Gezondheid alle pijlers

wel of geen griepprik?

30-10-2012 08:04 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaar voor het eerst een oproep gekregen voor de griepprik! Ik snap niet zo goed waarom. Enige dat ik kan verzinnen is dat ik medicatie heb gekregen die eigenlijk voor de taaie slijmziekte is maar ik op advies van de KNO in mijn neus vernevel ivm regelmatig verstoppingen/ontstekingen daar!

De griep is voor mij dus niet levensbedreigend en mijn klachten hangen samen met een verkoudheid en niet met griep.

Wat zal ik nu doen? Wel of niet de griepprik halen?
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."
quote:Mundy schreef op 30 oktober 2012 @ 13:17:

[...]

Voor mij was dat dus een reden om hem niet te nemen. Nouja, eigenlijk niet voor mij, maar voor mijn ongeboren kind. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik die prik zou nemen en over 20 jaar blijkt dat dit een hele slechte beslissing is geweest...

Bij een vaccinatie krijg je het (verzwakte of dode) virus ingespoten, zodat je lichaam vast afweerstoffen klaar heeft voor het geval het echte virus binnenkomt. Is dus niks gevaarlijks, of rare stofjes ofzo, gewoon een virus.

Wat GiuliettaCapuletti (kun jij ff een makkelijker nick nemen?) ook zegt dus: bangmakerij wat jij doet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Helemaal geen bankmakerij, ik heb het nu over de mexicaanse griepprik en niet over de gewone griepprik, die al jaren gegeven wordt en waar dus wel voldoende over bekend is. Ik heb destijds heel veel hierover gelezen, omdat ik niet wist of ik hem nou wel of niet moest nemen. In het Nederlandse vaccin zat een stof die in het buitenland verboden was, toen is mijn twijfel begonnen. Ook moest je in sommige landen twee prikken hebben en in andere landen werd gezegd dat 1 prik voldoende was, ook zo raar. Later bleek uit een Fins onderzoek dat er een associatie is tussen het vaccin met het middel Pandemrix en de slaapziekte. Al zegt een Chinees onderzoek weer dat de narcolepsie door de ziekte zelf komt en niet door het vaccin. Iig veel onduidelijkheid. Ik zeg niet dat het een gevaarlijk vaccin is, maar wel dat het nieuw was en daardoor dus niet lang getest. Het kan prima zijn dat er niks aan de hand is als je die prik gehad hebt, maar ik wilde het risico niet nemen voor mijn ongeboren kind.

De gewone griepprik zou ik wel durven nemen, maar als je gezond bent, dan zie ik het nut er niet van in. Als ik dus op mijn 60e een oproep krijg, terwijl ik de griep nooit heb, neem ik hem niet.
Ik zou het mijzelf nooit hebben kunnen vergeven dat ik en mijn ongeboren kind de mexicaanse griep zou krijgen... Ik vindt beslissing heel moeilijk toendertijd! Iedereen was ook een andere mening toebedeeld.
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."
Ja die Mexicaanse griep was idd een ding toentertijd.

Ik heb 'm ook gehaald hoor....maar wees eerlijk het viel allemaal reuze mee.

Paniek was groter dan de problemen hier in NL.

En zo gaat het wel vaker...ik denk dat we ons eigen gevoel moeten volgen.

Als zwaar hartpatiënt zou ik 'm absoluut gaan halen, maar nu niet (astma). Van een gewone verkoudheid krijg ik al meer klachten.
quote:roodstrikje schreef op 30 oktober 2012 @ 16:27:

Ja die Mexicaanse griep was idd een ding toentertijd.

Ik heb 'm ook gehaald hoor....maar wees eerlijk het viel allemaal reuze mee.

Paniek was groter dan de problemen hier in NL.

Maar één van de dodelijke slachtoffers was de 14-jarige dochter van een goede kennis van mij, dus toen was die Mexicaanse griep ineens best wel gevaarlijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:emma77emma schreef op 30 oktober 2012 @ 08:06:

Ik zou het wel doen, je krijgt die oproep niet voor niets.

Maar dan nog: hij is niet verplicht hoor. Iedereen mag voor zichzelf bepalen of je 'm ook daadwerkelijk gaat halen.

Als je (nog) nooit ziek bent (geweest), zie ik niet in waarom je 'm wel zou halen, ook al zit je in een risicogroep.

Ook toen met de Mexicaanse griep heb ik 'm niet gehaald.
quote:laure schreef op 30 oktober 2012 @ 09:56:

Uit berichtgeving van de afgelopen jaren heb ik begrepen dat het nut van de griepprik helemaal niet wetenschappelijk is bewezen. Het programma Zembla heeft er ook een uitzending aan gewijd.

En wat Bergje zegt: ik hoor ook vaak van en over mensen die juist na een griepprik meer vatbaar voor griep zijn geworden dan daarvoor.

http://nos.nl/artikel/306 ... nschappelijk-bewezen.html

http://zembla.vara.nl/Nie ... 6a59e7d5fdf6d0f3a40c325c6

“Eigenlijk weet niemand precies hoe goed het griepvaccin werkt. Er is namelijk nooit goed onderzoek naar gedaan. In 2006 publiceert de Cochrane Collaboration, een onafhankelijke organisatie waarbij wetenschappers van over de hele wereld zijn aangesloten, hierover een vernietigend artikel. Ze hielden alle onderzoeken tegen het licht en kwamen tot de slotsom dat er helemaal geen bewijs is dat de griepprik doet waarvoor die is bedoeld, namelijk longontsteking en sterfte voorkomen. Deze conclusie heeft de Cochrane Collaboration in juni van dit jaar in een nieuw artikel bevestigd. Hoogleraar innovatie en medische biotechnologie H. Schellekens zegt hierover in ZEMBLA: "De studies bleken zo slecht uitgevoerd, dat ze nauwelijks bruikbaar zijn. En van die studies die wel bruikbaar waren, luidt de conclusie dat het vaccin eigenlijk niet werkt." Schellekens noemt het onethisch een hele bevolkingsgroep te vaccineren met een vaccin dat bijna niets doet.”http://jama.jamanetwork.com/article.asp ... eid=383571

Conclusion. —In the elderly, influenza vaccination may halve the incidence of serological and clinical influenza (in periods of antigenic drift).(JAMA. 1994;272:1661-1665)
Ik heb afgelopen maandag de griepprik gehaald omdat het kon via m'n werk, maar pff ik voel me beroerd nu. Zeg maar griep zonder koorts. Moe, hoofdpijn, spierpijn. Echt een vaatdoek.

Volgend jaar doe ik het niet meer.
Er zitten wel degelijk ongezonde hulpstoffen in vaccins. Want als men alleen het dode/verzwakte virus zou inspuiten dan is dat niet bedreigend voor het lichaam en doet het afweersysteem er verder niets mee.

Juist door een heel kleine hoeveelheid (giftige) adjuvanten aan het vaccin toe te voegen wordt het lichaam aangespoord om antistoffen aan te gaan maken.
Ik werk in een ziekenhuis. Administratieve functie op een afdeling buiten het daadwerkelijke ziekenhuis, ik zie zelf weinig tot geen patienten. Heb wel contact met collega's die iets vaker patienten tegen komen.

Nu worden wij allemaal verzocht om een griepprik te halen. En ik ben er nog niet over uit wat te doen. De afgelopen 15 jaar heb ik 2 keer griep gehad, in de jaren dat mijn kinderen baby's waren. Ging het alleen om mijzelf, dan zou ik de griepprik niet nodig vinden. Zou ik dagelijks contact met patienten hebben, dan zou ik 'm zeker wel nemen. Maar nu?
Ik heb hem net weer afgewezen, ik heb COPD/Astma. Belde voor mijn seretide herhalingsrecept en toen vroeg ze of ik hem wilde, nee dus, in het verleden nam ik hem wel, resultaat ik werd erg ziek van de prik en ik kreeg alsnog griep of was het een fikse verkoudheid? Voor mij dus ook dit jaar niet de griepprik.
quote:mn032 schreef op 30 oktober 2012 @ 23:17:

[...]

http://jama.jamanetwork.com/article.asp ... eid=383571

Conclusion. —In the elderly, influenza vaccination may halve the incidence of serological and clinical influenza (in periods of antigenic drift).(JAMA. 1994;272:1661-1665)Dat zijn ouderen dus. Ik heb begrepen dat er inderdaad uit onderzoek is gebleken dat de griepprik bij ouderen zin heeft. Maar bij jongeren dus niet. Verder heb ik ook begrepen dat de griepprik weliswaar griep voorkomt/minder heftig laat verlopen, maar dat de kans op complicaties desondanks onverminderd groot is. Misschien heb ik het verkeerd begrepen hoor en ik laat me graag weerleggen als het anders blijkt te zijn, maar voor mij is dit reden om toch in ieder geval zeer kritisch tegenover de griepprik te staan.
Ik heb hem dus wel gehaald. Vroeger was ik ziek als iemand maar een keer nieste, sinds ik de griepprik haal, heb ik geen last meer en eigenlijk nooit meer ziek. Wel heb ik nu wat koorts maar dat afgewogen tegenover de rest is het mij de moeite waard. Volgens mij is het een persoonlijke keuze
quote:qwerttu schreef op 07 november 2012 @ 15:39:

[...]

Dat zijn ouderen dus. Ik heb begrepen dat er inderdaad uit onderzoek is gebleken dat de griepprik bij ouderen zin heeft. Maar bij jongeren dus niet. Verder heb ik ook begrepen dat de griepprik weliswaar griep voorkomt/minder heftig laat verlopen, maar dat de kans op complicaties desondanks onverminderd groot is. Misschien heb ik het verkeerd begrepen hoor en ik laat me graag weerleggen als het anders blijkt te zijn, maar voor mij is dit reden om toch in ieder geval zeer kritisch tegenover de griepprik te staan.

En ik heb juist ook gelezen (zeer recent) dat de prik juist voor jongeren beter werkt dan voor ouderen (60+). Weet niet meer precies waar anders zou ik het opzoeken. Dus tsja. Op het internet is overigens zoveel info hierover te vinden dat er altijd wel een onderzoek (of meerdere) te vinden is (zijn) dat jouw mening (jouw in het algemeen) staaft.

Ik heb hem net gehaald (samen met mij heel bejaard <woonplaats>). (Ik voelde me echt piepjong met mijn 31 lentes ) Ik ga eerlijk gezegd uit gewoonte en krijg de oproep omdat ik lichte astma schijn te hebben. Maar voordat ik de prik kreeg was ik al zelden ziek (op een kleine verkoudheid eens in het jaar na). En dat schijnt ook een beetje aanleg te zijn (zelden ziek/verkouden zijn). Tuurlijk icm andere factoren (slaap, stress enz). Maar ik ga dus onder het motto: baad het niet....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven