Gezondheid alle pijlers

Werken aan je eigen geluk

15-12-2018 09:37 885 berichten
Wie doet er mee? Ik heb net een interview gelezen in de Volkskrant van hoogleraar psychologie aan Yale, Laurie Santos; 'Geluk kun je leren'. https://www.volkskrant.nl/mensen/laurie ... -~be96e0ff

Er is steeds meer bekend over hoe je zelf meer geluk en tevredenheid in je leven kunt creëeren.

Om een paar voorbeelden te noemen:
- Mediteren.
- Meer aandacht besteden aan vriendelijkheid en dankbaarheid.
- Vaker met aandacht iets voor een ander doen, (hoe klein ook).
Geld uitgeven aan ervaringen ipv spullen.
- Bewust sociale verbindingen aangaan met anderen.
-Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.

Zelf ben ik meest van de tijd al erg gelukkig en tevreden. Mede ondat ik al 15 jaar bezig ben met vergelijkbare principes, maar dit gun ik anderen ook.

Ik hoop dat dit topic kan bijdragen aan het geluk van een ieder die dit leest en de mindset verandert die hier op het forum zo overheersend is, dat je geen enkele grip hebt op je eigen geluk en alles afhangt van de omstandigheden.

Ik hoop dat we elkaar hier kunnen steunen bij het maken van de juiste keuzes. Ik ben ook erg nieuwsgierig: hoe gelukkig en tevreden ben jij en wat doe je eraan om meer geluk in je leven te creëeren?
Alle reacties Link kopieren
- Mediteren.
Nee, of het hoofd leeg maken op de bank met een kop thee en chocola moet ook onder mediteren vallen.

- Meer aandacht besteden aan vriendelijkheid en dankbaarheid.
Ik kan heel blij worden van de vriendelijkheid van anderen. En ben daar dankbaar voor. En hoewel hij het niet doorhad was mijn buurman gisteren in het ziekenhuis ook heel dankbaar dat ik om een privékamer vroeg zodat ik hij niet naast een iedereen afsnauwende vrouw hoefde te zitten.

- Vaker met aandacht iets voor een ander doen, (hoe klein ook).
Zie voorbeeld hierboven. Oh, en na de vorige chemo heb ik een luier aan gedaan zodat man niet na elke kotssessie het bed hoefde te verschonen. Toen voelde ik me echt heel gelukkig!

Geld uitgeven aan ervaringen ipv spullen.
Deze is lastig. Ik heb spullen nodig voor ervaringen. Mag je die dan wel kopen? Als ik geen pruik koop ervaar ik nooit meer hoe het is om haar te hebben.

- Bewust sociale verbindingen aangaan met anderen.
Check! Op het vivaforum.

-Minder tijd besteden aan sociale media als Facebook, Instagram en Twitter.
Heb ik niet, dus kan niet minder.

Ik hoop dat dit topic kan bijdragen aan het geluk van een ieder die dit leest en de mindset verandert die hier op het forum zo overheersend is, dat je geen enkele grip hebt op je eigen geluk en alles afhangt van de omstandigheden.
Maar ja, sommige omstandigheden zijn wel belangrijk hè? Ik weet zeker dat ik nu een stuk gelukkiger zou zijn als ik zou weten dat mijn kanker te genezen is. Of als ik zelfs maar zou weten dat ik nog tijd genoeg heb om een middelbare school voor ze uit te kiezen.
Ik zou ook gelukkiger zijn als ik niet elke 3 weken een chemo had waardoor ik 2 weken op bed lig en strontchagrijnig word (oh, en die mijn hersenen aantasten).
Maar verder ben ik meestal heel gelukkig, blij dat ik mijn kinderen nog heb en zelfs wel eens een leuke moeder kan zijn.

Dus ik vind dat ik het best goed doe, maar ik ken jou als iemand die altijd alles beter weet, dus kom maar op met de tips!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
JollyRider schreef:
15-12-2018 09:51
:popcorn: ben benieuwd of mijn verwachting uitkomt
Daar hoef je weinig popcorn voor te eten denk ik ;-)
En als de missie niet lukt to? Wat dan?
Alle reacties Link kopieren
hebben we al niet genoeg geluksgoeroes?

lijkt me beter dat dit niet gekaapt wordt door psychologen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
15-12-2018 11:07
Daar hoef je weinig popcorn voor te eten denk ik ;-)
Ik ben nog vol verwachting
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-12-2018 11:10
Ik ben nog vol verwachting
ga eerst maar even lekker mediteren.
anders zit je zinloos te wachten.
wij slapen nooit.
Interessant onderwerp. Ik denk dat de aspecten die benoemd worden in de openingspost best van invloed kunnen zijn op je geluksgevoel maar ik geloof niet in de maakbaarheid van geluk.

Bovendien, wat is geluk?
Alle reacties Link kopieren
AnnaC :hug: je post breekt mijn hart.. :hug:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Enn schreef:
15-12-2018 10:55
Niets, ik geloof niet in maakbare ‘Gij zult gelukkig zijn’ . Neem het leven zoals het is; leuk en kut. En streef naar 5 keer per dag hard lachen.
Zo is dat.
JollyRider schreef:
15-12-2018 11:10
Ik ben nog vol verwachting
Hoop, ook een belangrijk ingrediënt voor geluk.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
15-12-2018 11:12
ga eerst maar even lekker mediteren.
anders zit je zinloos te wachten.
Het hele leven is zinloos. Dat inzicht geeft meer geluk dan mediteren
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
stroman schreef:
15-12-2018 11:16
Hoop, ook een belangrijk ingrediënt voor geluk.
En in verwachting zijn ook voor sommige mensen ;-)
valentinamaria schreef:
15-12-2018 11:12
ga eerst maar even lekker mediteren.
anders zit je zinloos te wachten.
Nee, je moet yoga doen. Moet dus, niet mag. En dan vooral hot yoga. Nee, geen sexy kinky yoga, maar yoga in een broeikas. En van je gekste pose moet je een foto maken. En die moet je op ‘Instaaaa’ zetten. En dan #Ilovelife#Iamsoblessed erbij zetten. Dan pas ben je goed bezig :)
Wie doet hier trouwens ook aan een Fuckit List in plaats van een Bucket List? Lekker hè zo’n lijst?
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
15-12-2018 11:20
Nee, je moet yoga doen. Moet dus, niet mag. En dan vooral hot yoga. Nee, geen sexy kinky yoga, maar yoga in een broeikas. En van je gekste pose moet je een foto maken. En die moet je op ‘Instaaaa’ zetten. En dan #Ilovelife#Iamsoblessed erbij zetten. Dan pas ben je goed bezig :)
ik heb gewoon de foute mindset!
ik word al diep ongelukkig bij het idee dit te moeten doen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
15-12-2018 11:13
Interessant onderwerp. Ik denk dat de aspecten die benoemd worden in de openingspost best van invloed kunnen zijn op je geluksgevoel maar ik geloof niet in de maakbaarheid van geluk.

Bovendien, wat is geluk?
Voor mij is geluk de frisse lucht in mijn longen op een kille herfstdag als vandaag terwijl ik uit de auto stap.

Geluk is die eerste lentedagen waar het nog te koud is zonder jas, en de zon op je gezicht schijnt terwijl je op een bankje in het park zit. Tranen van geluk!

Geluk is de dag dat mijn medicijnen aanslaan en een ellende die ik al begon te aanvaarden als permanent toch blijkt te kunnen verdwijnen.

Geluk is mijn zoons die als een orkaan door het leven razen en zich ontwikkelen tot fijne volwassen mannen.

Geluk is mijn vrouw die net onder de douche stond en zich aan staat te kleden waardoor ze in alleen jeans, met wilde haren, voor me staat zonder te beseffen hoe aantrekkelijk ze zo is.

Geluk is gebakken eendenlever bij l’Europe.

Geluk is in een dekentje opgerold op de bank zitten, forum lezen/schrijven, met zoons due samen gamen op de achtergrond.

Geluk is hond die aan mijn voeten komt liggen.

Geluk is uitzicht op mijn houten hond (waarvan ik de naam vergeten ben, alsook de kunstenaar) die ik met Stroman kocht en die staat voor mijn zakelijke bevrijding

Geluk is schieten
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Krijg eerst maar eens een berg levensbagger over je heen.

In de categorie, levensbedreigende ziekte (van jou of je naasten), je baan verliezen, je ouders verliezen, kind met een handicap die je hem/haar niet gewenst had, ontspoorde puber, vreemdgaande man/vrouw met aansluitend een vechtscheiding en zo kan ik nog even doorgaan.

Kijken hoe maakbaar je geluk dan nog is.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Lees graag mee.

De afgelopen weken zijn erg druk geweest, ik merk aan mezelf dat ik minder kan genieten van alles. In plaats daarvan me focus op wat allemaal nog moet.

Vorige week kwam een cliënt op mijn vrijwilligerswerk naar me toe met een kerstcadeautje. Een flesje parfum in de vorm van een hakje. Om dankjewel te zeggen voor alle inspanningen het afgelopen jaar. Toen voelde ik me zo gelukkig, ik werk met mensen met een beperking en de cliënt had het zelf uitgezocht :flirting: Tevens een reminder om vaker eens te stoppen met rennen en stil te staan bij alle mooie, leuke dingen (hoe klein dan ook).
Alle reacties Link kopieren
Beetje hoog Happinez magazine gehalte dit. Kan daar zelf weinig mee. Wat is geluk uberhaupt? Een kort momentje van blijheid? Het lijkt me handiger om te leren aanvaarden dat het leven soms ronduit kut is, soms ook heel erg leuk en alles daar tussenin, en dat je uiteindelijk gewoon dood gaat. Daar veranderen 6 yogalessen per week en een uur mediteren per dag niets aan.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
15-12-2018 11:33
Krijg eerst maar eens een berg levensbagger over je heen.

In de categorie, levensbedreigende ziekte (van jou of je naasten), je baan verliezen, je ouders verliezen, kind met een handicap die je hem/haar niet gewenst had, ontspoorde puber, vreemdgaande man/vrouw met aansluitend een vechtscheiding en zo kan ik nog even doorgaan.

Kijken hoe maakbaar je geluk dan nog is.
Dan heb je gewoon niet hard genoeg gewenst en te kort gemediteerd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Monchu69 schreef:
15-12-2018 11:22
Wie doet hier trouwens ook aan een Fuckit List in plaats van een Bucket List? Lekker hè zo’n lijst?
Ik ken het niet maar het klinkt enorm aantrekkelijk!
Ga er direct een maken!
Hond: Peter Bastiaanssen.
viva-amber schreef:
15-12-2018 11:35
Dan heb je gewoon niet hard genoeg gewenst en te kort gemediteerd.

Kijk. Ik wíst dat ik iets verkeerd deed :proud:
Ik geloof heilig in tevredenheid. Over wie je bent en wat je hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven