Gezondheid alle pijlers

Was ik een alcoholist?

12-02-2014 20:25 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink/dronk al jaren, elke dag wel iets van alcohol. Een rood wijntje tijdens het koken, en na het eten soms een tweede glaasje. Ongeveer 2 a 3 flessen in de week, incl het weekend. Op woensdagmiddag werd er met vriendinnen een flesje bubbels opengetrokken, zomers op een terras een wit biertje met citroen of een rose-biertje. Ik vind het erg lekker, ben niet dol op frisdrank en vind vruchtensappen vaak te zoet.

Al die jaren heb in nooit het gevoel gehad dat ik snakte naar een glaasje. Het was meer een automatisme, een gewenning. Een lekkere gewoonte waaraan ik toegaf.

Eind vorig jaar besloot ik om er door de week mee te stoppen. Kweet eigenlijk niet eens echt waarom! misschien ook financieel.... Beetje lekkere fles kost al snel 7 euro. niet makkelijk, maar het lukte. Ik merkte al snel dat ik in het weekend ook voorzichtiger werd met drinken. Elk glas leek nl meer impact te hebben; waarschijnlijk omdat m'n lichaam er minder van binnen krijgt.

Dit duurt nou zo'n 6 weken en al die tijd voel ik me niet zo goed. Beetje misselijk, veel hoofdpijn en verstopping/buikpijn.

vandaag vroeg ik me ineens af of ik een alcoholist was? Was er al een alcoholverslaving aanwezig en is m'n lijf aan het afkicken? Ik noemde mezelf altijd een sociale drinker, maar was ik dat wel?
Het is natuurlijk heerlijk als iedereen hier over elkaar heenvalt om jou gerust te stellen dat je niet verslaafd was.

Maar vertel eens eerlijk, waarom kostte het je moeite om te stoppen? Als je niet verslaafd bent dan stop je toch zonder moeite?
Als dit een jointje was noemde het hele forum je een junky dus wat dat betreft ja. En ik vind iedere dag wijn drinken ook niet normaal eerlijk gezegd.
quote:Moonlight82 schreef op woensdag 12 februari 2014 21:24 Heb je op hetzelfde moment de alcohol geschrapt en je eetpatroon omgegooid?

Dan zal het eerder dat laatste zijn, gezien ook de verstopping e.d.

Ja, tegelijkertijd idd.

Morgen een lekker volkorenbrood scoren en een fles chianti
Nee hoor, heb 2 weken 'gesapvast'- heerlijk! En eet inmiddels weer normaal. Drank had ik nog even uitgesteld (rustig opbouwen
quote:single-lady schreef op woensdag 12 februari 2014 21:26 Het is natuurlijk heerlijk als iedereen hier over elkaar heenvalt om jou gerust te stellen dat je niet verslaafd was.

Maar vertel eens eerlijk, waarom kostte het je moeite om te stoppen? Als je niet verslaafd bent dan stop je toch zonder moeite? Klopt. Maar ik heb geen enkele keer gesnakt naar een wijntje. dacht er wel eens aan maar ben niet een keer in de verleiding gekomen. voel me alleen zo beroerd...
quote:Taralina schreef op woensdag 12 februari 2014 21:29 Nee hoor, heb 2 weken 'gesapvast'- heerlijk! En eet inmiddels weer normaal. Drank had ik nog even uitgesteld (rustig opbouwenOkee, ik schrok al....
bezoekje aan de huisarts misschien een idee?

Dat fysiek afkicken van alcohol is na 6 weken wel klaar.Volgens mij bij harddrugs ook iets van 2 weken fysiek afkicken duss
quote:miedo schreef op woensdag 12 februari 2014 21:32 bezoekje aan de huisarts misschien een idee?

Dat fysiek afkicken van alcohol is na 6 weken wel klaar.Volgens mij bij harddrugs ook iets van 2 weken fysiek afkicken duss

Straks gaan jullie me vertellen dat ik een zware alcoholist was?! Mijn ex schoonmoeder was verslaafd. Zij dronk een paar liter per dag en verstopte de lege flessen op onmogelijke plekken. Lag elke dag laveloos op de bank en raakte in een isolement.

Ik begrijp dat dat alcoholisme is.
quote:Bergje65 schreef op 12 februari 2014 @ 21:41:

[...]

Straks gaan jullie me vertellen dat ik een zware alcoholist was?! Mijn ex schoonmoeder was verslaafd. Zij dronk een paar liter per dag en verstopte de lege flessen op onmogelijke plekken. Lag elke dag laveloos op de bank en raakte in een isolement.

Ik begrijp dat dat alcoholisme is.Het gaat er toch niet om dat je alcoholist was of niet, het gaat erom dat je je al 6 weken misselijk voelt en last hebt van verstopping .
quote:miedo schreef op woensdag 12 februari 2014 21:44 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Bergje65 in "Was ik een alcoholist?"" class="messagelink">Bergje65 schreef op 12 februari 2014 @ 21:41</a>:</b>

[...]

Ik begrijp dat dat alcoholisme is.</div></blockquote>Het gaat er toch niet om dat je alcoholist was of niet, het gaat erom dat je je al 6 weken misselijk en niet lekker voelt.. Ja, dat is zo. Kijk, als ik weet dat dit ontwenning is, dan deal ik er wel mee. Waarschijnlijk heeft meds ook gelijk en moet ik weer aan de carbs.
quote:single-lady schreef op 12 februari 2014 @ 21:26:

Het is natuurlijk heerlijk als iedereen hier over elkaar heenvalt om jou gerust te stellen dat je niet verslaafd was.

Het is natuurlijk heerlijk om iedereen die niet volgens jouw strenge regeltjes leeft weg te zetten als alcoholist of junk

Goed gevoel he als je je verheven kan voelen boven de rest...
als het nou niet beter wordt wanneer je weer normaal eet kan je beter even langs de dokter natuurlijk
quote:sabbaticalmeds schreef op woensdag 12 februari 2014 21:59 als het nou niet beter wordt wanneer je weer normaal eet kan je beter even langs de dokter natuurlijkDat zal ik zeker doen. Eigenlijk kan het vanaf nu alleen maar beter worden....
Een alcoholist zou ik je niet noemen, maar ik vind wel dat je erg veel/vaak dronk en echt wel meer dan goed voor je was.

Hoe je je voelt, komt denk ik meer door je nieuwe eetpatroon. Koolhydraten heb je gewoon nodig en met te weinig koolhydraten voel ik me ook echt niet goed.
quote:Bergje65 schreef op 12 februari 2014 @ 21:41:

[...]

Ik begrijp dat dat alcoholisme is.

Pcies. Je was een regelmatige drinker maar ik vind wat ik in de OP lees niet wijzen op echt alcoholisme.

Ik zou gewoon eens proberen je oude eetpatroon op te pakken maar dan zonder alcohol. Kijken hoe je lijf daarop reageert.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik ga dat ook doen. Een gezond eetpatroon MET Koolhydraten. Morgen start ik en ik laat de wijntjes achterwege. Alhoewel ik het wel mis, eerlijk is eerlijk. Een zaterdagavond op de bank, met lekkere blokjes oude kaas is met een glas Medic toch heus gezelliger dan met een glas karnemelk.
Medic = Medoc.....
..
En bergje65, ben je meer koolhydraten gaan eten? Zo ja, heeft het geholpen bij je klachten?
quote:T-.rex schreef op donderdag 13 februari 2014 05:28 En bergje65, ben je meer koolhydraten gaan eten? Zo ja, heeft het geholpen bij je klachten?Ehhh, een dag weer bezig, geduld!
Oeps! Ik zie het, sorry ..
Een keuringsarts vertelde ooit 'Zolang u niet meer drinkt dan uw arts, is er niets aan de hand'.

Volgens mij viel het wel mee, TO.
quote:single-lady schreef op 12 februari 2014 @ 21:26:

Maar vertel eens eerlijk, waarom kostte het je moeite om te stoppen? Als je niet verslaafd bent dan stop je toch zonder moeite?

ben ik niet met je eens.

wijn is namelijk ook gewoon erg lekker en er zijn weinig dranken, die hetzelfde smaken als wijn.

Ik vind een wijntje op z'n tijd heerlijk en vind het op die tijd dan ook erg moeilijk om voor iets anders te gaan dan wijn. Bij een etentje bijvoorbeeld. Maakt mij dat verslaafd? Nee... gewoon een wijnliefhebber
Later is nu
Ik lust ook graag een wijntje, en ja, ook bijna dagelijks. Meestal een glas, in het weekend twee of drie. Genieten met mate noem ik dat. Tijdens mijn zwangerschap en de borstvoeding ben ik vrij eenvoudig gestopt, maar een leven zonder wijn vind ik toch geen leuk vooruitzicht. Ook ik ken overigens veel mensen die regelmatig (vooral) wijn drinken.

Ik rook daarentegen niet. Dat is volgens mij veel slechter voor je. Ook eet ik gezond,drink ik geen koffie en leef ik in een regio met gezonde lucht, dus het zal allemaal wel meevallen.
quote:Dreamer schreef op 14 februari 2014 @ 14:09:

[...]

ben ik niet met je eens.

wijn is namelijk ook gewoon erg lekker en er zijn weinig dranken, die hetzelfde smaken als wijn.

Ik vind een wijntje op z'n tijd heerlijk en vind het op die tijd dan ook erg moeilijk om voor iets anders te gaan dan wijn. Bij een etentje bijvoorbeeld. Maakt mij dat verslaafd? Nee... gewoon een wijnliefhebber Snap goed dat je een wijntje lekker vindt, maar het gaat niet alleen om het wijntje maar ook om de alcohol die erin zit. Hoe zou je het vinden om de hele avond alcoholvrije wijn te drinken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven