Gezondheid alle pijlers

Weer beginnen aan de pil; wat vragen

10-03-2014 15:44 29 berichten
Ik ben 32 jaar en nu anderhalf jaar gestopt met de pil omdat ik geen hormonen meer wilde slikken.

Echter, condooms gaat ook tegenstaan en een spiraal zie ik bij nader inzien ook niet zitten (dat zou dan een koperspiraal worden, omdat daar geen hormonen in zitten, maar daar worden je menstruaties vaak langer en heftiger van, plus dat ik het idee van iets onnatuurlijks in de baarmoeder wat daar ontstekingsreacties veroorzaakt en zo een innesteling voorkomt (en zaadcellen vaak ook dood) niet zo fijn).

Ik vrees dat ik dus toch weer aan de pil moet.

Nu heb ik daar een paar vragen over.

Ten eerste: ik heb Marvelon (of een kopie ervan) geslikt (derde generatie pil: 30 microgram ethinylestradiol en 150 microgram desogestrel).

Dit omdat ik op mijn 19e begonnen ben met Microgynon (tweede generatie pil: 30 microgram ethinylestradiol, 150 microgram levonorgestrel), maar daar na een paar weken elke ochtend misselijk van werd en moest overgeven, en zelfs een keer gehad dat ik voor driekwart zwart beeld zag (ging na halfuurtje weer weg).

Toen ik overgestapt was naar Marvelon had ik nergens meer last van. Nu is Marvelon echter een derde generatie pil, en dus een hoger risico op trombose als de tweede generatie pillen.

-Weet iemand of dit risico erg verhoogd is?

-Zou ik kunnen proberen om eerst Microgynon toch weer te proberen, of is de kans groot dat ik er dan weer niet tegen blijk te kunnen?

-Kan het überhaupt wel zoveel verschil maken en echt aan de soort pil liggen dat ik er niet tegen kan? Tenslotte zit er in beiden dezelfde hoeveelheid oestrogenen en progestagenen, alleen is de progestogeensoort net iets anders. Kan dat echt het verschil maken? (misschien dat het dan de wisselwerking is tussen de progestageen en oestrogeen in die pil dat ik er niet tegen kon of zo?).

Ten tweede:

Er staat in de bijsluiter dat het risico op trombose het hoogst is in het eerste jaar van gebruik.

-Geldt dit ook als je hem OPNIEUW gaat gebruiken? Dus na een pauze van anderhalf jaar?

Ten derde:

Ik zit ergens ook te denken aan de Cerazette (minipil), omdat daar geen oestrogeen in zit en minder progestageen. Maar nadeel is dat je dan geen stopweek meer hebt en niet weet wanneer en of je nog ongesteld wordt. Door dat nadeel ga ik hem waarschijnlijk niet nemen, maar ik vraag het toch maar even:

-Ik was er heel gevoelig voor als ik mijn stopweek oversloeg met de Marvelon (voelde niet fijn). Vraag me af of je in zo'n geval wel goed tegen de Cerazette kan?

-Heeft de Cerazette meer of minder bijwerkingen? (als in: misschien dat het gebrek aan oestrogeen en alleen progestageen maakt dat je juist minder libido krijgt of somberder raakt e.d. dan wanneer er wel oestrogeen in zou zitten?)

-Welke soort pil maakt je a.) dikker b.) minder vrouwelijk qua lichaam c.) sneller ouder: eentje met of zonder oestrogeen?

Verder:

Ik heb al een aantal jaar een afwijking aan mijn baarmoederhals (te licht om weg te halen, steeds pap 3a2 of pap 3a1 en laatst getest dat het CIN I was). Het liefst slik ik dus ook de pil niet, ivm oestrogenen die misschien invloed hebben op kankerontwikkeling (gelukkig is het bij mij nog lang geen kanker hopelijk, maar kan dat misschien wel ooit worden als ik het niet in de gaten houd).

-Heeft de pil daar een slechte invloed op? Volgens de gyneacoloog niet, maar bijsluiter zegt een beetje iets anders.

-Ik heb heel sporadisch wel eens oogmigraine (zonder hoofdpijn, alleen het aura). Bij migraine met aura wordt de pil afgeraden (geloof ivm risico op hersenbloeding of infarct of zo) geldt dit ook als je alleen aura hebt zonder de migraine erna?

-Ik heb een hoog triglyceriden gehalte (nog net in de marge/ net op randje van te hoog), een cholesterol die ook net wat hoger dan gemiddeld is en glucose die binnen de marges valt maar wel tegen de grens van suiker aan.

Ben hier onlangs toevallig maar achtergekomen doordat ik zelf bloedonderzoek liet doen.

In de bijsluiter staat dat de pil afgeraden wordt bij hoog triglyceridengehalte, cholesterol en suiker. In hoeverre heeft de pil invloed op deze dingen? En kun je er zelf dan nog wel invloed op uitoefenen dat deze dingen omlaag gaan of 'overruled' de pil met haar hormonen dat allemaal (nouja gezonder eten en alles helpt altijd/ kan nooit kwaad natuurlijk, maar ze blijven dan denk ik dus hoger omdat je de pil slikt?).

Nou, dat was het wel even voor nu :P
Oh, ervaringen van mensen zijn ook welkom natuurlijk. Met het opnieuw beginnen aan de pil, of met de minipil bijv. want daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik zie er wel tegenop om weer aan de hormonen te moeten. Heb zonder pil toch een hoger libido (al merkt partner daar weinig van omdat condooms dat allemaal verpesten) en voelt wel fijner.

Van de pil had ik verder geen last, alleen dat ik achteraf dus merkte dat ik zonder pil een hoger libido heb. En ik had vaak een paar dagen lang gespannen/pijnlijke borsten ergens tijdens die pilstrip.

Toen ik stopte met de pil werd ik even ietsje labieler en kreeg de eerste week(en) pukkels/ puisten. Ook heb ik ruim driekwart jaar enorme haaruitval gehad.

Mijn concentratie/ geheugen is sinds het stoppen helaas wel verminderd, maar mijn libido dus toegenomen en heb niet meer die terugkerende gespannen borsten (ja nog wel eens, maar niet zo vaak).

Hoop dat het weer opnieuw aan de pil gaan niet opnieuw dingen als langdurige overvloedige haaruitval met zich meebrengt, of gewichtstoename of zo (ben tenslotte al wat ouder en weet niet wat de hormonen precies doen?).
Alle reacties Link kopieren
Ken je de nuvaring?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dit zijn echt geen vragen voor een forum, maar voor een arts.
quote:gwenni schreef op 10 maart 2014 @ 15:44:

Ten derde:

Ik zit ergens ook te denken aan de Cerazette (minipil), omdat daar geen oestrogeen in zit en minder progestageen. Maar nadeel is dat je dan geen stopweek meer hebt en niet weet wanneer en of je nog ongesteld wordt. Door dat nadeel ga ik hem waarschijnlijk niet nemen, maar ik vraag het toch maar even:

-Ik was er heel gevoelig voor als ik mijn stopweek oversloeg met de Marvelon (voelde niet fijn). Vraag me af of je in zo'n geval wel goed tegen de Cerazette kan?

-Heeft de Cerazette meer of minder bijwerkingen? (als in: misschien dat het gebrek aan oestrogeen en alleen progestageen maakt dat je juist minder libido krijgt of somberder raakt e.d. dan wanneer er wel oestrogeen in zou zitten?)

Nog even over Cerazette. Elke stopweek bij de pil is nutteloos, het is geen enkele check of je zwanger bent, want het is volledig kunstmatig. Ik gebruik Cerazette en ben al bijna 7 jaar niet meer ongesteld geweest. Een stopweek overslaan merk je niet, want in elke pil zit dezelfde hoeveelheid werkzame stof. Er is dus geen nepcyclus gecreëerd.Voor de bijwerkingen zou je het gewoon moeten proberen, want dat is toch bij iedereen anders. Ik heb helemaal geen enkele bijwerking, waar ik die bij andere pillen wel had.
(dat zou dan een koperspiraal worden, omdat daar geen hormonen in zitten, maar daar worden je menstruaties vaak langer en heftiger van,mijn menstruatie is korter en minder pijnlijk geworden dan met de pil nu ik een koperspiraal heb. Zo ken ik veel meer mensen. Zeker bij de GyneFix blijft je menstruatie gelijk. plus dat ik het idee van iets onnatuurlijks in de baarmoeder wat daar ontstekingsreacties veroorzaakt Het is een steriele ontsteking, totaal iets anders dan een echte ontsteking en volledig onschuldig, de hormonen in de pil zijn veeeele malen onnatuurlijker en slechter voor je!! en zo een innesteling voorkomt (en zaadcellen vaak ook dood) niet zo fijn). Het spiraal maakt zaadcellen inactief, bij een zaadlozing terwijl jij aan de pil bent gaan ook alle zaacellen dood nadat blijkt dat jou baarmoeder niet geschikt is en er geen eitje is om te bevruchten

Ik wil alleen zeggen dat de dingen die jij over een koperspiraal denkt absoluut niet waar zijn. Oh, en de pil onderdrukt de eisprong.. Ook niet echt geweldig moet ik zeggen. Vrouwen die langdurig de pil slikken hebben vaak meer moeite met zwanger worden dan vrouwen die kiezen voor een hormoonvrij middel. Persoonlijk had ik meer moeite met de slechte synthetische hormonen dan met een klein stukje koper in mijn baarmoeder. Dit gezegd, heb ik nog een advies m.b.t. de Marvelon pil rook je? Want dan raad ik de pil al helemaal af. Daarbij is de kans op trombose alleen verhoogd in het eerste jaar van gebruik!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
quote:gwenni schreef op 10 maart 2014 @ 15:52:

Oh, ervaringen van mensen zijn ook welkom natuurlijk. Met het opnieuw beginnen aan de pil, of met de minipil bijv. want daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik zie er wel tegenop om weer aan de hormonen te moeten. Heb zonder pil toch een hoger libido (al merkt partner daar weinig van omdat condooms dat allemaal verpesten) en voelt wel fijner.

Van de pil had ik verder geen last, alleen dat ik achteraf dus merkte dat ik zonder pil een hoger libido heb. En ik had vaak een paar dagen lang gespannen/pijnlijke borsten ergens tijdens die pilstrip.

Toen ik stopte met de pil werd ik even ietsje labieler en kreeg de eerste week(en) pukkels/ puisten. Ook heb ik ruim driekwart jaar enorme haaruitval gehad.

Mijn concentratie/ geheugen is sinds het stoppen helaas wel verminderd, maar mijn libido dus toegenomen en heb niet meer die terugkerende gespannen borsten (ja nog wel eens, maar niet zo vaak).

Hoop dat het weer opnieuw aan de pil gaan niet opnieuw dingen als langdurige overvloedige haaruitval met zich meebrengt, of gewichtstoename of zo (ben tenslotte al wat ouder en weet niet wat de hormonen precies doen?).Mijn libido is geweldig met deze spiraal! Ik heb de T-Safe. De meest veilige koperspiraal en deze heeft ook gelijk al mijn angst voor een eventuele zwangerschap weggehaald. Ik weet dat er natuurlijk een kleine kans is op een zwangerschap. Maar ik ben enorm enthousiast over deze uitvinding. Hoewel ik er eerst sceptisch tegenover stond ;)
Waarom laten jij en/of je partner zich niet sterliseren?

En/of neem 'm implanon, daarmee worden veel vrouwen ook niet meer ongesteld.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 10 maart 2014 @ 15:58:

[...]

Nog even over Cerazette. Elke stopweek bij de pil is nutteloos, het is geen enkele check of je zwanger bent, want het is volledig kunstmatig. Ik gebruik Cerazette en ben al bijna 7 jaar niet meer ongesteld geweest. Een stopweek overslaan merk je niet, want in elke pil zit dezelfde hoeveelheid werkzame stof. Er is dus geen nepcyclus gecreëerd.Voor de bijwerkingen zou je het gewoon moeten proberen, want dat is toch bij iedereen anders. Ik heb helemaal geen enkele bijwerking, waar ik die bij andere pillen wel had.

Stopweek is idd puur kunstmatig, das ook weer zo.....(alhoewel ik niet weet of je nog net zo 'ongesteld' wordt als je zwanger zou zijn en dan een stopweek laat komen) maar ik merkte met de Marvelon dat ik last kreeg van vervelend gevoel in buik/ beetje hoofdpijn/ last van gespannen borsten oid volgens mij als ik de pil doorslikte. Ik liet altijd de 'menstruatie' dus komen, voelde prettiger.

Maar met die Cerazette, hoe lang duurde het bij jou dan ongeveer tot je helemaal niet meer ongesteld werd?

En hoe 'erg' waren de eerste 'menstruaties'? Net zoiets als met een gewone pil (3 dagen of zo) of bleef het al vanaf het begin helemaal weg?
Ik was na twee maanden helemaal niet meer ongesteld. Daarvoor nog een heel klein beetje.

Maar ook hier: garanties krijg je niet. Niet bij iedereen blijft het weg.
quote:sarosie schreef op 10 maart 2014 @ 16:03:

[...]

Mijn libido is geweldig met deze spiraal! Ik heb de T-Safe. De meest veilige koperspiraal en deze heeft ook gelijk al mijn angst voor een eventuele zwangerschap weggehaald. Ik weet dat er natuurlijk een kleine kans is op een zwangerschap. Maar ik ben enorm enthousiast over deze uitvinding. Hoewel ik er eerst sceptisch tegenover stond ;)

Ok

Geen last van enorme menstruaties of vieze vaginale geur? (de dingen waar je vaak over leest m.b.t koperspiraal)
quote:bootje_op_de_golven schreef op 10 maart 2014 @ 16:49:

Ik was na twee maanden helemaal niet meer ongesteld. Daarvoor nog een heel klein beetje.

Maar ook hier: garanties krijg je niet. Niet bij iedereen blijft het weg.Heb jij hiervoor een andere pil geslikt en zoja, merkt je verschil tussen deze en de Cerazette wbt bijwerkingen/ gemoedstoestand/ libido e.d.?
quote:elninjoo schreef op 10 maart 2014 @ 16:11:

Waarom laten jij en/of je partner zich niet sterliseren?

En/of neem 'm implanon, daarmee worden veel vrouwen ook niet meer ongesteld.

Ik weet niet of ik 'ooit' toch nog een kinderwens krijg, en hoe lang ik bij deze partner blijf

Tja, misschien is een andere methode idd nog handiger dan de pil......krijg je minder hormonen in je lijf bij een Implanon of Nuvaring dan bij de pil, of maakt dat geen reet uit?
Ik heb Microgynon, Yasmin en Evra gebruikt, die bevielen niet goed omdat ik er misselijk van werd.

Ik ervaar geen enkel verschil tussen de pilloze tijd en nu ik Cerazette gebruik.
quote:gwenni schreef op 10 maart 2014 @ 16:49:

[...]

Ok

Geen last van enorme menstruaties of vieze vaginale geur? (de dingen waar je vaak over leest m.b.t koperspiraal)

Nee, mijn menstruatie is soms 1 dagje langer en qua bloedverlies hetzelfde ik heb de spiraal nu ongeveer een jaar. Absoluut geen vieze geur, heb mijn vriend inderdaad wel eens gevraagd of het daar beneden wat meer naar metaal ruikt oid maar nee. Vriendinnen en bekenden hebben hier ook geen last van. Heb er ooit wel eens over gelezen maar dit is eerder zeldzaam dat dat het de norm is.

Iedere vrouw reageert anders op elke vorm van anticonceptie. Oh en de T-Safe kun je 10 jaar laten zitten!

Stel gerust meer vragen, ik weet bijna alles over elk anticonceptiemiddel.
De nuvaring geeft dagelijks een kleine hoeveelheid hormonen aan het bloed af. Deze hoeveelheid is vergelijkbaar met een sub-30-pil van de derde generatie. Dus vergelijkbaar met Marvelon.

Bij de implanon krijg je ongeveer 35 microgram aan etonogestrel ( dus progestageen) binnen. Dit is wederom gelijk aan een sub-30-pil maar de implanon bevat dus maar 1 hormoon en geen oestrogeen, het hormoon wat zo slecht voor je is. Je kunt deze dus vergelijken met de minipil alleen zit in de minipil 75 microgram desogestrel. Een iets hogere dosis dus.

Een gewone sub-30-pil zoals de microgynon 30 bevat overigens 150 microgram progestageen en 30 microgram oestrogeen.

De implanon heeft dus wel degelijk een lagere dosis.
anoniem_177789 wijzigde dit bericht op 10-03-2014 17:33
Reden: Was nog iets vergeten
% gewijzigd
quote:sarosie schreef op 10 maart 2014 @ 16:54:

[...]

Nee, mijn menstruatie is soms 1 dagje langer en qua bloedverlies hetzelfde ik heb de spiraal nu ongeveer een jaar. Absoluut geen vieze geur, heb mijn vriend inderdaad wel eens gevraagd of het daar beneden wat meer naar metaal ruikt oid maar nee. Vriendinnen en bekenden hebben hier ook geen last van. Heb er ooit wel eens over gelezen maar dit is eerder zeldzaam dat dat het de norm is.

Iedere vrouw reageert anders op elke vorm van anticonceptie. Oh en de T-Safe kun je 10 jaar laten zitten!

Stel gerust meer vragen, ik weet bijna alles over elk anticonceptiemiddel.

En ook geen last van (gehad) tijdens het vrijen?

Ergens zou ik ook het liefst voor een koperspiraal gaan, maar anderzijds (dit klinkt heel zweverig) remt het wel de natuurlijke beweging/ energie rond de baarmoeder, omdat er dan iets inzit wat er niet hoort en daar veel plek opvult.

Vraag me af of je dat toch ook niet 'voelt' of zo, als je baarmoeder samentrekt oid.

En omdat het daar plaatselijke ontstekingsreacties veroorzaakt. Vraag me af hoe gezond dat dan is......tuurlijk kan het wetenschappelijk gezien geen kwaad anders was dit middel (of nouja, een variant daarvan) niet al een aantal decennia in gebruik, maar toch ;)
De baarmoeder is er voor gemaakt om lichaamsvreemde objecten te kunnen dragen. Een baby (ook al is deze inderdaad door jouzelf 'samengesteld') is in feite ook een lichaamsvreemd object.

De eerste keer dat ik dacht klaar te zijn om te vrijen was 5 dagen nadat ik de spiraal heb gekregen. Dit was wat gevoeliger maar dat was te verwachten natuurlijk. Nu voel ik er niets van tijdens het vrijen, wel komt hij vlak voor mijn menstruatie iets sneller tegen mijn baarmoedermond aan omdat deze bij een natuurlijke cyclus meebeweegt. Mijn vriend weet dit en doet iets voorzichtiger. Aan de andere kant, doordat mijn baarmoedermond meebeweegt is deze ook erg hoog tijdens mijn ovulatie en past mijn vriend zijn penis er helemaal in! Iets wat niet kon toen ik de pil slikte

Één ding is erg belangrijk om te vermelden. Als het gaat om anticonceptie (en dit vind ik) moet je kiezen tussen middelen die allemaal niet 100% gezond voor je zijn. Immers, niets gebruiken is beter! Leuk feitje is dat koper ook in jou eten zit en mensen er doorgaans te weinig van binnen krijgen. De koperspiraal balanceert dit enigszins.

Dit is dus het anticonceptiemiddel wat voor mij echt een uitkomst bleek te zijn. Ik lijk het bijna te promoten hier maar vind anticonceptie gewoon erg belangrijk.
quote:sarosie schreef op 10 maart 2014 @ 17:22:

De baarmoeder is er voor gemaakt om lichaamsvreemde objecten te kunnen dragen. Een baby (ook al is deze inderdaad door jouzelf 'samengesteld') is in feite ook een lichaamsvreemd object.

De eerste keer dat ik dacht klaar te zijn om te vrijen was 5 dagen nadat ik de spiraal heb gekregen. Dit was wat gevoeliger maar dat was te verwachten natuurlijk. Nu voel ik er niets van tijdens het vrijen, wel komt hij vlak voor mijn menstruatie iets sneller tegen mijn baarmoedermond aan omdat deze bij een natuurlijke cyclus meebeweegt. Mijn vriend weet dit en doet iets voorzichtiger. Aan de andere kant, doordat mijn baarmoedermond meebeweegt is deze ook erg hoog tijdens mijn ovulatie en past mijn vriend zijn penis er helemaal in! Iets wat niet kon toen ik de pil slikte

Één ding is erg belangrijk om te vermelden. Als het gaat om anticonceptie (en dit vind ik) moet je kiezen tussen middelen die allemaal niet 100% gezond voor je zijn. Immers, niets gebruiken is beter! Leuk feitje is dat koper ook in jou eten zit en mensen er doorgaans te weinig van binnen krijgen. De koperspiraal balanceert dit enigszins.

Dit is dus het anticonceptiemiddel wat voor mij echt een uitkomst bleek te zijn. Ik lijk het bijna te promoten hier maar vind anticonceptie gewoon erg belangrijk.

Klinkt idd wel als een uitkomst hier zo Maar je weet natuurlijk nooit hoe het bij jezelf uitpakt......heb ook genoeg horrorverhalen gehoord van vrouwen die de eerste twee a drie maanden non-stop ongesteld waren, heftigere en pijnlijkere menstruaties, of verliezen van koperspiraal/ zwanger worden door het ding heen.

Dan kies ik toch liever voor iets wat bij de meeste vrouwen goed werkt.....al klinkt die koperspiraal wel aantrekkelijk zo :P
quote:sarosie schreef op 10 maart 2014 @ 17:06:

De nuvaring geeft dagelijks een kleine hoeveelheid hormonen aan het bloed af. Deze hoeveelheid is vergelijkbaar met een sub-30-pil van de derde generatie. Dus vergelijkbaar met Marvelon.

Bij de implanon krijg je ongeveer 35 microgram aan etonogestrel ( dus progestageen) binnen. Dit is wederom gelijk aan een sub-30-pil maar de implanon bevat dus maar 1 hormoon en geen oestrogeen, het hormoon wat zo slecht voor je is. Je kunt deze dus vergelijken met de minipil alleen zit in de minipil 75 microgram desogestrel. Een iets hogere dosis dus.

Een gewone sub-30-pil zoals de microgynon 30 bevat overigens 150 microgram progestageen en 30 microgram oestrogeen.

De implanon heeft dus wel degelijk een lagere dosis.Ok, tnx Dit is wel handige info om te weten.
Misschien een aparte vraag, misschien ook te persoonlijk, maar ik las in je OP dat je "last heb van" pap 3a1 en pap 3a2 ... Wat was het argument van jouw arts (of van jou) om jouw baarmoederhals zo te laten/niet schoon te maken?

Mijn moeder heeft ruim 5 jaar terug zo'n zelfde diagnose gehad en toen heeft de arts gezegd dat als haar dochter (ik dus) pap 3a zou hebben, dat hij dan de boel zou schoonspuiten (zijn woorden, niet de mijne), maar omdat bij mijn moeder haar baarmoeder al verwijderd was, hebben ze gezamenlijk besloten om de baarmoederhals en eierstokken meteen te verwijderen.

Ik zit nu dus bij elk uitstrijkje met mijn vingers gekruist "geen pap 3a, geen pap 3a", maar zie nu bij jou dat ze er dan blijkbaar niets mee doen??
Adem in, adem uit
Hmmmm, net een reactie getypt, maar verdwenen.

Jaren zonder problemen mycrogynon gebruikt. Gestopt ivm kinderwens.

Later weer gaan gebruiken, en binnen een half jaar trombose en long embolie...
quote:gwenni schreef op 10 maart 2014 @ 15:44:

Echter, condooms gaat ook tegenstaan en een spiraal zie ik bij nader inzien ook niet zitten (dat zou dan een koperspiraal worden, omdat daar geen hormonen in zitten, maar daar worden je menstruaties vaak langer en heftiger van, plus dat ik het idee van iets onnatuurlijks in de baarmoeder wat daar ontstekingsreacties veroorzaakt en zo een innesteling voorkomt (en zaadcellen vaak ook dood) niet zo fijn).

Je vragen over de pil horen bij de huisarts, niet hier

Over de koperspiraal vertel je onzin, maar veelgehoorde mythes / bakerpraatjes etc
Je bent zelf een theepot
quote:gwenni schreef op 10 maart 2014 @ 17:29:

[...]

Klinkt idd wel als een uitkomst hier zo Maar je weet natuurlijk nooit hoe het bij jezelf uitpakt......heb ook genoeg horrorverhalen gehoord van vrouwen die de eerste twee a drie maanden non-stop ongesteld waren, heftigere en pijnlijkere menstruaties, of verliezen van koperspiraal/ zwanger worden door het ding heen.

Dan kies ik toch liever voor iets wat bij de meeste vrouwen goed werkt.....al klinkt die koperspiraal wel aantrekkelijk zo :P

Die horrorverhalen zijn echt puur gebaseerd op het feit dat je uiteraard juist op internet die paar vrouwen tegen komt die een negatieve ervaring ermee hebben dan alle honderden die er volledig tevreden mee zijn. Over de koperspiraal is bekend dat het sowieso 3 maanden kost voordat je cyclus weer hersteld is. Dus veel vrouwen kijken niet verder dan hun neus lang is en laten 'm er alweer uit halen voordat die periode voorbij is. Als je een normale cyclus van jezelf hebt (dus niet die van toen je 16 was maar gewoon nu als volwassen vrouw) is er praktisch geen reden waarom je koperspiraal er in eens een mega horror menstruatie van gaat maken. De vrouwen die een zware menstruatie overhouden aan de plaatsing van een koperspiraal zijn eigenlijk altijd de vrouwen die van zelf zelf al een heftige menstruatie hebben en dat gewoon niet van zichzelf weten.

En by the way de T-Safe is net zo betrouwbaar voor het voorkomen van zwangerschappen als de pil of de mirena... Je moet je gewoon goed laten voorlichten over de verschillende soorten koperspiraal.
quote:Fame schreef op 10 maart 2014 @ 15:55:

Ken je de nuvaring?De Nuvaring zie ik niet zitten. 1.) vanwege die afwijking aan baarmoederhals/ vaginawand die ik daar nog heb zitten, dus wil ik de hormonen liever niet plaatselijk daar dicht in de buurt hebben 2.) omdat het een derdegeneratie-ding is (kan ik net zo goed aan de Marvelon gaan, alhoewel er in de Nuvaring geloof ik net wat minder zit....maar wel een nog nieuwere progestageen variant en dat vind ik toch enger). 3.) omdat ik slecht ben in dingen in mijn vagina inbrengen (gebruik ook zelden tampons en kan deze pas sinds een paar jaar inbrengen ) 4.) vind het toch eng dat je hem misschien verliest zonder dat je het zelf doorhebt of zo. Kleine kans, maar zou kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven