Gezondheid alle pijlers

Wat doe of laat jij bewust om gezond/slank te blijven?

10-05-2025 14:54 226 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt me, gezien de eeuwige controverse in topics over overgewicht en obesitas, goed om een apart topic te openen waarin we het kunnen hebben over een ‘gezonde levensstijl’ zonder mensen tegen het hoofd te stoten, want hier gaat het niet (ook) over anderen maar gewoon over onszelf en wat we doen en laten (of juist niet) om gezond, fit en slank te blijven.

Ik vind het een interessant onderwerp, ben er sinds een aantal jaar ook bewuster mee bezig (niet altijd van harte :geek: ) en ik ben benieuwd hoe anderen het aanpakken. Of waarom anderen er juist niet mee bezig zijn, wat natuurlijk ook prima is, maar in mijn omgeving valt me op dat vrijwel iedereen sport, er minder wordt gedronken (het is een veelbesproken onderwerp) en er minder vlees wordt gegeten, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Terwijl we er vroeger, tijdens onze studententijd, op los leefden en we alleen bij hoge uitzondering eens op een tennisbaan stonden, maar dat was voor de gezelligheid (en de après-tennis 🍷) maar niemand kwam ooit in een sportschool of at koolhydraat-arm of dacht überhaupt na over gezondheid en gewicht. Dat is natuurlijk de luxe van jong zijn, maar persoonlijk vind ik het soms best lastig en vermoeiend om, nu ik 40+ ben, wél op te moeten letten en wél de discipline te moeten opbrengen om te sporten en gezond te eten. Maar goed, blijkbaar ben ik ijdel genoeg om het te doen, en hecht ik bovendien genoeg waarde aan mijn gezondheid - wat sowieso een vaag begrip is, want wat is gezond? - om er moeite voor te doen.

Hoe denken jullie hierover? En wat doen en/of laten jullie om wel/niet slank en fit te blijven? Heb je tips om het gemakkelijker te maken? Of, dat kan natuurlijk ook, om het los te laten en jezelf en het ouder worden gewoon te accepteren?
Alle reacties Link kopieren Quote
lattemachiato schreef:
26-06-2025 13:03
Ja maar om nou te zeggen: mijn moeder heeft niet gezond geleefd toen ik in de baarmoeder zat, dus ik doe er de rest van mijn leven ook maar niks meer aan, gaat me ook wat ver. Je kunt misschien aangedane schade niet ongedaan maken, maar je kunt in mijn ogen wel zorgen dat het niet nog erger wordt. En bijvoorbeeld spieren kun je op elke leeftijd nog steeds opbouwen hoor, als zal dat steeds meer tijd/moeite kosten.
Daar ben ik het mee eens. Je bent nooit te oud om te gaan sporten. En het zal altijd zijn vruchten afwerpen. En al duurt het wat langer,zo heeft het toch altijd nut.
Je pense donc je suis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven