Gezondheid alle pijlers

Wat doe jij als je 'niet wakker wordt' in je hoofd?

28-08-2025 11:11 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al jaren slaap ik niet erg goed tot in fases ronduit slecht, en vanwege de oorzaken die daaraan ten grondslag liggen, heb ik niet de illusie dat dit een oplosbaar probleem is - het zij zo en ik verzet me er ook niet echt tegen, de nacht komt zoals die komt. Ik ben gelukkig zelfstandige, ik zou het moeilijker vinden in een kantoorsetting te verbergen dat ik niet erg uitgerust (en daardoor ook vaak kwakkelig of ziek) ben. Vaak merk ik dat ik na een slechte nacht ook prima door kan en ik vind mijn werk heel fijn en boeiend, dat stimuleert ook. Toch zijn er ook momenten dat ik niet echt wakker word in mijn hoofd, zoals deze week (terwijl ik nota bene niet in mijn allerslechtste slaapfase zit). Mijn hoofd suist en ik voel me echt moe. Ik sport/beweeg, eet gezond, draai hele gewone dagen en doe geen dutjes ofzo, business as usual en vanavond weer een nieuwe ronde. Wat doen anderen in zo'n geval, wat helpt om je toch wat lekkerder te voelen/wat energie te krijgen? Waarschijnlijk is het wachten tot ook dit weer overwaait, maar ik hoop ergens toch dat er een 'oplossing' is.
Ik kan me echt een stuk fitter voelen door een 'power nap'. Dus niet te lang, maar maximaal 30 minuutjes liggen. Ook dan lukt slapen niet altijd, maar geeft me wel even die energie die ik nodig heb.

Ook mindfulness kan mij helpen.

Ik heb hier ook al jaren last van. Hoort bij mij. Soms slaap ik een hele nacht niet. Ik sta er altijd van te kijken met hoe weinig slaap je nog best aardig kan functioneren.
Regelmatig even een frisse neus halen. En heel veel sterke koffie.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Zou het ook kunnen dat het iets in het weer is of zo? Want ik heb er deze week ook ontzettend last van. Zit nu echt te vechten tegen de slaap zeg maar.

Heb net vitamine D bijgeslikt, dat helpt me nog wel eens als ik heel moe ben en ik heb wel prima geslapen.

Ik ben nu vermoeider dan als ik een nacht echt slecht geslapen hebt lijkt het wel. Heel gek.
aurora79 schreef:
28-08-2025 11:20
Ik kan me echt een stuk fitter voelen door een 'power nap'. Dus niet te lang, maar maximaal 30 minuutjes liggen. Ook dan lukt slapen niet altijd, maar geeft me wel even die energie die ik nodig heb.

Ook mindfulness kan mij helpen.

Ik heb hier ook al jaren last van. Hoort bij mij. Soms slaap ik een hele nacht niet. Ik sta er altijd van te kijken met hoe weinig slaap je nog best aardig kan functioneren.
Haha, verleidelijk, misschien moet ik dan toch maar eens aan de power nap. Ik vind dat wel spannend, ik 'bewaar' slaap liever voor de nacht. Herkenbaar verder: ook ik sta er vaak van te kijken dat ik ondanks weinig slaap goed kan functioneren. Terwijl partner (superslaper) in paniek is als het eens een nachtje minder gaat.
Hecamel schreef:
28-08-2025 11:23
Zou het ook kunnen dat het iets in het weer is of zo? Want ik heb er deze week ook ontzettend last van. Zit nu echt te vechten tegen de slaap zeg maar.

Heb net vitamine D bijgeslikt, dat helpt me nog wel eens als ik heel moe ben en ik heb wel prima geslapen.

Ik ben nu vermoeider dan als ik een nacht echt slecht geslapen hebt lijkt het wel. Heel gek.
Dat is zeker de moeite van het proberen waard! Ik heb sowieso veel te weinig zon gezien de laatste tijd, temperatuur was goed maar het is zo bewolkt steeds, en op vakantie zat het weer ook erg tegen (regen). Misschien dat we ons door die betrokkenheid (als het bij jou ook steeds zo bewolkt is) ook vermoeider voelen? Ik denk trouwens dat ik ook een virusje te pakken heb, dat helpt ook niet mee.
Homuncula schreef:
28-08-2025 11:29
Dat is zeker de moeite van het proberen waard! Ik heb sowieso veel te weinig zon gezien de laatste tijd, temperatuur was goed maar het is zo bewolkt steeds, en op vakantie zat het weer ook erg tegen (regen). Misschien dat we ons door die betrokkenheid (als het bij jou ook steeds zo bewolkt is) ook vermoeider voelen? Ik denk trouwens dat ik ook een virusje te pakken heb, dat helpt ook niet mee.
Hier is het inderdaad ook steeds bewolkt en ben ik veel binnen helaas. Vandaar toch maar vitamine D geslikt.
Ik heb het ook en probeer er al tijden achter te komen wat het verschil is met andere dagen. Als ik te weinig slaap doe ik veel op adrenaline en gaat het juist goed, maar soms word ik dan wakker en dan ben ik echt moe en loom. Ik vraag me wel eens af of dat komt doordat ik misschien in een verkeerde slaapfase wakker word. Ik heb het wel eens geprobeerd te testen met een Apple Watch en het lijkt erop dat ik bij weinig slaap maar 30 minuten diepe slaap krijg.
Zoveel mogelijk groenten eten elke dag. Echt wel 600 g. Dan kan ik alles beter aan.
Ik klink als een healthfreak, dat ben ik niet hoor! Ik eet vaak zat een hele dag alleen maar rotzooi, maar daardoor merk ik het verschil dus.
Wat ik doe is een powernap inderdaad. Niks helpt zo goed als dat!

En als ik aan het werk ben en dus niet even een dutje kan doen, accepteren dat ik me kut voel en de tijd uitzitten en mezelf voorhouden dat zodra ik thuis ben, ik even een half uurtje ga slapen.
Ik vind dat moeilijk, zonder meer van je te weten:
eet je genoeg?
drink je genoeg?
wat zegt de huisarts?
bloedwaardes oke?
gebruik je hormonale ac?
hoe oud ben je?
Ik weet niet of ik het mag noemen, maar als ik echt niet kan slapen, neem ik een paracetamol. Daar word ik slaperig van.
En mbt het suffe gevoel, dan wil koffie drinken helpen.
Risiebisi schreef:
28-08-2025 12:19
Ik weet niet of ik het mag noemen, maar als ik echt niet kan slapen, neem ik een paracetamol. Daar word ik slaperig van.
doe ik ook hoor
dat versuft je piekerdelen in je hersenen
Lila-Linda schreef:
28-08-2025 12:14
Ik vind dat moeilijk, zonder meer van je te weten:
eet je genoeg?
drink je genoeg?
wat zegt de huisarts?
bloedwaardes oke?
gebruik je hormonale ac?
hoe oud ben je?
Ben 46 (tja! gevaarlijke leeftijd), eet en drink genoeg en ook niet te veel, maar ben fysiek niet gezond, en mijn gezondheidsproblemen maken dat ik er aantal keer per nacht uit moet sinds een aantal jaar. Dat is nu wat beter onder controle, maar komt nooit meer helemaal goed. En sinds het verlies van een kind ben ik sowieso geen goede slaper meer. Vandaar ook dat ik weet dat niet out of the blue ineens flink zal verbeteren, en dat kan ik accepteren. Maar ik vind deze stroperigheid, dat zware gevoel, nu wel even heel vervelend. Overweeg om mijn hoofd eens onder een koude kraan te stoppen. Het is in ieder geval wel leuk om te lezen hoe anderen het aanvliegen. Mijn eerste vitamine-D-pil van het seizoen zit er al in! (Ook 1 van de tips).
Homuncula schreef:
28-08-2025 12:30
Ben 46 (tja! gevaarlijke leeftijd), eet en drink genoeg en ook niet te veel, maar ben fysiek niet gezond, en mijn gezondheidsproblemen maken dat ik er aantal keer per nacht uit moet sinds een aantal jaar. Dat is nu wat beter onder controle, maar komt nooit meer helemaal goed. En sinds het verlies van een kind ben ik sowieso geen goede slaper meer. Vandaar ook dat ik weet dat niet out of the blue ineens flink zal verbeteren, en dat kan ik accepteren. Maar ik vind deze stroperigheid, dat zware gevoel, nu wel even heel vervelend. Overweeg om mijn hoofd eens onder een koude kraan te stoppen. Het is in ieder geval wel leuk om te lezen hoe anderen het aanvliegen. Mijn eerste vitamine-D-pil van het seizoen zit er al in! (Ook 1 van de tips).
Als ik ‘s ochtends heel moe ben werkt een b12 pil bij mij ook
Mijn man heeft dit af en toe, zeker met warm weer als hij veel zweet. Bij hem helpt het om een supplement met electrolyten te nemen (isotone sportdrank, of (suikervrij) bruistablet met magnesium, kalium etc.
Ik kamp hier vaak mee, zo'n suf zinderend gevoel in mijn hoofd.
Bij mij is het vermoeidheid na kanker.

Ik heb de oplossing nog niet gevonden, was er maar een pilletje voor! Ik vind het een ellendig gevoel.

Ik kan het gelukkig wel zoveel mogelijk vermijden door mijn dagen niet te druk te maken, activiteit en rust af te wisselen en inderdaad voldoende te slapen.
Maar daar heb jij niets aan natuurlijk.
aliva schreef:
28-08-2025 12:47
Ik kamp hier vaak mee, zo'n suf zinderend gevoel in mijn hoofd.
Bij mij is het vermoeidheid na kanker.

Ik heb de oplossing nog niet gevonden, was er maar een pilletje voor! Ik vind het een ellendig gevoel.

Ik kan het gelukkig wel zoveel mogelijk vermijden door mijn dagen niet te druk te maken, activiteit en rust af te wisselen en inderdaad voldoende te slapen.
Maar daar heb jij niets aan natuurlijk.
Heb ik zeker wel wat aan, alleen al de herkenning. Bij jou is na kanker (wat naar voor je) bij mij na andere ingrijpende gebeurtenissen - en ik vlieg het grotendeels hetzelfde aan als jij. Ben wel altijd druk met werk, wil dat ook zijn, en ben gewend dat flink doorzetten ook wel zorgt dat het allemaal wel weer opklaart. Dus nu een beetje opstandig dat het even een periode niet zo is. Terwijl het waarschijnlijk gewoon een fase is en ik gewoon door moet gaan met gezond leven etc.
Ik lees trouwens dat mensen die gelukkig gezond(er) zijn er ook mee kampen. Dus deels zal het ook gewoon bij het leven (en de leeftijd) horen. Dat relativeert weer.

Een suf, zinderend gevoel, dat omschrijf je goed zeg.
Magnesium innemen voor het slapen gaan (ik heb super magnesium van vitaminstore).

Verder geen alcohol, geen cafeïne na de lunch en geen 'glucosepieken'.
Homuncula schreef:
28-08-2025 12:53
bij mij na andere ingrijpende gebeurtenissen - en ik vlieg het grotendeels hetzelfde aan als jij. Ben wel altijd druk met werk, wil dat ook zijn, en ben gewend dat flink doorzetten ook wel zorgt dat het allemaal wel weer opklaart. Dus nu een beetje opstandig dat het even een periode niet zo is. Terwijl het waarschijnlijk gewoon een fase is en ik gewoon door moet gaan met gezond leven etc.
Klinkt als een recept voor een burnout.

Op welke manier help je jezelf omgaan met de ingrijpende gebeurtenissen?
Dropdrop schreef:
28-08-2025 13:04
Klinkt als een recept voor een burnout.

Op welke manier help je jezelf omgaan met de ingrijpende gebeurtenissen?
De meeste mensen vinden daar uiteindelijk vanzelf wel een weg in, ik ook. Burnout speelt gelukkig niet, gewoon even wat vermoeider.
Homuncula schreef:
28-08-2025 12:53
Een suf, zinderend gevoel, dat omschrijf je goed zeg.
En het vervelende is dat er dan hoogstwaarschijnlijk wel dingen zijn die ik kan doen om het (tijdelijk) te doorbreken: gaan douchen, ommetje doen...

Maar ik ben dan zo suf en moe dat dat een onmogelijke opgave lijkt.

Het is alsof je tegen iemand met een gebroken been zou zeggen: ren naar die boom en je been zal genezen!
Maar dat lukt natuurlijk niet.

Het beste is dus vermijden dat het zich voordoet .
Wat daarbij helpt , is geen activiteiten aan elkaar koppelen. Dus niet eerst naar a om x te doen en meteen doorrijden naar b om y te doen etc.
Maar na a naar huis, wat rommelen of wat dan ook, en dan naar b.
Magnesium voor het slapen inderdaad en dan 's ochtends cafeïne en creatine.
Soms ook ijzer, vitamine D en B12.
Lekker koud washandje deppen op hoofd.

If all else fails.... sugarrr

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven