(Hormoonvrije) anticonceptie
dinsdag 25 november 2025 om 17:17
Hallo,
Ik heb momenteel een Mirena-spiraal. Deze heb ik jaren geleden ook gehad en toen was ik er niet tevreden over. Ik hoopte dat het nu beter zou bevallen, maar helaas ervaar ik opnieuw klachten. In het verleden heb ik ook de pil, een koperspiraal en implanon geprobeerd, maar geen van deze methoden werkte goed voor mij. Ik wil graag mijn spiraal laten verwijderen, maar wat dan?
Condooms werken voor ons niet. We weten daarnaast nog niet zeker of we in de toekomst nog een kinderwens hebben: voor nu voelt ons gezin compleet, maar om dit na een baby van 7 maanden te beslissen, voelt voor nu te definitief. Als we uiteindelijk zeker zijn, wil mijn partner een vasectomie.
Sommigen raden ‘voor het zingen de kerk uit gaan’ of cyclus-tracking aan, maar dat vind ik persoonlijk niet betrouwbaar denk ik. Zeker omdat ik door PCOS een onregelmatige cyclus heb. Ik kwam ook de Daysy tegen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Heeft iemand tips of ervaringen die ze willen delen?
Ik heb momenteel een Mirena-spiraal. Deze heb ik jaren geleden ook gehad en toen was ik er niet tevreden over. Ik hoopte dat het nu beter zou bevallen, maar helaas ervaar ik opnieuw klachten. In het verleden heb ik ook de pil, een koperspiraal en implanon geprobeerd, maar geen van deze methoden werkte goed voor mij. Ik wil graag mijn spiraal laten verwijderen, maar wat dan?
Condooms werken voor ons niet. We weten daarnaast nog niet zeker of we in de toekomst nog een kinderwens hebben: voor nu voelt ons gezin compleet, maar om dit na een baby van 7 maanden te beslissen, voelt voor nu te definitief. Als we uiteindelijk zeker zijn, wil mijn partner een vasectomie.
Sommigen raden ‘voor het zingen de kerk uit gaan’ of cyclus-tracking aan, maar dat vind ik persoonlijk niet betrouwbaar denk ik. Zeker omdat ik door PCOS een onregelmatige cyclus heb. Ik kwam ook de Daysy tegen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Heeft iemand tips of ervaringen die ze willen delen?
dinsdag 25 november 2025 om 17:35
Je zou nog een pessarium kunnen proberen. https://www.anticonceptie.nl/anticoncep ... pessarium/
Die kun je van te voren inbrengen, in plaats van tijdens de seks zoals bij een condoom.
Die kun je van te voren inbrengen, in plaats van tijdens de seks zoals bij een condoom.
dinsdag 25 november 2025 om 18:03
De mirena was bij mij het eerste half jaar prima, daarna kreeg ik ook klachten. Wat voor mij wel werkt is de nuvaring, daarmee kun je ook stopweken inlassen en de dosis hormonen is veel lager dan de pil.
Dus wel hormonen, maar toch een optie die je kunt overwegen.
Cyclus tracking en voor het zingen de kerk uit zou ik alleen doen als je graag nog een kind wil.
Dus wel hormonen, maar toch een optie die je kunt overwegen.
Cyclus tracking en voor het zingen de kerk uit zou ik alleen doen als je graag nog een kind wil.
dinsdag 25 november 2025 om 18:04
Die methodes zijn echt niet betrouwbaar hoor. Ik zou die spiraal dus echt laten zitten tenzij je iedere maand het risico wilt nemen. En met 7 maanden is toch niet vroeg? Genoeg mensen die het weten. En anders condooms veilig gebruiken. Misschien niet leuk of gezellig maar dat is een ongewenste zwangerschap ook echt niet. Ga met elkaar in gesprek over wat jullie willen met een volgende zwangerschap. Abortus een optie of gewoon ervoor gaan en dan man direct daarna een knip.
dinsdag 25 november 2025 om 18:25
evelien2010 schreef: ↑25-11-2025 18:04Die methodes zijn echt niet betrouwbaar hoor. Ik zou die spiraal dus echt laten zitten tenzij je iedere maand het risico wilt nemen. En met 7 maanden is toch niet vroeg? Genoeg mensen die het weten. En anders condooms veilig gebruiken. Misschien niet leuk of gezellig maar dat is een ongewenste zwangerschap ook echt niet. Ga met elkaar in gesprek over wat jullie willen met een volgende zwangerschap. Abortus een optie of gewoon ervoor gaan en dan man direct daarna een knip.
Poppedijntje wil in de toekomst misschien nog wel een kleintje.
dinsdag 25 november 2025 om 19:07
Ik weet niet of dit met borstvoeding mag, ik zal eens kijken!ladadieladieda schreef: ↑25-11-2025 18:57Nuvaring heb ik een tijdje gehad, vond het goed werken. Geen zwangerschap en geen last van de hormonen.
Wel echt de wisselslag in je agenda zetten.
dinsdag 25 november 2025 om 19:23
Voor ons is het qua kinderwens duidelijk, dus mijn man heeft een vasectomie. Inderdaad een ideale anticonceptiemethode als je geen kinderwens (meer) hebt, kan ik zeker aanbevelen!
Daardoor is me ook duidelijk dat ik cyclus tracking als enige middel geen prettige anticonceptiemethode zou vinden, los van de (on)betrouwbaarheid: met mijn natuurlijke cyclus heb ik aanloop naar mijn eisprong en rond mijn eisprong de grootste seksuele behoefte en dan ook specifiek pentratieseks in het bijzonder. Dus dat lijkt me behoorlijk frustrerend als condooms geen optie zijn
Daardoor is me ook duidelijk dat ik cyclus tracking als enige middel geen prettige anticonceptiemethode zou vinden, los van de (on)betrouwbaarheid: met mijn natuurlijke cyclus heb ik aanloop naar mijn eisprong en rond mijn eisprong de grootste seksuele behoefte en dan ook specifiek pentratieseks in het bijzonder. Dus dat lijkt me behoorlijk frustrerend als condooms geen optie zijn
prei wijzigde dit bericht op 25-11-2025 20:11
1.53% gewijzigd
dinsdag 25 november 2025 om 19:31
dinsdag 25 november 2025 om 20:02
Ik ben TO niet maar ik vind condooms ook niet super hoor...ja bij gebrek aan beter...(ik kan ook niet tegen hormonale anticonceptie én je bent natuurlijk ook beschermd tegen SOA's)Lady*Voldemort schreef: ↑25-11-2025 19:31Ik heb eigenlijk altijd condooms gebruikt, met al mijn mannelijke sekspartners. Op een paar ongelukjes na werkte dat altijd prima en na een ongelukje was er altijd nog de MAP. Mag ik vragen waarom condooms voor jullie niet werken?
Maar ik vind ze stinken,ze onderbreken de vrijpartij, er is glijmiddel nodig anders wordt het niks (en soms nog ff glijmiddel bijvullen halverwege de daad) én ik kan me zo voorstellen dat het voor een man stukken minder fijn voelt.
En om maar te zwijgen over die ene keer dat ik per ongeluk condooms met meloensmaak had gekocht en ik een lekker potje wilde pijpen tussen 2 rondjes penetratie door...ik ging bijna over m'n nek
Maar goed, liever nog dat dan een zwangerschap inderdaad.
.
dinsdag 25 november 2025 om 20:02
Dat mag je zeker! Mijn partner verliest echt meteen zijn erectie zodra hij aan een condoom denkt. En als het wél lukt, voelt het als een enorme moodkiller in het heetst van het moment. Het doet niks positiefs in ons seksleven.Lady*Voldemort schreef: ↑25-11-2025 19:31Ik heb eigenlijk altijd condooms gebruikt, met al mijn mannelijke sekspartners. Op een paar ongelukjes na werkte dat altijd prima en na een ongelukje was er altijd nog de MAP. Mag ik vragen waarom condooms voor jullie niet werken?
dinsdag 25 november 2025 om 20:28
Oh dat vond ik pas een moodkiller, als een man beweerde dat ie het Niet Kon met een condoom. Dan kon ie wat mij betreft meteen naar buiten hoor.Poppedijntje schreef: ↑25-11-2025 20:02Dat mag je zeker! Mijn partner verliest echt meteen zijn erectie zodra hij aan een condoom denkt. En als het wél lukt, voelt het als een enorme moodkiller in het heetst van het moment. Het doet niks positiefs in ons seksleven.
Graftak!
dinsdag 25 november 2025 om 20:36
dinsdag 25 november 2025 om 20:41
De eerste keer Mirena kreeg ik enorme acne waarvoor ik toen Roaccutane moest slikken, en een enorme cyste op mijn eierstok.
Nu heb ik hem 3 maanden maar ik merk al weken pijn in mijn linker onderbuik thv eierstok.
Koperspiraal gehad, heel fijn geen hormonen. Maar tijdens menstruaties erg veel bloedverlies waardoor ik niet eens kon functioneren.
poppedijntje wijzigde dit bericht op 25-11-2025 20:43
14.05% gewijzigd
dinsdag 25 november 2025 om 20:41
De eerste keer Mirena kreeg ik enorme acne waarvoor ik toen Roaccutane moest slikken, en een enorme cyste op mijn eierstok.
Nu heb ik hem 3 maanden maar ik merk al weken pijn in mijn linker onderbuik thv eierstok.
dinsdag 25 november 2025 om 21:09
Ik kan ook heel slecht tegen hormonen en koperspiraal was m ook niet.
Misschien is de prikpil wat voor jou? Of wil je geen hormonen?
Als het niet erg zou zijn als je per ongeluk toch zwager raakt kun je cyclus tracking icm voor het zingen de kerk uit natuurlijk ook doen. Heel betrouwbaar is het niet.
Wij hebben geen kinderwens meer dus mijn partner heeft een vasectomie.
Misschien is de prikpil wat voor jou? Of wil je geen hormonen?
Als het niet erg zou zijn als je per ongeluk toch zwager raakt kun je cyclus tracking icm voor het zingen de kerk uit natuurlijk ook doen. Heel betrouwbaar is het niet.
Wij hebben geen kinderwens meer dus mijn partner heeft een vasectomie.
Terug van weggeweest
woensdag 26 november 2025 om 06:47
Waarom werken condooms niet goed? Toen ik helemaal gek werd van de hormonen heb ik jaren condooms gebruikt en eigenlijk was dat na even wennen prima. Wel kwestie van de goede maat kopen. Vriend zei in het begin ik hou niet van condooms dus dacht jaja 
Maar bij de eerste keer snapte ik precies waarom, dat ding zat veel te strak. Met goede maat heeft hij nooit meer gepiept.
Maar bij de eerste keer snapte ik precies waarom, dat ding zat veel te strak. Met goede maat heeft hij nooit meer gepiept.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in