Gezondheid alle pijlers

Wat doen we verkeerd in de stad? (Gezondheid)

22-07-2014 10:02 52 berichten
Uit het volgende artikel blijkt dat mensen in Rozendaal gemiddeld 7 jaar langer leven dan in de steden.

http://www.dichtbij.nl/drechtsteden/reg ... hting.aspx

Waar zitten de grote (en kleine) verschillen in?

Wie helpt mee gezonder te leven in de stad?
quote:johanna65 schreef op 22 juli 2014 @ 10:39:

[...]

RozendaalAha! Een of ander dorp in Gelderland! Nooit geweten
quote:AnAppleADay schreef op 22 juli 2014 @ 10:50:

[...]

In kcal zal het meer zijn. Maar het is meestal wel meer gebalanceerd qua vitamines en mineralen dan de snackbar. En wijn is nog altijd beter dan bier :P

En ik ken ook weinig mensen die elke week uit eten gaan. De meeste rijke/hoogopgeleide mensen die ik ken gaan liever wat minder vaak naar een echt goede (sterren)tent, dan elke week iets minder. Terwijl ik toch vaak hoor van mensen die elke week naar de snackbar gaan.Vlak de regelmatige zakenlunches niet uit! Dan krijg je doorgaans ook een pak meer binnen dan met je 3 volkoren lunchboterhammetjes.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn sociale dieren en net als ratten leven ze vrijwillig dicht bij en zelfs op elkaar en dat geeft voordelen maar inmiddels denk ik dat het vooral ook nadelen opleveren. Massaal dicht op elkaar betekent vooral ver van ons zelf af, stressen, files, tijd indelen en constant achter de feiten aanhollen .. het zal in Roozendaal ook wel voorkomen maar misschien toch wat minder dan in Rotterdam.

aan de andere kant, Roozendaal .. tja, klinkt ook niet bepaald aanlokkelijk :-)
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 juli 2014 @ 10:53:

Je vergist je. In hartje centrum Amsterdam of Rotterdam en Utrecht is wonen onbetaalbaarMaar toch wonen veel "armere" mensen ook in de steden. Het centrum is maar een heel klein deel van de gemeente.
Grootste gevaar is fijnstof echt. Alle inspanningen om gezonder te leven hebben maar een marginaal effect
Vuiligheid in de lucht en de drukte, stress enz.
quote:AnAppleADay schreef op dinsdag 22 juli 2014 11:00 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="sabbaticalmeds in "Wat doen we verkeerd in de stad? (Gezond..."" class="messagelink">sabbaticalmeds schreef op 22 juli 2014 @ 10:53</a>:</b>

Je vergist je. In hartje centrum Amsterdam of Rotterdam en Utrecht is wonen onbetaalbaar</div></blockquote>Maar toch wonen veel "armere" mensen ook in de steden. Het centrum is maar een heel klein deel van de gemeente. In de steden wonen de hoog opgeleiden. Kijk maar in de CBS en GGD monitoirs. En kijk ook even naar gebieden zoals Drenthe en Groningen en Friesland waar amper werk is en mensen edn stuk armer en laagopgeleid zijn. Toch worden ze er gemiddeld een stuk ouder.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 juli 2014 @ 11:01:

Grootste gevaar is fijnstof echt. Alle inspanningen om gezonder te leven hebben maar een marginaal effectWat is het omslaggevende bewijs hier eigenlijk voor?
Ik woon aan de Maas en ik denk dat de uitstoot van de binnenvaartschepen jaren van m'n leven kost.

Maar goed, de jaren boven de 80, zijn voor de meeste mensen toch geen feestje. Die kan ik wel missen.
quote:noreservations schreef op 22 juli 2014 @ 11:12:

Ik woon aan de Maas en ik denk dat de uitstoot van de binnenvaartschepen jaren van m'n leven kost.

Maar goed, de jaren boven de 80, zijn voor de meeste mensen toch geen feestje. Die kan ik wel missen.

Ook de binnenvaart moet aan allerlei eisen voldoen:

http://www.rijksoverheid. ... en-aan-binnenvaartschepen
verba volant, scripta manent.
Over de gevaren van fijnstof:

http://www.nrc.nl/nieuws/ ... otere-kans-op-overlijden/
verba volant, scripta manent.
quote:Kapitein_Onderdeurtje schreef op dinsdag 22 juli 2014 11:03 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="sabbaticalmeds in "Wat doen we verkeerd in de stad? (Gezond..."" class="messagelink">sabbaticalmeds schreef op 22 juli 2014 @ 11:01</a>:</b>

Grootste gevaar is fijnstof echt. Alle inspanningen om gezonder te leven hebben maar een marginaal effect</div></blockquote>Wat is het omslaggevende bewijs hier eigenlijk voor? Zoek maar even. Er is heel veel onderzoeksmateriasl beschikbaar.
Het dorp Rozendaal behoort tot de rijkste en welvarendste dorpen van NL.

Klik en kijk eens naar dit rapport en dan voornamelijk naar de sociaal economische status van Rozendaal (pagina 4) en (geestelijke) gezondheid (vanaf pagina 5). De sociale cohesie is in Rozendaal ook groot, mensen hebben meer burencontact dan in de stad en daardoor minder eenzaamheid.

En wat betreft fijnstof: Rozendaal heeft letterlijk Nationaal Park De Veluwezoom als achtertuin en is een zeer groene gemeente. De concentratie fijnstof zal daar vele malen lager liggen dan in een grote stad met amper groen.
Heeft t ook niet te maken met daklozen, verslaafden etc die je in de steden wel hebt (en die dus meetellen in t cijfer) maar in Rozendaal veel minder?

Natuurlijk zullen er in Rozendaal mensen zijn met alcoholprobleem etc maar zolang je er goed bij kunt eten leef je toch gezonder dan iemand die alleen rotzooi eet.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
interessante documentatie

http://www.mmk.be/vrij.cfm?Id=349

http://www.ademloos.be/ni ... k-zonder-snelweg-de-buurt

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/F/Fijn_s ... tkwaliteit
deze is ook nog wel leuk: http://www.kcwz.nl/dossie ... slecht_voor_de_gezondheid
quote:Moonlight82 schreef op 22 juli 2014 @ 12:22:

Heeft t ook niet te maken met daklozen, verslaafden etc die je in de steden wel hebt (en die dus meetellen in t cijfer) maar in Rozendaal veel minder?

Natuurlijk zullen er in Rozendaal mensen zijn met alcoholprobleem etc maar zolang je er goed bij kunt eten leef je toch gezonder dan iemand die alleen rotzooi eet.Ik denk dat dat een druppel op een gloeiende plaat is, wat misschien ook nog een factor is: stedelijke bevolking is gemiddeld jonger dan plattelandsbevolking. De jeugd trekt meestal weg uit de dorpen om banen te vinden. Daarentegen zie je dat oudere, welgestelden de stad rond pensioenleeftijd verlaten om de rust te zoeken
Ik denk dit:

1. Roken (gemiddeld minus 15 jaar, "beste vs. slechtste")

2. Veel overgewicht (id. 10 jaar)

3. Weinig lichaamsbeweging (id. 10 jaar)

4. Buitenluchtvervuiling (id. 1 jaar)

Percentage rokers, veel te dikke en inactieve mensen, en in mindere mate luchtvervuiling is regional variable en correleert negatief met inkomen.
Hoe oud je wordt vind ik niet eens zo boeiend, hoe prettig je die jaren doorbrengt wel. Ik stond laatst aan het bed van een verstokte roker van 82. Die had het zelfs met zuurstoffles nog zeer benauwd. Saturatie van 77% (voor de beeldvorming: 97- 100% is normaal). Meneer is dezelfde dag nog overleden.

Dood gaan we allemaal, maar nu ik dit gezien heb, ben ik nog meer anti-rook geworden. Vreselijk, je wenst dat niemand toe.
quote:Antoon69 schreef op 22 juli 2014 @ 14:18:

Ik denk dit:

1. Roken (gemiddeld minus 15 jaar, "beste vs. slechtste")

2. Veel overgewicht (id. 10 jaar)

3. Weinig lichaamsbeweging (id. 10 jaar)

4. Buitenluchtvervuiling (id. 1 jaar)

Percentage rokers, veel te dikke en inactieve mensen, en in mindere mate luchtvervuiling is regional variable en correleert negatief met inkomen.

Op die buitenlucht vervuiling na zit ik goed. Dus + 35 Jaar, Jippie, wel goed uitkijken bij het oversteken natuurlijk.

En geluk hebben.
Ik denk niet dat je de verloren levensjaren op kunt tellen. De schadelijke effecten van roken zijn bijvoorbeeld groter op latere leeftijd. Maar het gecombineerde effect van veel roken, veel te zwaar zijn en erg weinig bewegen zou best wel tegen de 25 jaar kunnen lopen (gemiddeld uiteraard).
In Sliedrecht zitten een aantal grote zorgcentra's, met een regionale functie. Ik denk dat dit de gemiddelde leeftijd wel zal drukken. Ook wonen er relatief veel niet Europese mensen die in de jaren '70 en '80 naar Nederland zijn gekomen om te komen werken en zijn blijven wonen. Deze drukken waarschijnlijk ook de gemiddelde leeftijd.

Het artikel is wel een beetje kort door de bocht, en ik mis toch een aantal details achter de cijfers.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Antoon69 schreef op 22 juli 2014 @ 15:01:

Ik denk niet dat je de verloren levensjaren op kunt tellen. De schadelijke effecten van roken zijn bijvoorbeeld groter op latere leeftijd. Maar het gecombineerde effect van veel roken, veel te zwaar zijn en erg weinig bewegen zou best wel tegen de 25 jaar kunnen lopen (gemiddeld uiteraard).Daar kun je gelijk in hebben. Rokers met overgewicht doen bijvoorbeeld mee in 2 verschillende statistieken...
quote:hamerhaai schreef op 22 juli 2014 @ 15:06:

In Sliedrecht zitten een aantal grote zorgcentra's, met een regionale functie. Ik denk dat dit de gemiddelde leeftijd wel zal drukken. Ook wonen er relatief veel niet Europese mensen die in de jaren '70 en '80 naar Nederland zijn gekomen om te komen werken en zijn blijven wonen. Deze drukken waarschijnlijk ook de gemiddelde leeftijd.

Het artikel is wel een beetje kort door de bocht, en ik mis toch een aantal details achter de cijfers.

Dan zouden die zorgcentra dus relatief veel niet-zelfstandige en ongezonde bejaarden moeten aantrekken. Zou kunnen inderdaad en dat zou dan eigenlijk voor iedere grote stad moeten gelden. Er wordt in Sliedrecht net als Rotterdam ook (lichamelijk) hard gewerkt in het algemeen. Misschien dat men daar ook een zekere prijs voor betaalt qua levensverwachting.

Ik moet zeggen dat die regionale verschillen in levensverwachting wat hoger zijn dan ik dacht.
Interessante data dit. Velsen, Leidschendam en Amstelveen bijvoorbeeld doen het lang niet slecht terwijl die allemaal een behoorlijk vervuilde lucht hebben. De effecten van luchtvervuiling ondervindt de hele bevolking terwijl levenslange zware rokers en veel te dikke mensen maar een percentage zijn. Als er een groot effect van luchtvervuiling zou zijn zou je dat onmiddellijk terug moeten zien. Bijvoorbeeld Velsen ligt al meer dan 50 jaar in de rook van TATA Steel. Daarbij komt ng dat de regionale verschillen in luchtverontreiniging vroeger (jaren 50, 60, 70 en 80) veel groter waren dan nu. Wel is het weer zo dat als de hele Nederlandse bevolking een half jaar korter leeft door de cumulatieve effecten van luchtvervuiling, dat zou neerkomen op 8 miljoen verloren levensjaren, equivalent aan 100000 mensenlevens..

Ook grappig: In Borsele (bijna bovenop een kerncentrale) worden ze het oudst van heel Nederland!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven