Gezondheid alle pijlers

Was ik een alcoholist?

12-02-2014 20:25 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink/dronk al jaren, elke dag wel iets van alcohol. Een rood wijntje tijdens het koken, en na het eten soms een tweede glaasje. Ongeveer 2 a 3 flessen in de week, incl het weekend. Op woensdagmiddag werd er met vriendinnen een flesje bubbels opengetrokken, zomers op een terras een wit biertje met citroen of een rose-biertje. Ik vind het erg lekker, ben niet dol op frisdrank en vind vruchtensappen vaak te zoet.

Al die jaren heb in nooit het gevoel gehad dat ik snakte naar een glaasje. Het was meer een automatisme, een gewenning. Een lekkere gewoonte waaraan ik toegaf.

Eind vorig jaar besloot ik om er door de week mee te stoppen. Kweet eigenlijk niet eens echt waarom! misschien ook financieel.... Beetje lekkere fles kost al snel 7 euro. niet makkelijk, maar het lukte. Ik merkte al snel dat ik in het weekend ook voorzichtiger werd met drinken. Elk glas leek nl meer impact te hebben; waarschijnlijk omdat m'n lichaam er minder van binnen krijgt.

Dit duurt nou zo'n 6 weken en al die tijd voel ik me niet zo goed. Beetje misselijk, veel hoofdpijn en verstopping/buikpijn.

vandaag vroeg ik me ineens af of ik een alcoholist was? Was er al een alcoholverslaving aanwezig en is m'n lijf aan het afkicken? Ik noemde mezelf altijd een sociale drinker, maar was ik dat wel?
Nou lekker belangrijk,je dronk,genoot er van,nu drink je amper nog dus wat is het probleem?

Misschien heb je wel gewoon ijzertekort.

Neem wat extra slaap en eet wat gezonder
TO hoe gaat het nu?

Heb je iets veranderd in je eetpatroon en merk je nu verschil?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:raccoon schreef op 16 februari 2014 @ 18:52:

[...]

Snap goed dat je een wijntje lekker vindt, maar het gaat niet alleen om het wijntje maar ook om de alcohol die erin zit. Hoe zou je het vinden om de hele avond alcoholvrije wijn te drinken?

Ik leef de meeste dagen alcoholvrij. Ik drink hooguit 2 glazen in de 3 weken. Maar ik zeg dus dat op de opmerking "het feit dat je er moeite mee hebt, zegt al dat je verslaafd bent" dat ik het daar niet mee eens ben. Want in sommige gevallen, vind ik geen wijn lastig. Omdat ik het lékker vind. Ik heb ook vaak gezegd dat het zonde is dat er alcohol in zit.

Ik drink niet als ik moet rijden, en dan heb ik er niet eens moeite mee. Maar als ik uit eten ga, vind ik een wijntje bij het eten wél lekker. Als ik op verjaardagsvisite ben, vind ik een wijntje lekker. Als ik op een terras zit, vind ik een rosétje lekker. En in die gevallen vind ik het lastig om 'Nee' te zeggen, als ik niet zelf met de auto rijd. Dat maakt mij niet gelijk verslaafd, neem ik aan.

En ik heb tijden alcoholvrij geleefd, ivm een strijd tegen eczeem, die volgens een arts zou verminderen als ik geen alcohol meer nam. Alcoholvrije wijn smaakt totaal niet hetzelfde als wijn. Is echt heel wat anders.
Later is nu
Ik mag toch hopen van niet Dreamer! Anders heb ik ook een probleem. Ik drink al maanden niet i.v.m een andere reden en baal er af en toe stevig van omdat er momenten zijn dat een wijntje toch wel erg lekker is.
Dan zijn alle wijnliefhebbers toch verslaafd?
Later is nu
Als je het zo bekijkt eigenlijk wel
quote:Moonlight82 schreef op 16 februari 2014 @ 21:03:

TO hoe gaat het nu?

Heb je iets veranderd in je eetpatroon en merk je nu verschil?

Zo, we zijn een week verder en ik wil toch even reageren.

Het gaat beter. Mijn eetpatroon is weer normaal (incl. voldoende vezels) en ik voel me goed. Stoelgang weer oke. Door de week nog steeds geen alcohol behalve op vrijdag en zaterdag. Geen hele fles maar ik vind het gezellig om het weekend in te luiden met een lekker glaasje rode wijn bij het eten. Idem dito op zaterdag. Dat maakt mijn totaal aantal glazen per week op 3 a 4.

Ik was afgelopen week even bij mijn huisarts ivm een controle en heb deze discussie aangehaald. Volgens haar is het prima om een glas rode wijn per dag te drinken (niet meer). Witte wijn en bier en sterke drank hebben blijkbaar niet dezelfde (goede) eigenschappen als rode wijn.

Ik vind mezelf dus keurig, met mn 3 a 4 glaasjes in de week. Ook weet ik dat ik geen alcoholist was, maar wel een stevige gezelligheidsdrinker.
Inderdaad. wat een overdreven reacties zaten er weer tussen:')
12 but mature for my age
mooi Bergje, en nou niet meer die gekke koolhydraatarme onzin toepassen. Dan maar iets minder wijn, dat scheelt ook in de calorieen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven