Gezondheid alle pijlers

Wortel schoonmaken bij kaakchirurg

04-03-2011 06:04 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Heb 2 jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad die niet goed is verlopen. Kreeg al vlak daarna een zeurende pijn die door mijn tandarts al gezeur werd afgehandeld. Ben daarop vertrokken naar een andere tandarts die mij een jaar geleden aangaf dat de wortel was onstoken en dat ik deze bij de kaakchirurg moest laten schoonmaken.

Door omstandigheden en drukte bij de kaakchirurg kon ik vorige week pas terecht.

Daar werd mij gezegd dat hij dat wilde doen maar dat het geen garantie was dat de onsteking wegbleef. Hij dacht zelf aan 2 jaar waarop ik zei, haal hem er dan maar uit. Maar dat schijnt vloeken in de kerk te zijn. Ze willen koste wat het kost de kies behouden. Dus ben naar huis gegaan met de mdedeling dat ik er nog even over zou nadenken.

Ik heb namelijk en ondanks dat ik mijn best doe om mijn gebit te onderhouden niet het beste gebid van heel nederland. Mis al 3 kiezen en heb vele wortelkanaalbehandelingen ondergaan.

Als ik nu ook naar die kies kijk zie ik dat het tandvlees slinkt eromheen en dat het tandvlees zwart begint te worden. Verder heb ik er niet veel last van. Stink ook niet uit mijn mond.

Wie heeft hier ervaringen mee? Wat zouden jullie doen?
Tandvlees dat zwart begint te worden? Heel snel naar de tandarts lijkt me.... Ik moet er zelf niet aan denken kiezen te laten trekken. Als het al Iu moeten zou ik implantaten nemen. Wat GEB je nu op de plekken waar de kiezen getrokken zijn?
Zwart tandvlees?? Even serieus, heeel snel naar de tandarts, dat is echt niet goed!
Mijn broer heeft zo'n behandeling ondergaan bij de kaakchirurg (2x want de eerste keer was mislukt). Was geen pretje.

Maar wordt je tandvlees echt zwart of 'gewoon' wat donkerder?
Jaren geleden heb ik zoiets ook gehad. Tandarts heeft eerst eindeloos geprobeerd om het in orde te krijgen, uiteindelijk een behandeling bij de kaakchirurg. Hielp allemaal niks. Die kies is er toen uitgegaan.

Maar..... ook nadat die kies eruit was is de pijn nooit helemaal verdwenen. Soms speelt het ineens weer op. Er zit geen ontsteking meer, er is niks te vinden en toch heb ik bij vlagen behoorlijk pijn.

Ik vind het een goede zaak dat ze proberen zo'n kies te 'redden' en trekken is ook niet (altijd) de oplossing.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Lyt schreef op 04 maart 2011 @ 08:26:

Mijn broer heeft zo'n behandeling ondergaan bij de kaakchirurg (2x want de eerste keer was mislukt). Was geen pretje.

Maar wordt je tandvlees echt zwart of 'gewoon' wat donkerder?

Een collega van mij heeft het ook 2 x moeten laten doen en daar zie ik erg tegenop.

Tandvlees wordt bij die kies best donker. Donkerder dan de rest van mijn tandvlees
Heb hetzelfde gehad... ontsteking die niet overging na 2 behandelingen bij de tandarts.

Behandeling bij de kaakchirurg was een fluitje van een cent. Ze maakten via de zijkant van je kaak de wortel schoon. Daar kan de tandarts niet bij.

Gewoon doen dus anders ben je straks verder van huis.
quote:appeltje72 schreef op 04 maart 2011 @ 09:24:

Heb hetzelfde gehad... ontsteking die niet overging na 2 behandelingen bij de tandarts.

Behandeling bij de kaakchirurg was een fluitje van een cent. Ze maakten via de zijkant van je kaak de wortel schoon. Daar kan de tandarts niet bij.

Gewoon doen dus anders ben je straks verder van huis.Hoelang is dat geleden? En nu heb je nergens meer last van?
Ik heb jaren geleden een ontsteking aan een wortelpunt gehad. Voordat deze werd ontdekt heeft de tandarts ook eerst flink lopen pielen. En ik heb geen beschaafde woorden om die ervaring in woorden uit te drukken. Toen bij de kaakchirurg terechtgekomen en die behandeling heeft mij zeer goed gedaan. Daarna geen klachten meer gehad. Ik heb niets van de behandeling gevoeld; alleen de verdoving was geen pretje (deed geen pijn maar ik vond de naald alleen groter dan anders ) en met een stroomstoot wordt bekeken of je (in mijn geval tand) wel dood is. Dat was wel pijnlijk, gezien ze ook de tand ernaast te pakken hadden .
Ik had vorig jaar een ontstoken kies. De tandarts wilde hem ook "redden" maar ik wilde hem eruit hebben omdat die kies heel erg slecht was. En hij is eruit getrokken. Ik ben toch zeker baas over mijn eigen gebit
Mika65 ben het met je eens hoor. Ik vond de garantie van misschien 2 jaar ook niet echt positief, dan liever eruit en geen problemen mee. Maar ben nog in dubio want lees ook wel positieve berichten over zo'n behandeling.
Waarom probeer je gewoon niet de behandeling en zie je daarna wel weer verder?
quote:paloma schreef op 04 maart 2011 @ 09:49:

Waarom probeer je gewoon niet de behandeling en zie je daarna wel weer verder?Zat ik ook aan te denken. Alleen heb ik een behoorlijk pittig jaar achter de rug op gebied van wortelkanaalbehandelingen en kronen en zie vooral erg op tegen de napijn en als het niet goed is en het moet nog een x gebeuren.
Ben je door verwezen naar de kaakchirurg voor een apex?
quote:Vilma schreef op 04 maart 2011 @ 09:54:

Ben je door verwezen naar de kaakchirurg voor een apex?Geen idee of het een apex betreft, ben wel doorverwezen naar de kaakchirurg waar ik al een gesprek mee heb gehad en die foto's heeft genomen. Hij wil dus de wortel schoonmaken en er dan een soort watje indoen, maar dat biedt geen garantie voor de toekomst.
Dat klinkt wel als een apex resectie.

Wortel wordt schoongemaakt, ingekort en een vullinkje om de boel goed af te sluiten.

Maak je maar geen zorgen,

Wel zorgen dat je voldoende pijnstilling in huis hebt voor na de behandeling want dan kan het nog een beetje nazeuren.
quote:vlinder72 schreef op 04 maart 2011 @ 09:52:

[...]Zat ik ook aan te denken. Alleen heb ik een behoorlijk pittig jaar achter de rug op gebied van wortelkanaalbehandelingen en kronen en zie vooral erg op tegen de napijn en als het niet goed is en het moet nog een x gebeuren.Ik begrijp het. Maar ik begrijp ook dat die zeurende pijn je zo langzamerhand gek moet maken. Ik heb er maar een paar dagen mee hoeven lopen omdat ik al na een paar dagen bij de kaakchirurg terecht kon. Maar ja, dat was 15 jaar geleden . En ik werd al horendol van de weeïge pijn. Nu moet je weken dan niet maanden wachten. Zoals anderen ook aangeven, kan die behandeling bij de kaakchirurg echt verlichting geven. Dus ik zou het je aanraden om toch te doen. Neem daarna een paar dagen vrij of meld je ziek om er een beetje van bij te komen; het is toch een ingreep.
Ik heb ook een ontstoken kies gehad, wortelkanaalbehandeling bij de arts en later weer kloppende kies/kaak. Ik heb een afspraak gemaakt en met mijn pijn klachten mocht ik direct komen. Ik heb de behandeling ondergaan, de naald is inderdaad extreem groot, ik kromp weg toen ik hem zag. Daarna mocht ik weer de spreekkamer in en toen de verdoving werkte, heb ik daadwerkelijk niets meer gezien (doek over je hoofd) of gevoeld.

Daarna heb ik nog een week last gehad en daarna nooit weer. Het was bij mij goed verholpen. En buiten pijn aan het tandvlees en wat zeurpijntjes in mijn kies, heb ik niets gevoeld de week erna. Met paracetamol goed te onderdrukken.

Ik ben overigens een echte anti-held wat tandartsen betreft, ga er elk half jaar heen met pijn in mijn buik en dagen ervoor puur chagarijnig, maar de kaakchirurg, ook deze behandeling, zou ik zo weer doen! :-}

Veel sterkte!
Volg je hart. Dat klopt.
Ik schijt 7 kleuren stont voor alles wat met tandarts te maken heeft. Bij het woord kaakchirurg krijg ik helemaal een paniekaanval.

Tijdje terug een echt heel erge kaakontsteking gehad. Ik MOEST naar de kaakchirug ( die schrok zelfs van mijn dikke wang, dicht blauw oog enz). Diverse behandelingen gehad, paar keer terug moeten komen om de 2 dagen. Meid, het stelde allemaal niks voor! Geen pijn gevoeld, erg lief en netjes behandeld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven