Gezondheid alle pijlers

weerstand verhogen

06-12-2011 19:23 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is nog geen winter en ik heb mijn eerste dikke verkoudheid alweer te pakken. Vorige winter heb ik twee maal een bronchitis gehad waarbij de eerste keer het meer weg had van een longontsteking.

Ik heb blijkbaar een weerstand. Als ik de reclames moet geloven zit weerstand in mijn buik en moet ik vooral een of ander drankje drinken uit een klein rotflesje.

Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de winter verder 'gezond' doorkom?
Gezond eten, voldoende slapen en weinig stress. Dat helpt al n hoop. En een enkele verkoudheid kun je niet altijd voorkomen helaas...
Bedoel je dat je geen weerstand hebt?

Wat in ieder geval niet schaadt is:

gezond eten, genoeg bewegen en genoeg slapen. Niet te veel alcohol en niet roken.

Meer tips heb ik niet voor je.
Niet goed gelezen, bij jou is t meer dan n verkoudheid. Vervelend!
Sinds ik 2x2 pilletjes echinaforce tabletjes slik (van Dr. Vogel) gaan alle ziektekiemen aan me voorbij. Misschien dat eens proberen? Ik slik het meestal van sep/okt tot april, gaat prima!
Wat driewieler zegt en Vitamine C (pilletje en/of fruit) en niet op de tocht zitten en/of slapen (maar wel voldoende ventilatie)
quote:lepeltjelepeltje schreef op 06 december 2011 @ 19:32:

Sinds ik 2x2 pilletjes echinaforce tabletjes slik (van Dr. Vogel) gaan alle ziektekiemen aan me voorbij. Misschien dat eens proberen? Ik slik het meestal van sep/okt tot april, gaat prima!Klinkt goed, eens kijken of dat werkt.
Goed slapen, goed eten(niet te veel vet en suiker, wel weer groente, fruit en goede koolhydraten) extra vitaminen slikken kan ook.
Ik ken het probleem; mijn weerstand is ook erg slecht. Ben erg vatbaar voor dingen helaas. De volgende dingen helpen voor mijn gevoel wel.

Echineaforce moet je wel voorzichtig mee zijn; het kan je lever aantasten. Ik gebruik het alleen als ik een verkoudheid voel opkomen (de vloeibare variant; daar kun je ook mee gorgelen met keelpijn). De verkoudheid is dan eerder weg.

Weerstand kun je verhogen door het sap van de gekookte kool te drinken (bijv spitskool, groene kool, broccoli e.d.). Dit sap opvangen in een glas en dan warm/lauw opdrinken werkt goed voor je weerstand. Dit helpt goed; het is soms wel ff goor hoor.

Verder drink ik verse gemberthee; gember gaat ontstekingen goed tegen en helpt ook bij verkoudheid e.d.

Ik wil het recept wel even plakken als je interesse hebt.

Qua voeding: Weinig rood vlees eten verder en minder geraffineerde suikers.
Genoeg ijzer nemen zodat je geen tekorten krijgt (vlees, volkorenbrood).

Of een gewoon ijzertablet natuurlijk van De Tuinen of zo; twee per week is zat.
Hoezo kan echinaforce je lever aantasten? Lees hier niets over op internet... Oma van 97 jaar slikt het ook al tientallen jaren, ze doet het er nog steeds goed op hoor.
Sporten en hoge dosis vit C (time release tabletten, ik koop ze bij Etos)
En uit de buurt blijven van al die hoestende rochelende snotterende types
quote:lepeltjelepeltje schreef op 06 december 2011 @ 20:12:

Hoezo kan echinaforce je lever aantasten? Lees hier niets over op internet... Oma van 97 jaar slikt het ook al tientallen jaren, ze doet het er nog steeds goed op hoor.

Dat kan bij langdurig gebruik zo zijn (zegt men); laatst ook nog wat over gezien op de Duitse tv.

Hier staat het ook:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... purea.html
Ik volg. Ik eet en slaap goed en toch heb ik elke keer weer elke mogelijke buikgriep oid die er langs komt vliegen :(
Bij mij zit er geen enkele relatie tussen voeding en (infectie)ziekten, maar ik heb ooit weleens ijzertekorten gehad omdat ik vegetarisch at (dat bleek door laboratoriumonderzoek) en toen was ik inderdaad doorlopend ziek. Eenmaal aan de ijzer herstelde het bliksemsnel.

Maar verder geen probleem. Ik kan aan het tompoezendieet, of het müslirependieet, of aan het cake & koekdieet, maakt niks uit voor mijn weerstand.
Denk ook eens aan vitamine d. We hebben nauwelijks een zomer gehad, het is dit jaar lastig om voldoende vitamine d te hebben gekregen. Dat heeft veel invloed op je weerstand.
@sundream Bedankt voor het linkje. Alhoewel ik nog niet echt 100% ben overtuigd ga ik er wel over nadenken om wellicht wat te minderen: een week per maand ipv continu bijvoorbeeld. Of de dosering aanpassen van 2x2 naar 2x1 tabletten.
quote:Mieomij schreef op dinsdag 06 december 2011 20:54 Denk ook eens aan vitamine d. We hebben nauwelijks een zomer gehad, het is dit jaar lastig om voldoende vitamine d te hebben gekregen. Dat heeft veel invloed op je weerstand.Volgens mij is een kwartiertje per dag met ontblote handen en hoofd voldoende om het vitamine D op peil te houden.
Tot 10 jaar geleden was ik vaak grieperig en verkouden. Op een bepaald moment zo erg dat ik naar de huisarts ging. Die adviseerde mij elke ochtend 1 multi vitaminepil te nemen en elke avond bij het eten 3 vitamine c pilletjes.

Vanaf die tijd nooit meer grieperig geweest en de verkoudheid ed ook tig keer minder. Ik zweer er echt bij.
quote:lepeltjelepeltje schreef op 06 december 2011 @ 19:32:

Sinds ik 2x2 pilletjes echinaforce tabletjes slik (van Dr. Vogel) gaan alle ziektekiemen aan me voorbij. Misschien dat eens proberen? Ik slik het meestal van sep/okt tot april, gaat prima!

Ik slik het 'in de maanden van de R' ( dus idd van September tot en met April ). Dat deden we vroeger thuis al, en doe het nu dus nog steeds. icm extra vitamine C. Ik ben vrijwel nooit ziek. Kan toeval zijn, kan de Echinacea zijn Geen idee.

Wikipedia
Overigens lees ik nu dat ik dus net zo goed een placebo zou kunnen slikken

Morgen mijn moeder even bellen
Dear Lord, ik zou bijna mijn bovenstaande posting gaan wegjorissen

Zo grappig dit, elk jaar krijg ik nieuwe potjes van mijn moeder, en die slikken we dan braaf hier in huis.

Ik denk dat ik de komende maanden eens on the edge ga leven en kijken of ik ziek word zonder de EF.

Hahahaha
quote:Mieomij schreef op dinsdag 06 december 2011 20:54 Denk ook eens aan vitamine d. We hebben nauwelijks een zomer gehad, het is dit jaar lastig om voldoende vitamine d te hebben gekregen. Dat heeft veel invloed op je weerstand.Ik had dit dus te veel de laatste x dat ik mij liet testen (september ofzo). Ben nu wel superschoor
tien minuten per dag op je kop staan tv kijken, werkt waarschijnlijk net zo goed als alle bovenstaande tips en is nog gratis ook.

Als je geen aangetoonde te korten hebt (bloedarmoede oid) en niet immuun gecompromiteerd bent valt er geen weerstand te verhogen. Als de terugkerende bronchitis komt door een onderliggende longziekte (astma/COPD) moet die misschien beter behandeld worden, maar echina force slikken is echt geld in de sloot gooien...

genoeg slapen en goed eten en voldoende bewegen is altijd goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven