan dat het leverprobleem zich manifesteert? Of komt het bij sommige mensen gewoonweg nooit zover?

Mijn oma dus, is zo'n beetje 80 en drinkt nog steeds veel te veel. Laatst was de van de trap gepleurd maar had niets (wat voor mij een teken is dat ze dronken was), dus dan zal ze nog wel zuipen. Ook een klein tenger ding. Waarom heeft zij nog geen last?

Van mij mag je zeggen dat een glas wijn per dag gezonder is, hoor. Hell, dat heb ik zelfs eens tegen mijn moeder gezegd. Maar waar bij mij wel weerstand komt is wanneer er een duidelijke veroordeling bij komt kijken. Daar hou ik gewoon niet van. Ik rook ook, en natuurlijk ben ik niet dom. Dat is niet goed voor je, punt. Maar dat weet ik, case closed. Dat hoef ik niet eindeloos aan te horen. Mensen maken niet altijd gezonde keuzes. Ik ga iemand die veel te dik is ook niet zeggen dat hij of zij een eetverslaving heeft (want dat is het ook gewoon als je het analyseert) en gezonder zou moeten eten. Als je het over weerstand hebt....nou, dat krijg je van mensen met overgewicht nog wel het meest.

Ik weet dus niet waarom het weerstand oproept, Meds. Uit verslaving of omwille van betutteling? Ikzelf neig naar het laatste, iig voor mijzelf. Ik zou nu juist weer niet kunnen leven met een geheelonthouder, iig niet met eentje die constant loopt te zeuren over alcohol en roken. Als ik nu elke keer een rottige dronk heb, niet meer aanspreekbaar ben, niet leuk meer ben, geen zin meer heb in seks of gezondheidsproblemen krijg, ok, dan snap ik dat vrienden/vriendje/familie er wat van gaan zeggen. Maar ik vind er eeen ontzettende veroordeling uitspreken vaak, en daarmee samenhangend een moreel superieur gevoel. Bedoel ik jou overigens niet mee Meds, want jij benadert het medisch nu. Maar de chagrijnige koppen van een paar geheelonthouders toen ze met ons op stap gingen (geen gevalletje comazuipen hoor, gewoon lekker eten in een tapasrestaurant met alcohol erbij op zaterdagavond) vergeet ik niet zo snel. Het 'ik kan ook genieten zonder alcohol hoor!!' geloof ik ook niet altijd als je ziet uit welke monden het komt (ik spreek nu over mijn ervaringen, gister was ik nog in een cafe met iemand die niet drinkt en die maakt nergens een probleem van, het kan dus wel).
quote:Digitalis schreef op 17 mei 2009 @ 18:11:

Mijn oma dus, is zo'n beetje 80 en drinkt nog steeds veel te veel. Laatst was de van de trap gepleurd maar had niets (wat voor mij een teken is dat ze dronken was), dus dan zal ze nog wel zuipen. Ook een klein tenger ding. Waarom heeft zij nog geen last?Is dit een variatie op de grootvader van 90 die als een ketter rookt, maar nog kerngezond is? Conclusie: roken is zo slecht nog niet...
Nee Kriebel, dat is een oprechte vraag. En zo'n domme conclusie zou ik niet trekken.
quote:Digitalis schreef op 17 mei 2009 @ 13:23:

[...]

Nee, dat is mijn punt helemaal niet. Mijn punt is dat er mensen zijn die hun alcoholgebruik in de hand hebben, en mensen die vroeg of laat verslaafd worden. Dus zouden sommige mensen eigenlijk zelfs geen glas moeten drinken omdat het onherroepelijk een fles wordt of meer, en anderen kunnen het prima houden bij normale consumptie. That's it. Ik heb het niet over eigen schuld enzo, kom nou. En ik heb prima een idee hoor. Ik vind het enorm lullig voor je en je vader, maar je bent niet de enige met naasten met een drankverslaving.

*zucht*

Jaaaa Digi, ik WEET dat ik niet de enige bent met naasten met een drankverslaving, ik ga namelijk naar een lotgenotengroep van mensen met een verslaafd familielid, en ik snap nog steeds niet wat je me duidelijk probeert te maken. Ik WEET namelijk ook wel dat de een verslavingsgevoeliger is dan de ander, maar wat jij maar niet schijnt te begrijpen - of niet wilt begrijpen kan natuurlijk ook - is dat die verslaving erin sluipt. Je drinkt jezelf van het ene op het andere moment geen verslaving.

Mijn oma dus, is zo'n beetje 80 en drinkt nog steeds veel te veel. Laatst was de van de trap gepleurd maar had niets (wat voor mij een teken is dat ze dronken was), dus dan zal ze nog wel zuipen. Ook een klein tenger ding. Waarom heeft zij nog geen last?

Geen idee, maar dat ze geen last heeft wil niet zeggen dat ze misschien geen aandoening heeft. Ik weet het niet.
Ja Traincha, en DAAROM (ik ga dan ook maar aan stemverheffing doen) zeg ik: dan zul je ELK alcoholgebruik wel bedenkelijk vinden. Want het kan er ook insluipen als je een glas wijn om de dag drinkt. Enige remedie lijkt me: niet drinken. Helemaal niet. Kan het er ook niet insluipen.

Nogmaals, het ligt m.i. niet aan de verleiding maar meer bij de persoon zelf. Da's geen schuldvraag ofzo, maar uiteindelijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor een verslaving. Hoe kut het ook is. Mijn oom werd pas alcoholist nadat z'n vrouw opeens pleitos was. Ik snap dat volkomen, maar dan nog koos hij er ergens zelf voor om de alcohol te kopen en te drinken. Een ander doet het anders. Ik vind zoiemand helemaal niet zwak of stom voor de rest, maar ik voel me dan niet zelf aangesproken aangezien ik ook alcohol nuttig.
Jezus Traincha, doe eens normaal zeg! Ik vraag dat enkel aan Meds aangezien zij op de hoogte is, om te zien waar het exact aan ligt. Wat een grafopmerking zeg.
Ja, digi......ik weet ook wel dat mijn vader zelf verantwoordelijk voor zijn probleem is. Je hoeft mij echt helemaal niets te vertellen, want ik heb het hele traject al doorgelopen en waarom zou je je in vredesnaam aangesproken moeten voelen? Daar begrijp ik dus helemaal niets van. Denk je nou werkelijk dat ik de alcohol laat staat omdat mijn vader niet meer zonder kan? Nee dus. Heb van t weekend nog een wijnproef party gehad en zalige wijn, port en likeur geproefd.
quote:traincha2 schreef op 17 mei 2009 @ 19:15:

[...]

Maak je maar niet ongerust. Als ze maar lang genoeg teveel doorzuipt dan komt dat vanzelf wel.Wat simpel dit.
Ik vertel je ook niets, waarom denk je dat ik hier jou zit te betuttelen?

Jij plaatste onder een stukje van mij dat jouw vader eerst ook maar een x aantal glazen dronk, en er net zo over dacht als ik kennelijk, en nu korsakov heeft. Dus ja, ik voel mij aangesproken.

Nou, dan zijn we er toch? Jij drinkt ook nog, ik drink ook. Wat is dan je punt van zeggen dat de verslaving er in sluipt? Dat kan dan toch jou ook gebeuren? Niet dat ik je dat gun, ofzo (niet zoals jij mijn oma kennelijk gunt dat ze haar lever door de plee kan spoelen).
Mag je simpel vinden hoor. Maar feit blijft dat teveel alcohol drinken op den duur toch gaat opbreken. Ik zie het toch aan mijn vader? Die ga ik verliezen, als hij niet bijtijds inziet dat hij hulp nodig heeft. En dat is mijn punt. Je oma kan nog zoveel drinken, het is helemaal niet gezegd dat ze nu geen leveraandoening heeft, ook al heeft ze geen last.
Weet ik Traincha, maar het stond er nogal cru. Maar aangezien ze al 80 is en al jaren veel te veel drinkt...daarom vraag ik me af hoe het zit met leveraandoeningen.

Ik vraag me gewoon af waarom de een sneller last krijgt dan de ander. Want als Fajah het heeft over een meisje van nog geen 18 die nu totaal dement is, en niet eens zoveel dronk en enkel in het weekend....dan denk ik toch dat het per persoon sterk verschilt.
mja, het stond er inderdaad wat onsympathieker dan ik bedoelde. Ik pas de betreffende post wel even aan.
Digi, wat ik zo hier en daar opgevangen heb, -heb geen speciale opleiding er voor gevolgd- ligt het aan erfelijkheid -genen- en natuurlijk de mate van alcohol gebruik, ws ook hoelang zoals meds zegt, lengte, gewicht en nog meer factoren.

Iemand wiens ouder verslaafd -alcoholist- is hoeft niet verslaafd te raken. Vaak spelen de omstandigheden dan een grote rol, dus omstandigheden + erfelijkheid. Als je heel bewust er van bent net zoals traincha dan zul je extra alert ws zijn....

Je hoeft geen alcoholist/verslaafde te worden ook al zit het in de familie, wees altijd wel extra alert...

En Traincha is ws zo fel omdat ze er ellende van ondervindt. Of heeft ondervonden iig...... niet zo vreemd....

Traincha veel sterkte met alles... tis niet makkelijk een verslaafde ouder, kan er over meepraten....

Groet Fajah
Dat van wanneer iemand een verslaafde wordt wist ik al. Ik vraag me gewoon af wanneer zaken zich manifesteren. Ik kan me niet voorstellen dat een meisje van onder de 18 totaal dement wordt van een beetje weekendzuipen (zo stelde jij het toch voor Fajah) en dat er dan niets meespeelt verder. Dan had ik toch ook wel kwijlend in een hoekje moeten zitten pissen omdat ik de wc niet meer wist te vinden, en met mij vele anderen. Heeft het feit dat zij niet volgroeid was ermee te maken? (en dan nog, er zijn veel mensen die ik ken die op hun 14e al excessief begonnen te zuipen, waarom hebben zij niets? dit uit interesse, niet uit ongeloof)

Sja Fajah, ik snap felheid wel, maar jezus, ik kan niet eens beginnen met opsommen wat voor last mijn alcoholisten hebben veroorzaakt. We hebben allemaal ervaring dus waarom elkaar aanvallen?

Meds,

Zouden er dan niet veel meer mensen levercirrose moeten hebben? Want er zijn echt heel veel mensen die dagelijks twee glazen wijn drinken. Ik ben bekend met de overcapaciteit van de lever, maar tot welke leeftijd kun je zeg maar twee glazen wijn drinken per dag? Gaan de meeste mensen eerder dood aan andere zaken (kanker, hart-en vaatziekten) dan dat het leverprobleem zich manifesteert? Of komt het bij sommige mensen gewoonweg nooit zover?

Wat een moeilijke vragen digi. Waarom worden sommige rokers 80? Feit blijft dat de meeste sterven voor die tijd als gevolg van het roken, en zo is het ook bij alcoholgebruik. Niet alleen de lever beschadigt, ook de hersenen, alvleesklier en maag/ slokdarm lopen gevaar. Je loopt meer risico op bepaalde vormen van kanker. De veilige grens voor drankgebruik is 1 per dag en dan 1 dag in de week niets.

Simpelweg geluk gehad.

Van mij mag je zeggen dat een glas wijn per dag gezonder is, hoor. Hell, dat heb ik zelfs eens tegen mijn moeder gezegd. Maar waar bij mij wel weerstand komt is wanneer er een duidelijke veroordeling bij komt kijken. Daar hou ik gewoon niet van. Ik rook ook, en natuurlijk ben ik niet dom. Dat is niet goed voor je, punt. Maar dat weet ik, case closed. Dat hoef ik niet eindeloos aan te horen. Mensen maken niet altijd gezonde keuzes. Ik ga iemand die veel te dik is ook niet zeggen dat hij of zij een eetverslaving heeft (want dat is het ook gewoon als je het analyseert) en gezonder zou moeten eten. Als je het over weerstand hebt....nou, dat krijg je van mensen met overgewicht nog wel het meest.

Ik weet dus niet waarom het weerstand oproept, Meds. Uit verslaving of omwille van betutteling? Ikzelf neig naar het laatste, iig voor mijzelf.

Ik weet het ook niet, maar mensen houden niet zo van verandering en houden erg vast aan gewoonten, ook al zijn dit slechte gewoonten.

Ik zou nu juist weer niet kunnen leven met een geheelonthouder, iig niet met eentje die constant loopt te zeuren over alcohol en roken.

Een geheelonthouder is iemand die niet drinkt, iemand die zeurt over roken en drinken is een zeur. Wat mij betreft twee verschillende groeperingen. Ik zou prima met een geheelonthouder kunnen leven. Waarom niet, zolang het maar een jong, geil goedgebouwd type is.

Als ik nu elke keer een rottige dronk heb, niet meer aanspreekbaar ben, niet leuk meer ben, geen zin meer heb in seks of gezondheidsproblemen krijg, ok, dan snap ik dat vrienden/vriendje/familie er wat van gaan zeggen. Maar ik vind er eeen ontzettende veroordeling uitspreken vaak, en daarmee samenhangend een moreel superieur gevoel. Bedoel ik jou overigens niet mee Meds, want jij benadert het medisch nu. Maar de chagrijnige koppen van een paar geheelonthouders toen ze met ons op stap gingen (geen gevalletje comazuipen hoor, gewoon lekker eten in een tapasrestaurant met alcohol erbij op zaterdagavond) vergeet ik niet zo snel. Het 'ik kan ook genieten zonder alcohol hoor!!' geloof ik ook niet altijd als je ziet uit welke monden het komt (ik spreek nu over mijn ervaringen, gister was ik nog in een cafe met iemand die niet drinkt en die maakt nergens een probleem van, het kan dus wel).Ach alcoholisten zijn best gezellig zolang ze kunnen drinken, het probleem ontstaat vaak de volgende ochtend. Dan kan je beter wakker worden naast een geheelonthouder.

Hoeveel drink je eigenlijk digi

Volgens kun je nooit bepalen wie er wel of niet, en zo ja wanneer, klachten krijgt van jarenlang teveel drinken. Dat hangt bovendien ook van heel veel andere factoren af. Dingen als gezond eten, vitamines, beweging, zijn ook (mede)beïnvloedende factoren. Naast natuurlijk de genetische voorwaarden.

Maar je kunt wel stellen dat jarenlang overmatig drankgebruik een soort Russische roulette is waar je nooit weet òf en wanneer jij de kogel treft.

Levercirrose is een sluipmoordenaar die zich pas manifesteert als het allang te laat en onomkeerbaar is. Jarenlange schade komt pas aan licht als de klachten ontstaan: langdurig, zeurende bovenbuikpijn, eetlustverlies, misselijkheid, jeuk enz.

Enfin, de rest van het symptomenlijstje is wel te googelen....
Ik ken trouwens ook wel hele jonge gevallen met hersenschade vanwege alcoholmisbruik. Vooral jongeren die op jonge leeftijd veel drinken in het weekend vallen in deze risicogroep, excessief gebruik en nog niet volgroeid.

Chirrose openbaart zich vaak na 15/ 20 jaar. Daarnaast heb je nog vergrote lever, fatty liver, meer kans op primaire lever, galklachten, maagzweren, zweren aan de slokdarm, spataderen in de slokdarm, mondkanker, keelkanker, darmkanker etc.

Je kan beter gaan blowen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven