Gezondheid alle pijlers

Was ik een alcoholist?

12-02-2014 20:25 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink/dronk al jaren, elke dag wel iets van alcohol. Een rood wijntje tijdens het koken, en na het eten soms een tweede glaasje. Ongeveer 2 a 3 flessen in de week, incl het weekend. Op woensdagmiddag werd er met vriendinnen een flesje bubbels opengetrokken, zomers op een terras een wit biertje met citroen of een rose-biertje. Ik vind het erg lekker, ben niet dol op frisdrank en vind vruchtensappen vaak te zoet.

Al die jaren heb in nooit het gevoel gehad dat ik snakte naar een glaasje. Het was meer een automatisme, een gewenning. Een lekkere gewoonte waaraan ik toegaf.

Eind vorig jaar besloot ik om er door de week mee te stoppen. Kweet eigenlijk niet eens echt waarom! misschien ook financieel.... Beetje lekkere fles kost al snel 7 euro. niet makkelijk, maar het lukte. Ik merkte al snel dat ik in het weekend ook voorzichtiger werd met drinken. Elk glas leek nl meer impact te hebben; waarschijnlijk omdat m'n lichaam er minder van binnen krijgt.

Dit duurt nou zo'n 6 weken en al die tijd voel ik me niet zo goed. Beetje misselijk, veel hoofdpijn en verstopping/buikpijn.

vandaag vroeg ik me ineens af of ik een alcoholist was? Was er al een alcoholverslaving aanwezig en is m'n lijf aan het afkicken? Ik noemde mezelf altijd een sociale drinker, maar was ik dat wel?
Je dronk in elk geval meer dan verantwoord is voor vrouwen.

Of je verslaafd bent ligt wat genuanceerder. In hoeverre kan je functioneren zonder of met drank. Misschien komt VC nog langs, dat is de deskundige
De ontwenningsverschijnselen die iemand krijgt kunnen per persoon verschillen en beginnen meestal binnen 24 uur na het stoppen (of sterk minderen) met alcohol. Over het algemeen kunnen de symptomen 3 tot 7 dagen aanhouden.

http://www.alcoholenik.nl/alcohol/ontwenning/

Geen idee Bergje maar dit lijkt het tegen te spreken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Lijkt mij heel erg sterk dat je van die hoeveelheden fysieke afkick verschijnselen krijgt.

Maar volgens de vele op dit forum ben je een alcoholiste die net op tijd erbij is
Klinkt niet als een alcoholist. Maar het lijkt me wel meer dan gemiddeld.
Ik had serieus nooit het gevoel dat ik veel dronk. Echter, nu ik amper nog drink, lijken het enorme hoeveelheden. Feit is dat het in mijn omgeving een hele normale zaak is:

We drinken allemaal, elke dag
Ja. Het teken van verslaving is dat je er moeite mee hebt om er mee te stoppen én je hebt ontwenningsverschijnselen.

Je geeft het zelf al toe quote:niet makkelijk, maar het lukte.Het gaat er niet om hoeveel je dronk, het gaat er om dat je niet zonder kon. En dat je hele omgeving ook drinkt, dat wil niet zeggen dat het niet ongezond is of niet verslavend.
quote:single-lady schreef op 12 februari 2014 @ 20:49:

Ja. Het teken van verslaving is dat je er moeite mee hebt om er mee te stoppen én je hebt ontwenningsverschijnselen.

Je geeft het zelf al toe

[...]

Het gaat er niet om hoeveel je dronk, het gaat er om dat je niet zonder kon. En dat je hele omgeving ook drinkt, dat wil niet zeggen dat het niet ongezond is of niet verslavend.En een alcoholiste ben je voor het leven nooit meer 1 druppel dus
Misschien een open deur maar ben je in plaats van de alcohol iets gaan drinken waar het misschien aan ligt?

Drankjes met zoetstoffen oid?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Nou, gezellig....
quote:Moonlight82 schreef op woensdag 12 februari 2014 20:56 Misschien een open deur maar ben je in plaats van de alcohol iets gaan drinken waar het misschien aan ligt?

Drankjes met zoetstoffen oid? Nee, ik ben helemaal niet van het zoete. Wel ben ik koolhydraat-arm aan het eten. Veel groenten, vis. Yoghurt met lijnzaad.
Die hoeveelheid drink ik gemiddeld ook. Zeker als je er bij eet, merk je daar nauwelijks iets van.

Nu ben ik aan het afvallen en heb al een maand niet gedronken, heb geen enkele bijverschijnselen of drang ernaar.

Ben je toevallig ook gestopt met koffie drinken? Daar krijg ik wel koppijn van.
Volgens de regeltjes drink je iets teveel, maar je bent je er van bewust en doet er wat aan.

Dus doe lekker waar jij je het prettigst bij voelt en de mening van onbekenden op een forum doet er niet zoveel toe.
quote:Bergje65 schreef op 12 februari 2014 @ 21:11:

[...]

Nee, ik ben helemaal niet van het zoete. Wel ben ik koolhydraat-arm aan het eten. Veel groenten, vis. Yoghurt met lijnzaad.Geen wonder dat je je beroerd voelt. Ga alsjeblieft weer koolhydraten eten. Volkorenbrood, zilvervliesrijst, dat soort dingen, ze leveren vezels (minder last van je darmen) en energie (weg hoofdpijn)
quote:Taralina schreef op woensdag 12 februari 2014 21:13 Die hoeveelheid drink ik gemiddeld ook. Zeker als je er bij eet, merk je daar nauwelijks iets van.

Nu ben ik aan het afvallen en heb al een maand niet gedronken, heb geen enkele bijverschijnselen of drang ernaar.

Ben je toevallig ook gestopt met koffie drinken? Daar krijg ik wel koppijn van.

Koffie drink ik eigenlijk alleen maar 'smorgens, een of twee kopjes. En dat doe ik nog steeds.

Ben jij helemaal gestopt? Zero?

En wat was de reden voor jou?
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 februari 2014 @ 21:15:

[...]

Geen wonder dat je je beroerd voelt. Ga alsjeblieft weer koolhydraten eten. Volkorenbrood, zilvervliesrijst, dat soort dingen, ze leveren vezels (minder last van je darmen) en energie (weg hoofdpijn)

Van al dat "gezonde" gedoe wordt je alleen maar ziek

(of een zure muts)
quote:sehnsucht schreef op 12 februari 2014 @ 20:31:

Lijkt mij heel erg sterk dat je van die hoeveelheden fysieke afkick verschijnselen krijgt.

Maar volgens de vele op dit forum ben je een alcoholiste die net op tijd erbij is
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:sabbaticalmeds schreef op woensdag 12 februari 2014 21:15 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "Was ik een alcoholist?"" class="messagelink">Bergje65 schreef op 12 februari 2014 @ 21:11</a>:</b>

[...]

Nee, ik ben helemaal niet van het zoete. Wel ben ik koolhydraat-arm aan het eten. Veel groenten, vis. Yoghurt met lijnzaad.</div></blockquote>Geen wonder dat je je beroerd voelt. Ga alsjeblieft weer koolhydraten eten. Volkorenbrood, zilvervliesrijst, dat soort dingen, ze leveren vezels (minder last van je darmen) en energie (weg hoofdpijn) Echt? Zou het dat zijn? Ik eet wel koolhydraten hoor, maar wat minder dan normaal. Twee sneetjes volkorenbrood per dag en ook soms volkorenpasta. Alleen veel minder....
@bergje, nee ik stop alleen nu en dan tijdelijk met koffie ea. wanneer ik een sapvastkuur doe.
quote:Taralina schreef op woensdag 12 februari 2014 21:22 @bergje, nee ik stop alleen nu en dan tijdelijk met koffie ea. wanneer ik een sapvastkuur doe.En je bent al die tijd aan het sapvasten? Woooowww.
Heb je op hetzelfde moment de alcohol geschrapt en je eetpatroon omgegooid?

Dan zal het eerder dat laatste zijn, gezien ook de verstopping e.d.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Bergje65 schreef op 12 februari 2014 @ 21:19:

[...]

Echt? Zou het dat zijn? Ik eet wel koolhydraten hoor, maar wat minder dan normaal. Twee sneetjes volkorenbrood per dag en ook soms volkorenpasta. Alleen veel minder....Ja natuurlijk is dat het. Als je niet voldoende koolhydraten binnenkrijgt moet je lichaam veel meer moeite doen om energie te krijgen, je teert in op je spieren en (dat wil je waarschijnlijk) op vet. Dat levert hoofdpijn op, onaangename lichaamsgeur, maar door het gebrek aan vezels (in brood zitten veel vezels en in vis en vlees veel en veel minder) gaan je darmen langzamer werken, met als gevolg obstipatie, buikpijn en soms ook hoofdpijn. Ga morgen maar wat meer eten, en je zal zien dat het vrij snel (1 dag) zal verbeteren
quote:Bergje65 schreef op 12 februari 2014 @ 21:23:

[...]

En je bent al die tijd aan het sapvasten? Woooowww.Zou maar even in therapie gaan, klinkt als potentiële anorexia..
quote:Bergje65 schreef op 12 februari 2014 @ 21:23:

[...]

En je bent al die tijd aan het sapvasten? Woooowww.Ja dat is een goede garantie om je nog veel beroerder te gaan voelen. vasten.....
quote:sehnsucht schreef op woensdag 12 februari 2014 21:25 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "Was ik een alcoholist?"" class="messagelink">Bergje65 schreef op 12 februari 2014 @ 21:23</a>:</b>

[...]

En je bent al die tijd aan het sapvasten? Woooowww.</div></blockquote>Zou maar even in therapie gaan, klinkt als potentiële anorexia.. Nee joh.... Ik ben veel te dol op lekker eten (en drinken .... Zucht)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven