Gezondheid alle pijlers

Wat is een goede Deo zonder chemische rommel?

21-05-2014 03:33 40 berichten
Hoi hoi!

Ik wil graag een deo die daadwerkelijk transpiratiegeur tegengaat maar zonder chemische stoffen zoals alcohol, aluminium maar ook aluin er in, hoewel dat laatste natuurlijk is maar m'n poriën verstopt. De kristallen in water deo werkt helaas niet bij mij.

Heeft iemand een gouden tip?
quote:nausicaa schreef op 21 mei 2014 @ 12:52:

Aluminium is chemische zooi, maar zink niet? Ok...

Ik snap inderdaad ook de weerstand tegen zogenaamde chemische stoffen niet. Heel veel van die stoffen komen ook gewoon in een plant voor, en dan zijn ze ineens niet eng meer? Hetzelfde geldt voor mensen die E nummer vrij beweren te eten. Dan eet je dus niks meer. Want E nummer zijn gewoon stoffen waarvan de toxiciteit etc bepaald is, en kunnen net zo goed natuurlijk zijn als kunstmatig. Laatst een heel mooi stuk van een scheikunde leraar die de ingrediënten van een geheel natuurlijk gegroeide blauwe bes en een banaan heeft opgeschreven. Ik denk dat de meeste van de E nummer politie-leden nooit meer fruit durven te eten.

Huh? Ehm nee E-nummers en stoffen als aluminium zijn lastig te verwerken voor de lever. In Jip en Janneke: Het kost meer energie. Of wordt opgeslagen in vet wanneer de lever het niet kan verwerken. Als dit vrij komt als vrije radicaal en je kunt het dus niet uitzweten of uitplassen, kan het je ziek maken.

Wanneer je iemand van 27 in je nabije omgeving ziet sterven aan kanker ga je weleens wat dieper op onderzoek uit......
Ik gebruik een stukje aluin, even natmaken onder de kraan en onder je oksels rollen. Te vinden op de mannen scheer-afdeling van de Etos / Kruitvat.
Alle reacties Link kopieren
quote:madelief_81 schreef op 27 mei 2014 @ 09:34:

[...]

Huh? Ehm nee E-nummers en stoffen als aluminium zijn lastig te verwerken voor de lever. In Jip en Janneke: Het kost meer energie. Of wordt opgeslagen in vet wanneer de lever het niet kan verwerken. Als dit vrij komt als vrije radicaal en je kunt het dus niet uitzweten of uitplassen, kan het je ziek maken.

Wanneer je iemand van 27 in je nabije omgeving ziet sterven aan kanker ga je weleens wat dieper op onderzoek uit......

Nausicaa legt uit dat overal, ook in fruit, E nummers inzitten en jij blijft beweren dat (alle?) E nummers slecht te verwerken zijn?

Volgens mij komt aluin, dat je onder je oksels smeert, amper in je lever ter verwerking. Daarnaast is het gewoon nooit aangetoond dat je van deo kanker krijgt.

Het grootste gevaar voor het krijgen van kanker is leeftijd. Hoe ouder je wordt, hoe meer kans op kanker. Daarnaast zijn roken en alcohol boosdoeners. De rest is marginaal.

(net een artikel gelezen hierover)
Later is nu
Aromaco of T'eo van Lush, 7 a 8 euro, doe je lang mee. Echt top!
Die T'eo vond ik niks, als je die niet gortdroog weet te houden (en blijkbaar ben ik slecht in mijn oksels afdrogen na het douchen ) wordt-ie hard en korrelig en moet je 'm telkens afschrapen voor-ie het weer doet. Misschien dat ik de Aromaco ns moet proberen, lijkt me fijner (en verder ben ik groot Lush-fan)
Ik vond Aromaco idd nog beter!
Oh bij mij viel de T'eo uit elkaar, rotding.

Ook met de backing soda geknutseld, maar doet zo pijn na het scheren!!
Begrijpelijk dat je verdriet of angst van het verlies van een jong persoon gaat zoeken naar oorzaken of redenen. Snap ik prima. Dat je, als je niet de opleiding hebt gehad beweringen niet kunt toetsen op hun waarheidsgehalte snap ik ook. Maar ik heb die opleiding wel gehad en ik weet hoe onderzoek werkt. Aluminium komt niet door je huid in je lichaam terecht. E-nummers zijn niet schadelijk. Dat zijn nu juist dmv onderzoek goedgekeurde stoffen.
Ik ben het op een heleboel vlakken met je eens, Aikidoka, maar 'E-nummers zijn niet schadelijk' is dan weer net te kort door de bocht volgens mij. In grote hoeveelheden kan zo ongeveer alles schadelijk zijn, dat ten eerste, maar ten tweede weet ik toevallig dat van een aantal E-nummers de maximale hoeveelheden die je op een dag mag binnen krijgen naar beneden zijn bijgesteld. Dat doen ze vast niet omdat die stoffen in kwestie zo onschadelijk zijn.

En als je weet hoe onderzoek werkt, dan weet je ook dat wetenschap constant in beweging is en dat er met regelmaat dingen ontdekt worden die toch heel schadelijk zijn terwijl ze in eerste instantie als onschadelijk waren betiteld. En dan hebben we het ook nog niet over onderzoeken die gesponsord worden door de industrie (de enige plek zo ongeveer waar voor wetenschappers nog geld voor onderzoek te halen valt) en waarvan het maar niet duidelijk wil worden hoe dik de vinger is die de geldschieter in de pap heeft waar het de uitslagen/conclusies/ruchtbaarheid die er aan die conclusies gegeven wordt betreft.

Maar volledig met je eens dat het nergens op slaat om alle E-nummers als in fabrieken gemaakt gif te zien, dat is volledig bezijden de waarheid.

Sorry voor de afdwaling, TO
Ik heb nu deo van Therme zen white lotus ruikt echt heerlijk, alleen er zit wel alcohol denat in, het werkt op luchtdruk ipv drijfgas.
Inderdaad zelf maken van kokosolie, zuiveringszout en maïzena. Met gewone deo rook ik vaak toch naar zweet (op werkdagen). Met deze puur natuur deo nooit meer last van!
Ik kreeg een soort brandwonden van die zelfgemaakte deo met baking soda, dus ik vroeg me toen wel af hoe gezond dát was. Ik gebruik nu alleen kokosolie. Werkte in het begin niet super, maar inmiddels is m'n lichaam eraan gewend en werkt het wel heel goed. Ik vraag regelmatig even aan m'n partner om t te checken
Inderdaad, álles is giftig, het hangt alleen van de dosering af (zelfs water is dodelijk als je belachelijke hoeveelheden drinkt). En inzichten veranderen inderdaad wel eens, dat is waar. Maar van stoffen mét E nummer is de toxiciteit in elk geval beoordeeld door de EU (en die beoordeling wordt betaald door de EU, niet door de industrie). Het enige wat je weet van een stof zonder E nummer, is dat je er dus minder informatie over hebt.

En wat betreft moeilijker te verwerken voor de lever: daar hebben die nummers dus niks mee te maken. Ten eerste worden lang niet alle stoffen via de lever afgevoerd, en ten tweede zijn er een heleboel waar de lever geen enkele moeite mee heeft. Zoals ik al zei, een geheel biologische onbespoten blauwe bes bevat iets van 15 stoffen met een E nummer. En jouw lever heeft helemaal geen problemen met blauwe bessen hoor.

Jip en Janneke is niet nodig, dit is mijn vak (en nee, ik wordt niet door de voedingsindustrie betaald). Er zijn heus wel mensen allergisch of overgevoelig voor bepaalde stoffen mét nummer, er zijn bv ook mensen allergisch voor aardbeien of eieren. Maar dat maakt die stoffen niet meteen slecht en kunstmatig.

Ik vind het heel naar dat je een naaste hebt verloren aan kanker, en ik begrijp dat je dan naar verklaringen gaat zoeken. Helaas is de werkelijkheid niet zo eenvoudig, en is er meestal geen duidelijke oorzaak.
quote:miepiestreepje schreef op 27 mei 2014 @ 21:16:

Ik kreeg een soort brandwonden van die zelfgemaakte deo met baking soda, dus ik vroeg me toen wel af hoe gezond dát was. Ik gebruik nu alleen kokosolie. Werkte in het begin niet super, maar inmiddels is m'n lichaam eraan gewend en werkt het wel heel goed. Ik vraag regelmatig even aan m'n partner om t te checken Je schijnt dan wat minder baking soda te moeten gebruiken. Maar ala het bij jou zonder ook werkt, zou ik dat gewoon zo houden. Wel gek: ik heb een supergevoelige huid, maar van de baking soda heb ik absoluut geen last.
quote:aikidoka schreef op 21 mei 2014 @ 12:07:

Ok, mijn ironie komt kenneljk niet over. Ik ben chemicus en ik vind het dus niet eng. Het stoort me echter wel dat mensen aluminium eng vinden, maar aluin ok, omdat het 'natuurlijk' is. Terwijl dat ook aluminium bevat. En dat gesynthetiseerd door de chemische industrie als 'rommel' wordt gezieb en natuurlijk als goed en gezond, terwijl in die natuurlijke stoffen mogelijk dezelfde bestanddelen zitten, je er ook erg allergisch voor kunt zijn en de natuur ook de meest sterke giffen produceert. Erg onligisch vind ik dat.

Dat dus.

Ga naar het bos en pluk een vliegenzwam. Puur natuur. Eens kijken of je lichaam dat goed kan verwerken.
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven