Gezondheid alle pijlers

Vriend hartinfarct...

23-09-2013 23:31 76 berichten
Vriend, 41, heeft vandaag een hartinfarct gehad...

Vannacht begonnen maar daar nooit aan gedacht, ook omdat hij zelf meerdere malen aangaf dat het niet nodig was een dokter te bellen.Tot vanmiddag..ik vertrouwde het echt niet meer en heb een dokter gebeld.

In eerste instantie werd niet aan hartproblemen gedacht omdat zijn zuurstof gehalte goed was en spray voor onder zijn tong niks hielp.

Toen kreeg hij daar weer een soort " aanval" zweten, overgeven, enorme pijn op zijn borst, dus toch naar eerste harthulp.Hartfilmpje was niet verontrustend omdat het infarct aan de achterkant zat.Toen lag hij binnen een paar minuten op de ok om te worden gedotterd en er is een stent geplaatst.

Zijn hart is wel beschadigd, pas na een half jaar kunnen ze daar meer over zeggen.Morgen spreek ik weer een arts.

Wil nu het liefst alleen maar positieve verhalen horen, vanavond gesprek met cardioloog gehad en die zei mij dat de komende periode best zwaar zal worden.Ben zo bang voor wat ons nu te wachten staat..
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat heftig zeg, kan niets anders dan geven.

En heel veel sterkte wensen.
Help iedereen een handje
Mijn vader heeft 15 jaar geleden een hartinfarct gehad, 4 bypasses gekregen en is nog zo fit als een hoentje (eind 60).
Jeetje wat naar )0: Sterkte! Mag je bij hem blijven?
Ervaring heb ik niet met hartinfarcten, wel met de schrik van zoiets ernstigs. Heb je mensen in je omgeving die je, emotioneel èn praktisch, kunnen steunen nu?

Wens jullie veel sterkte
Ben de hele tijd vrij rustig gebleven, net toen eindelijk de kinderen durfden te gaan slapen, heb ik even lekker uitgejankt.

Er wordt langs alle kanten hulp geboden, dat is een heel fijn gevoel!
Ik ben thuis, het is nu niet meer kritiek gelukkig!
Heftig hè? Mijn man heeft dit (helaas) met Kerst precies zo meegemaakt.

Lichamelijk was hij na een paar weken al weer behoorlijk opgeknapt maar geestelijk is een ander verhaal......

Hij heeft het heel zwaar, bij pijn aan zijn rechteroorlel denkt hij al dat het hem weer gaat gebeuren. Ook zijn levenshouding is compleet veranderd. Hij is milder geworden en meegaander maar ook meer teruggetrokken . We zijn er nog lang niet maar met hele kleine stapjes gaat hij wel vooruit.

Heel veel sterkte voor jullie allebei!
Biekoe,vriend is ietwat doemdenkerig...daarom ben ik juist zo bang voor de toekomst, ik weet dat hij het heel moeilijk gaat krijgen, kan alleen maar hopen dat ik hem ook daarin tot steun kan zijn.
Sterkte coeberg
Oh meis wat verschrikkelijk .

Ik heb het niet met mijn vriend meegemaakt maar wel met zijn vader met verschillende keren net op tijd gered en een paar keer een bypass.

Elk geval zal alleen denk ik anders zijn. Mocht er iets zijn en wil je je hart luchten dan weet je mij te bereiken he!!!

Heel veel sterkte voor jullie
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Fysiek gezien zal je vriend zichzelf opnieuw moeten leren kennen, met behulp van een revalidatietraject. Wat kan ik aan, waar liggen mijn grenzen? Hij zal verschillende medicijnen moeten slikken waarbij juist gebruik essentieel is voor de stent die hij heeft gekregen.

Psychisch gezien heb ik mensen alle kanten op zien gaan. Van kop in het zand steken en doen alsof er niets gebeurd is, tot ik heb een 2e kans gekregen en ga eruit halen wat erin zit, tot diepe dips.

Geef hem de ruimte om alles in zijn tijd te verwerken.
Als het ziekenhuis waar hij nu gedotterd is, hartrevalidatie aanbiedt: zeker doen! En anders misschien via de huisarts zo'n programma zoeken.

Er wordt normaal gesproken goed ingegaan op medicatie gebruik, dieet adviezen, stoppen-met-roken hulp en beweging. Dit kan ervoor zorgen dat iemand zich weer zekerder gaat voelen naderhand.

De tijd van achter de geraniums gaan zitten na een hartinfarct is gelukkig voorbij, bewegen is echt belangrijk gebleken (na een rustperiode van zo'n 6 weken ongeveer). Mogelijk krijgt je vriend ook een soort inspanningstest na die tijd om te zien hoe zijn conditie is en om van daaruit verder te gaan werken.

Ik heb zelf op een hartbewaking gewerkt (nu in het buitenland), maar als je vragen hebt wil ik ze best beantwoorden.
Ook mijn moeder heeft een infarct gehad. Zij had een behoorlijk zwaar infarct (4 stents), maar dmv een revalidatietraject heeft ze toch weer vertrouwen gekregen in haar lichaam en bijna alles doet ze weer.
Heel veel sterkte natuurlijk!
Soms open je een topic en schrik je onwijs. Coetje toch. Goed dat het toch ontdekt is en hij geholpen kon worden

Heb helaas geen positief verhaal voor je, dat weet je, maar duim dat het bij jullie zo anders mag zijn
Mijn vader is een jaar geleden door een zelfde soort traject gegaan en loopt inmiddels weer hard en doet alles. Een vriend van hem ook.

Veel sterkte de komende tijd!
Och meid

Er zijn natuurlijk altijd goede en slechte verhalen. Wat voor jou belangrijk is, is dat deze klachten en het verloop daarvan vooral onderzocht zijn bij oudere mensen (als in bejaarden), terwijl jonge mensen veel beter op behandeling reageren. Ga dus niet googelen, want dat geeft een vertekend beeld. Er wordt bijv gesproken over levensverwachtingen, die volstrekt logisch zijn als het over 70-jarigen gaat, maar dus niet kloppen bij een 40-jarige.

Daarnaast is het van belang om zijn gemoedstoestand in de gaten te houden. Een groot percentage (70% van de patiënten, als ik het me goed herinner) krijgt last van depressieve gevoelens. Let daar dus op en "grijp in" (door de arts te bellen) indien nodig. Vaak is dat maar tijdelijk en het is goed te behandelen.

En tenslotte, vertrouw op de goede afloop. Door zelf positief te blijven, steun je hem het beste. Daarmee kun jij de balans bieden voor alle zorgen die hij ongetwijfeld heeft. En dat is best lastig, want ook jij bent bezorgd natuurlijk. Maar jouw vertrouwen in zijn herstel helpt zijn vertrouwen in zijn herstel. En als hij daarin vertrouwd, dan scheelt dat enorm bij het revalideren.

Sterkte!
Vriend heeft een goede nacht gehad en ik heb ook even geslapen.
Shit, dat moest natuurlijk een hug zijn! Ik ga nu pc aanzetten om het te corrigeren!
Heftig hoor, heel veel sterkte de komende tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven