Gezondheid alle pijlers

Wintereczeem op handen

25-11-2025 10:14 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind heeft heel veel last van wintereczeem op zijn handen. In de zomer heeft hij nergens last van, maar sinds 2 weken is het weer drama. Kind is al een keer naar de huisarts geweest, toen zijn handen open lagen en hij heel veel pijn had, maar de huisarts komt niet verder dan: niet teveel handen wassen en vet houden.

Kind moet nu verplicht 2 x per dag dik smeren (en dan katoenen handschoenen aan), maar de eerste open wonden zijn er al weer en smeren is dan heel pijnlijk. Ik probeer handenwassen ook te beperken, maar dat vindt kind lastig.

Zijn er nog oplossingen die we over het hoofd zien: het doet best veel pijn en kind schaamt zich ook voor zijn handen. Andere volwassen kind heeft hetzelfde probleem en ook daar hebben we nooit een oplossing gevonden.
Kind smeert tweemaal daags met vaseline lanettecrème of cetomacrogol.
Ik lees even mee, hier hebben man en zoontje er allebei ook last van en wij zijn ook zoekende. Smeren ook cetomacrogol.
Als de zalf ook op de open wonden moet zachtjes kloppen ipv smeren.

Handalcohol gebruiken ipv zeep, behalve na toiletbezoek
badmuts111 schreef:
25-11-2025 10:53

Handalcohol gebruiken ipv zeep, behalve na toiletbezoek
Auch, dat doet heel erg pijn.
Ik lees ook even mee want ik heb mijn eerste kloof al en het is nog maar november.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik kreeg dit van een dermatoloog en dat bleek mijn redding na een allergische huidreactie op medicatie: https://www.etos.nl/producten/la-roche- ... zcEALw_wcB

En wat net zo goed werkt en overal verkrijgbaar: Bepanthen Eczeem Crème | Bepanthen https://share.google/VvddcQs8vqHrH2lym
anna75 wijzigde dit bericht op 25-11-2025 11:17
Reden: Nog een linkje
9.74% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
Ik heb het ook en mijn ervaring is, dat het heel belangrijk is altijd je handen in te smeren vóór je naar buiten gaat. Nooit overslaan. En dan echt eerder in het seizoen dan je denkt, dus als het iets frisser weer wordt al mee beginnen.
Ik gebruik zelf shea handcreme van l'Occitane (de meest vette variant). Vind ik beter werken dan lanettencreme en het prikt niet. Maar dat zal persoonlijk zijn.

Uiteraard zoveel mogelijk handschoenen dragen buiten, maar juist voor die momenten dat je ze nog niet aan hebt is dat smeren van tevoren belangrijk.

Zeker geen handalcohol gebruiken want dat droogt nog meer uit. Ik moet ivm mijn werk best vaak handen wassen, maar gebruik dan meestal alleen water. En daarna (alweer) smeren.
Hier werkt shea butter echt top. (Ik bestel graag bij puur geluk store). Heel zacht en een van de weinige producten waarbij kloven bij mij verdwijnen. Ook de kinderen smeren het graag als ze ergens een plekje hebben. Sinds mijn zoon shea butter zeep gebruikt onder de douche is zijn exceem weg. Zodra hij met nivea zeep oid wast krijgt hij weer bultjes en plekjes.
Wat vervelend, handen die 's winters open liggen zijn echt pijnlijk.

Wat bij mij helpt is de handen goed insmeren met een verzorgende lotion, en al vroeg in de herfst buiten handschoenen dragen. Eerst dunne handschoenen, als het echt koud wordt lekkere wanten (daar blijven mijn handen beter warm van). Op deze manier voorkom ik nu al een aantal jaar die eerste wondjes en zet het niet door.
Anna75 schreef:
25-11-2025 11:14
Ik kreeg dit van een dermatoloog en dat bleek mijn redding na een allergische huidreactie op medicatie: https://www.etos.nl/producten/la-roche- ... zcEALw_wcB

En wat net zo goed werkt en overal verkrijgbaar: Bepanthen Eczeem Crème | Bepanthen https://share.google/VvddcQs8vqHrH2lym
Die onderste doet bij mij echt niets maar ga de bovenste ook eens proberen .
Blijf nu steeds smeren met bethametason bij elke uitbraak .
En 2x per dag cetamacrogol
Venusss schreef:
25-11-2025 11:24

Zeker geen handalcohol gebruiken want dat droogt nog meer uit. Ik moet ivm mijn werk best vaak handen wassen, maar gebruik dan meestal alleen water. En daarna (alweer) smeren.
Als je dezelfde handalcohol koopt (bij de apotheek) die ze in zorginstellingen gebruiken zit er iets verzorgends in wat uitdrogen tegen gaat.
Ik kan daar de hele dag mee ontsmetten zonder problemen terwijl ik na twee keer wassen al trekkerige handen krijg.

https://www.beslist.nl/p/sterillium-med ... 1080669916
Wat rot! Ikzelf heb het bij mijn voeten (die liggen dan echt open en zijn knalrood) en bij mijn lippen (ik krijg regelmatig de opmerking: “er zit iets bij je lippen”) en krijg nu sinds vorig jaar antibiotica zalf via de huisarts en dat is echt een verademing moet ik zeggen. Ik merk het direct als ik het een paar dagen niet doe met dit weer.
Daarnaast smeer ik mijn voeten nog wel dik in met gewone zalf vlak voor het slapen gaan en bij wakker worden.

Ik ben echt blij dat mijn huisarts dit voorschrijft ondanks dat ik weet dat dit niet gangbaar is. Ik zou toch nog eens naar de huisarts gaan als de reguliere tips niet afdoende zijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Anna75 schreef:
25-11-2025 11:14

Bepanthen hebben we geprobeerd, maar dat doet helaas helemaal niets. De eerste ga ik even onthouden (shea butter hebben we nog niet geprobeerd en had ik nog in huis, dus die probeer ik eerst.
Dermatoloog?
Of kan de huisarts geen hormoonzalf voorschrijven? En bij onvoldoende effect verwijzing dermatoloog.

Ik heb zelf hand eczeem.(hele jaar door)
En er is echt meer mogelijk naast de basisbehandeling die je in de openinspost geschreven hebt.

Sneu voor je zoon. Want het is echt rot.
En als hij zich schaamt extra reden tot doorverwijzing naar de dermatoloog.
kaartje1 wijzigde dit bericht op 25-11-2025 15:48
18.97% gewijzigd
Venusss schreef:
25-11-2025 11:24
Ik heb het ook en mijn ervaring is, dat het heel belangrijk is altijd je handen in te smeren vóór je naar buiten gaat. Nooit overslaan. En dan echt eerder in het seizoen dan je denkt, dus als het iets frisser weer wordt al mee beginnen.
Ik gebruik zelf shea handcreme van l'Occitane (de meest vette variant). Vind ik beter werken dan lanettencreme en het prikt niet. Maar dat zal persoonlijk zijn.

Uiteraard zoveel mogelijk handschoenen dragen buiten, maar juist voor die momenten dat je ze nog niet aan hebt is dat smeren van tevoren belangrijk.

Zelf doe ik dat ook (de hele dag door smeren), maar kind haat het gevoel van vette handen, dus twee keer per dag is het maximaal haalbare vrees ik. Hij doet nu dunne katoenen handschoenen aan na het smeren tot alles ingetrokken is, dat werkt iets beter.
kaartje1 schreef:
25-11-2025 15:45
Dermatoloog?
Of kan de huisarts geen hormoonzalf voorschrijven? En bij onvoldoende effect verwijzing dermatoloog.

Ik heb zelf hand eczeem.(hele jaar door)
En er is echt meer mogelijk naast de basisbehandeling die je in de openinspost geschreven hebt.

Sneu voor je zoon. Want het is echt rot.
Huisarts was team smeren helaas. Ik snap het ergens ook wel, maar ja, hoe kapotter de huid, hoe pijnlijker smeren wordt. Ik heb wel besloten dat als het weer net zo erg wordt als vorig jaar hij weer terug naar de huisarts gaat. Het is ook gewoon pijnlijk, gelukkig heeft hij in de zomer nergens last van.
En ik ga nog meer benadrukken dat handen wassen echt beperkt moet worden (net als zijn broer is kind nogal van het handenwassen). Daar valt echt nog winst te behalen. Douchen doet hij gelukkig al weinig vanwege algemene eczeem-aanleg.
presto wijzigde dit bericht op 25-11-2025 15:55
1.71% gewijzigd
En bedankt voor alle reacties. Heel fijn.
Ik werk in de zorg en wij hebben de handalcohol die je hier linkt, maar deze droogt mijn handen enorm uit. En is al helemaal niet te gebruiken op kapotte handen.

Zelf vind ik La Roche Posay cicaplast erg fijn. Bij erge eczeem dikke laag die zalf of een andere neutrale zalf, verbandhandschoen er over heen en dan zo lang mogelijk laten zitten. En ik was mijn handen met Dermolin zeepvrije handzeep.
badmuts111 schreef:
25-11-2025 14:44
Als je dezelfde handalcohol koopt (bij de apotheek) die ze in zorginstellingen gebruiken zit er iets verzorgends in wat uitdrogen tegen gaat.
Ik kan daar de hele dag mee ontsmetten zonder problemen terwijl ik na twee keer wassen al trekkerige handen krijg.
Zeep wisselen ook nog een optie?
Ik kan zelf bijvoorbeeld echt niet tegen Marcel's Green Soap. Klinkt super huidvriendelijk en zo, maar daar krijgen man en ik allebei enorme huidirritatie van.

In het algemeen SLS en SLES zien te vermijden. Sodium laurylsulfaat en sodium laurethsulfaat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven