was het smaakversterker en wat te doen aan de gevolgen?
zondag 1 december 2013 om 11:02
Eergisteravond hebben we voor het eerst besteld bij een tacoketen. Afgezien van de kwaliteit, koud en niet zo lekker, hebben we beiden het gevoel dat er smaakversterker (ve tsin) doorheen zat. We hadden gisternacht, gisteren en vandaag eigenlijk nog enorme dorst, droge mond, hoofdpijn en nauwelijks plassen. Eigenlijk het gevoel van een megakater, ware het dat we vrijdagavond nauwelijks en gisteren niks gedronken hebben.
Wie herkent dit en heeft tips om er zo snel mogelijk vanaf te komen. Mijn partner is inmiddels op zakenreis en ik zorg nu voor onze driejarige, wat niet leuk is met zo'n katergevoel
Wie herkent dit en heeft tips om er zo snel mogelijk vanaf te komen. Mijn partner is inmiddels op zakenreis en ik zorg nu voor onze driejarige, wat niet leuk is met zo'n katergevoel
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
zondag 1 december 2013 om 11:10
Waarom bel je die keten niet op of er Ve-tsin in zit? Of dat ze meer klachten hebben gekregen dat mensen ziek zijn geworden?
Verder kan ik alleen bedenken om veel water te drinken en evt. je HA te bellen.
Heb je nog eten over die je kan laten testen of je daarvan voedselvergiftiging hebt gehad of heb je niet hoeven over te geven?
Verder kan ik alleen bedenken om veel water te drinken en evt. je HA te bellen.
Heb je nog eten over die je kan laten testen of je daarvan voedselvergiftiging hebt gehad of heb je niet hoeven over te geven?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 1 december 2013 om 11:15
Nee, wat over was hebben we weggegooid. Voedselvergiftiging was het niet, we hebben geen last van overgeven of zo gehad. Maar het is dus wel precies het gevoel wat we een enkele keer bij de Thai of Chinees hebben gehad. We zijn er bijna van overtuigd dat er smaakversterker in zat. Maar normaal verdwijnt het gevoel in de loop van de volgende dag en nu nog niet helaas.
Ik drink me een ongeluk en heb net toch maar paracetamol genomen. Maar wellicht is er iets wat ik kan eten/drinken wat de boel "neutraliseert"?
Ik drink me een ongeluk en heb net toch maar paracetamol genomen. Maar wellicht is er iets wat ik kan eten/drinken wat de boel "neutraliseert"?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
zondag 1 december 2013 om 11:20
quote:ladytruckster schreef op 01 december 2013 @ 11:15:
Nou,knap dat je al weet dat je dat van ve tsin krijgt.
Ik heb werkelijk nog nooit van dat stofje gehoord,laat staan dat ik weet dat je er specifiek deze klachten van krijgt.
Je hebt het van heel veel merken hoor maar ik pak er zomaar eentje uit, in de Chinese keuken gebruiken ze het veel. Ik eet het zelf niet heel vaak, heb het wel in huis maar deze klachten ken ik niet hoor dat je ervan krijgt.
Zou misschien ook nog een slechte wijn kunnen zijn wat TO gister heeft gedronken?
Ik heb werkelijk nog nooit van dat stofje gehoord,laat staan dat ik weet dat je er specifiek deze klachten van krijgt.
Je hebt het van heel veel merken hoor maar ik pak er zomaar eentje uit, in de Chinese keuken gebruiken ze het veel. Ik eet het zelf niet heel vaak, heb het wel in huis maar deze klachten ken ik niet hoor dat je ervan krijgt.
Zou misschien ook nog een slechte wijn kunnen zijn wat TO gister heeft gedronken?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 1 december 2013 om 11:44
Ik herken het gevoel, heb er ook last van na het eten bij bepaalde restaurants (Chinees, Mexicaans), dus daar kom ik gewoon zo min mogelijk. Weet niet wat je verder aan de symptomen kunt doen, denk dat je het beste gewoon lekker rustig aan kunt doen en niet te veel te willen doen. En de volgende keer daar niet meer bestellen

zondag 1 december 2013 om 11:50
Gelukkig dat sommigen het wèl herkennen. Het was vrijdag geen slechte wijn en ook niet veel.
Daar bestellen was een eenmalige actie. Ik zit het maar uit vandaag en hoop dat ik het dan kwijt ben. Ben in ieder geval blij dat ik niet gisteren 9 uur in het vliegtuig moest zitten, zoals manlief...
Daar bestellen was een eenmalige actie. Ik zit het maar uit vandaag en hoop dat ik het dan kwijt ben. Ben in ieder geval blij dat ik niet gisteren 9 uur in het vliegtuig moest zitten, zoals manlief...
zondag 1 december 2013 om 12:00
Heel herkenbaar. Als er smaakversterker gebruikt wordt, ben ook ik een nacht en volgende dag katerig. Enorme, ontembare dorst, hoofdpijn en onrustig slapen zoals bij teveel alcohol. Heel vervelend. Het is meestal na een restaurant bezoek, thuis gebeurt het bijna nooit, 1 keer na eten van Texmex kruiden.
Er is niets aan te doen. Ik zit het altijd maar uit. )
Er is niets aan te doen. Ik zit het altijd maar uit. )
zondag 1 december 2013 om 12:05

zondag 1 december 2013 om 12:09
Als je niet tegen glutamaat kan dan moet je ook ziek worden van tomaten, gefermenteerde sojaproducten, oude kaas en gistextract. Kleinere hoeveelheden zitten in paddenstoelen, Parmezaanse kaas, moedermelk, pinda's en blauwschimmelkaas. In deze (en andere) voedingsmiddelen ontstaat het vrije glutamaat als afbraakproduct van eiwitten. Oude kaas, waarin het afbraakproces van de eiwitten langer heeft geduurd, bevat meer vrij glutamaat dan jonge kaas. Hierdoor smaakt oude kaas meer "umami", oftewel "hartiger".
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetsin
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetsin
zondag 1 december 2013 om 12:10
Voor zover ik heb begrepen verkort het de bereidingstijd van je eten, niet als in gaar worden, maar als in doortrekken van de smaken. Dus economisch interessant omdat je minder tijd kwijt bent.
Overigens aten we vorige week bij een Thai in Rotterdam die specifiek op de kaart vermeldde geen ve tsin te gebruiken, chapeau!
Overigens aten we vorige week bij een Thai in Rotterdam die specifiek op de kaart vermeldde geen ve tsin te gebruiken, chapeau!
zondag 1 december 2013 om 12:13
quote:blommit schreef op 01 december 2013 @ 12:09:
Als je niet tegen glutamuut kan dan moet je ook ziek worden van tomaten, gefermenteerde sojaproducten, oude kaas en gistextract. Kleinere hoeveelheden zitten in paddenstoelen, Parmezaanse kaas, moedermelk, pinda's en blauwschimmelkaas. In deze (en andere) voedingsmiddelen ontstaat het vrije glutamaat als afbraakproduct van eiwitten. Oude kaas, waarin het afbraakproces van de eiwitten langer heeft geduurd, bevat meer vrij glutamaat dan jonge kaas. Hierdoor smaakt oude kaas meer "umami", oftewel "hartiger".
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/VetsinWaarom MOET dat? Het kan toch ook gewoon zijn dat je anders reageert wanneer het om een grote hoeveelheid gaat of door de samenstelling (want ik lees dat het als smaakversterker wordt gemengd met natriuminosinaat.
Als je niet tegen glutamuut kan dan moet je ook ziek worden van tomaten, gefermenteerde sojaproducten, oude kaas en gistextract. Kleinere hoeveelheden zitten in paddenstoelen, Parmezaanse kaas, moedermelk, pinda's en blauwschimmelkaas. In deze (en andere) voedingsmiddelen ontstaat het vrije glutamaat als afbraakproduct van eiwitten. Oude kaas, waarin het afbraakproces van de eiwitten langer heeft geduurd, bevat meer vrij glutamaat dan jonge kaas. Hierdoor smaakt oude kaas meer "umami", oftewel "hartiger".
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/VetsinWaarom MOET dat? Het kan toch ook gewoon zijn dat je anders reageert wanneer het om een grote hoeveelheid gaat of door de samenstelling (want ik lees dat het als smaakversterker wordt gemengd met natriuminosinaat.
•
zondag 1 december 2013 om 12:16
Let maar eens op al je eten of er E621 in zit.
Mijn man word er boos/agressief van als hij er teveel van binnenkrijgt.
Het spul zit in heel veel sausjes, poeders en etenswaren (ook bijv Hamka's).
Wij letten er nu op en we voelen ons er beiden stukken beter bij.
Dus natuurlijke geur, kleur en smaakstoffen!!!
Dus natuurlijke geur, kleur en smaakstoffen!!!

zondag 1 december 2013 om 12:18
Mjaaa, blijft een lastige, de MSG-discussie. Zoals blommie zegt komt t ook gewoon in de natuur voor, en ook niet in kinderachtige concentraties trouwens. En de Thai kan wel op de kaart zetten dat-ie geen ve-tsin gebruikt, maar het zit wel in hoge concentraties in sojasaus bijvoorbeeld (ve-tsin, MSG en E621 is allemaal precies hetzelfde stofje).
Maar soit, de symptomen klinken als uitdroging TO. Was t niet ook gewoon veel te zout? Veel drinken in elk geval (anderhalve liter is bij mij altijd wel genoeg) zou moeten helpen.
Maar soit, de symptomen klinken als uitdroging TO. Was t niet ook gewoon veel te zout? Veel drinken in elk geval (anderhalve liter is bij mij altijd wel genoeg) zou moeten helpen.

zondag 1 december 2013 om 12:20
quote:ladytruckster schreef op 01 december 2013 @ 11:15:
Van welke planeet kom jij?
Nee, grapje. Maar vetsin wordt heel veel gebruikt volgens mij zit het ook in chips en zo, als smaak vertserker. Ik heb wel vaker gehoord van mensen die er klachten van krijgen. Zelf nooit last van trouwens.
http://www.aziatische-ingredienten.nl/ve-tsin/
Van welke planeet kom jij?
Nee, grapje. Maar vetsin wordt heel veel gebruikt volgens mij zit het ook in chips en zo, als smaak vertserker. Ik heb wel vaker gehoord van mensen die er klachten van krijgen. Zelf nooit last van trouwens.
http://www.aziatische-ingredienten.nl/ve-tsin/
zondag 1 december 2013 om 12:25
quote:hoggy schreef op 01 december 2013 @ 12:16:
Dus natuurlijke geur, kleur en smaakstoffen!!!Goed excuus als je je vrouw het huis hebt door geslagen
Dus natuurlijke geur, kleur en smaakstoffen!!!Goed excuus als je je vrouw het huis hebt door geslagen
Frankly my dear, I don"t give a damn