Gezondheid alle pijlers

Wat doe of laat jij bewust om gezond/slank te blijven?

10-05-2025 14:54 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt me, gezien de eeuwige controverse in topics over overgewicht en obesitas, goed om een apart topic te openen waarin we het kunnen hebben over een ‘gezonde levensstijl’ zonder mensen tegen het hoofd te stoten, want hier gaat het niet (ook) over anderen maar gewoon over onszelf en wat we doen en laten (of juist niet) om gezond, fit en slank te blijven.

Ik vind het een interessant onderwerp, ben er sinds een aantal jaar ook bewuster mee bezig (niet altijd van harte :geek: ) en ik ben benieuwd hoe anderen het aanpakken. Of waarom anderen er juist niet mee bezig zijn, wat natuurlijk ook prima is, maar in mijn omgeving valt me op dat vrijwel iedereen sport, er minder wordt gedronken (het is een veelbesproken onderwerp) en er minder vlees wordt gegeten, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Terwijl we er vroeger, tijdens onze studententijd, op los leefden en we alleen bij hoge uitzondering eens op een tennisbaan stonden, maar dat was voor de gezelligheid (en de après-tennis 🍷) maar niemand kwam ooit in een sportschool of at koolhydraat-arm of dacht überhaupt na over gezondheid en gewicht. Dat is natuurlijk de luxe van jong zijn, maar persoonlijk vind ik het soms best lastig en vermoeiend om, nu ik 40+ ben, wél op te moeten letten en wél de discipline te moeten opbrengen om te sporten en gezond te eten. Maar goed, blijkbaar ben ik ijdel genoeg om het te doen, en hecht ik bovendien genoeg waarde aan mijn gezondheid - wat sowieso een vaag begrip is, want wat is gezond? - om er moeite voor te doen.

Hoe denken jullie hierover? En wat doen en/of laten jullie om wel/niet slank en fit te blijven? Heb je tips om het gemakkelijker te maken? Of, dat kan natuurlijk ook, om het los te laten en jezelf en het ouder worden gewoon te accepteren?
Sonne schreef:
11-05-2025 11:32
Ik wandel elke dag gemiddeld 11km, doe zga alles lopends. Daarbij 2x krachttraining per week en 2x zwemmen per week, en 2x per week 6km fietsen. Soms yoga. En ik bespeel een instrument die redelijk wat energie kost qua bespelen.
Als je werkt, hoe combineer je dit? 2 a 3 keer per week sport inplannen vind ik al een opgave.
The North Remembers
Gaya schreef:
11-05-2025 11:42
Als je werkt, hoe combineer je dit? 2 a 3 keer per week sport inplannen vind ik al een opgave.
Ik werk parttime (24u), anders was het lastig qua tijd. Als ik naar kantoor ga, doe ik dat bijv lopends, tikt wel aan. Sta ook dagelijks rond 5 op, dus heb die tijd “extra” en tik dan al wat beweging af.

(Aanvulling: sportschool 2x vind ik ook best een opgave hoor. Was liever vaker gegaan, maar qua planning gewoon niet haalbaar, ook reistijd, omkleden, etc.)
sonne wijzigde dit bericht op 11-05-2025 11:51
17.48% gewijzigd
Marianneke schreef:
10-05-2025 20:42
Hoe lang ben je al gestopt met Ozempic? Is het hongergevoel niet meer teruggekomen?
Nu ongeveer een maand gestopt. Het is voor mij nu heel goed te doen zonder. Als het zo blijft ben ik blij. Gewicht gaat nog steeds naar beneden. Na gestopt te zijn nog 2 kilo eraf.
Solomio schreef:
11-05-2025 07:33
Volgens mij was dat vooral een uitspraak om kinderen in bed te krijgen, niet omdat het nu zo'n waarheid is. Tegenwoordig is volgens mij juist het advies om niet in bed te blijven als je wakker ligt.

Ik blijf wel in bed want wil niet 's nachts om 3 of 4 uur op de bank zitten. Dan denk ik wat doe ik hier. Ik ga plassen en eet eventueel een banaan als ik niet snel weer in slaap val. Maar ik ben geen nachtmens dus 's nachts niet in bed voelt voor mij heel raar.
huismuis
Sonne schreef:
11-05-2025 11:47
Ik werk parttime (24u), anders was het lastig qua tijd. Als ik naar kantoor ga, doe ik dat bijv lopends, tikt wel aan. Sta ook dagelijks rond 5 op, dus heb die tijd “extra” en tik dan al wat beweging af.

(Aanvulling: sportschool 2x vind ik ook best een opgave hoor. Was liever vaker gegaan, maar qua planning gewoon niet haalbaar, ook reistijd, omkleden, etc.)

Dat is geen extra tijd toch? Als ik ineens om 5 uur ga opstaan, blijft mijn slaapbehoefte om te kunnen functioneren ( en die is al niet heel lang) niet ineens minder, ergens moet je eerder naar bed/heb je geen puf meer om wat te doen.
Honden en twee keer per dag naar de bossen.
Met een uur stevig wandelen per dag kan ik eigenlijk eten wat ik wil.
MissNuada schreef:
11-05-2025 11:56
Dat is geen extra tijd toch? Als ik ineens om 5 uur ga opstaan, blijft mijn slaapbehoefte om te kunnen functioneren ( en die is al niet heel lang) niet ineens minder, ergens moet je eerder naar bed/heb je geen puf meer om wat te doen.
Voor mij voelt het als extra tijd, omdat ik in de ochtend veel productiever ben dan in de avond. Vandaar de aanhalingstekens. Doordat ik vroeg opsta heb ik de tijd om voor mijn werk aan te bewegen en heb ik ook geen andere zaken te doen. Boodschappen doe je niet op dat tijdstip, socializen ook niet, etc. Ik slaap ook minder dan vroeger nu ik 40+ ben, scheelt ook.
Had toen ik jong was een paar jaar overgewicht en PDS. Gaan diëten en overgewicht en PDS waren weg. Toen besefte ik wat voeding met mijn lichaam doet.
Om me zo gezond mogelijk te houden heb ik bewust een arbeidsintensieve job, sport dagelijks licht tot matig, koop quasi uitsluitend onbewerkte voeding en kook dus vers, eet amper vlees, suiker heb ik niet thuis.
Als familie voorstelt om ergens iets te gaan eten waar je onmogelijk gezonde keuzes kan maken ga ik gewoon mee en laat het me smaken maar ik zorg dat dit maar enkele keren op een jaar gebeurt. Gezonde voeding smaakt me sowieso best.
Ik hoorde eens ‘je wordt niet dik tussen Kerst en Nieuw maar tussen Nieuw en Kerst.
Sonne schreef:
11-05-2025 12:00
Voor mij voelt het als extra tijd, omdat ik in de ochtend veel productiever ben dan in de avond. Vandaar de aanhalingstekens. Doordat ik vroeg opsta heb ik de tijd om voor mijn werk aan te bewegen en heb ik ook geen andere zaken te doen. Boodschappen doe je niet op dat tijdstip, socializen ook niet, etc. Ik slaap ook minder dan vroeger nu ik 40+ ben, scheelt ook.

Ja, dat snap ik dan weer wel, dit is voor de 'niet ochtendmensen' niet te doen maar jij maakt dan gebruik van je ochtendmens en energie om extra te bewegen en dat is slim idd.

Voor de middag of zelfs avond mensen lijkt me dat wel moeilijker, ze moeten vaak al eerder dan hun interne klok uit bed voor werk/kinderen ect en dan is de avond niet per se extra tijd met genoeg energie.
Amare schreef:
11-05-2025 11:48
Nu ongeveer een maand gestopt. Het is voor mij nu heel goed te doen zonder. Als het zo blijft ben ik blij. Gewicht gaat nog steeds naar beneden. Na gestopt te zijn nog 2 kilo eraf.

Mooi om te horen, fijn dat het doorwerkt!
Coffee is never my cup of tea
Gaya schreef:

Sommige mensen zijn ochtendmensen en sporten dus 's ochtends vroeg (2x per week uurtje eerder opstaan).
Een collega van mij vindt het heel fijn om na het werk voor het avondeten te gaan hardlopen, nu haar kinderen boven de 10 zijn (partner werkt thuis).
Ik sport het liefst een uurtje na het avondeten, als ik alle klusjes gedaan heb en ik op niet-sportavonden op de bank ga hangen. En ik vind hardlopen ook het fijnst: geen reistijd kwijt, kan op ieder moment van de dag (geldt ook voor fietsen, skaten, etc. of als je thuis een crosstrainer of roeiapparaat hebt of online yogaklasjes volgt).
Coffee is never my cup of tea
Ik eet gezond, snoep weinig en ik drink nooit frisdrank. Verder rook ik niet en drink alleen af en toe een wijntje bij het eten. In mijn familie komen overgewicht, hart- en vaatziekten, diabetes II en uiteindelijk dementie allemaal veelvuldig voor. Ik heb daar genoeg ellende van gezien om te willen proberen er alles aan te doen om het te voorkomen. Misschien is het voor niets en word ik later alsnog zo dement als een deur, maar die gok wil ik niet nemen. Ik doe niet aan sport maar ik heb een hond dus ik loop wel veel.
Ik heb dan wel weer het voordeel dat ik alles lust, dus gezond eten is voor mij geen straf.
- Een groot glas water drinken voordat ik aan mijn avondeten begin
- ik kom makkelijk aan 10.000 stappen per dag dankzij hond
- sinds een jaar of drie doe ik elke dag een kwartiertje yoga om soepel te blijven
- heel saai: ik heb iedere dag hetzelfde als ontbijt en lunch
- als vegetariër eet ik geen vleesvervangers die op vlees moeten lijken (blokken vet met zout)
- en waar ik niets voor hoef te doen: ik ben geen zoetekauw dus snoep, koek, desserts, chocolade en gebak kan ik makkelijk laten liggen. Ik ga de mist in bij hartige hapjes dus die koop ik gewoon niet al te vaak (want te lui om extra te gaan halen)

Voor mijn botten zou het goed zijn om iets van high impact sport te doen maar ik heb een bloedhekel aan sportschool-sporten. Misschien dat ik van die gewichtjes koop om te dragen tijdens wandelen met hond.
Lemoos, je kunt thuis ook heel makkelijk 'jump training' doen. Gewoon op blote voeten springen en met je volle gewicht op je gehele voet landen. Dat soort dingen doe ik gewoon tussen de bedrijven door en daarvoor ga ik niet naar de sportschool.
Ik ben zo’n 17 jaar geleden 35 kilo afgevallen en in de corona tijd nog iets van 8 kilo. Dat is er nog steeds vanaf. Ik sport zeer intensief (6-7) keer per week. Probeer verder gewoon te eten maar wel met ‘goede’ ingrediënten. Veel groente, linzen, bonen etc. En daarbij vooral te letten op portiegrootte, dus alles aan rijst, pasta etc wordt hier afgewogen omdat je daar makkelijk teveel van pakt.

Door het intensieve sporten kan ik in principe alles eten wat ik wil, maar ik heb thuis geen vettigheid en zoetigheid in huis dus dat beperkt zich toch tot incidentele etentjes/borrels met vrienden of een collega die trakteert. Drink ook alleen zeer incidenteel alcohol.

Ik blijf goed in balans maar geef ook toe dat het gezien mijn historie met overgewicht nog steeds een strijd is met mezelf. Ik er meer mee bezig dan ik zelf zou willen.
MissNuada schreef:
11-05-2025 12:30
Ja, dat snap ik dan weer wel, dit is voor de 'niet ochtendmensen' niet te doen maar jij maakt dan gebruik van je ochtendmens en energie om extra te bewegen en dat is slim idd.

Voor de middag of zelfs avond mensen lijkt me dat wel moeilijker, ze moeten vaak al eerder dan hun interne klok uit bed voor werk/kinderen ect en dan is de avond niet per se extra tijd met genoeg energie.
Idd, en als je fulltime werkt ook lastig. Hier geen kinderen, dus meer tijd voor mezelf.
Gaya schreef:
Ik werk ruim 40 uur per week en ga 's ochtends als iedereen nog slaapt. Echt een marteling, maar anders past het inderdaad niet.
apppie schreef:
11-05-2025 17:11
Ik werk ruim 40 uur per week en ga 's ochtends als iedereen nog slaapt. Echt een marteling, maar anders past het inderdaad niet.
Dat vind ik echt knap.
Ik ben absoluut geen ochtendmens. Soms fantaseer ik dat ik in de zomer echt heel vroeg op zal staan maar in de praktijk werkt het niet.
En dan heb ik nog een parttime dag (werk 34 uur). Wel heb ik wat leuke sportlessen gevonden op 10 min loopafstand die op veel tijden te volgen zijn. Dat maakt het alweer makkelijker.
Op thuiswerkdagen ga ik of om 18u of tussen de middag sporten maar het is soms een gedoe met plannen door lat relatie of iets dat er tussendoor komt of toch geschuif met kantoordagen (3 uur reistijd). 2x lukt maar die 3x vaak niet niet. Deze week ga ik een poging doen om 3x te sporten. Voor morgen had ik iets geboekt om 18u maar buurvrouw trakteert op drankjes dus sportles naar 16u verplaatst. Dan maar thuis vroeg beginnen om 7:30. Dat is voor mijn doen heeel vroeg maar het zou wel goed zijn om daar een zomerritme van te maken.

@Marianneke, hardlopen klinkt goed en je kan vanuit huis beginnen, dat maakt het laagdrempeliger. Mijn ervaring is dat met een lichter gewicht sporten inderdaad wat sneller gaat.

Soms doe ik thuis een lesje op youtube. Wat dan helpt, is sportkleding in zicht en meteen ‘‘s ochtends aandoen.
The North Remembers
apppie schreef:
11-05-2025 17:11
Ik sport ook vroeg in de ochtend. Om zes uur gaat de sportschool open. In de zomer gaat het me wel makkelijker af dan in de winter (donker, kou, regen).
apiejapie schreef:
10-05-2025 16:05
Ik drink geen calorieën. Het lekkerste om te drinken vind ik spa rood (maar dan huismerk). Dus dat scheelt veel calorieën buiten dat ik ook alcohol, fris, melk, sap ed zou drinken.
Dit vind ik so wie so een erg goede. Geen calorieën met drinken. Dat scheelde bij mij so wie so al best veel per week. Ik dronk iig dagelijks een glas sinaasappelsap, omdat ik dacht dat het gezond was. Nu drink ik nog zelden calorieën. Veel water, thee en zwarte koffie. En soms een kombucha oid.

Sporten doe ik niet. Vind ik niet leuk. Ik probeer wel zoveel mogelijk te fietsen (ik woon extreem heuvelachtig en heb vaak pittige klimmen) en wandel veel. Naar een sportschool gaan, vind ik echt niet leuk.
Ik denk dat ik vooral de knop heb weten om te zetten, dat eten vooral noodzakelijk is, net als benzine in een auto. En dat de ‘benzine’ voeding dus, echt voedzaam moet zijn. En dat ik eten niet meer als troost zie of als hobby of als beloning.
Voor iedereen een groene tuin
Ik sport op mijn thuiswerkdagen. Twee keer zwemmen, een keer krachttraining en dan in het weekend nog krachttraining. Lukt niet altijd ivm werkafspraken maar in de avond is echt niet fijn in de sportschool, zo druk! Dan ga ik eerder gewoon wat wandelen en doe thuis wat oefeningen.
Mateloos bewondering voor degenen die sporten. Het lukt me niet me over mijn afkeer heen te zetten. Ben verder best een wilskrachtig en gedisciplineerd persoon en ik weet hoe gezond het is maar wat ik ook heb geprobeerd, altijd verzet en drama en snel opgeven.
Lady_Day schreef:
11-05-2025 09:23
Helaas houd ik nu weer bij wat ik eet. Doe ik met ChatGPT dus dat kost weinig moeite.

Hoe doe je dat dan precies? Wat vraag/zeg je?
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Claire45 schreef:
10-05-2025 14:54
Terwijl we er vroeger, tijdens onze studententijd, op los leefden en we alleen bij hoge uitzondering eens op een tennisbaan stonden, maar dat was voor de gezelligheid (en de après-tennis 🍷) maar niemand kwam ooit in een sportschool of at koolhydraat-arm of dacht überhaupt na over gezondheid en gewicht. Dat is natuurlijk de luxe van jong zijn
<knip>
Toen ik studeerde, fietste ik heel veel.
Dat hielp echt wel om slank te blijven.

Zelfgesmeerde bammetjes waren goedkoper dan een patatje met kroket.
Van mijn stufi kon ik geen Dubai repen kopen (toen overigens ook nog niet bestonden).
Wij kochten geen mierzoete koffie bij Starbucks (die ook nog niet om de hoek zat),
maar dronken water uit een Mepal beker (of Tupperware beker, als je mams op een party was geweest).
Niemand had een blikje Red Bull in zijn tas. (Hoe we dan wakker bleven, weet niemand meer.)
-- tijdelijk mottoloos --

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven