Wat zouden jullie doen?
donderdag 7 november 2013 om 18:38
Ik ben een enorme slechtslaper. Ik pieker ook best veel, maar dat is vaak niet de reden dat ik slecht slaap. Toen ik laatst tentamens had en ik van de stress nog veel later sliep, gaf mijn huisarts mijn Oxazepam, in tabletten van 10 mg. Ik heb het vier nachten achter elkaar gebruikt, en toen waren de tentamens over. Dat is nu iets meer dan een week geleden.
Nu moet ik morgen een heel aantal dingen doen. Niet per se belangrijk, maar wel energie vretend. En ik voel al aankomen dat ik vannacht slecht slaap (zoiets voel ik aankomen, echt).
De verleiding van het namen van een pil ligt op de loer...
Maar ik weet dat oxazepam verslavend kan zijn. Misbruik ik de pil zo niet?
Wat zouden jullie doen?
Nu moet ik morgen een heel aantal dingen doen. Niet per se belangrijk, maar wel energie vretend. En ik voel al aankomen dat ik vannacht slecht slaap (zoiets voel ik aankomen, echt).
De verleiding van het namen van een pil ligt op de loer...
Maar ik weet dat oxazepam verslavend kan zijn. Misbruik ik de pil zo niet?
Wat zouden jullie doen?
donderdag 7 november 2013 om 18:41

donderdag 7 november 2013 om 18:51
Ik zou het niet doen. Oxazepam is inderdaad verslavend en je hebt steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Als de dingen die je morgen moet doen niet zo belangrijk zijn, kun je ze ook wel doen als je niet goed hebt geslapen. En als het wel belangrijk is, dan zou ik ook geen oxazepam nemen, omdat aangetoond is dat het de volgende dag nog steeds versuffend werkt (ook al merk je dat bewust niet). Is het misschien een idee om iets te doen aan de oorzaak van je piekeren en je slechte slapen? Het klinkt voor mij alsof het een structureel probleem is... Sterkte ermee!
donderdag 7 november 2013 om 19:21

vrijdag 8 november 2013 om 00:23
Ja natuurlijk voel je aankomen dat je slecht gaat slapen. Je hebt jezelf daarop geconditioneerd: Vorige keer voor mijn tentamen, of voor mijn beoordelingsgesprek, of voordat ik alleen met de trein moest sliep ik slecht, dus dat zal nu wel weer zijn: en ja hoor, je slaapt slecht, dus de daaropvolgende keer wordt het steeds "makkelijker" om slecht te slapen. Een soort roze-olifantjes-effect
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 8 november 2013 om 00:38