Gezondheid alle pijlers

welk vitamine D supplement?

15-01-2021 13:22 43 berichten
Hoi allen,

Ik heb wat last van moeheidsklachten, dus via de huisarts en prikpost bloed laten prikken vorige week, vandaag de uitslag gekregen en ik heb dus vitamine D tekort.

Wie heeft tips?
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 17:24
49.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook en ging gisteren naar Holland & Barret die gesloten was, Kruidvat zit ernaast, dus daar een potje Dagravit gekocht, er waren verschillende merken, denk dat het niet zoveel uitmaakt. Op sommige verpakkingen stond wel dat het voor 50+ of voor 65+ was.
gisselle wijzigde dit bericht op 15-01-2021 13:26
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de goedkoopste, neem ik ook altijd. Volgens het bloedonderzoek is mijn vitamine D gehalte gewoon goed sinds dat ik dat neemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Vitamine D van vitamin store. Merk: Solgar. Deze kan je online bestellen.

Schreef de huisarts niets voor ?
j
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 17:24
98.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn potje van het kruidvat is bijna leeg, maar koop eerdaags die van lucovitaal is toch beter.
mick87 schreef:
15-01-2021 13:27
Ik heb Vitamine D van vitamin store. Merk: Solgar. Deze kan je online bestellen.

Schreef de huisarts niets voor ?
Doen ze tegenwoordig ( beleid verzekeraren alleen bij langdurige ernstige deficientie. En dan krijg je vaak een stootkuur met ampullen ( olieachtig) en moet je daarna zelf bijhouden als het kan. Nog een keer testen na half jaar om te zien of je het wel kan opnemen.


Ik heb dat, ik kan niet opnemen uit voedsel en zon en de normale tabletjes. En had 2x per een stootkuur nodig.

Ben van tabletten naar de vrij verkrijbare olieachtige capsules gegaan en dat gaat al veel beter. Nu 1x per jaar of 1,5 jaar een stootkuur nodig.

Ik zou dus voor de capsules gaan ipv de droge tabletjes. Voor de zekerheid en ik zou echt over een paar maanden een bloedtest vragen aan de HA.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 15-01-2021 13:34
2.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kittenxx schreef:
15-01-2021 13:30
Nee, de assistente zei dat die van de drogist net zo goed waren/zijn.
Hetzelfde zeggen ze bij maagzuurremmers en andere zaken die bij de drogist te halen zijn.
Ik moest vorig jaar voor mijn zoon bij de apotheek vit D halen op voorschrift en toen raadden ze me daar hun apotheekmerk aan, want dat was precies hetzelfde alleen veel en veel goedkoper dan wat de sportarts had opgeschreven.

Probeer anders gewoon een potje ergens van. Mijn zoon heeft bijvoorbeeld pilletjes die hij moet doorslikken en ik heb kauwpilletjes. Ik denk dat de verschillen eerder op zulke dingen neerkomen dan op kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest dat ook doen en heb nu de vit d (d of d3 staat erop) van kruidvat eigen merk kauwtabletten 50 microgram. Hoger dan dat heeft geen zin begreep ik van de internist die ik sprak. 25 zou ook prima zijn maar had deze in huis.
Alle reacties Link kopieren
Kittenxx schreef:
15-01-2021 13:30
Nee, de assistente zei dat die van de drogist net zo goed waren/zijn.
Hetzelfde zeggen ze bij maagzuurremmers en andere zaken die bij de drogist te halen zijn.
Hier werd ook gewoon huismerk kruidvat aangeraden door de huisarts bij vitamine D tekort.
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
Ik koop het online, opgelost in olie, van een goed merk. Now.
Met een flesje van bijna 15 euro kan je ongeveer een jaar lang dagelijks 25 mcg/1000 IE nemen.
Afbeelding
zazamaenade wijzigde dit bericht op 15-01-2021 13:46
24.19% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
15-01-2021 13:38
Met een flesje van bijna 15 euro kan je ongeveer een jaar lang dagelijks 25 mcg nemen.
Afbeelding
Is dat niet te hoog? Ik bedoel deze hoeveelheid is toch niet voor iedereen geschikt?
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk een toevalsbevinding aangezien een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking een laag vit D heeft. Moeheid is namelijk helemaal niet een kenmerkend symptoom daarvan, al roept men dat wel altijd.
Alle reacties Link kopieren
Vitakruid D3 gecombineerd met K2.

Slik je ook magnesium?
Alle reacties Link kopieren
1000 eenheden is precies goed, als je minder neemt, werkt het eigenlijk niet. Neem dus eentje met minimaal 1000 eenheden
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
15-01-2021 13:41
Is dat niet te hoog? Ik bedoel deze hoeveelheid is toch niet voor iedereen geschikt?

Nee hoor, zeker niet als je een tekort hebt. Tenzij je een aandoening hebt, dan zou ik advies vragen aan huisarts of apotheek.
Ik gooi hem er nog maar een keer in:
Kun je te veel vitamine D binnenkrijgen?

De aanvaardbare bovengrens van de vitamine D-inname voor volwassenen en kinderen van 11 t/m 17 jaar is 100 microgram per dag. Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar is de grens 50 microgram per dag en voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 microgram.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... ine-d.aspx
nounou
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
15-01-2021 13:31
Mijn potje van het kruidvat is bijna leeg, maar koop eerdaags die van lucovitaal is toch beter.
Wat is daar beter aan? Vitamine D is vitamine D. Alleen de prijs is veel beter (voor de fabrikant ....) dan vitamine D van een huismerk.
Alle reacties Link kopieren
Vitamine d heeft vet nodig om opgenomen te kunnen worden in het lichaam, ik krijg ook die olieachtige ampullen van de huisarts. Als je het dan zelf moet kopen zou ik voor iets op oliebasis gaan.
Ik kreeg laatst ook de tip om het vooral in de ochtend in te nemen omdat het iets met je melatonine aanmaak schijnt te doen, geen idee verder hoe of wat.
Alle reacties Link kopieren
Hoi to ik heb ze zou juist voor m’n moeder gekocht. Zij is tevreden over die van lucovital zijn iets van 13 euro per pot. Vandaag waren ze bij Kruidvat 1+1 gratis
Ik neem de vegan vitamine D van het Kruidvat.
Ik krijg vitamine D op doktersvoorschrift. Ampullen in olie/vet omdat door de olie/het vet de vitamine D beter wordt opgenomen.
(volgens Google kun je als je tabletten neemt dit beter innemen bij een maaltijd waar vet inzit).

Ik krijg deze ampullen https://www.viata.be/dcure-25000-ie-amp ... MAQAvD_BwE
2x per maand moet ik een ampul nemen. Zijn ook vrij verkrijgbaar dus hoeft niet perse op recept.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de vitamine D van het huismerk van de Etos. Daar kan je ze volgens mij in 3 sterktes krijgen. Ik gebruikte de lichtste, maar daarbij zat ik net op de ondergrens van normaal, dus nu toch maar de sterkere variant te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Neem aan dat de huisarts wel een dosering heeft geadviseerd?
Sowieso vit D met eten innemen. In vet opgeloste capsules worden wel waarschijnlijk beter opgenomen. Over een aantal maanden weer prikken om te kijken of het voldoende heeft geholpen en anders bijstellen.
Alle reacties Link kopieren
Ps: je schrijft over naar buiten gaan: tussen oktober en maart/april draagt dat eigenlijk niet bij aan je vitamine D aanmaak. Wel is het zo dat in de zomermaanden je een voorraad opbouwt. Nu meer naar buiten gaan is zéer zeker goed voor je gezondheid (alleen al daglicht), maar voor je vitamine D zal het niets uithalen.
Alle reacties Link kopieren
Er is een berekening waarbij je aan de hand van je huidige waarde kunt berekenen hoeveel je nodig hebt.

Neem altijd die in olie, die neemt je lichaam beter op. Ik heb een tijd 7 dagen per week 3000 geslikt omdat hij laag bleef, nu zit ik op 2 x per week 3000 ie omdat hij iets te hoog was. Blijf dus ook regelmatig even testen! Een waarde tussen de 80 en 100 is mooi (aldus mijn internist).

Dus zorg dat je je waarde weet en zoek even op berekening vitamine D zoeken.

https://farmacopedia.nl/artikelen/vitamine_d/

Hier staat hij ook tussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven