Gezondheid alle pijlers

welke antidepressiva hebben weinig bijwerkingen???

29-03-2010 04:16 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
???
???? Dat ligt er toch aan wie hem neemt? De één heeft dit, de ander dat...
Door wie ga je je ad voor laten schrijven?

Ik ben enorm aangekomen van de ad, later kwam ik bij een psychiater terecht, deze gaf aan dat het middel wat ik slikte (paroxentine) erom bekent staat dat je ervan aankomt.

Inmiddels ben ik gestopt met de ad, een beter middel was volgens mijn pscychiater lexapro geweest, daar is de kans om te aankomen minder bij.

Er zullen hier mensen gaan zeggen dat je dat aan je huisarts of psy moet overlaten, maar in mijn geval had zelfonderzoek 3 jaar geleden zeker zin gehad...
En wat namma zegt klopt ook, bij een bijvoorbeeld lexapro waarbij minder mensen last hebben van aankomen, wil nog niet zeggen dat dat voor jou ook geldt.

Ieder mens reageert anders op ad, maar sommige staan er wel bekend om!
Ik was bang voor ad, want: nog meer aankomen en libido weg.

HA heeft toen gezocht naar weinig bijwerkingen op dat gebied en kwam uit op citalopram. Hebb ik anderhalf jaar geslikt en zonder moeite afgebouwd.

Succes
Ik lees mee. Ben me te pletter geschrokken van evt. bijwerkingen.
Je bedoelt dat je geen dikke reet wil krijgen?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Heb je al geprobeerd te sporten, regelmaat in te bouwen, genoeg te slapen, niet te drinken, gezond te eten en eens wat meer te praten, met mensen? Zomaar een paar vraagjes. Groots resultaat, geen bijwerkingen. Ja, positieve.
quote:Very Cherry schreef op 29 maart 2010 @ 09:15:

Je bedoelt dat je geen dikke reet wil krijgen?Nee, dat lijkt me niet nee. En de rest lijkt me ook niet. Hoofdpijn en misselijkheid zit ik ook niet op te wachten, dat heb ik nu al zo vaak.
TO; ik lees per stom toeval net je topic op Relaties. Volgens mij is er werk aan de winkel. Lees mijn vorige posting nog eens goed, en voeg daar aan toe; Huis opruimen.
quote:winkelfanaat schreef op 29 maart 2010 @ 07:50:

Door wie ga je je ad voor laten schrijven?

Ik ben enorm aangekomen van de ad, later kwam ik bij een psychiater terecht, deze gaf aan dat het middel wat ik slikte (paroxentine) erom bekent staat dat je ervan aankomt.

Inmiddels ben ik gestopt met de ad, een beter middel was volgens mijn pscychiater lexapro geweest, daar is de kans om te aankomen minder bij.

Er zullen hier mensen gaan zeggen dat je dat aan je huisarts of psy moet overlaten, maar in mijn geval had zelfonderzoek 3 jaar geleden zeker zin gehad...

Ik zou je inderdaad ook aanraden hier zelf naar op zoek te gaan..

Informeer naar de mogelijke middelen die je voorgeschreven zou krijgen en google dan naar de bijwerkingen van deze medicatie. Aan de hand van deze bijwerkingen zou je voor jezelf kunnen bepalen welke je eventueel zou willen proberen te gaan slikken en dit voorleggen aan je arts.
Lieverd je hebt het nu zwaar maar denk goed na voordat je de stap naar ad zet. Ook als je weinig last hebt van bijwerkingen blijft het een chemisch goedje. Geloof me ik kan het weten. Zodra ik klaar ben met typen neem ik mijn dagelijkse broodnodige dosis.

Maar laat hem jou dit niet aan doen! Mocht je huisarts wel vinden dat ad een goed idee is laat hem/haar jou dan goed informeren. Liefst zelf door een psychiater die weten er vaak meer vanaf.

De tips die VC geeft zijn ook goede tips ook al wil je daar nu misschien niet aan denken.
Klopt ook wat winkelfanaat zegt trouwens maar in mijn geval keek de psychiater al heel concreet naar wat bij mij het beste zou passen. Maar zelf onderzoek doen loont wel.
Welk anti-depressivum weinig bijwerkingen heeft? Hardlopen!

Bewezen effectief als anti-depressivum.
St Janskruid, Kira Forte, heeft geen bijwerkingen. En het heeft een bewezen antidepressieve werking tegen lichte tot matige depressies. Het behoort tot de SSRI's.

Probleem is dat het in Nederland niet in het basis verzekeringspakket zit (dacht ik). In sommige andere landen wel.
quote:Groll schreef op 29 maart 2010 @ 10:53:

St Janskruid, Kira Forte, heeft geen bijwerkingen. Ehm, het heeft wel een verzwakkende werking op De Pil.

http://vita-info.nl/2009/01/st-janskruid/
Iedereen reageert anders op AD. Dus er valt werkelijk geen zinnig antwoord te geven op je vraag.
quote:Groll schreef op 29 maart 2010 @ 10:55:

[...]

Ehm, het heeft wel een verzwakkende werking op De Pil.

http://vita-info.nl/2009/01/st-janskruid/Scherp! Heb inderdaad van zeer dichtbij toch wel catatrofale ontwikkelingen meegemaakt op dit gebied.
quote:Very Cherry schreef op 29 maart 2010 @ 09:18:

Heb je al geprobeerd te sporten, regelmaat in te bouwen, genoeg te slapen, niet te drinken, gezond te eten en eens wat meer te praten, met mensen? Zomaar een paar vraagjes. Groots resultaat, geen bijwerkingen. Ja, positieve.

Eens met Very Cherry. Ik heb zelf ook een tijd AD's gebruikt. Tijdens het gebruik voelde ik me totaal niet verdrietig. Maar ook niet meer blij. Eigenlijk voelde ik niks meer. En toen ik stopte kwam al het verdriet, waarvoor ik de AD's in de eerste plaats gebruikte, weer terug. Het bovenstaande heeft mij uiteindelijk het meeste geholpen!

Laat je in ieder geval goed voorlichten en zorg ervoor dat je ook met iemand over je problemen kan praten.

@Very Cherry; ik gebruik het zelf ook, maar moet je met St. Janskruid ook niet oppassen in de zon? Ik vind hier wat tegenstrijdige berichten over.
anoniem_97088 wijzigde dit bericht op 29-03-2010 12:56
Reden: spellingsfout
% gewijzigd
Ik dacht dat Sint Janskruid ook niet helemaal zonder 'risico's' is. Idd oppassen met de pil en ik geloof dat je het ook moet afbouwen.
Bij lichte en matige depressies zouden antidepressiva niet de eerste keus moeten zijn, vanwege de bijwerkingen en vanwege de matige werking bij veel mensen.

Uit vergelijkende onderzoeken is gebleken dat (minimaal) 3 x per week een half uur hardlopen(of snelwandelen of stevig fietsen...) even goed of beter werkt dan antidepressiva. Dus als je verder gezond bent dan zou ik er altijd voor kiezen om dat eerst te proberen, misschien onder begeleiding van een coach (psycholoog o.i.d.)

Een echt goed boek is "Uw brein als medicijn" van David Servan Schreiber. Laat je niet afschrikken door de stomme titel, die suggereert dat het een alternatief zelfhulpboek is, want het is een wetenschappelijk goed onderbouwd boek over aanvullende of vervangende manieren om psychische problemen, m.n depressie aan te pakken.

Zelf heb ik trouwens ook ervaring met Seroxat (paroxetine) en Cipramil en weliswaar hielp het wel tegen de somberheid, maar ik werd er erg onverschillig van; ik kon niet meer ontroerd raken, niet meer huilen, en niet meer opgewonden raken tijdens de seks. Het leven werd op die manier wel erg vlak en dat vond ik niet acceptabel.
quote:Nathaniel schreef op 29 maart 2010 @ 11:50:

[...]@Very Cherry; ik gebruik het zelf ook, maar moet je met St. Janskruid ook niet oppassen in de zon? Ik vind hier wat tegenstrijdige berichten over.Geen idee lieverd, ik gebruik geen poeders, planten en pillen. Weet alleen dat ik eens een vriendin heb vergezeld naar de abortuskliniek, na een cocktail van St. Janskruid en Marvelon.
St Jans Kruid zat ik ook aan te denken. Heeft bijna geen bijwerkingen. Wel werkt het niet altijd samen met andere medicijnen. Raadpleeg je apotheker als je mediciatie gebruikt en meldt dat je sint jans kruid slikt.

slik je ook nog de pil,dan kun je geen sint jans kruid gebruiken. je hebt wel hoge dosis nodig rond de 1200 - 1500 mg per dag nodig. Ongeveer een week of 2 daarna kun je eventueel lager gaan zitten.

Werkt bij milde depressie's, zware depressie's heb je gewoon medicatie nodig. Bij milde depressie's en neerslachtigheid kun je beter sint jans kruid slikken als je geen medicatie gebruikt.

Eventueel Sam-e kun je dan gebruiken. Is wel een stuk duurder. Weet alleen niet of dat invloed heeft op de pil of andere medicatie. Kun je eventueel bespreken met je huisarts of een apotheker

5 htp is een middel tegen winterdepressie. Het wordt omgezet in l- tryptofaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven