Gezondheid alle pijlers

Wie ervaring met medicijnen tegen vaginale schimmelinfectie?

20-11-2007 22:22 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij geruststellen? Ik heb namelijk sinds 5 dagen een nogal heftige (inwendige) vaginale infectie. Gelukkig kon ik gisteren bij de huisarts terecht, en hij heeft me 3 (!) medicijnen voorgeschreven omdat het nogal een pittige infectie is. Nu heb ik vroeger ook wel eens een vaginale infectie gehad, maar een stuk minder heftig. Bovendien heb ik dit keer andere medicijnen gekregen. Namelijk Gyno Daktarin-1 een capsule die je vaginaal inbrengt en Fluconazol, een tablet die je gewoon oraal moet innemen.

Ik heb vannacht de vaginale capsule ingebracht en vanochtend de capsule ingenomen, maar ik merk nog geen verschil. Althans, wel qua jeuk, want die is gelukkig al wat minder geworden, maar ik heb nog extreem (!) last van afscheiding. Wie heeft er ervaring met dezelfde medicijnen en kan mij vertellen hoe lang het duurt voordat deze ook gaan werken? En of het inderdaad normaal is dat je de eerste dagen nog last van afscheiding hebt...?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Tip voor als je een schimmeltje voelt komen opzetten (maw als je afscheiding een beetje vreemd ruikt of er anders begint uit te zien) : je kunt de eerste symptomen prima zelf bestrijden en vaak een echte infectie voorkomen door je vaginaaldouche te vullen met water en 3 druppeltjes (geconcentreerde) tea tree olie. Helpt als een trein!
Waar kan je die tea tree olie kopen? En ik heb ook wel eens iets gehoord over je vaginaaldouche met water en een heel klein beetje azijn, dat schijnt de zuurgraad in je vagina ook weer goed te krijgen, alleen lijkt me dat zo eng, azijn klinkt zo agressief. Weet iemand hier ook iets van?
Wat het verhaal van die anticonceptiepil betreft: mijn huisarts zei ook al dat het klopt. De hormonen in de pil zorgen voor schimmelinfecties. Nu ben ik wel gestopt met de pil en heb ik het Mirena-spiraaltje, maar het nadeel van Mirena is dat het touwtje ook weer schimmelinfecties kan veroorzaken. Dus mijn huisarts zei al dat het aan de ene kant goed is tegen de schimmelinfecties om een spiraaltje te nemen, maar aan de andere kant ook nadelig kan zijn. Helaas nu alweer ene schimmelinfectie.. Nu was dit voor mij gelukkig niet de reden om een spiraaltje te nemen (pilmoeheid). Ik ben overigens heel blij met mijn spiraaltje hoor (voor het geval jullie anders denken door dit verhaal), maar dat is off-topic.

@honnevonne: het kan idd op een bepaalde plek zitten (alleen linkerkant, of een klein plekje of zo). Het hoeft niet direct overal te zitten. Hoe meer hoe vervelender zou ik zeggen.

@fienepien: ik gebruik zelf niet die tea tree olie, maar ik zou het bij De Tuinen proberen. Die hebben bijna alles op dat gebied.
@ Leida:

Die jeuk kan ik ook nog een beetje specificeren. Het zit namelijk vooral bij mijn clitorus. En ik heb er geen rode vlekken of bultjes oid bij.

Herken je dit ook? Waar kun je honingzalf halen? Wat houdt dat in?

Ik moet er wel bij vertellen dat ik in een warm land woon met temperaturen van gemiddeld 32 graden. Dus ik heb ook al een paar keer gedacht dat het door de warmte komt...
fienepien82 kijk eens op het forum "jeuk aan vagina, lichen sclerosus". Misschien dat je het herkent, hoop het niet aangezien het erger is dan een 'onschuldige' schimmelinfectie zoals mijn gyneacoloog het noemde.
Pfff wie kan mij helpen?

Ik heb echt al weken, zo niet maanden lang last van jeuk en irritatie. Ik dacht dat het wel over zou gaan met een speciale creme die ik had gekocht bij Etos, maar 't blijft maar aanhouden.

Zou dit een schimmelinfectie kunnen zijn? Ik ga sowieso naar de dokter, maar vind het een beetje eng. Wat gaan ze dan doen bij je?

Ik hoop dat iemand me kan helpen !
Hier ook iemand met een genant probleempje. Ik heb sinds een paar dagen wat irritatie aan m'n binnenste schaamlippen. Niet echt jeuk, maar wel wat een schrijnend gevoel.

Nu heb al geen designerdoos na een aantal bevallingen, maar nu zijn m'n kleine schaamlippen toch echt wel iets groter dan normaal. Ook heb ik wat meer afscheiding dan normaal, maar het ruikt niet vies, en het is iets wateriger.

Nu heb ik vorige week een superstrakke jeans gekocht, en daar een aantal dagen in gelopen, met een string. Mijn eerst gedachte was dat het daardoorkwam, het geschuur van de broek.

Maar nu het na het dragen van losse kleding en een hipster niet minder wordt (ook niet erger) ga ik twijfelen.

Wie heeft hier ervaring mee? Hoelang kan ik zoiets aanzien? En wat zijn bij jullie de eerste sympotomen van een schimmelinfectie?
OMG ik heb zó gelachen om het begrip 'Designerdoos' !!
Ik heb last van een bijwerking gehad van een antibiotica-kuurtje. Mijn vagina jeukte enorm en ik had ook heel de tijd een brandend gevoel. Nu heb ik bij de apotheek miconazol creme gekocht (dat is tegen schimmelinfecties) en dat gebruik ik nu enkele dagen, gedurende 2x per dag. Nu is de jeuk en zo al voor 90% verdwenen. En als alle klachten zijn verdwenen, moet ik nog 1 week extra doorsmeren om ervoor te zorgen dat het echt weg is. Misschien hebben jullie ook iets aan deze creme?
Ik had een aantal jaren geleden een soort uitslag op mijn schouderbladen, billen en achterkant van m'n bovenbenen. Daar kreeg ik een zalf voor die ook gebruikt wordt voor vaginale schimmels. Die hielp niet. Paar keer terug naar de dokter, en uiteindelijk kreeg ik een zalfje mee met zeer heftige bijwerkingen: Trok pigment uit de huid (blijvende witten plekken!) en ik moest zéér dun smeren want er bestond gevaar voor onderhuidse bloedingen. Let wel: Dit was dus op mijn lichaam en niet in de vagina, maar wèl dezelfde zal die ook bij vaginale schimmels wordt voorgeschreven.

Ik heb een paar keer gesmeerd maar mijn moeder zag al enkele witte plekken verschijnen en zei dat ik er mee op moest houden. Bij mij werd het middel erger dan de kwaal...

Intussen liep ik al meer dan een jaar met deze vage schimmelinfectie rond.

Uiteindelijk bij de homeopaat terecht gekomen die me via een gesprek helemaal doorlichtte. Ging zelfs zover terug dat ik moest navragen hoe ik als baby op bepaalde inentingen reageerde etc. Ik kreeg van hem wat pilletjes (soort ronde witte korreltjes) mee en was er binnen een paar weken vanaf. Die witte plekjes op mijn schouderbladen zitten er, als gevolg van die zalf, nog steeds. Pigment groeit nou eenmaal niet meer terug.

Waarmee ik wil zeggen: Smeer niet zomaar alles op je lijf wat je voorgeschreven wordt! Schimmelinfectie-zalfjes kunnen behoorlijk heftig zijn en bij mij kwamen ze godzijdank niet eens in de buurt van m'n geslachtsorganen... Misschien is het voor sommige mensen raadzaam om eens een homeopaat op te zoeken of bij de dokter op meer onderzoek aan te dringen. Bij mij deed die zalf in ieder geval meer kwaad dan goed.
quote:Spiderweb1 schreef op 15 december 2007 @ 22:38:

OMG ik heb zó gelachen om het begrip 'Designerdoos' !!
wat ik me afvroeg kan je ook doordat je steeds maar weer die tabletten of creme gebruikt een soort van resistentie opbouwen?

ikzelf heb steeds last van een terug kerende infectie en laats niet echt inwendig maar tussen de schaam lippen.Het lijkt op een vettige witte laag het jeukt niet maar ziet er gewoon onsmakelijk uit.Ik kan het erzo afvegen en dan wordt het korrelig.Dus ik smeer al maanden in met creme maar lijkt niet minder te worden.

of is het juist dat me huid zo dun is dat het als het ware oplost?

wie herkent dit en heeft de oplossing want het is niet zo leuk als je bij een date eerst uitgebreid je vagina moet nakijken op eventuele witte lagen??
@Spiderweb1 en @Gussie: je hebt echt even een sterkere zalf nodig. Die zalf van de apotheek die Chocolade82 noemt heb je echt wel nodig. Maar waarschijnlijk is die zalf alleen niet genoeg. Die zalf kun je namelijk niet inwendig gebruiken. Moet je toch nog even langs de huisarts voor een kuurtje. Sowieso zou ik even langs de huisarts gaan voor de juiste diagnose. Stel dat het wat anders is. Al klinkt het wel erg als een schimmelinfectie.

Als je de infectie hebt, heb je even een kuurtje nodig, het gaat meestal niet vanzelf over. Dus het klopt wel dat het veroorzaakt kan zijn door je strakke broek met string en dat het dan niet overgaat als je een minder strakke broek en een onderbroek aan doet. Die schimmelinfectie zit er dan al.

Eerste symptomen zijn meer afscheiding dan normaal. En dan komt er soms jeuk of een branderig gevoel bij. Soms rode geïrriteerde huid (uitwendig). Dus even naar de huisarts. En die is wel wat gewend hoor. Die weet ook wel dat die playboy designerdozen geretoucheerd zijn...

@momodoe: als je het één keer hebt gehad, komt het steeds weer terug. Je bouwt geen resistentie op tegen die tabletten. Wel heeft het te maken met je zuurgraad en hormonen. Strakke broeken, strings, wassen met zeep, het rubber van condooms, de pil, spiraaltje kunnen al een infectie veroorzaken. De een is er gewoon gevoeliger voor. Ben je er wel mee bij de huisarts geweest momodoe? Wat zegt die ervan? Misschien heb je een andere vorm ervan? Gebruik je die zalf wel lang genoeg? Als de klachten weg zijn, moet je de zalf nog zo'n tien dagen gebruiken om te zorgen dat het niet terug komt.
Wat ben ik blij met alle adviezen hier...! Ik heb sinds enkele dagen ontzettende jeuk aan mijn vagina en schaamlippen. Heb het wel eerder gehad, maar toen ging het vanzelf na een paar dagen over. Maar nu kan ik amper gewoon lopen. Ga zo direct naar de apotheek voor miconazol zalf. Heb namelijk zoals meerdere mensen hier niet zulke goede ervaringen met mijn huisarts. Gooi dus eerst mijn hoop op de zalf, als dat niet werkt ga ik alsnog langs de dokter.

Succes allemaal!
Up voor Maud888!
beste TO,

Wat dacht je van een tijd geen sex? Er zijn zelden vrouwen die weinig sex hebben of het nog nooit hebben gedaan en een schimmelinfectie hebben. Er zijn wel factoren die meespelen, maar meestal is de hoofdveroorzaker toch sex. Vooral wanneer het niet hygienisch gebeurt. Een nogal persoonlijke vraag maar; wast je partner zijn geslachtsdeel goed voor het vrijen? Misschien is het beter om een tijd geen sex te hebben.
Hoihoi,

Ik heb al jullie berichtjes even zitten doorlezen. Want ik ben dus naar de dokter geweest (ik vond het ook eng de eerste keer, maar valt allemaal mee), en ik heb voor het eerst 'n schimmel infectie. Heb dus 3 van die (zoals jullie noemen) paaseieren gekregen en vanavond moet ik de 3e inbrengen.

Maarr....

1) Is het normaal dat ik nu nog steeds behoorlijk jeuk heb en afscheiding?? Moet dat niet nu al minder zijn? Of werken die paaseieren pas nadat je de hele kuur hebt afgemaakt..??

2) Kan ik als het weg is maatregelen nemen als ik weer sex heb om het de volgende keer te voorkomen?

Fijn als jullie hierop willen reageren, aangezien meerdere van jullie hier ervaring mee hebben! Ik hoop dat jullie me even op de hoogte kunnen stellen van alle in's en out's!

Alvast bedankt!

Liefs!
quote:leida schreef op 27 november 2007 @ 13:04:

Ik zag hiervoor al de site www.candida.pilliewillie.nl staan. Triviality ik had dezelfde klachten als jij. Ik heb het laten onderzoeken via candida.pilliewillie en het bleek helemaal geen schimmel te zijn waar m�n huisarts steeds iets voor gaf maar een bacterie. Als ik nu maar denk dat het weer begint gebruik ik honingzalf en dat gaat hartstikke goed.weet iemand hoe die honingzalf moet worden aangebracht ? is dit gewoon smeren op de schaamlippen, of moet het inwendig, in de vagina dus ?
hoi hoi

Heb t zelf ook best wel vaak gehad en t kwam ook iedere keer weer terug.

Het is wel zo dat als je het eenmaal gehad hebt je daar vatbaar voor bent. Kreeg toen de tip van de dokter om t iedere dag met lactacyd zeep te wassen en dat helpt bij mij echt super goed!

Helemaal als ik het aanvoel komen..heb t nu al een paar jaar niet meer gehad!Of evt de vaginaaldouche hiervan!Kan je het helemaal van binnen schoonspoelen!

Verder is chloorwater erg slecht en synthetisch ondergoed!

Succes ermee!
Hey meiden,

Heb ook een schimmelinfectie :(

Vanmiddag bij apotheek zalf en inbrengcapsule gehaald..

Heb de zalf opgebracht en het jeukt al bijna niet meer, zit nu te twijfelen of ik die capsule wel inbrengen moet..vorige keer ging de infectie vanzelf over...Heb nogal veel sex gehad laatste tijd..nu ff pauze, dus kan het ook herstellen toch.

Wat ik me afvroeg, moet mijn bedpartner ook behandeld?

Of is mijn vagina gewoon even gevoelig geweest en kunnen we gewoon weer vrijen?Of besmet hij me dan weer..we doen het nl af en toe zonder condoom dom dom ik weet het..
Hey thika,

Ik zou die capsule zeker wel gebruiken, een schimmelinfectie gaat niet vanzelf over.

En wat betreft je partner lijkt het me zinvol dat ook hij een receptje op gaat halen, je geeft zelf al aan dat je veel gesext hebt, dus de kans dat hij besmet is is erg aanwezig.

Succes en sterkte.
Dankje Leeuw, voor je reactie!
die capsule veroorzaakt de afscheiding
quote:Caroline87 schreef op 07 juni 2009 @ 15:33:

1) Is het normaal dat ik nu nog steeds behoorlijk jeuk heb en afscheiding?? Moet dat niet nu al minder zijn? Of werken die paaseieren pas nadat je de hele kuur hebt afgemaakt..??

Geen idee, mijn ervaring is dat de jeuk heel snel ophoudt, zeker na 2x. Als je twijfelt gewoon even de dokter bellen. Er zijn volgens mij meerdere manieren om dit soort dingen te bestrijden, dus helpt dit niet dan kunnen ze vast wat anders voorschrijven.

2) Kan ik als het weg is maatregelen nemen als ik weer sex heb om het de volgende keer te voorkomen?

Intiem geen zeep gebruiken, dagelijks lekker spoelen met water. Soms voel je het aankomen en kun je besluiten om wel 2 tot 3x per dag de boel te spoelen met water. Veel schoon ondergoed aantrekken, altijd katoen, geen (te) strakke broeken dragen die de boel afsluiten, dat soort dingen.

Fijn als jullie hierop willen reageren, aangezien meerdere van jullie hier ervaring mee hebben! Ik hoop dat jullie me even op de hoogte kunnen stellen van alle in's en out's!

Alvast bedankt!

Liefs!
Tja, ik zeg ook maar wat...
Ik heb 1 keer een schimmelinfectie gehad, ik werd echt gek van de jeuk en voelde me zwaar klote!

Ik kreeg een soort koker die ik moest vullen met een creme, weet echter niet meer hoe dit heette, en dit moest ik inspuiten in mijn vagina. De jeuk werd minder na een dag of 2. Er kwam ook weer wat creme terug, maar ik weet niet of daar ook afscheiding bij was. Ik leef met je mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven