Gezondheid alle pijlers

Wat te doen om virusinfectie te overwinnen?

12-02-2010 15:32 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn vriend heeft nu al een jaar last van een ernstige moeheid die begonnen is na een hele flinke griep waarbij hij heel veel heeft lopen zweten en bijna niet meer kon lopen van de spierpijn. Dat had hij nog nooit gehad zei hij. Sindsdien (of een paar weken ervoor) is hij erg moe, zo erg dat hij nu dus een jaar thuiszit. Hij is bij allerlei artsen geweest, internist, cardioloog, neuroloog, KNO maar geen van allen hebben ze een duidelijke aanwijzing voor zijn moeheid. Wel schommelen zijn leverwaardes (te hoog maar niet ernstig) en zijn milt is vergroot bleek uit een bovenbuik-echo. De internist en huisarts denken aan een virusinfectie. Wij denken ook dat dat het is maar welke dan en hoe lang duurt dit nog? Hij is al getest op Pfeiffer (wel antistoffen, niet meer actief) en CMV. Hij is een half jaar voor die griep geopereerd, schijnt dat je dan ook extra vatbaar wordt voor virussen enzo.

Zijn hoofdklacht is dus vermoeidheid, daarnaast slaapt hij erg licht en slaapt hij soms pas na 2 uur in (ook dus vooral vanaf die griep) en wordt vaak wakker, heeft hij zwarte vlekken voor zijn ogen en hoofdpijn (vooral in de ochtend). Nu heeft hij over een maand een afspraak bij een viroloog in een academisch ziekenhuis in de hoop dat hij meer kan zeggen. Hoe moet je ernaar leven en wat kun je zelf doen (bepaalde middeltjes e.d.,misschien Sambuactin vlierbesextract?) want het is heel erg frustrerend voor hem en uiteraard ook voor mij. Ten einde raad zijn we nu ook het alternatieve circuit ingedoken, wie weet wat het oplevert.

Bij de elektro-accupunctuur kwam eruit dat hij CMV had en toen kreeg hij homeopatische druppels en de meting erna was het weg en zijn energieniveau weer goed, jaja hij voelde zich nog hetzelfde . Verder gaat hij volgende week naar een klassiek accupuncturist, wie weet. Om ons heen zijn een paar mensen met positieve ervaringen.

Hoor graag verhalen van mensen in een dergelijke situatie die hier bovenop zijn gekomen en hoe, en bij welke middeltjes zij het gevoel hadden dat het wat deed. Ook tips wat we verder nog zouden kunnen doen zijn uiteraard welkom !
quote:curlygurly schreef op 12 februari 2010 @ 15:32:

ernstige moeheid die begonnen is na een hele flinke griep

veel zweten

bijna niet meer lopen van de spierpijn

schommelende leverwaardes (te hoog maar niet ernstig)

milt is vergroot bleek uit een bovenbuik-echo

hoofdpijn (vooral in de ochtend)

Check check dubbelcheck!!!!!

Hier ook zo'n man met dezelfde klachten als die ik hierboven heb laten staan. Bij de mijne was het dus wél CMV.

Ik ben zelf destijds ook geinfecteerd geraakt (er is getest omdat ik zwanger was op dat moment).

Zijn er wél antistoffen aangetroffen bij de CMVtest? Ben jij ook getest?

Is er getest op Hepatitis? (Daarvan was bij man eerst sprake, volgens de internist (!) gelukkig was het dat niet, maar dat geeft soortgelijke klachten.

Wat je verder kunt doen: niets. Zorg dat hij voldoende vitamines binnen krijgt per dag (pillen, desnoods) en verder kan je niets doen. Bij man was het gelukkig over na 3 maanden.
Ik zou een beetje de hand op de knip en je verstand erbij houden met het alternatieve circuit. Je hoort regelmatig dat dat soort mensen patienten die vastzitten in het reguliere circuit op slinkse wijze met poedertjes en pilletjes (zoals je dus al hebt ervaren) geld afhandig maken.

Helaas geen advies, het lijkt me slopend om niet te kunnen achterhalen wat het probleem is.

Succes
Veel verschijjnselen lijken op Qkoorts.....
Wat een vervelend verhaal! Sterkte igg.

Heb je aan Lyme gedacht? Is een bacterie, kan je ook heel moe van woorden.

Maar goed, ben geen doctor. Wil je wel adviseren om de tijd te nemen voor het uitzieken en niet de hele tijd ertegen te vechten met middelen uit het alternatieve circuit.
weer conditie opbouwen! Door vermoeidheid is er vaak angst om te gaan bewegen want 'dan word ik nog vermoeider' dus stopt men vaak met bewegen en sporten. Dus vicieuze cirkel want de conditie neemt af en dus wordt men sneller vermoeid en kan men steeds minder. Wandelen en dan iedere dag en steeds wat verder/langer. En misschien is voor het slaapprobleem melatonine een optie. Maar dan niet die uit de winkels maar die je alleen op recept kan krijgen (5 mg). En ik kan het weten: ik had vrij zware ME/CVS....en ik heb ook heel wat artsen en alt. therapeuten gezien...sterkte en succes!
Een zeer populair inslaapmiddel is Amitriptyline, een klein tabletje van 10 mg een half uur voor het slapen gaan helpt mij al jarenlang uitstekend. Is ook onder ME patienten zeer populair. Je moet daar maar eens op googlen. De slaapverwekkende werking begint meteen vanaf de eerste dag, je hoeft daar dus geen twee weken op te wachten, dus je ziet meteen of het wat doet. Ik denk niet dat er bij zo'n uiterst geringe dosis enige bijwerking zal zijn, mocht die er zijn dan gaat dat weg na enkele dagen.
Hey,

Bedankt voor jullie reacties. Het zou goed CMV kunnen zijn hoor, volgens mij is daarop getest en voor zover wij weten kwam er niks uit. Ik ben nooit daarop getest voor zover ik weet, heb vroeger wel Pfeiffer gehad. Qkoorts...hm ga eens googlen wat dat precies is. Lyme, wel aan gedacht maar hij heeft nooit een tekenbeet gehad (voor zover opgemerkt) en daarnaast lees je daar ook veel pijnklachten bij en die heeft hij helemaal niet. Alleen dus die spierpijn tijdens de griep zelf, zo'n twee weken.

Conditie opbouwen is inderdaad wel belangrijk, hij wandelt wel bijna dagelijks en daarnaast voetbalt hij (training 1x per week) en een halve wedstrijd. Maar het schijnt ook weer dat je bij een virusinfectie niet over je 'grens' heenmoet omdat dan het herstel langer duurt, en dat is wel nodig als je conditie op wilt bouwen. Dus ja...tis moeilijk wat te doen.

Melatonine hebben we ook aan gedacht en ook al eens tegen mijn vriend gezegd, die uit de winkels is idd te laag qua dosering. Hij heeft nu half maart een afspraak bij de viroloog en dan zouden we ook iets kunnen bespreken i.v.m. het slapen. Ook hebben we een nieuw bed gekocht en die komt over een maand...:). Hij krijgt trouwens ook begin mei een slaaptest, heeft ie al eerder gehad maar toen was het neurologische deel niet meegenomen. Kwam uit dat hij geen apneu's had maar wel snurkte (niet erg want merk het nooit). Dat van die melatonine lijkt me wel een goed idee, moet je dus weer naar de huisarts zeker? Hij is er nu de laatste tijd al heel vaak geweest..

Sarah Scott, heeft je man niks gedaan waardoor hij beter werd? Mijn vriend is ook op hepatitis getest maar dat was het niet.

Tascha, hoe gaat het nu met je? Heb je nog steeds ME? Hoe is het verbeterd, alleen door conditie opbouwen?
Groll, heb dat slaapmiddel Amitriptyline gegoogled maar ik vind het nogal heftig! Ook wordt niet genoemd dat het helpt bij slaapproblemen, tis een antidepressiva.
Beweging is inderdaad een remedie. Door de endorfines die vrij komen door beweging( bijv fietsen, wandelen) geneest het lichaam sneller.

Proberen dus dat hij zich op de een of andere manier over zijn ergste vermoeidheid heen zet?
De melatonine uit de winkel is 0,1 mg per pilletje. De melatonine die de huisarts kan voorschrijven is 1 mg of 3 mg of 5 mg geloof ik. Ik kreeg 3mg voorgeschreven maar dat was best duur bij de apotheek. Mijn arts zei toen dat ik ook gewoon 30 van die pilletjes uit zo'n potje van de drogist mocht slikken. Werkt hetzelfde!
quote:daffyduck schreef op 12 februari 2010 @ 16:12:

Veel verschijjnselen lijken op Qkoorts.....Ik heb dit gegoogled en moet zeggen dat ik hier heel weinig van af wist, theoretisch is het mogelijk (wonen niet in een besmet gebied maar wel in de polder waar veel vee loopt. Ook liggen er soms dode schapen langs de weg van de overbuurman (boer) waar hun hond ook nog weleens bij in de buurt is. Maar goed, in februari vorig jaar kreeg hij die griep en dat is buiten de lammerperiode. Aangezien hij half maart naar de viroloog moet op afdeling infectiezieken wil ik dit wel noemen, ze kunnen het goed testen las ik dus wie weet. In ieder geval bedankt voor de tip!
Nou,de lammer periode begint soms als in januari hoor,en qkoorts kan 2 jaar klachten geven.... zou het zeker laten nakijken als je in de buurt woont van schapen en/of geiten...
hi, sorry ik had nogal een drukke dag vandaag. Met mij gaat het redelijk goed. Soms heb ik nog wel dagen dat ik vermoeid ben en ik zal misschien nooit de energie hebben die andere mensen hebben maar ik mag zeker niet klagen, vergeleken met een paar jaar geleden. Bij mij is het destijds begonnen met pfeiffer. Melatonine vimd ik heel goed werken, het is niet verslavend en helpt goed. T is wel duur, dat wel. Inderdaad moet hij een balans zien te vinden tussen actief zijn en blijven en op tijd rust nemen. Dat is iets dat alleen hij kan leren. Maar blijven bewegen en echt conditie opbouwen is belangrijk.
Daffyduck, dat gaan we zeker doen. Je weet het nooit! Ook heeft hij een hartoperatie gehad en dat schijnt het risico te vergroten, zelf gelooft hij het niet zo omdat hij niet echt hoofdpijn en hoesten had met die griep...Gaat Qkoorts altijd vanzelf over? las ook dat het chronisch kan worden maar gaat het dan evengoed ooit over of is het net als bij Lyme dat het steeds erger wordt? Ik heb wel het gevoel dat we bij de viroloog op de goede plek zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven