Welke (combi van) vitaminen slik jij?
maandag 11 oktober 2010 om 12:41
Gister was ik bij een kennis die vertelde dat ze zwoer bij het slikken van een combinatie aan vitaminepillen. Ze vertelde dat ze er jonger bij bleef. En niet zomaar 2 of 3 nee, wel een stuk of 12. Ik slik op dit moment tijdelijk alleen vitamine B12 omdat ik zo'n last van haaruitval heb. Voor de rest slik ik niets. Dus ik ben benieuwd waarom vitaminen naast een gezond eetpatroon zouden kunnen werken. Ik ben dus benieuwd of hier meer mensen zijn die zweren bij het slikken van extra vitaminen.
maandag 11 oktober 2010 om 23:46
Ik kan me niet voorstellen dat het slikken van 12 pillen per dag gezond is! Als je gezond eet zou je in principe genoeg vitaminen binnen moeten krijgen. Een aanvulling bij een griepje o.i.d. kan natuurlijk geen kwaad.
Ik slik wel vitamine D omdat dat niet door mijn lichaam wordt geproduceerd of opgenomen. Dat is uit bloedonderzoek gebleken. Maar verder haal ik mijn vitamines uit groente, fruit e.d.
Ik slik wel vitamine D omdat dat niet door mijn lichaam wordt geproduceerd of opgenomen. Dat is uit bloedonderzoek gebleken. Maar verder haal ik mijn vitamines uit groente, fruit e.d.
dinsdag 12 oktober 2010 om 02:01
Maar het punt is dat modern gekweekte groente en fruit veel minder vitaminen en mineralen bevatten dan vroeger,en vooral heel veel water. Dat komt doordat het in kassen d.m.v. hydrocultuur gekweekt wordt, met voornamelijk NPK meststof als voeding. Weinig mineralen en sporenelementen,zoals selenium, terwijl je lichaam dat wel degelijk nodig heeft, in kleine hoeveelheden.
Groente van de volle grond buiten en alles wat van bomen afkomt, zoals appels en kersen, is wel in orde overigens.
Ik slikte standaard multivitamine en mineralen bij, tot ik geemigreerd ben. Hier is voeding standaard verrijkt met o.a. ijzer en B vitaminen. Daarbij komt alle groente hier van de volle grond en de bodem bevat heel veel mineralen, is van vulkanische oorsprong. Het eten smaakt hier dan ook veel beter. En de gezondheid van de mens hangt blijkbaar nauw samen met de kwaliteit van de bodem, waarop voedsel verbouwd wordt. In Nederland zou ik blijven bijslikken, in sommige andere landen is het motto> een evenwichtige voeding bevat voldoende vitaminen en mineralen, wel degelijk van toepassing.
Groente van de volle grond buiten en alles wat van bomen afkomt, zoals appels en kersen, is wel in orde overigens.
Ik slikte standaard multivitamine en mineralen bij, tot ik geemigreerd ben. Hier is voeding standaard verrijkt met o.a. ijzer en B vitaminen. Daarbij komt alle groente hier van de volle grond en de bodem bevat heel veel mineralen, is van vulkanische oorsprong. Het eten smaakt hier dan ook veel beter. En de gezondheid van de mens hangt blijkbaar nauw samen met de kwaliteit van de bodem, waarop voedsel verbouwd wordt. In Nederland zou ik blijven bijslikken, in sommige andere landen is het motto> een evenwichtige voeding bevat voldoende vitaminen en mineralen, wel degelijk van toepassing.
dinsdag 12 oktober 2010 om 12:50
Hier in Nederland zou je kunnen kiezen voor bio-produkten maar onderzoek heeft laten blijken dat het alleen in de smaak uitmaakt niet in de hoeveelheid vitamine die je binnenkrijgt.
Als je de spullen goed wast is er niets aan de hand.
Ik heb trouwens van de week mijn laatste nederlandse blauwe druiven geplukt uit mijn achtertuin zonder allerlei schadelijke toevoegingen en die smaken ondanks dat we niet echt een topzomer hebben gehad.(alleen de lente en het begin van de zomer was het een aantal weken bloedheet) heerlijk zoet!
Ook mijn kruidentuintje heeft genoeg opgeleverd,daar heb ik een gedeelte van ingevroren voor de winter.
Zolang je voldoende groeten fruit binnenkrijgt is er dus niets aan de hand of je moet een onderlingende ziekte hebben waardoor je de vitamines niet goed opneemt,of zwanger zijn.
Dan nog is er de mogelijkheid om je bloed op eventuele tekorten te laten onderzoeken.
Btw ik heb een aangeboren afweerstoornis maar bij mij is het wat de opnames van vitaminen mineralen etc betreft goed dus gebruik ik verder geen extra vitamines.
Zoals ik al eerder stelde het lijkt een soort "mode"wat betreft het slikken van vitamines betreft en alleen als je van hezelf weet dat je niet genoeg vitamines of mineralen ed binnenkrijgt omdat je geen groenten of fruiteter ben is het aan te raden om een vitaminepil te pakken maar ga dan niet roepen dat je(in het algemeen) gezond eet!
Als je de spullen goed wast is er niets aan de hand.
Ik heb trouwens van de week mijn laatste nederlandse blauwe druiven geplukt uit mijn achtertuin zonder allerlei schadelijke toevoegingen en die smaken ondanks dat we niet echt een topzomer hebben gehad.(alleen de lente en het begin van de zomer was het een aantal weken bloedheet) heerlijk zoet!
Ook mijn kruidentuintje heeft genoeg opgeleverd,daar heb ik een gedeelte van ingevroren voor de winter.
Zolang je voldoende groeten fruit binnenkrijgt is er dus niets aan de hand of je moet een onderlingende ziekte hebben waardoor je de vitamines niet goed opneemt,of zwanger zijn.
Dan nog is er de mogelijkheid om je bloed op eventuele tekorten te laten onderzoeken.
Btw ik heb een aangeboren afweerstoornis maar bij mij is het wat de opnames van vitaminen mineralen etc betreft goed dus gebruik ik verder geen extra vitamines.
Zoals ik al eerder stelde het lijkt een soort "mode"wat betreft het slikken van vitamines betreft en alleen als je van hezelf weet dat je niet genoeg vitamines of mineralen ed binnenkrijgt omdat je geen groenten of fruiteter ben is het aan te raden om een vitaminepil te pakken maar ga dan niet roepen dat je(in het algemeen) gezond eet!
dinsdag 12 oktober 2010 om 15:01
Cranberriecapsules,ik hoor lees van meer mensen dat het hun helpt het maakt je urine extra zuur,eerder werd dat ook gezegt van vitamine c maar dat is achterhaald.
Ik heb ook het advies van de ha gehad om het te gebruiken maar na de tigste blaasontsteking ben ik er mee gestopt bij mij helpt het dus echt niet,of ik daar enige in ben geen idee eigenlijk maar ik heb een afweerstoornis en ik denk dat daar misschien de oorzaak ligt?
Ik heb ook het advies van de ha gehad om het te gebruiken maar na de tigste blaasontsteking ben ik er mee gestopt bij mij helpt het dus echt niet,of ik daar enige in ben geen idee eigenlijk maar ik heb een afweerstoornis en ik denk dat daar misschien de oorzaak ligt?
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:00
Ik slik gewone multi vitamines elke dag. En dan nog extra vitamine b complex omdat dat stukje darm dat vitamine b12 opneemt bij mij verwijderd is. Maar bij het laatste bloedonderzoek bleek dat een ander stuk darm deze taak heeft overgenomen. En dan nog een paar keer per week extra vitamine c omdat mijn lijf nog herstellende was van de operatie. Die laatste twee zijn dus eigenlijk niet meer nodig, maar ik voel me er zo goed bij dat ik het gewoon nog regelmatig blijf nemen. Verder is gezonde voeding met mijn Crohn sowieso een must.
dinsdag 12 oktober 2010 om 23:28
Een overdoses vitamines is gewoon heel gevaarlijk. Dat van die 12 pillen kan dan denk ik ook niet goed zijn. Als je toch aan de vitaminepillen wil kan je je altijd even laten informeren in de apotheek of nog beter de huisarts als je toch al een afspraak hebt. Die kent je medische geschiedenis en kan misschien bepaalde dingen aan- en afraden.
woensdag 13 oktober 2010 om 09:40
ik slik standaard elke dag multivitamine en calcium, dit omdat ik 20% niet opneem vanuit de voeding.
Slik nu tijdelijk staaltabletten (ijzer), ben 2,5 week geleden geopereerd en mijn ijzer bleef te laag.
En krijg 1x per 3 maanden een b12 injectie (zet ik zelf) maar dit gaat via de chirurg.
Verder wordt 1x per half jaar mijn bloedwaardes gecontroleerd en daarop worden dan weer dingen aangepast
Slik nu tijdelijk staaltabletten (ijzer), ben 2,5 week geleden geopereerd en mijn ijzer bleef te laag.
En krijg 1x per 3 maanden een b12 injectie (zet ik zelf) maar dit gaat via de chirurg.
Verder wordt 1x per half jaar mijn bloedwaardes gecontroleerd en daarop worden dan weer dingen aangepast